Ford & Le Mans
Πέντε αγωνιστικά που έγραψαν ιστορία
- -
- -
Η γαλλική Ecurie Ford ετοίμασε πέντε ειδικά Focus RS για τον αγώνα Le Mans Classic 2010 ως ανάμνηση των αγωνιστικών Ford που έγραψαν ιστορία στο Le Mans 24 Hours. Ποια είναι όμως αυτά; Ας τα θυμηθούμε (σημ: οι φωτογραφίες αριστερά εμφανίζονται με την ίδια σειρά που παρουσιάζονται παρακάτω τα αγωνιστικά).
FordMkII (νικητής το 1966): στις 18 Ιουνίου 1966, ο ίδιος ο Henry Ford II έδωσε το σήμα εκκίνησης για το 24ο Le Mans 24 Hours. Και εξοπολύθηκε ένα πλήθος πενήντα πέντε αυτοκινήτων με επικεφαλής δύο από τα οκτώ Mk II που έλαβαν μέρος σαν εργοστασιακές συμμετοχές συν έξι GT40, ένα από τα οποία ανήκε στη Ford France και το οδηγούσαν ο Guy Ligier και ο Αμερικανός Bob Grossman. Η μονομαχία με τη Ferrari κορυφώθηκε σ’ αυτό τον “αγώνα του αιώνα”. Αήττητη από το 1960, η Ιταλική φίρμα ήταν η βασίλισσα του Le Mans. Ωστόσο, αυτή τη φορά εκείνοι που κυριάρχησαν ήταν οι Αμερικανοί, κατακτώντας και τις 3 θέσεις στο βάθρο! Για πρώτη φορά μέχρι τότε, καταρρίφθηκε το όριο των 200km/h στο Le Mans.
Το Ford Mk IV (νικητής το 1967): Θέλοντας να εκδικηθεί, η Ferrari έστειλε τις τρομερές 330 P4 για να αναμετρηθούν με τα Mk IV σε μία ανελέητη μάχη σώμα με σώμα. Αλλά μάταια. Το ασυγκράτητο Mk IV, κόκκινο με λευκές λωρίδες, με οδηγούς τους Dan Gurney & A.J. Foyt, κατατρόπωσε την Ρ4 των Lodovico Scarfiotti και Mike Parkes. Αξέχαστες νέες σελίδες στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού γράφτηκαν μπροστά στα μάτια όλων. Η επική ιστορία των Mk II και Mk IV ολοκληρώθηκε με τα θεαματικά ρεκόρ απόστασης (5.232.9 km) και μέσης ταχύτητας (218 km/h!) που σημείωσε η Ford εκείνη τη χρονιά.
Το FordGT40 (νικητής το 1968 και 1969): Παρά το γεγονός ότι η Ford δεν ενεπλάκη άμεσα σαν κατασκευαστής, η John Wyer’s JWA team επωφελήθηκε από τη χορηγία της Gulf Oil και τις “ευλογίες” της Ford Dearborn. Στην πρώτη τους εμφάνιση το 1968, τα GT40 αντιμετώπισαν οξύ ανταγωνισμό από τις Porsche και Alfa Romeo. Με οδηγούς τους Pedro Rodriguez και Lucien Bianchi, το GT40 επικράτησε καθαρά στην πίστα μπροστά από την Porsche 907 και τις τρεις Alfa Romeo 33/2. Η τρίτη συνεχόμενη νίκη της Ford ήταν η πρώτη για ένα γνήσιο GT40.
Το 1969, ο ανταγωνισμός ήταν έντονος και πολυδιάστατος όσο ποτέ: Η Porsche καραδοκούσε με τις 908 και τις νέες 917, η Matra λανσάρισε τα 630/650 και η Ferrari είχε επιστρέψει με τις 312 Ps. Παρόλα αυτά, για μία φορά ακόμα τα GT40 κατατρόπωσαν τους αντιπάλους τους, σπάζοντας τα χρονόμετρα στο τέλος μιας επικής αναμέτρησης. Ο Jacky Ickx διέσχισε τη γραμμή τερματισμού αφήνοντας 120 μέτρα πίσω του το Γερμανό Hans Hermann, αναψοκοκκινισμένο στο τιμόνι της Porsche του. Το GT40 κατέκτησε την τέταρτη συνεχόμενη νίκη της Ford στο Le Mans!
Capri RS 2600 (1ο στην κατηγορία Special Touring το 1972): Δέκατο στη γενική κατάταξη, το Capri RS 2600, με οδηγούς τους Gerry Birrel & Claude Bourgoignie, ήρθε πρώτo στην κατηγορία του στο 1972 Le Mans 24 Hours.
Το Ford Capri, το οποίο κατασκευαζόταν μεταξύ 1969 και 1986, είχε μία λαμπρή αγωνιστική καριέρα και ήταν ένα από τους μεγάλους πρωταγωνιστές στα Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα Αυτοκινήτων Τουρισμού και στις 24 Ώρες του Spa-Francorchamps. Επίσης έλαμψε στο Γαλλικό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Παραγωγής και στο διάσημο Βρετανικό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού. Πολλοί οδηγοί της Formula 1 διακρίθηκαν στο τιμόνι ενός Capri, μεταξύ των οποίων οι Jochen Mass, Hans Stuck και το δίδυμο της Tyrrell Racing, Jackie Stewart & François Cevert κατά τη διάρκεια του 6-ωρου αγώνα στο Σιρκουί του Paul Ricard που διοργανώθηκε το 1972. Η έκδοση ράλι του Capri εμφανίστηκε επίσης με τα χρώματα της Ecurie Ford France, με διεθνούς φήμης οδηγούς όπως οι Jean-François Piot, Guy Chasseuil, Jean Vinatier και Jean-Claude Gamet στο τιμόνι του.
Ford Mk II Ecurie Ford France (1967): Ο Jo Schlesser συνεργάστηκε με το φίλο του Guy Ligier σε ένα μόνο αγώνα στο Le Mans. Ήταν το 1967, με ένα υπέροχο λευκό Ford Mk II με κινητήρα V8 επτά λίτρων. Μία πρόωρη έξοδος από την πίστα διέλυσε τις ελπίδες του τη 13η ώρα. Ωστόσο, οδηγώντας το ίδιο αυτοκίνητο, κέρδισαν στον τελευταίο αγώνα 12 Ωρών του Reims, του άλλου μεγάλου Γαλλικού αγώνα αντοχής την εποχή εκείνη. Ο Jo Schlesser, οδηγός με σπάνιο ταλέντο, σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια του Γαλλικού Grand Prix το 1968. Ήταν ένας από τους πιο διάσημους οδηγούς της Ecurie Ford France, έχοντας αγωνιστεί σε σιρκουί, ράλι και στη διάσημη ανάβαση της εποχής Mont-Ventoux.