Opel Ampera

Ο ήχος της σιωπής

  • -
  • -
με μια ματιά

Εμφάνιση,  green Μάρκετινγκ και ουσία αναμιγνύονται ιδανικά στο νέο Opel Ampera. Εκπληρώνει ότι υπόσχεται στην πράξη, χωρίς τον πονοκέφαλο της περιορισμένης αυτονομίας, προσφέροντας άνετη μετακίνηση για τέσσερα άτομα.

γλυκά
  • Εμφάνιση
  • Αυτονομία
  • Ομαλή λειτουργία Voltec
  • Χαμηλό κόστος μετακίνησης
  • Χαμηλές εκπομπές CO2
ξυνά
  • Τιμή
  • Βάρος
  • Χώροι μόνο για τέσσερα άτομα
  • Περιορισμένος χώρος αποσκευών
Ampera επί τέσσερα

Τέσσερις είναι οι επιλογές λειτουργίας που έχει στη διάθεση του ο οδηγός του Ampera:

Το Normal mode είναι η προεπιλεγμένη ρύθμιση για το Ampera και εκτιμάται ότι θα χρησιμοποιείται τις περισσότερες φορές για μέγιστη απόδοση. Όταν το επίπεδο ενέργειας της μπαταρίας πέσει κάτω από το λειτουργικά προκαθορισμένο όριο, το Ampera αρχίζει να λειτουργεί στο πρόγραμμα εκτεταμένης αυτονομίας με την αυτόματη ενεργοποίηση του βενζινοκινητήρα.

Το Sport mode προσφέρει νέα χαρτογράφηση πεντάλ του γκαζιού για ταχύτερη απόκριση. Αν και το Sport mode δεν παράγει υψηλότερη ισχύ, εν τούτοις προσφέρει το αίσθημα της πιο άμεσης οδήγησης.

Το Mountain mode ρυθμίζει αυτόματα το σύστημα για να παράγει την απαραίτητη ισχύ σε πολύ απαιτητικές συνθήκες κίνησης σε ορεινές κυρίως περιοχές, όπου συνήθως επηρεάζονται οι επιδόσεις των συμβατικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το Mountain mode επιτρέπει την ενεργοποίηση της επέκτασης της αυτονομίας πριν η μπαταρία φτάσει στο ελάχιστο όριο φόρτισης. Οι οδηγοί πρέπει να επιλέγουν αυτό το πρόγραμμα, έχοντας απόθεμα στην μπαταρία, 10 – 15 λεπτά πριν μπουν σε ορεινή περιοχή για να μπορεί το αυτοκίνητο να ανταποκριθεί πλήρως στις απαιτήσεις των παρατεταμένων ανωφερειών.

Το Hold mode ενεργοποιεί άμεσα τον θερμικό κινητήρα, εξοικονομώντας την ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στη μπαταρία. Με το πρόγραμμα αυτό ο οδηγός επιλέγει που ακριβώς θέλει να χρησιμοποιεί την ενέργεια της μπαταρίας, για αμιγή ηλεκτροκίνηση, για παράδειγμα σε αστικές περιοχές ή ζώνες περιορισμένης κυκλοφορίας.

Voltec στο μικροσκόπιο

 

Η άποψη της GM στην νέα τάξη των ηλεκτροκίνητων ακούει στο όνομα Voltec. Επικεφαλής της διάταξης τίθεται ένας ηλεκτροκινητήρας 150 ίππων και 370 Nm ροπής. Ο θερμικός ατμοσφαιρικός κινητήρας των 1,4 λίτρων αναλαμβάνει το ρόλο του – range extender- παράγοντας 86 ίππους και 130 Nm ροπής, τροφοδοτώντας με ισχύ την μικρότερη σε μέγεθος γεννήτρια-ηλεκτροκινητήρα που αποτελεί το τρίτο μέρος του πάζλ. Ο θερμικός κινητήρας περνά στο προσκήνιο (χωρίς να το πάρεις χαμπάρι…) όταν οι μπαταρίες φτάσουν στο κατώτερο επιτρεπτό σημείο φόρτισης. Συμπληρωματικά υπάρχει και ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση. Το σύστημα συνεργάζεται αρμονικά χάρη σε τρεις συμπλέκτες και ένα πλανητικό σύστημα το οποίο επί της ουσίας μεταφέρει την ισχύ της διάταξης στους τροχούς. Οι δύο συμπλέκτες βρίσκονται για να ελέγχουν την ροή ισχύος από την γεννήτρια στο πλανητικό σύστημα (περνώντας ισχύ κυρίως σε πολύ υψηλές ταχύτητες απευθείας σε αυτό),  με τον τρίτο να αναλαμβάνει να ξεκλειδώσει την ισχύ του θερμικού κινητήρα προς την γεννήτρια όταν τελειώσει η συνδρομή της μπαταρίας. Σε περιπτώσεις μη χρήσης του θερμικού κινητήρα για μεγάλο χρονικό διάστημα, υπάρχει προγραμματισμένη λειτουργία διαγνωστικού ελέγχου, ώστε ο θερμικός κινητήρας να είναι ετοιμοπόλεμος να συνδράμει ανά πάσα στιγμή.

