Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος. Με αφορά;
Μας αφορά όλους και να τι μπορούμε να κάνουμε
- -
- -
Τα τελευταία χρόνια ακούμε συνεχώς για μελέτες που καταγράφουν τις άσχημες συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, της εξάντλησης των φυσικών πόρων και του αφανισμού των ειδών, επιστήμονες που προδιαγράφουν το ζοφερό μέλλον του πλανήτη μας, κυβερνήσεις που εξαγγέλλουν ελπιδοφόρα (και ανεφάρμοστα;) προγράμματα ανάπτυξης βασισμένα στην πράσινη οικονομία, πολίτες που απαντούν σε δημοσκοπήσεις για το πόσο ευαισθητοποιημένοι (θα ήθελαν να) είναι… Α, και κάθε χρόνο στις 5 Ιούνη, γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, έτσι για να νιώθουμε -εμείς και ο ΟΗΕ- ήσυχοι με την οικολογική μας συνείδηση. Αρκούν όλα αυτά; Μήπως πρέπει να πάρουμε το παιχνίδι στα χέρια μας; Εμείς οι ίδιοι, ο καθένας προσωπικά και όλοι μαζί. Και τι να κάνουμε; Αρχικά, να αλλάξουμε μικρές λεπτομέρειες και συνήθειες της καθημερινότητάς μας – πολλά μικρά λιθαράκια για την οικοδόμηση ενός πιο πράσινου, πιο υγιούς κόσμου για τα παιδιά μας. Και που ξέρετε, μπορεί αυτό να αποτελέσει την πραγματική εκκίνηση της πράσινης οικονομίας που τόσοι και τόσοι, πολιτικοί και μη, ευαγγελίζονται στους βαρύγδουπους, γεμάτους υποσχέσεις λόγους τους.
Το gocar έχει από τη γέννησή του ιδιαίτερη σχέση με το περιβάλλον, γι’ αυτό άλλωστε έχει χαρίσει ένα μεγάλο μέρος του στην ενότητα ”go green”. Γιατί στο gocar αγαπάμε το αυτοκίνητο, αλλά πιστεύουμε και προωθούμε τόσο την συνετή του χρήση όσο την εξέλιξη και εξάπλωση στην αγορά νέων green μοντέλων και τεχνολογιών, έτσι ώστε το ενεργειακό μας αποτύπωμα στο περιβάλλον να είναι το μικρότερο δυνατό. Γιορτάζοντας λοιπόν την Ημέρα Περιβάλλοντος 2012 με το δικό μας τρόπο, ετοιμάσαμε ένα green λεξικό, έναν οδηγό για να μάθουμε βασικούς όρους και να κάνουμε τη συμβίωση με το αυτοκίνητό μας περισσότερο φιλική προς το περιβάλλον. Απλές συμβουλές που θα μετατρέψουν την καθημερινή μας ρουτίνα σε οικολογική συνείδηση και ενέργεια.
Α Β Γ Δ Ε Ζ Η Ι Κ Λ Μ Ν Ξ Ο Π Ρ Σ Τ Υ Φ Ψ Ω
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) είναι οι μορφές ενέργειας που ανανεώνονται μέσω των φυσικών κύκλων και θεωρούνται πρακτικά ανεξάντλητες: ο ήλιος, ο άνεμος, η γεωθερμία, τα ποτάμια, οι οργανικές ύλες όπως το ξύλο. Κυριότερες ΑΠΕ θεωρούμε την αιολική και την ηλιακή ενέργεια.
Η ανακύκλωση των αυτοκινήτων που αποσύρονται από την κυκλοφορία είναι πλέον υποχρεωτική. Παρόλα αυτά, πολλοί προτιμούν να κρατάνε ακινητοποιημένο τα παλιό τους αυτοκίνητο, έστω και χωρίς πινακίδες. Ο πόνος για την καταστροφή ενός αυτοκινήτου που αγαπήσαμε είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη κρύβει την αργή αλλά σταθερή επιβάρυνση του περιβάλλοντος (περισσότερα εδώ και εδώ).
