Chevrolet Volt

Το high end του υβριδικού

  • -
  • -
με μια ματιά
To δίδυμο αδελφάκι του Ampera αντιμετωπίζει τις προκλήσεις της εποχής με την ίδια υβριδική διάταξη της Voltec. Όταν αδειάσουν οι μπαταρίες αναλαμβάνει ο θερμικός κινητήρας των 1,4 λίτρων, εξασφαλίζοντας αυτονομία συμβατικού μεσαίου.

Η επανάληψη είναι η μήτηρ της μαθήσεως. Όσοι λοιπόν έχετε ήδη διαβάσει την παρουσίαση του Ampera, απλά θα κάνετε μια μικρή επανάληψη ελέω Volt, ώστε να εμπεδώσετε τη λειτουργία της υβριδικής διάταξης με Voltec και πώς η συγκεκριμένη αυτή τεχνολογία θα φέρει τον όμιλο της GM στις επάλξεις της νέας εποχής των μεταφορών.

γλυκά
  • Εμφάνιση
  • Αυτονομία
  • Ομαλή λειτουργία Voltec
  • Χαμηλό κόστος μετακίνησης
  • Χαμηλές εκπομπές CO2
ξυνά
  • Τιμή
  • Βάρος
  • Χώροι μόνο για τέσσερα άτομα
  • Περιορισμένος χώρος αποσκευών

Το Volt είχε περίοπτη θέση στο μενού οδήγησης του τριημέρου της επίσκεψή μας στη γενέτειρα του Lοuis Chevrolet, την πόλη La Chaux-de-Fonds της Ελβετίας.

Ίσως να ήταν το ιδανικό τοπίο για τη συγκεκριμένη παρουσίαση από όλες τις απόψεις καθώς η ηρεμία του τοπίου της Ελβετικής υπαίθρου, ταίριαζε με την αθόρυβη λειτουργία του Volt όσο κινούνταν μόνο από τις μπαταρίες, ενώ από χρηματοοικονομικής πλευράς ο μέσος Ελβετός μπορεί να αποκτήσει με ευκολία ένα τόσο niche προϊόν.

 

Υβριδικό με range extender

Η φιλοσοφία του Volt είναι σχετικά απλή: Μία μπαταρία δίνει κίνηση στους τροχούς κι όταν αυτή αδειάσει ένας κοινός βενζινοκινητήρας αναλαμβάνει τη φόρτιση της συστοιχίας μέσω μιας πλανητική διάταξης ώστε η αυτονομία να μην υπολείπεται αυτή ενός συμβατικού μικρομεσαίου αυτοκινήτου.

Η μπαταρία έχει σχήμα «Τ», βρίσκεται ανάμεσα στις δύο πίσω θέσεις, αποτελείται από 288 κυψέλες ιόντων λιθίου και διαθέτει δικό της κύκλωμα θέρμανσης/ψύξης για ανεπηρέαστη λειτουργία. Η χωρητικότητα της συστοιχίας είναι 16 kWh και μπορεί να φορτιστεί μέσα σε τέσσερις ώρες από οποιαδήποτε κοινή παροχή ρεύματος 220-240V. Η GM δίνει εγγύηση για την μπαταρία 8 χρόνια ή 160.000 km.

Στην υβριδική διάταξη περιλαμβάνεται επίσης ο ατμοσφαιρικός Ecotec των 1.4 λίτρων με απόδοση 86 ίππους που επεκτείνει την αυτονομία του Volt από τα 60km της ηλεκτροκίνησης, στα 500 χιλιόμετρα που εξασφαλίζει το ρεζερβουάρ των 35,2 λίτρων.

Για να μπορέσει η αποθηκευμένη ηλεκτρική ενέργεια να συνδυαστεί με τον θερμικό κινητήρα ώστε να κινηθεί το Volt υπάρχει το περίφημο σύστημα Voltec το οποίο αναλύουμε στο διπλανό box.

