2010 Green Vehicle Congress
Πόσο green είναι το μέλλον του αυτοκινήτου;
- -
- -
Τα πιο σημαντικά θέματα που αφορούν τα αυτοκίνητα του σήμερα και του αύριο διερευνήθηκαν στο 2010 Green Vehicle Congress, που πραγματοποιήθηκε στις 24 & 25 Μαρτίου 2010 στο Newcastle της Αγγλίας και στο οποίο πήραν μέρος ως εισηγητές μερικοί από τους κορυφαίους ειδικούς του κλάδου στον κόσμο.
Στο συνέδριο αναλύθηκαν μεταξύ άλλων οι παρακάτω ενότητες:
>> Ποιες τεχνολογίες θα κινούν τα αυτοκίνητα του αύριο;
>> Τι μας επιφυλάσσει το μέλλον;
>> Αποτελέσματα από τις δοκιμές ηλεκτρικών οχημάτων
>> Τι γίνεται στην Ευρώπη - «Ολοκληρωμένη ηλεκτρική αυτοκίνηση»
>> Green μηχανοκίνητος αθλητισμός
Ποιες τεχνολογίες θα κινούν τα αυτοκίνητα του αύριο;
Τα αυτοκίνητα με πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων αποτελούν ένα ιδεατό μέλλον και, με όσα συζητήθηκαν στο συνέδριο, η εξέλιξη προχωρεί ραγδαία. Η εισήγηση ωστόσο του Angus Gillespie, Αντιπρόεδρου Στρατηγικής CO2 της Shell, ήταν μια ισχυρή υπενθύμιση των λόγων για τους οποίους πρέπει να γίνουν σημαντικά βήματα ακόμη για να περάσουμε σε τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών ρύπων.
Είναι κοινώς αποδεκτό πως πρέπει να μειώσουμε τις εκπομπές CO2 από την ενέργεια που χρησιμοποιούμε στο ένα τέταρτο (1/4) από αυτό που είναι σήμερα, προκειμένου να περιοριστεί η αύξηση της θερμοκρασίας παγκοσμίως σε δύο βαθμούς Κελσίου.
Πώς όμως θα γίνει αυτό; Ποιο είναι το μελλοντικό καύσιμο χαμηλών εκπομπών CO2; Σύμφωνα με τη Shell, δεν υπάρχει απάντηση στο ερώτημα αυτό. Θεωρεί ότι μέχρι το 2050 θα υπάρχει χώρος για όλες τις τεχνολογίες - όπως το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο, τα βιοκαύσιμα, το υδρογόνο, τα υβριδικά και οι μεθόδοι downsizing των συμβατικών κινητήρων και ελάφρυνσης των οχημάτων.
(Διαβάστε εδώ πιο αναλυτικά την εισήγηση του Angus Gillespie)
Τι μας επιφυλάσσει το μέλλον;
Είναι αλήθεια πως έχει γίνει πολύ μεγαλύτερη πρόοδο στη μείωση των εκπομπών CO2 από τα αυτοκίνητα από ό, τι πιστεύαμε πριν από πέντε χρόνια, ενώ νέες τεχνολογίες εξελίσσονται συνεχώς υποσχόμενες ακόμη πιο εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Αυτή τη στιγμή πραγματοποιούνται δοκιμές πολλών νέων μοντέλων με χαμηλές εκπομπές ρύπων, ενώ έχει ήδη πραγραμματιστεί η έναρξη παραγωγής και διάθεσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων όπως το Nissan LEAF και τα Renault Fluence Z.E. και Kangoo Van Z.E..
Το downsizing σε κινητήρες και βάρος αμαξώματος θα συνεχιστεί ακόμη περισσότερο. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός πως το βάρος των αυτοκινήτων έχει σχεδόν διπλασιαστεί τα τελευταία 25 χρόνια και η τάση αυτή πρέπει να αντιστραφεί.
Έτσι, οι εκπομπές των αυτοκινήτων συνεχώς θα μειώνονται από εδώ και πέρα. Η επόμενη πρόκληση λοιπόν θα είναι να μειωθούν οι εκπομπές των επαγγελματικών οχημάτων.
Η αυτοκινητοβιομηχανία συμφωνεί με τη Shell πως θα υπάρχει ένα μείγμα από τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών CO2 το 2050: ηλεκτρικά οχήματα στις αστικές μετακινήσεις, υβριδικά-ηλεκτρικά οχήματα για μεγαλύτερες διαδρομές, καθώς και καθαρότεροι κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τα περισσότερα βαρέα επαγγελματικά οχήματα που καλύπτουν πολύ μεγάλες αποστάσεις θα διατηρήσουν τους κινητήρες ντίζελ, τα μικρά και μεσαία επαγγελματικά όμως που εκτελούν αστικές διανομές θα είναι ηλεκτρικά.