Τα Βιοκαύσιμα, όπως βιοντίζελ και βιοαιθανόλη, δεν είναι ευρέως διαδεδομένα αλλά η παραγωγή τους είναι ήδη γεγονός και στη χώρα μας. Το βιοντίζελ παράγεται από φυτικά ή ζωικά λίπη και έλαια και μπορεί να χρησιμοποιηθεί, είτε μόνο του είτε αναμιγμένο με πετρέλαιο, σε ντιζελοκινητήρες. Η βιοαιθανόλη είναι αλκοόλη που παράγεται από σακχαρούχα (ζαχαρότευτλα, ζαχαροκάλαμο) ή αμυλούχα (σιτάρι, πατάτες, καλαμπόκι) φυτά και μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε μόνη της είτε σε μείγμα με βενζίνη, σε βενζινοκινητήρες.
Διοξείδιο του άνθρακα (CO2) είναι ο αέριος ρύπος που συνδέεται άμεσα με το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Και αυτό διότι, ενώ είναι υπήρχε πάντα σε φυσιολογικά επίπεδα στην ατμόσφαιρα, με την βιομηχανική επανάσταση και την εξάπλωση των αυτοκινήτων, τα επίπεδα αυτά αυξήθηκαν σημαντικά μεταβάλλοντας το οικοσύστημα (περισσότερα εδώ).
Η ΕΔΟΕ (Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος) είναι μια αστική, μη κερδοσκοπική εταιρία που συστάθηκε το 2004 από τους επίσημους αντιπροσώπους αυτοκινήτων στην Ελλάδα, κατ' εφαρμογή του Ν.2939/2001 περί ανακύκλωσης.
Εκπομπές ρύπων (βλέπε ρύπους)
Οι ενεργειακές κυψέλες (Fuel Cells) φαίνεται να είναι η επικρατέστερη green τεχνολογία του μέλλοντος. Πρόκειται στην ουσία για αυτοκίνητα που κινούνται με ηλεκτρικό ρεύμα, το οποίο παράγεται από την αντίδραση μεταξύ υδρογόνου και οξυγόνου μέσα στο αυτοκίνητο, του οποίου η εξάτμιση φτύνει… νερό. Το κόστος εξέλιξης τέτοιων οχημάτων παραμένει απαγορευτικό.
Εναλλακτικά λέμε τα καύσιμα που εξελίσσονται με στόχο να μειωθεί η εξάρτησή μας από το πετρέλαιο. Τέτοια είναι το υγραέριο, τα βιοκαύσιμα και το υδρογόνο (περισσότερα εδώ).
Zero emission λέγονται τα αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων, που κινούνται δηλαδή χωρίς να εκπέμπουν καυσαέρια.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλούνται ήδη στην Ευρώπη, την Ιαπωνία και τις ΗΠΑ, όχι όμως και στη χώρα μας. Κινούνται με ηλεκτροκινητήρες και έχουν μπαταρίες που φορτίζουν όταν είναι σταθμευμένα, είτε στο γκαράζ το βράδυ είτε σε σταθμό φόρτισης στο γραφείο. Σημαντικό περιοριστικό στοιχείο είναι η μικρή τους αυτονομία, η έλλειψη δικτύου υποδομών και η χρονοβόρα διαδικασία φόρτισης (τα πάντα για τα ηλεκτρικά εδώ).
Καταλύτη διαθέτουν όλα τα οχήματα μας που πωλούνται στη χώρα από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 και μετά. Θα πρέπει να φροντίζουμε να τον αντικαθιστούμε όταν καταστραφεί για να μη ρυπαίνουμε το περιβάλλον.