Συνολικά τέσσερα είναι τα σενάρια λειτουργίας της διάταξης:

Κίνηση με μπαταρία

  • Χαμηλές ταχύτητες: αφορά ταχύτητες κάτω από τα 100 km/h. Ο μεγάλος ηλεκτρικός κινητήρας παίρνει κίνηση από την μπαταρία, αποδίδει 111 kW (150 PS) και 370 Nm ροπής και είναι συνδεδεμένος με το πλανητικό σύστημα.
  • Υψηλότερες ταχύτητες: Ο μικρότερος ηλεκτροκινητήρας-γεννήτρια μπαίνει στο παιχνίδι τροφοδοτούμενος με ρεύμα από την μπαταρία. Αμφότεροι οι δύο ηλεκτροκινητήρες βρίσκονται συνδεδεμένοι με το πλανητικό σύστημα και λειτουργούν πιο αποτελεσματικά σε χαμηλότερες στροφές.

 

Κίνηση με Range Extender (1.4 Ecotec)

  • Χαμηλές ταχύτητες: o θερμικός κινητήρας συνδέεται απευθείας με τον ηλεκτροκινητήρα-γεννήτρια, ο οποίος παράγει ρεύμα για να τροφοδοτήσει τον κύριο ηλεκτροκινητήρα του οποίου η ισχύς μέσω του πλανητικού συστήματος κινεί το αυτοκίνητο.
  • Υψηλότερες ταχύτητες: το αυτοκίνητο κινείται πλέον και με τους δύο ηλεκτρικούς κινητήρες. Ο ηλεκτροκινητήρας-γεννήτρια συνδέεται και πάλι με το πλανητικό σύστημα, αλλά τώρα λειτουργεί χάρη στον θερμικό κινητήρα, προσφέροντας απευθείας ισχύ στους τροχούς και συνεχίζοντας να παράγει ρεύμα για τον ηλεκτροκινητήρα (σημείο που μπορεί να μεταφραστεί και σαν υβριδική εν σειρά κίνηση).

Τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα κυκλοφορούν με σημαία τους την απόλυτη οικολογική συνείδηση, μετά όμως από μερικά χιλιόμετρα μένουν ανήμπορα να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της κάθε διαδρομής. Η ανάγκη για φόρτιση στοιχειώνει την ύπαρξη τους. Λύσεις υπάρχουν άλλα έχουν εξαιρετικά σπορ χαρακτήρα, ελλιπή πρακτικότητα, αυτονομία 300 km και κοστίζουν όσο ένα μικρό διαμέρισμα 10έτιας (βλέπε Tesla). Η αυτονομία αποτελεί εδώ και καιρό το κόκκινο πανί των ηλεκτροκίνητων και το Ampera μπαίνει στο παιχνίδι, αντιμετωπίζοντας έντεχνα την παραπάνω πρόκληση. Ξεπερνώντας τις στατιστικές που αφορούν τα χούγια και τις ετήσιες χιλιομετρικές ανάγκες του μέσου οδηγού, η λογική του Ampera είναι απλή, όποιος καλύψει τα πρώτα περίπου 60 km και δεν μπορεί να βρεθεί σε πηγή ρεύματος (πρίζα), για αυτόν υπάρχει ο βενζινοκινητήρας. Ο τελευταίος είναι ένας ταπεινός (και φτηνός θα λέγαμε..) ατμοσφαιρικός Ecotec των 1,4 λίτρων, ο οποίος αποδίδει μόλις 86 ίππους και μπορεί να προσδώσει στο ελπιδοφόρο Ampera μέχρι και 500 km αυτονομίας.

