Chevrolet Spark 1.0 LPG
Χιλιάρι γκαζάτο
- -
- -
με μια ματιά
Εάν ένα χιλιάρι πόλης θεωρείται οικονομικό αυτοκίνητο, η τοποθέτηση συστήματος LPG σε ένα Chevrolet Spark θα σε κάνει να ξεχάσεις τα πενηντάευρα στο φουλάρισμα.
Σύστημα lpg της Tartarini
Το σύστημα υγραεριοκίνησης που επέλεξε να χρησιμοποιήσει η Chevrolet Hellas για το Spark ανήκει στον Ιταλικό Οίκο Tartarini. Είναι αερίου τύπου τελευταίας γενιάς και τοποθετείται στην Ελλάδα στα συνεργεία της εταιρείας και καλύπτεται από εργοστασιακή εγγύηση. Το υγραέριο είναι αποθηκευμένο σε κυκλικό ρεζερβουάρ χωρητικότητας 34 λίτρων που βρίσκεται στη θέση της ρεζέρβας και η μέγιστη αποθηκευμένη ποσότητα για λόγους ασφάλειας μπορεί να φτάσει μέχρι και το 80%. Το υγραέριο οδηγείται σε υγρή μορφή μέσω των σωληνώσεων στον ρυθμιστή πίεσης (πνεύμονα) που βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα όπου γίνεται η μετατροπή του σε αέριο. Κατόπιν το καύσιμο αέριο τροφοδοτεί την μπεκιέρα ώστε να γίνει η κατανομή στο μπεκ του κάθε κυλίνδρου. Ο παράλληλος εγκέφαλος φροντίζει να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα δεδομένα από τους αισθητήρες του κινητήρα ώστε να διατηρείται το ιδανικό στοιχειομετρικό μίγμα και να διατηρείται η βέλτιστη απόδοση με την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση.
γλυκά
- Αυτονομία με υγραέριο
- Οικονομία καυσίμου
- Εργοστασιακή εγγύηση
- Χώροι επιβατών
- Σχεδίαση
- Ποιότητα κύλισης
ξυνά
- Χώρος αποσκευών
- Επιδόσεις - Κινητήρας
- Αβεβαιότητα στη τιμή του υγραερίου
Η μάχη της κατανάλωσης καλά κρατεί και η υγραεριοκίνηση προσφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη ειδικά σε μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα. Η Chevrolet εφοδιάζει το πιο μικρό της μοντέλο σε κυβισμό και μέγεθος για να αποδείξει ότι το υγραέριο αποτελεί λύση υπό προϋποθέσεις ακόμη και σε ένα αυτοκίνητο πόλης
Γκάζι στον χιλιάρι;
Οι απόψεις μας για το μικρό της Chevrolet είναι γνωστές από τις δοκιμές τόσο του μεγαλύτερου σε κυβισμό Spark 1.2, όσο και του Spark 1.0. Η συνολικά θετική εικόνα οφείλεται κυρίως στη μοντέρνα και διασκεδαστική σχεδίαση του εξωτερικού και την πληθωρική από πλευράς διαθέσιμων χώρων για τους επιβαίνοντες καμπίνα. Χωρίς να διεκδικεί αριστεία απτής ποιότητας το ταμπλό, εμφανισιακά είναι πρωτότυπο, ενώ ο πίνακας οργάνων παραπέμπει σε μοτό. Η καμπίνα φτάνει και περισσεύει για τέσσερις ενήλικες παρά τις μικρές εξωτερικές διαστάσεις του Spark, ενώ οι εμπρός επιβάτες έχουν χώρο που θυμίζει μοντέλο της supermini κατηγορίας. Στα ιδιαίτερα τώρα γνωρίσματα της έκδοσης lpg:
Στην αριστερή πλευρά του ταμπλό βρίσκεται το ειδικό χειριστήριο με το οποίο ο οδηγός ελέγχει τη λειτουργία του συστήματος υγραερίου και παρακολουθεί την πληρότητα του ρεζερβουάρ. Ο κινητήρας εκκινεί πάντα χρησιμοποιώντας τη βενζίνη ως καύσιμο και λίγα δευτερόλεπτα αργότερα ανοίγει η ηλεκτροβάνα του lpg και πλέον το Spark λειτουργεί αποκλειστικά με υγραέριο. Ο οδηγός αν το επιθυμεί μπορεί αν πάσα στιγμή να επιστρέψει στη βενζίνη. Ο χώρος αποσκευών δεν ήταν ούτως ή άλλως στα φόρτε του μοντέλου, οπότε με την αντικατάσταση της ρεζέρβας κάτω από το πάτωμα του πορτμπαγκάζ από τη δεξαμενή υγραερίου, περισσεύει το κιτ επισκευής τροχού που πλέον καταλαμβάνει κάποια από τα πολύτιμα λίτρα του αποθηκευτικού χώρου.
Tuned by Tartarini
Ανοίγοντας το καπό μόνο το εξοικειωμένο μάτι μπορεί να αντιληφθεί την ύπαρξη της εγκατάστασης υγραερίου. Η τοποθέτηση της βαλβίδας ανεφοδιασμού στο χώρο της τάπας του ρεζερβουάρ, είναι μια ακόμη απόδειξη της προσεγμένης κατασκευής. Αυτό βέβαια που έχει μεγαλύτερη αξία είναι το πώς λειτουργεί ο κινητήρας με υγραέριο, καθώς λόγω του μικρού κυβισμού, οποιοδήποτε «σκαλοπάτι» στη λειτουργία θα φαινόταν με το «καλημέρα».