Ο κλιματισμός αυξάνει την κατανάλωση και τις εκπομπές CO2. Στην πόλη όπου οι ταχύτητες είναι χαμηλές, προτίμησε τα ανοιχτά παράθυρα.
Κοντινές διαδρομές καλύπτονται άνετα με τα πόδια ή το ποδήλατο. Έτσι, ασκείσαι κάνοντας καλό στην υγεία σου – και στο περιβάλλον.
Στις μικρές διαδρομές, π.χ. μέχρι το περίπτερο για εφημερίδα, ο κινητήρας δεν προλαβαίνει να φτάσει στην ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας, με αποτέλεσμα να καίει έως και τη διπλάσια ποσότητα καυσίμου απ’ όσο χρειάζεται, ρυπαίνοντας έως και 60% περισσότερο. Επιπλέον, τέτοια χρήση προκαλεί στον κινητήρα μεγάλη φθορά. Για κοντινές αποστάσεις, μπορείς να περπατήσεις ή να χρησιμοποιήσεις το ποδήλατο.
Λάδια χρησιμοποιημένα δεν τα πετάμε στα σκουπίδια ή στη φύση. Αφήστε τα στο συνεργείο από όπου θα πάρουν το δρόμο της ανακύκλωσης. Ένα λίτρο καμένου λαδιού μπορεί να μολύνει μια λίμνη ίση με ένα γήπεδο ποδοσφαίρου!
Μέσα μαζικής μεταφοράς: άβολα σε πολλές περιπτώσεις, αλλά όχι πάντα. Υπάρχουν προορισμοί που βολεύουν. Π.χ., μην οδηγείς για το κέντρο της Αθήνας, πάρε ΜΕΤΡΟ: κάνεις οικονομία, γλιτώνεις χρόνο και άγχος για το παρκάρισμα και ωφελείς στο περιβάλλον.
Μπαταρίες και λιπαντικά δεν τα πετάμε στα σκουπίδια ή στη φύση. Αφήστε τα στο συνεργείο από όπου θα πάρουν το δρόμο της ανακύκλωσης.
Ντίζελ (diesel) λέμε τα αυτοκίνητα που κινούνται με πετρέλαιο. Κατά κανόνα, τα πετρελαιοκίνητα οχήματα εκπέμπουν λιγότερο CO2 στο περιβάλλον από τα βενζινοκίνητα, ενώ είναι και πιο οικονομικά.
Ξεφορτωνόμαστε από το αυτοκίνητο ότι δεν χρειαζόμαστε και αυξάνει το βάρος – και την κατανάλωση = άρα και τη ρύπανση που προκαλούμε. Π.χ. τι δουλειά έχουν οι αλυσίδες χιονιού στο πορτμπαγκάζ το κατακαλόκαιρο;
Οικονομική οδήγηση συνεπάγεται και οικολογική οδήγηση. Ταυτόχρονο κέρδος για την τσέπη και το περιβάλλον. Μάθε πως θα το καταφέρεις με απλά βήματα στον οδηγό green driving του gocar.
Ποδήλατο, το πιο φιλικό προς το περιβάλλον όχημα. Ιδανικό για άσκηση-βόλτα στη φύση αλλά και για τις κοντινές διαδρομές. Αν ο ένας στους τέσσερις κατόχους αυτοκινήτου έκανε 8 χιλιόμετρα την εβδομάδα με ποδήλατο, 7.000.000 λιγότεροι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα θα κατέληγαν στην ατμόσφαιρα κάθε χρόνο (περισσότερα εδώ).
Ο όρος πράσινο (green) αποδίδεται σε οτιδήποτε έχει θετική επίδραση στο περιβάλλον. Έτσι, μπορούμε να πούμε για green ενέργειες, για green ιδέες, ή ακόμη και για green τρόπο ζωής. Ειδικά στον χώρο του αυτοκινήτου, green λέμε τα μοντέλα αυτά που είναι περισσότερο φιλικά προς το περιβάλλον. Που καταναλώνουν δηλαδή μικρή ποσότητα καυσίμου και εκπέμπουν όσο το δυνατόν λιγότερους ρύπους στην ατμόσφαιρα.