Αυτός που θα διαθέσει περί τα 50.000 € για το Ampera (τόσο υπολογίζεται η τιμή του στην Ελλάδα στις αρχές του 2012), δεν αποκτά μόνον ένα τυπικό μοντέλο της μεσαίας κατηγορίας, αλλά ξοδεύοντας περί τα 20.000€ επιπλέον σε σχέση π.χ με ένα ομόσταυλο Insignia, αποκτά το κλειδί για μια νέα διαφορετική εμπειρία στο δρόμο και την ευκαιρία να ξεχάσει για τα καλά τη συναναστροφή με τα πρατήρια καυσίμου. Βήμα εμπρός για το Ampera, του οποίου το image χτίστηκε μεθοδικά από τους ανθρώπους της Opel. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι πολυεθνικές όπως π.χ η Coca Cola έχουν πέσει ήδη στα δίχτυα της, δίνοντας απευθείας το πράσινο φως για να εντάξουν το Ampera στον εταιρικό στόλο τους. Παράλληλα 5000 παραγγελίες από ιδιώτες ενισχύουν την επικείμενη εμπορική πορεία του μοντέλου, η παραγωγή του οποίου υπολογίζεται στα 10.000 κομμάτια για το 2012.

 

Ομιλείτε ηλεκτρικά;

Το Ampera ξεχωρίζει εμφανισιακά από την στρατιά των Opel του σήμερα, διαθέτει σύγχρονη και ενδιαφέρουσα σχεδίαση, εξαιρετικά αεροδυναμικό σχήμα (συντελεστής Cx: 0.27), που υποστηρίζει τον οικολογικό χαρακτήρα του, εκπέμποντας παράλληλα δυναμισμό.

Η μετακίνηση με το Ampera δεν προκαλεί εκπλήξεις. Βολεύεσαι στο κάθισμα εύκολα αντιμετωπίζοντας μια μοντέρνα έκφανση της σχεδίασης και της εργονομίας των σύγχρονων Opel. Η ποιότητα κατασκευής είναι καλή, με την εργονομία να ακολουθεί το κάπως περίπλοκο δόγμα της Opel. Η οθόνη μπροστά από τον οδηγό και η επιβλητική οθόνη αφής στο κέντρο σε ταΐζουν με μπόλικες πληροφορίες και σενάρια διαχείρισης της ηλεκτρικής ενέργειας, οι διακόπτες στην κεντρική κονσόλα παίρνουν εντολή με την μέθοδο της αφής. Ο εξοπλισμός της πλούσιας έκδοσης περιλαμβάνει αυτόματο κλιματισμό, ηχοσύστημα Bose με σκληρό δίσκο 60 GB, σύστημα πλοήγησης, κάμερα οπισθοπορείας, δερμάτινο σαλόνι κ.α

Με μήκος 4,5 μέτρα το Ampera αποτελεί -όσον αφορά το μέγεθος του- ένα χαρακτηριστικό δείγμα της μεσαίας κατηγορίας. Τα εμπρός καθίσματα είναι άνετα, προσφέρουν σωστή πλευρική στήριξη και σύρονται αρκετά προς τα πίσω. Το τιμόνι ρυθμίζεται ως προς το ύψος και το βάθος, κάνοντας εύκολη την εύρεση της σωστής θέσης οδήγησης. Στο πίσω μέρος το σχήμα της μπαταρίας επιτρέπει την ύπαρξη μόνον δύο θέσεων. Ο διαθέσιμος χώρος είναι ελαφρώς περιορισμένος, τόσο στα γόνατα αν μετακινήσεις πολύ πίσω το εμπρός κάθισμα, όσο και στα κεφάλια, λόγω του σχήματος της οροφής.

Ανάμεσα στις δύο πίσω θέσεις βρίσκεται το ογκώδες κεντρικό τούνελ το οποίο περιλαμβάνει ένα μέρος της μπαταρίας (16 kWh)  σχήματος «Τ». Η τελευταία αποτελείται από 288 κυψέλες ιόντων λιθίου και διαθέτει δικό της κύκλωμα θέρμανσης/ψύξης.  Ζυγίζει 198 kg και είναι υπεύθυνη για το χαμηλό κέντρο βάρους του αυτοκινήτου, αλλά και το απόβαρο των 1,7+ tn (ωφέλιμο βάρος μόλις 270 kg). Η φόρτιση της γίνεται από οποιαδήποτε κοινή παροχή ρεύματος 220-240V και διαρκεί 4 ώρες. Η Opel δίνει εγγύηση για την μπαταρία 8 χρόνια ή 160.000 km.