Να σταθούμε μόνο σε κάτι που έχει ενδιαφέρον από εγκυκλοπαιδικής πλευράς καθώς τα Volt και Ampera περιγράφονται ως ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουν επιπλέον σύστημα επέκτασης αυτονομίας (range extender). Είναι η επιτομή του ευρηματικού marketing καθώς πρόκειται για υβριδικά (υβριδικότατα αν μου επιτρέπετε τον όρο) μοντέλα σειριακού τύπου. Μάλιστα ο συγκεκριμένο τύπος υβριδικής διάταξης είναι από τους παλαιότερους που έχουν μελετηθεί στο χώρο των μεταφορών καθώς εφαρμόστηκε πειραματικά για πολλά χρόνια κυρίως σε λεωφορεία, αλλά χωρίς φυσικά την πατέντα του συστήματος Voltec.

 

Τέσσερα Mode οδήγησης

Όπως και στο Ampera, έτσι και στο Volt οι επιλογές λειτουργίας του αυτοκινήτου που έχει στη διάθεση του ο οδηγός είναι τέσσερις. Η Normal είναι η προεπιλεγμένη ρύθμιση για μέγιστη απόδοση. Όταν η ενεργειακή κατάσταση της μπαταρίας πέσει κάτω από προκαθορισμένο όριο, αρχίζει να λειτουργεί στο πρόγραμμα εκτεταμένης αυτονομίας και ενεργοποιείται ο βενζινοκινητήρας.

Στη Sport mode προσφέρεται νέα χαρτογράφηση για το πεντάλ του γκαζιού που χαρίζει ταχύτερη απόκριση και αίσθηση αλλά χωρίς να προσφέρεται κάτι παραπάνω από πλευράς ισχύος.

Το Mountain mode επιτρέπει την ενεργοποίηση της επέκτασης της αυτονομίας πριν η μπαταρία φτάσει στο ελάχιστο όριο φόρτισης. Ο οδηγός θα πρέπει να επιλέξει αυτό το πρόγραμμα, έχοντας απόθεμα στην μπαταρία, 10 – 15 λεπτά πριν μπει σε ορεινή περιοχή για να μπορεί το αυτοκίνητο να ανταποκριθεί πλήρως στις απαιτήσεις των παρατεταμένων ανωφερειών.

Τέλος, το Hold mode ενεργοποιεί άμεσα τον θερμικό κινητήρα, εξοικονομώντας την ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στη μπαταρία. Με το πρόγραμμα αυτό ο οδηγός επιλέγει που ακριβώς θέλει να χρησιμοποιεί την ενέργεια της μπαταρίας, για αμιγή ηλεκτροκίνηση, για παράδειγμα σε αστικές περιοχές ή ζώνες περιορισμένης κυκλοφορίας.

 

Επί της ελβετικής υπαίθρου

Δεν χρειάζεται να περιγράψουμε τίποτε παραπάνω από όσα έχετε ήδη διαβάσει από την παρουσίαση του Ampera τόσο για την ευρυχωρία της καμπίνας, τη μεταφορική ικανότητα και τα εξοπλιστικά στοιχεία που κάνουν εύκολη την καθημερινότητα εντός του Volt.

Η αντικειμενική δυσκολία είναι να δοκιμάσει κανείς πώς λειτουργεί στην πράξη η επέκταση της αυτονομίας, δηλαδή όταν περάσεις από την καθαρή ηλεκτροκίνηση, στην ηλεκτροκίνηση δια του Εcotec.

Το Ελβετικό τερέν, με το έντονο ανάγλυφο είναι το ιδανικό πεδίο για «ξελιγώσεις» τη μπαταρία ώστε να διαπιστώσει πώς είναι στην πράξη ένα τέτοιο υβριδικό σύστημα. Για τα πρώτα εξήντα χιλιόμετρα της διαδρομής όπου οι μπαταρίες ήταν φορτισμένες, η αίσθηση που σου δίνει το Volt είναι ενός ολοκληρωμένου μεσαίου με κάποιες ιδιαιτερότητες λόγω του μεγάλου βάρους που σχεδόν φτάνει τα 1900 κιλά με δύο επιβαίνοντες και αποσκευές, αλλά και του συστήματος ανάκτησης ενέργειας που αλλάζει κάπως την αίσθηση του πεντάλ του φρένου. Κυλά ήσυχα και ψυχωμένα αν το κρίνεις ως ηλεκτρικό και δεν θυσιάζει τις επιδόσεις στον βωμό της οικολογίας.