Ρύπους εκπέμπουν στο περιβάλλον όλα τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (βενζίνης, diesel κλπ). Αν και υπάρχουν πολλών ειδών ρύποι, ο σημαντικότερος είναι το διοξείδιο του άνθρακα, βάσει του οποίου υπολογίζονται πλέον τα τέλη κυκλοφορίας στα καινούργια αυτοκίνητα.
Συνδυάσου με φίλους και συναδέλφους στις μετακινήσεις σου. Μοιράζεσαι τα έξοδα καυσίμου, λύνεις το κυκλοφοριακό και ταυτόχρονα ωφελείς το περιβάλλον.
Συνεπιβατισμός, ήτοι car sharing ή carpooling. Επικοινώνησε με αγνώστους που έχουν τον ίδιο προορισμό με σένα, συνδυαστείτε και γλιτώστε χρήματα, μειώνοντας τη ρύπανση του περιβάλλοντος – ένα αντί για δύο οχήματα για την ίδια διαδρομή. Περισσότερα εδώ.
Η συντήρηση του αυτοκινήτου, στα προβλεπόμενα από του κατασκευαστή χρονικά και χιλιομετρικά όρια, είναι επιτακτική για να εξασφαλιστεί η σωστή λειτουργία και η μικρότερη δυνατή επιβάρυνση στο περιβάλλον.
Ταξιδεύουμε με λογική ταχύτητα. Στον αυτοκινητόδρομο, η οδήγηση με 130 km/h αντί για 120 km/h αυξάνει κατά μέσο όρο την κατανάλωση κατά 1 περίπου lt/100 km, μοιραία και τις εκπομπές ρύπων στο περιβάλλον.
Υβριδικό λέγεται το αυτοκίνητο το οποίο συνδυάζει έναν συμβατικό κινητήρα εσωτερικής καύσης και έναν ή περισσότερους ηλεκτροκινητήρες. Έτσι, απαιτείται λιγότερο καύσιμο για την κίνησή του και εκλύονται λιγότεροι ρύποι στο περιβάλλον (τα πάντα για τα υβριδικά εδώ).
Υγραέριο ή LPG: Ωφελεί τόσο σε οικονομία όσο και στη μείωση των ρύπων, καθώς είναι καθαρότερο καύσιμο από τη βενζίνη. Μπορεί να τοποθετηθεί στα περισσότερα παλιά και νέα αυτοκίνητα (δες εδώ τη σχετική μας ενότητα).
Το υδρογόνο δεν είναι πηγή ενέργειας καθότι δεν υπάρχει ελεύθερο στη φύση, είναι όμως φορέας ενέργειας. Αν μάλιστα παραχθεί από καθαρή ενεργειακή πηγή, τότε είναι καθαρός φορέας ενέργειας. Το υδρογόνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί απευθείας σε κατάλληλα τροποποιημένους κινητήρες αυτοκινήτων. Ιδανική ενεργειακή του εφαρμογή είναι οι κυψέλες καυσίμου (Fuel Cell - περισσότερα εδώ).
Υπολόγισε πόσο CO2 εκπέμπεις με το αυτοκίνητό σου ετησίως στην ειδική εφαρμογή του gocar. Εκεί θα μάθεις και πως μπορείς να αντισταθμίσεις τη ρύπανση που προκαλείς στο περιβάλλον.
Φροντίζουμε το αυτοκίνητό μας χωρίς να ξεχνάμε το περιβάλλον. Δεν πλένουμε με λάστιχο – κάνουμε σημαντική οικονομία στο νερό όταν χρησιμοποιούμε κουβά.
Ωφελώντας το περιβάλλον, ωφελούμε την ίδια μας τη ζωή και τη ζωή των παιδιών μας.