Θύμα της μπαταρίας πέφτει εν μέρει και ο χώρος αποσκευών ο οποίος περιορίζεται στα μόλις 310 lt, 50 lt λιγότερα από ένα Astra και σχεδόν 200 lt πιο κάτω από τα περισσότερα μοντέλα της μεσαίας κατηγορίας. Ένα ελαφρύ υφασμάτινο κάλυμμα  προστατεύει από τα αδιάκριτα βλέμματα τις αποσκευές, ενώ με την αναδίπλωση των δύο πίσω θέσεων αποκαλύπτεται ένα χώρος φόρτωσης 1005 lt.

 

Πράσινη σφαίρα

Στην ζωή έρχεται το Ampera με το πάτημα ενός κουμπιού, με το κλειδί να μπορεί παραμείνει στην τσέπη του οδηγού. Ένα μικρό ηχητικό σήμα δείχνει ότι όλα είναι έτοιμα, πράγμα που αντιλαμβάνεσαι και με το ξύπνημα των δύο οθονών με τις ενδείξεις τους. Σε πρώτη φάση δεν ακούς τίποτα, παντελής ησυχία. Για λόγους ασφαλείας υπάρχει μέχρι και διακόπτης που παράγει κατάλληλο ηχητικό σήμα για τους πεζούς…! Η μετακίνηση του επιλογέα στο D από το «θρόνο» του και το πάτημα του πεντάλ του γκαζιού, δίνει το έναυσμα για την κίνηση του αυτοκινήτου. Χρειάζεται να αναπτύξεις μερικά χιλιόμετρα για να αντιληφθείς τον ήχο της κύλισης του οχήματος. Επιπλέον υπάρχει και η θέση L στο κιβώτιο, η οποία φρενάρει τον κινητήρα στο άσε του γκαζιού, εξυπηρετώντας όλα τα γούστα.

Κινούμενοι επί Ολλανδικού εδάφους, το Ampera δεν απαιτεί συμβιβασμούς, η δύναμη είναι αρκετή και πουθενά δεν θα νιώσεις εκτεθειμένος από την έλλειψη της σε φυσιολογικές συνθήκες. Η επιτάχυνση που εξασφαλίζει είναι περίπου 9,0’’ για το τυπικό 0-100 km/h. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 161 km/h. Στην πράξη δεν προβληματίζεσαι από τις επιδόσεις, αφού ακόμη και στο ταξίδι –το οποίο γίνεται με εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα θορύβου- ταχύτητες πάνω από 130 km/h μάλλον τσακίζουν το οικολογικό image του μελλοντικού ιδιοκτήτη του. Η άνεση και η λειτουργία της ανάρτησης είναι σωστή, το τιμόνι διαθέτει σχετικά άμεση αίσθηση, με το αυτοκίνητο να προσφέρει κατά βάση εμπιστοσύνη στις περισσότερες συνθήκες κίνησης, χωρίς πλεύσεις και λοιπές παρενέργειες. Βέβαια τα ηλεκτρονικά φροντίζουν για την τάξη σε κάθε περίπτωση δημιουργώντας ένα εξαιρετικά ασφαλές σύνολο. Συνήθεια απαιτεί το πεντάλ των φρένων, το οποίο λόγω και της ανάκτησης ενέργειας προσφέρει μια πιο ιδιαίτερη λειτουργία.

Το Ampera βάζει τον οδηγό στο κόλπο της στρωτής οδήγησης με το παιχνίδι της πράσινης σφαίρας. Όσο πιο καθαρά οδηγείς τόσο η  πράσινη σφαίρα στην οθόνη μπροστά από τον οδηγό, μένει στο κέντρο της κλίμακας της, δίνοντας σου ένα ιδανικό εργαλείο για να ρυθμίσεις την οδήγηση σου, εύκολα και χωρίς να ελέγχεις πολλές ενδείξεις. Τιμώντας το γκάζι, η σφαίρα ανεβαίνει προς τα πάνω και αλλάζει το χρώμα της σε κίτρινο.

 

Ανάσα βενζίνης

Σε συνθήκες φυσιολογικής οδήγησης η μπαταρία χαρίζει αυτονομία 40-80 km στο Ampera, νούμερο ικανοποιητικό για τις καθημερινές ανάγκες ενός μέσου οδηγού. Όποιος θέλει να πάει πιο μακριά, δεν χρειάζεται να φοβάται ότι θα μείνει ακινητοποιημένος ή θα πρέπει να το φορτίσει για 4 ώρες.

