Volkswagen XL1
Οι γερμανοί εφάρμοσαν ιδανικά αυτό που όλοι ξέραμε, ότι η πραγματική οικονομία μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από το μικρό βάρος και την σωστή αεροδυναμική
- -
- -
Υβριδικό VW Up! το 2014
Με σύστημα diesel plug-in από το XL1
To 2014 η γκάμα του Up! θα εμπλουτιστεί ακόμη περισσότερο. Μετά το Cross Up! που απευθύνεται σε ένα κοινό με ενδιαφέροντα λίγο πιο περιπετειώδη από τα γνώριμα αστικά, σειρά έχει και μια «πράσινη» εκδοχή. Το υβριδικό Up! θα χρησιμοποιεί το υβριδικό σύστημα που χρησιμοποιεί το Volkswagen XL1 που συνδυάζει έναν δικύλινδρο diesel με κυβισμό 0,8 λίτρα, έναν ηλεκτροκινητήρα 20kW και μία μπαταρία ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 5,5 kWh. O diesel αποδίδει 48 ίππους και στην περίπτωση του XL1 απαιτεί μόλις 0,9 λίτρα πετρελαίου για κάθε 100km. Στο υβριδικό Up! η μέση κατανάλωση δεν θα ξεπερνά τα 3,0l/100km και είναι περίπου 40% πιο οικονομικό από το 1000άρη βενζινοκίνητο αδελφάκι. Μάλιστα στις δυνατότητες του μοντέλου θα είναι η κίνηση αποκλειστικά με την αποθηκευμένη ηλεκτρική ενέργεια για απόσταση έως πενήντα χιλιόμετρα. Χρονικά η έλευση του υβριδικού τοποθετείται στα τέλη του 2014.
Το αυτοκίνητο του «ενός λίτρου για κάθε εκατό χιλιόμετρα» ήταν μια από τις εμμονές του Piech. Και όταν το μεγάλο αφεντικό της VW ήθελε κάτι, τότε όλοι θα έπρεπε να βάλουν τα δυνατά τους!
Η ιστορία μας πάει λοιπόν πίσω στο 2002, οπότε και παρουσιάστηκε το πρώτο «real world» αυτοκίνητο που θα επιχειρούσε να κατεβάσει την κατανάλωση στο 1 lt/100 km και μάλιστα σε πραγματικό δρόμο. Αυτές ήταν οι οδηγίες του αφεντικού της VW και ενός από τα μεγαλύτερα κεφάλια που πέρασαν ποτέ από την αυτοκινητοβιομηχανία γενικότερα.
Το πρωτότυπο που σχεδιάστηκε το 2002 για αυτό το σκοπό, είχε αεροδυναμικό συντελεστή (Cd) μόλις 0,159 και με μήκος 3.470 mm ήταν όχι μόνο ιδιαίτερα μικρό, αλλά και χαμηλό, αφού το ύψος του δεν ξεπερνούσε τα 1.100 mm. Ο κινητήρας του βέβαια δεν ήταν αμιγώς αυτοκινήτου, αφού ήταν μονοκύλινδρος πετρελαίου 299 cc με 6 ταχύτητες, αλλά είπαμε, ήταν μόνο ένα πρωτότυπο-πείραμα. Η όλη του όμως σχεδιαστική φιλοσοφία βρισκόταν στο σωστό δρόμο και ο σωστός δρόμος προϋποθέτει χαμηλό βάρος, μικρή μετωπική επιφάνεια και πολύ καλή αεροδυναμική μελέτη, αφού τον αέρα δεν μπορείς να τον ξεγελάσεις! Γι’ αυτό το σκοπό άλλωστε ο οδηγός/συνοδηγός καθόταν ο ένας πίσω από τον άλλο και οι πίσω τροχοί ήταν τοποθετημένοι πολύ κοντά μεταξύ τους, ώστε το αυτοκίνητο να αποκτήσει το ιδανικό σχήμα «δάκρυ», το οποίο απαιτείται από την καλύτερη ροή του αέρα.
Παλιά σχέδια, νέες ιδέες
Όλοι νομίσαμε ότι… αέρας ήταν πέρασε, όμως όχι. Γιατί τα χρόνια μπορεί να πέρασαν, αλλά φαίνεται ότι το τεχνικό τμήμα της VW ποτέ δεν ξέχασε την υπόθεση «οικονομία». Το 2009 προχώρησε στη δεύτερη παρουσία, που τώρα ονομάστηκε L1 (προφανώς από το «λίτρο 1») και η οποία ήταν πολύ πιο σοβαρή και ξεπερνούσε τους περιορισμούς του πρωτότυπου, βάζοντας υποψηφιότητα για μαζική παραγωγή, η οποία όμως ποτέ δεν ήλθε. Το L1 χρησιμοποιούσε τον μισό κινητήρα του turbodiesel των 1,6 λίτρων, κατεβαίνοντας έτσι στα 800 cc και τους δύο κυλίνδρους, με την απόδοση πλέον να πέφτει στους οικονομικούς 27 ή τους πιο γρήγορους 39 ίππους, ανάλογα με την επιλογή του οδηγού. Ζύγιζε μόλις 381 κιλά και η αεροδυναμική αντίσταση ήταν ένας πολύ χαμηλός συντελεστής 0,195.
