Ηλεκτρικό Smart Fortwo
Ευελιξία και οικολογία στην πόλη
- -
- -
με μια ματιά
Η δεύτερη γενιά της ηλεκτρικής έκδοσης του απόλυτου αυτοκινήτου για την πόλη.
γλυκά
- Απόδοση στην πόλη
- Ευελιξία
- Μηδενικές εκπομπές CO2
ξυνά
- Αίσθηση φρένων
Εκτός από το Peugeot iOn, στα πλαίσια της Διεθνούς Έκθεσης Αυτοκινήτου του Παρισιού 2010 είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε και το ηλεκτρικό Smart. Εμφανισιακά, το Fortwo Electric Drive δεν διαφοροποιείται από τα βενζινοκίνητα και diesel αδερφάκια του, ενώ στο διθέσιο εσωτερικό μόνο οι διαφορετικές ενδείξεις στα στρογγυλά όργανα του ταμπλό και στον επιλογέα ταχυτήτων προδίδουν πως δεν πρόκειται για ένα συμβατικό Smart. Στα μεν όργανα απεικονίζονται το φορτίο που απομένει στη μπαταρία και η ισχύς της, ενώ στον επιλογέα υπάρχουν 3 μόνο επιλογές: Ν για τη νεκρά, R για την όπισθεν και D για την πορεία προς τα εμπρός.
Στο δρόμο παραμένει γνήσιο… Smart
Στην οδήγηση, όλα τα χειριστήρια έχουν παρόμοια αίσθηση με τα υπόλοιπα Smart, ακόμη και το τιμόνι. Μόνο που εδώ, όταν πατάς το γκάζι δεν ακούγεται το κλασικό “βρουμ” του κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά ένα διακριτικό ηλεκτρονικό “ιιιι” από τον ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται τοποθετημένος πίσω και κινεί τους πίσω τροχούς. Η ροπή των 120 Nm επιταχύνει το Fortwo ED στα 60 km/h από στάση σε 6,5 sec, σύμφωνα με τη Smart, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 100 km/h, αρκετά για μετακινήσεις μέσα και γύρω από την πόλη χωρίς να εκπέμπεις καθόλου ρύπους. Συγκριτικά με το iOn,το Smart επιταχύνει γραμμικά και με προθυμία χωρίς όμως να δείχνει την ίδια άμεση απόκριση στο πάτημα του γκαζιού. Επίσης, ο ηλεκτροκινητήρας του ακούγεται ελαφρώς περισσότερο μέσα στην καμπίνα.
Οδηγικά, αν και δεν είχαμε την ευκαιρία να το πιέσουμε ιδιαίτερα, το ED δείχνει σαν ένα κανονικό Fortwo. Είναι ευχάριστο, εξαιρετικά ευέλικτο στην πόλη και ασφαλές, χάρη και στο στάνταρ ESP. Μόνο μείον τα φρένα που, όπως και σε άλλα ηλεκτρικά και υβριδικά, έχουν περίεργη αίσθηση πιάνοντας κάπως απότομα. Ειδικά στην περίπτωση του Smart, η μέτρια αίσθηση επιδεινώνεται καθώς το πεντάλ εδράζεται στο πάτωμα, με αποτέλεσμα να είναι ακόμη πιο δύσκολο να «ζυγίσεις» το πόδι σου στο φρενάρισμα.
Ένα βήμα πριν τη μαζική παραγωγή
Η μπαταρία του Fortwo ED, που προέρχεται από την Tesla, βρίσκεται στο πάτωμα του αυτοκινήτου, ανάμεσα στους δύο άξονες. Είναι τεχνολογίας ιόντων λιθίου και δίνει αυτονομία 135 km. Η πλήρης φόρτιση της μπαταρίας σε κοινή πρίζα 220V διαρκεί περίπου 8 ώρες, εφ'όσον όμως ο οδηγός διανύει αποστάσεις έως 50 km ανά ημέρα, η επαναφόρτιση διαρκεί 3-4 ώρες. Υπάρχει, τέλος, η δυνατότητα ελέγχου του φορτίου που απομένει στη μπαταρία μέσω ενός iPhone!
Η Smart πραγματοποιεί συνεχώς δοκιμές εξέλιξης του Fortwo Electric Drive από το 2007 (δείτε τα αποτελέσματα από την έρευνα ικανοποίησης των οδηγών στο Λονδίνο). Το 2008 παρουσίασε τη δεύτερη γενιά του μοντέλου το οποίο ξεκίνησε να παράγεται το 2009, ενώ από τις αρχές του 2010 η Smart άρχισε να παραχωρεί με leasing το Fortwo ED σε επιλεγμένους πελάτες, κυρίως σε οργανισμούς και εταιρείες. Το 2012 θα ξεκινήσει η κανονική του διάθεση, οπότε ο καθένας θα μπορεί να αγοράσει την πιο green έκδοση του Fortwo. Θα είναι η τρίτη γενιά του μοντέλου, με νέα μπαταρία ιόντων λιθίου, εξελιγμένη από τα Daimler σε συνδυασμό με την Evonik.
Τεχνικά χαρακτηριστικά SMART FORTWO ED
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα |
41 PS (30 kW) |
Μπαταρία |
Iόντων λιθίου, 16,5 kW |
Ροπή |
120 Nm |
0-60 km/h |
6,5 sec |
Τελική ταχύτητα |
100 km/h |
Αυτονομία |
135 km |
Φόρτιση 0-100% |
8 ώρες |
Φόρτιση 20-80% |
3,5 ώρες |
συμπέρασμα
Ιδανικό για τις καθημερινές μετακινήσεις στην πόλη. Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης προσθέτει πόντους στον green χαρακτήρα του Smart χωρίς να αφαιρεί τίποτα από την ευελιξία και το ξεχωριστό του στυλ.