Αφού τελειώσει η μπαταρία, ξυπνά απευθείας ο 1,4 λίτρων βενζινοκινητήρας. Δύσκολα αντιλαμβάνεσαι την ύπαρξη του ηχητικά, λειτουργώντας εξαιρετικά ομαλά στο παρασκήνιο της διάταξης, με τους κραδασμούς του να γίνονται σπάνια αντιληπτοί. Παράλληλα η ένδειξη της μπαταρίας μπροστά από τον οδηγό μεταμορφώνεται σε ένδειξη ρεζερβουάρ καυσίμου. Με απόδοση 86 ίππων ο ατμοσφαιρικός Ecotec αναλαμβάνει να τροφοδοτήσει την γεννήτρια και κατ΄ επέκταση αυτή να παράγει ρεύμα για τον μεγάλο ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος συνεχίζει να αποτελεί την πηγή κίνησης του αυτοκινήτου. Ανάλογα με τις απαιτήσεις του οδηγού υπάρχουν διάφορα σενάρια λειτουργίας της διάταξης και μόνον στις πολύ υψηλές ταχύτητες αντιλαμβάνεσαι πιο αισθητά την λειτουργία του βενζινοκινητήρα. Το ρεζερβουάρ των 35.2 lt χαρίζει μια αυτονομία των 440 km. Η μέση κατανάλωση για τον τυπικό συνδυασμένο κύκλο ανακοινώνεται στα 1,6 lt/100km και οι εκπομπές CO2 κάτω από τα 40 gr/km. Αν κινείσαι εντός της αυτονομίας της μπαταρίας στην καθημερινότητα σου, ξεχνάς για καιρό το βενζινάδικο και ξεμπερδεύεις απλώς με το ανάλογο τίμημα στο λογαριασμό της ΔΕΗ (16 kwh/100 km περίπου 1,3€).

Φτηνή δεν την λες την υλοποίηση του Ampera, το οποίο εκπληρώνει μεγάλο μέρος αυτών που υπόσχεται στην πράξη. Η τιμή της βασικής έκδοσης στην Ευρώπη θα είναι 42.900 €, ποσό που μεταφράζεται στα 50.000 € για την ελληνική αγορά (Φεβρουάριος του 2012).

 

Τεχνικά χαρακτηριστικά OPEL AMPERA

Γενικά

Τύπος οχήματος

5-θυρο, προσθιοκίνητο hatchback

Κατηγορία

Extended-Range Electric Vehicle (E-REV)

Πλαίσιο

Ανάρτηση με γόνατα McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, δισκόφρενα στους τέσσερις τροχούς, ανάκτηση ενέργειας μέσω πέδησης, σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση

Αριθμός θέσεων

τέσσερις

 

Μπαταρία

Τύπος

Ιόντων λιθίου

Ενέργεια (kWh)

16

 

Ηλεκτροκινητήρας

Ισχύς (kW/ PS)

111/ 150

Ροπή (Nm)

370

 

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα (km/h)

161

Επιτάχυνση 0-100 km/h (sec) περίπου 9.0

Αυτονομία  ηλεκτροκινητήρα EV (km)

40-80

Συνολική αυτονομία (km)

> 500

 

Κατανάλωση

Ηλεκτρική  (kwh/100km)

Κάτω από 16

Βενζίνη μέση τιμή (lt/100km)

Κάτω από 1.6

Εκπομπές CO2 (gr/km)

Κάτω από 40

 

Διαστάσεις

Μεταξόνιο (mm)

2685

Μήκος (mm)

4498

Πλάτος (mm)

1787

Ύψος (mm)

1439

Βάρος (kg) 1732

Πορτμπαγκάζ (lt)

310

 

Εξωτερικό

Ελαστικά και ζάντες

ειδικά σχεδιασμένα ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης σε ζάντες από σφυρήλατο αλουμίνιο 17-ιντσών

συμπέρασμα

Το Ampera ξεπληρώνει έντεχνα το οικολογικό Μάρκετινγκ της εποχής. Βάζει γερά θεμέλια για το ηλεκτροκίνητο μέλλον της Opel, βασίζοντας την παρουσία του στην λειτουργία εκτεταμένης αυτονομίας, αποτελώντας σε όλα τα υπόλοιπα στοιχεία ένα σύγχρονο μεσαίο μοντέλο. Αν η οικολογική σου συνείδηση συμφωνεί με τις προσταγές της Opel και το περιεχόμενο της τσέπης σου ακολουθεί, τότε το καλλίγραμμο Ampera αποκτά το ανάλογο ενδιαφέρον.

VIDEOS

The new Opel Ampera

Opel Ampera - Trailer

Opel Ampera Technology Animation

Vauxhall Ampera long-distance drive

Opel Ampera animation

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...