Ο δρόμος ήταν πλέον ανοιχτός για μια πιο ολοκληρωμένη προσπάθεια που θα μας οδηγούσε (ελπίζαμε) σε ένα αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής, αλλά και λογικής τιμής.
Το XL1 παρουσιάστηκε στο Qatar Motor Show to 2011, μια κίνηση
όμως πέρα για πέρα ανεξήγητη, αφού από όλα τα μέρη του κόσμου, το
Qatar θα ήταν αυτό που δεν θα ενδιαφέρονταν για οικονομία βενζίνης,
εκτός και αν ήταν δείγμα γερμανικού χιούμορ. Τέλος πάντων το
αυτοκίνητο, αν και παρουσιάστηκε σε μορφή πρωτότυπου, ήταν πολύ
ενδιαφέρον, αφού πλέον ήταν και υβριδικό με την κατανάλωση να
υπόσχεται 0,9 lt για κάθε 100 km, ενώ ήταν συνολκής απόδοσης 47
ίππων. Τώρα πλέον οδηγός/συνοδηγός κάθονταν δίπλα/δίπλα με το βάρος
όμως να μην ξεπερνά τα 795 κιλά, λόγω της χρήσης ακριβών υλικών
όπως τα ανθρακονήματα, που ανέβασαν κατά πολύ τη τιμή του. Το μήκος
όμως και πάλι παρέμεινε περιορισμένο στα 3.920 mm, ενώ το ύψος ήταν
για… νάνους στα 1.184 mm με τις πόρτες ευτυχώς να ανοίγουν προς τα
πάνω.
Λίγο πριν, λίγο μετά
Μετά από αυτά φτάσαμε στο 2013 και στην Έκθεση της Γενεύης, οπότε και το XL1 έκανε την επίσημη παρουσία του ως κανονικό μοντέλο παραγωγής, αλλά και πάλι για πολύ περιορισμένο αριθμό αυτοκινήτων που δεν θα ξεπεράσει τα 250, χωρίς μάλιστα να έχει ανακοινωθεί η τιμή του. Το πανάκριβο, από ανθρακονήματα monocoque πλαίσιο υποψιαζόμαστε ότι ήταν υπεύθυνο για την μη ανακοίνωση της τιμής. Ο κινητήρας έχει παραμείνει πετρελαίου και δικύλινδρος, ο οποίος συνδυαζόμενος με την ηλεκτρική υποβοήθηση φτάνει πλέον τους 68 ίππους.
Δεν ξέρουμε αν τελικά και αυτό το αυτοκίνητο θα παραμείνει στην ιστορία ένα πολύ ακριβό πείραμα, αυτό που όμως ξέρουμε είναι ότι η VW είναι στο σωστό δρόμο.
Τα κύρια χαρακτηριστικά του έχουν ως εξής:
ΑΜΑΞΩΜΑ
Κατασκευή: Πλαίσιο monocoque και πάνελ από CFRP (ανθρακόνημα)
Θέσεις: 2 (εγκάρσια)
Μήκος: 3.888 mm (μικρότερο από Polo)
Πλάτος: 1.665 mm
Ύψος: 1.153 mm (χαμηλότερο από Boxster, για χαμηλό κέντρο βάρους)
Μεταξόνιο: 2.224 mm
Βάρος: 795 κιλά
Αεροδυναμικός συντελεστής: Cd 0,189
Χώρος αποσκευών: 120 λίτρα
ΜΗΧΑΝΙΚΑ
Κινητήρας diesel: 2κύλινδρος TDI 800 κυβικών
Απόδοση κινητήρα diesel: 48 ίπποι, 120 Nm
Ηλεκτρικό μοτέρ: E-motor 27 ίππων & 140 Nm
Συνδυαστική απόδοση: 70 ίπποι, 140 Nm
Κιβώτιο: DSG διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
Κίνηση: στους πίσω τροχούς
Μπαταρία: ιόντων λιθίου
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ – ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Τελική ταχύτητα: 160 km/h (περιορίζεται ηλεκτρονικά)
0-100 km/h: 12,7 sec
Μέση κατανάλωση: 0,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 21 g/km
Αυτονομία κίνησης με ηλεκτρική ενέργεια: 50 km
Συνολική αυτονομία: μεγαλύτερη από 500 km
Ρεζερβουάρ καυσίμου: 10 λίτρα