Τέλος, όλοι οι ειδικοί του κλάδου συμφωνούν στο ότι οι τιμές των καυσίμων θα συνεχίσουν να αυξάνονται.
Αποτελέσματα από τις δοκιμές ηλεκτρικών οχημάτων
Στην Αγγλία πολλοί οδηγοί είχαν την ευκαιρία να κάνουν δοκιμαστική οδήγηση τεσσάρων ηλεκτρικών Smart Fortwo. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως το 72% των οδηγών δήλωσαν ότι θα χρησιμοποιούσαν ένα ηλεκτρικό όχημα, σε σύγκριση με μόλις 47% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό πριν την δοκιμαστική οδήγηση. Αξιοσημείωτο ωστόσο ήταν το γεγονός πως η έλλειψη υποδομής φορτιστών δεν θεωρήθηκε ως πρόβλημα από τους οδηγούς, αντίθετα τους προβληματίζει η περιορισμένη αυτονομία των οχημάτων και οι υψηλές τιμές αγοράς.
(Δείτε εδώ πιο αναλυτικά τα αποτελέσματα των δοκιμών)
Τι γίνεται στην Ευρώπη - «Ολοκληρωμένη ηλεκτρική αυτοκίνηση»
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ - Μελετάται η ιδέα να υπάρχουν ατομικοί λογαριασμοί ηλεκτρικής αυτοκίνησης όπου θα χρεώνονται οι δημόσιες μεταφορές, η επαναφόρτιση του ηλεκτρικού οχήματος, το σύστημα διοδίων του οδικού δικτύου, ακόμη και η αντιστάθμιση του εκπεμπόμενου CO2.
ΟΛΛΑΝΔΙΑ - Η λέσχη Green Wheels Car Club αναπτύσσει ένα μοντέλο κοινής χρήσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων (car sharing) στο Άμστερνταμ. Αυτό σημαίνει πως όποιος χρειάζεται αυτοκίνητο για να μετακινηθεί, παραλαμβάνει ένα ηλεκτρικό όχημα από ένα σημείο και το παραδίδει σε ένα άλλο και χρεώνεται ανάλογα.
ΓΑΛΛΙΑ - Σύμφωνα με έρευνα, το 10-16% των Παριζιάνων θα έκανε εγγραφή σε μια λέσχη κοινής χρήσης αυτοκινήτου, ενώ το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 54% αν οι τιμές ήταν χαμηλότερες.
ΑΓΓΛΙΑ - Το Λονδίνο έχει βάλει στόχο να γίνει η «πρωτεύουσα του ηλεκτρικού οχήματος» στην Ευρώπη, με 100.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα να κυκλοφορούν στους δρόμους του το συντομότερο δυνατό.
(Διαβάστε εδώ περισσότερα)
Green μηχανοκίνητος αθλητισμός
Σύμφωνα με τους ειδικούς του χώρου, μελλοντικά θα υπάρξει και green μηχανοκίνητος αθλητισμός. Ωστόσο, ήδη έχουν γίνει αγώνες ηλεκτρικών οχημάτων, όπως ο αγώνας ηλεκτρικών μοτοσυκλετών TTX GP eGrand Prix το 2009. Χρησιμοποιώντας την ίδια διαδρομή με τις αγωνιστικές βενζινοκίνητες μοτοσικλέτες στη Νήσο του Μαν, έτρεξαν 14 ηλεκτρικές μηχανές εκ των οποίων οι 10 τερμάτισαν, ενώ η μέση ταχύτητα που πέτυχαν ήταν 140 km/h, φτάνοντας τα 170 km/h στον ταχύτερο γύρο.
Μια άλλη green προσπάθεια στον μηχανοκίνητο αθλητισμό είναι η ομάδα Oaktec Honda hybrid rally team, η οποία συμμετέχει στην κατηγορία Formula 1000 (1.000 κ. εκ.) του αγγλικού πρωταθλήματος με ένα από τα αρχικά υβριδικά Honda Insight (το μοντέλο λανσαρίστηκε το 1999). Αφού αρχικά εισέπραξε ειρωνικά σχόλια από τις υπόλοιπες ομάδες, το Honda Insight ήταν νικητής της κατηγορίας Α στην πρώτη του σεζόν το 2006, έχοντας πάρει 11 νίκες μεταξύ 2006-2009. Παρότι έχει πια μεγάλη ηλικία και έχει υποστεί αρκετή ταλαιπωρία, το συγκεκριμένο Insight εξακολουθεί να διατηρεί τα green διαπιστευτήριά του, πετυχαίνοντας μέση κατανάλωση 3,5 lt/100 km σε αγώνα οικονομίας καυσίμου και 2,8 lt/100 km σε δοκιμες!