Όταν λοιπόν ολοκληρώθηκε η αμιγώς ηλεκτροκίνητη διαδρομή μπήκε σε λειτουργία ο βενζινοκινητήρας. Ο Ecotec όταν είναι σε λειτουργία δεν περιστρέφεται σε ρυθμό ανάλογο της ταχύτητας κίνησης του αυτοκινήτου, αλλά σε σταθερές στροφές για βέλτιστη οικονομία καυσίμου. Η αίσθηση είναι κάπως περίεργη και σίγουρα εκτός της πεπατημένης αυτοκινητικής κουλτούρας, καθώς αισθάνεσαι ότι κάτω από το καπό μπροστά σου λειτουργεί μια γεννήτρια σαν σε διακοπή ρεύματος, η οποία κατεβάζει ή ανεβάζει στροφές με διαφορετικό ρυθμό από αυτό που εσύ πιέζεις το δεξί πεντάλ. Η χροιά του κινητήρα κατά τη φάση αυτή δεν είναι ιδιαίτερα ενοχλητική, αλλά όχι και αμελητέα. Απαιτεί εξοικείωση καθώς στην αρχή νομίζεις ότι έχει κολλήσει το γκάζι, όμως με την πάροδο των χιλιομέτρων οι πρώτες δυσκολίες παρέρχονται. Όταν συμπληρώσεις 120 χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι του Volt αισθάνεσαι το ίδιο άνετα σαν να καθόσουν στο κάθισμα ενός μεσαίου sedan.

 

Ακριβή τεχνολογία

Η GM στην περίπτωση των Volt και Ampera θα εφαρμόσει μια κοινή πολιτική σε ότι αφορά τις πωλήσεις στην Ευρώπη. Αυτή έχει να κάνει με την τιμή που θα είναι εναρμονισμένη σε όλες τις χώρες διάθεσης και θα κυμαίνεται στις 42.000 ευρώ. Η τιμή αυτή είναι υποχρεωτική ανεξάρτητα από τα περιθώρια κέρδους που αφήνει στον κάθε εισαγωγέα. Στην περίπτωση της Ελληνικής πραγματικότητας έχουμε επιπλέον τη βάσανο του φόρου πολυτελείας η οποία καθιστά ζημιογόνα τη διάθεση του αυτοκινήτου στην ελληνική αγορά. Η Chevellas εκτιμά ότι θα χάνει 15.000 ευρώ σε κάθε πώληση Volt, αφού η επιβολή του φόρου πολυτελείας γίνεται οριζόντια και χωρίς διακρίσεις, ειδικά για τέτοιου τύπου αυτοκίνητα που λόγω της τεχνολογίας τους είναι αρκετά ακριβά.

Με τη γλώσσα των αριθμών δεν μπορείς να το συγκρίνεις με οποιοδήποτε μεσαίο αυτοκίνητο που κοστίζει σχεδόν τα μισά χρήματα. Αν κινείσαι εντός της αυτονομίας της μπαταρίας στις καθημερινές σου διαδρομές, απλά θα πληρώσεις 1,3 ευρώ για τις 16kWh που θα καταναλώσεις από το δίκτυο της ΔΕΗ. Δηλαδή κόστος όσο ένα εισιτήριο του μετρό. Και πάλι όμως τα χρήματα που εξοικονομείς δεν αποσβένουν το αρχικό κεφάλαιο. Είναι ξεκάθαρο ότι το Volt είναι ένα αυτοκίνητο που απευθύνεται στο τολμηρό κοινό με οικονομική επιφάνεια που συνήθως έλκεται από πρωτοποριακές  προτάσεις υψηλής τεχνολογίας. Ελπίζουμε να έχει απομείνει τέτοιο κοινό και στη χώρα μας.