Ο χιλιάρης κινητήρας του Spark, με την τετρακύλινδρη αρχιτεκτονική και τη δεκαεξαβάλβιδη κεφαλή αποδίδει 68 ίππους και 93 Nm ροπής στις 4.300rpm. Αν και υπερέχει έναντι των τρικύλινδρων συνόλων του ανταγωνισμού, τα 940 κιλά του αμαξώματος δεν περνούν απαρατήρητα ειδικά αν κινείσαι εκτός πόλης. Για τα αστικά καθήκοντα του Spark, το εν λόγω μοτέρ είναι επαρκές και αυτό ισχύει κι όταν λειτουργεί με υγραέριο. Η απώλεια ισχύος λόγω της μικρότερης θερμογόνου δύναμης είναι πολύ μικρή και δύσκολα κάποιος θα αντιληφθεί ότι στο δεξί πεντάλ είναι διαθέσιμοι μερικοί ίπποι λιγότεροι. Πάντως ο κινητήρας ανεβάζει στροφές ομαλά και χωρίς κομπιάσματα, γεγονός που είναι καθαρά θέμα ρύθμισης και προγραμματισμού της ηλεκτρονικής μονάδας από τον εγκαταστάτη μηχανικό.
Από πλευράς οικονομίας ξεχάστε την έννοια της στιγμιαίας κατανάλωσης, αλλά των συνολικών χιλιομέτρων με ένα φουλάρισμα. Εδώ θέλει προσοχή γιατί η ποσότητα υγραερίου που χωρά το ρεζερβουάρ μεταβάλλεται ανάλογα με τη θερμοκρασία περιβάλλοντος τη στιγμή του ανεφοδιασμού αφού η δεξαμενή γεμίζει μέχρι το 80% περίπου. Στη δοκιμή μας που περιελάμβανε κυρίως χρήση εντός πόλης, το υγραέριο έφτασε για 440 χιλιόμετρα οπότε η μέση κατανάλωση υγραερίου ήταν 8,0 lt/100km. Με συμβατική χρήση σε αστικές συνθήκες η μέση κατανάλωση του Spark κυμαίνεται κοντά στα 7,5 lt/km. Με την τιμή του υγραερίου αυτή την περίοδο να είναι κοντά στα 0,85 ευρώ /λίτρο και αυτή της βενζίνης στα 1,65 ευρώ/λίτρο, ουσιαστικά έχουμε περίπου το μισό κόστος σε καύσιμα για την ίδια διαδρομή.
Κόστος και οφέλη
Η εγκατάσταση υγραερίου κοστίζει γύρω στα 1300 ευρώ, τιμή που είναι λίγο παραπάνω από αυτές που παίζουν στην πιάτσα των συνεργείων που τοποθετούν συστήματα υγραεριοκίνησης. Η διαφορά τιμής αξίζει τον κόπο καθώς έχουμε να κάνουμε με εγγυημένη εργασία που καλύπτεται από δύο χρόνια εργοστασιακή εγγύηση για το κιτ και τρία για τα μηχανικά μέρη. Το ζήτημα που πρέπει να εξετάζει κανείς πριν προχωρήσει σε μια τέτοια επιλογή είναι το πότε θα κάνει απόσβεση του κόστους εγκατάστασης λόγω της χαμηλότερη τιμής του καυσίμου. Αν διατηρηθεί η τιμή του lpg στα τωρινά επίπεδα και τιμή της βενζίνης δεν σκαρφαλώσει ακόμη ψηλότερα, η απόσβεση για κάποιον που κάνει 25.000 χιλιόμετρα ετησίως γίνεται από τον πρώτο χρόνο χρήσης. Αν τώρα τα ετήσια χιλιόμετρα είναι λιγότερα, επιμηκύνεται αντίστοιχα ο χρόνος απόσβεσης.
συμπέρασμα
Η τιμή κτήσης των 1300 ευρώ του συστήματος είναι λίγο τσιμπημένη με τα δεδομένα της αγοράς αφού σχεδόν κάθε συνεργείο υπόσχεται ότι μπορεί να εγκαταστήσει οποιοδήποτε σύστημα υγραεριοκίνησης και οι τιμές έχουν πέσει αισθητά. Η εργοστασιακή εγγύηση των δύο χρόνων για το κιτ αποτελεί ένα μεγάλο κίνητρο για όσους σκοπεύουν να βάλουν το Spark να «οργώσει» τους δρόμους των πόλεων πραγματοποιώντας πολλές χιλιάδες χιλιομέτρων ετησίως. Η απόσβεση του επιπλέον κόστους μπορεί να γίνει μέσα σε ένα χρόνο αν κάποιος κάνει περισσότερα από 30.000 χιλιόμετρα. Όσοι προορίζουν το Spark στο ρόλο του μικρού αυτοκινήτου μιας οικογένειας καλό θα είναι να επιλέξουν μια απλή έκδοση χωρίς lpg.