Το σύστημα Voltec

Όπως ακριβώς γράφουμε στο άρθρο της παρουσίασης του Ampera, το σύστημα Voltec είναι η καρδιά της υβριδικής διάταξης και του Volt. Επικεφαλής της διάταξης τίθεται ένας ηλεκτροκινητήρας 150 ίππων και 370 Nm ροπής. Ο θερμικός ατμοσφαιρικός κινητήρας των 1,4 λίτρων αναλαμβάνει το ρόλο του – range extender- παράγοντας 86 ίππους και 130 Nm ροπής, τροφοδοτώντας με ισχύ την μικρότερη σε μέγεθος γεννήτρια-ηλεκτροκινητήρα που αποτελεί το τρίτο μέρος του πάζλ. Ο θερμικός κινητήρας ενεργοποιείται όταν οι μπαταρίες φτάσουν στο κατώτερο επιτρεπτό σημείο φόρτισης. Συμπληρωματικά υπάρχει και ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση.

Το σύστημα συνεργάζεται αρμονικά χάρη σε τρεις συμπλέκτες και ένα πλανητικό σύστημα το οποίο επί της ουσίας μεταφέρει την ισχύ της διάταξης στους τροχούς. Οι δύο συμπλέκτες βρίσκονται για να ελέγχουν την ροή ισχύος από την γεννήτρια στο πλανητικό σύστημα (περνώντας ισχύ κυρίως σε πολύ υψηλές ταχύτητες απευθείας σε αυτό),  με τον τρίτο να αναλαμβάνει να ξεκλειδώσει την ισχύ του θερμικού κινητήρα προς την γεννήτρια όταν τελειώσει η συνδρομή της μπαταρίας. Σε περιπτώσεις μη χρήσης του θερμικού κινητήρα για μεγάλο χρονικό διάστημα, υπάρχει προγραμματισμένη λειτουργία διαγνωστικού ελέγχου, ώστε ο θερμικός κινητήρας να είναι ετοιμοπόλεμος να συνδράμει ανά πάσα στιγμή.

Συνολικά τέσσερα είναι τα σενάρια λειτουργίας της διάταξης:

Κίνηση με μπαταρία

  • Χαμηλές ταχύτητες: αφορά ταχύτητες κάτω από τα 100 km/h. Ο μεγάλος ηλεκτρικός κινητήρας παίρνει κίνηση από την μπαταρία, αποδίδει 111 kW (150 PS) και 370 Nm ροπής και είναι συνδεδεμένος με το πλανητικό σύστημα.
  • Υψηλότερες ταχύτητες: Ο μικρότερος ηλεκτροκινητήρας-γεννήτρια μπαίνει στο παιχνίδι τροφοδοτούμενος με ρεύμα από την μπαταρία. Αμφότεροι οι δύο ηλεκτροκινητήρες βρίσκονται συνδεδεμένοι με το πλανητικό σύστημα και λειτουργούν πιο αποτελεσματικά σε χαμηλότερες στροφές.

Κίνηση με Range Extender

  • Χαμηλές ταχύτητες: o θερμικός κινητήρας συνδέεται απευθείας με τον ηλεκτροκινητήρα-γεννήτρια, ο οποίος παράγει ρεύμα για να τροφοδοτήσει τον κύριο ηλεκτροκινητήρα του οποίου η ισχύς μέσω του πλανητικού συστήματος κινεί το αυτοκίνητο.
  • Υψηλότερες ταχύτητες: το αυτοκίνητο κινείται πλέον και με τους δύο ηλεκτρικούς κινητήρες. Ο ηλεκτροκινητήρας-γεννήτρια συνδέεται και πάλι με το πλανητικό σύστημα, αλλά τώρα λειτουργεί χάρη στον θερμικό κινητήρα, προσφέροντας απευθείας ισχύ στους τροχούς και συνεχίζοντας να παράγει ρεύμα για τον ηλεκτροκινητήρα (σημείο που μπορεί να μεταφραστεί και σαν υβριδική εν σειρά κίνηση).
VIDEOS

Chevrolet Volt

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...