Πρώτη οδήγηση: Ford Focus RS
Η 3η γενιά Focus RS διδάσκει σπορ οδηγική παιδεία και αφήνει μετεξεταστέους τους ανταγωνιστές του.
- -
- -
με μια ματιά
Το πρώτο τετρακίνητο Focus RS, εμφανίζεται ταλαντούχο παντού χάρη στην καλοδουλεμένη επιμονή των μηχανικών, τις έξυπνες τεχνολογίες και την σπορ προίκα του. Δύναμη, αποτελεσματικότητα, αίσθηση και κυρίως fun to drive, μια αξία που εμφανίζεται ξεθωριασμένη στα σημερινά σπορ αυτοκίνητα.
HOT SPOT
1: Είναι το ταχύτερο RS όλων των εποχών με υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 2.3 EcoBoost 350 ίππων, επιτάχυνση 0-100 km/h σε 4,7 sec και τελική ταχύτητα 266 km/h.2: Για πρώτη φορά με σύστημα τετρακίνησης Ford Performance AWD με δυναμικό σύστημα ανακατανομής της ροπής (Dynamic Torque Vectoring).
3: Τέσσερα διαφορετικά προφίλ οδήγησης (Drive Modes): Normal, Sport για οδήγηση στο δρόμο, Track και Drift Mode για χρήση σε ελεγχόμενο περιβάλλον (π.χ πίστα). Το σύστημα Drift Mode είναι παγκόσμια πρωτοτυπία και επιτρέπει στον οδηγό να πραγματοποιεί ελεγχόμενη πλαγιολίσθηση ισχύος, όπως σε κανένα άλλο τετρακίνητο.
4: Η κατανομή ροπής στον πίσω άξονα μπορεί να φτάσει το 70%, ενώ μέχρι και το 100% αυτής μπορεί να κατανεμηθεί σε κάθε τροχό, ανάλογα με την περίσταση.
5: Διαθέτει σύστημα ελέγχου εκκίνησης Launch Control που εξασφαλίζει την ταχύτερη δυνατή επιτάχυνση από στάση.
6: Μέσω του συστήματος συνδεσιμότητας SYNC 2, εκτός των άλλων, οι ιδιοκτήτες του RS μπορούν να λαμβάνουν άμεσες οδηγίες για την πλησιέστερη διαθέσιμη πίστα.
7: Οι σφυρήλατες ζάντες ελαφρού κράματος(επίσης 19’’) σε απόχρωση low-gloss black προσφέρουν αυξημένη αντοχή και μειώνουν το βάρος σε κάθε τροχό κατά 950 gr.
8: Είναι το πρώτο μοντέλο RS που θα πωλείται σε Β. Αμερική και Κίνα. Η μαζική παραγωγή του ξεκίνησε για συνολικά 42 παγκόσμιες αγορές στις 14 Ιανουαρίου στο εργοστάσιο της Ford στο Saarlouis (Γερμανία).
9: Διαθέσιμο σε πέντε χρώματα: Nitrous Blue, Stealth Grey, Shadow Black, Magnetic Grey και Frozen White.
10: Το νέο Ford Focus RS είναι ήδη διαθέσιμο για παραγγελία στην ελληνική αγορά με τιμή 46.640 ευρώ.
Στα σπλάχνα του Focus RS
Σε ελεύθερη μετάφραση, το τεχνολογικό ρεπερτόριο του Focus RS δείχνει ακαταμάχητο. Ξεκινά από τον 2.3 EcoBoost, ο οποίος δέχτηκε τις περιποιήσεις της Cosworth τόσο στην κεφαλή όσο κερδίζοντας και ανθεκτικότερα χιτώνια από χυτοσίδηρο, ενώ αναβαθμισμένο είναι τώρα το σύστημα ψύξης για να αντιμετωπιστούν τα υψηλά θερμικά φορτία. Το θηριώδες intercooler, η απελευθερωμένη εισαγωγή και η μελωδική εξαγωγή με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη βαλβίδα στην απόληξη της εξάτμισης, καθώς και ένας υπερσυμπιεστής χαμηλής αδράνειας twin scroll, συμβάλουν στην εντυπωσιακή απόδοση του τετρακύλινδρου κινητήρα, σε συνδυασμό φυσικά με το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης. Το καινοτόμο σύστημα τετρακίνησης AWD της Ford Performance με Dynamic Torque Vectoring βασίζεται σε δύο ηλεκτρονικά ελεγχόμενους 7δισκους συμπλέκτες, εκατέρωθεν του πίσω διαφορικού. Αυτοί διαχειρίζονται την κατανομή ροπής που μπορεί να φτάσει πίσω το 70%, ενώ, μέχρι και το 100% αυτής μπορεί να κατανεμηθεί σε κάθε τροχό, ανάλογα με την περίσταση. Η μονάδα ελέγχου του πίσω διαφορικού λαμβάνει δεδομένα από πολλαπλούς αισθητήρες, 100 φορές το δευτερόλεπτο ενώ μπορεί να μεταβάλλει την κατανομή ροπής σε μόλις 60 χιλιοστά του δευτερολέπτου.
Από την στιγμή που ανακοινώθηκε η 3η γενιά Focus RS, όλος ο πλανήτης κρεμάστηκε πάνω από οθόνες για να ρουφήξει κάθε πληροφορία σχετικά με αυτό. Τουλάχιστον όσοι κρατώντας τιμόνι στα χέρια σκέφτονται επιθετικά τις στροφές μιας οποιαδήποτε διαδρομής. Οι δυο προγενέστερες εκδόσεις αν και μπροστοκίνητες κατάφεραν να συζητηθούν τόσο όσο και η κατάκτηση του ευρωπαϊκού τροπαίου από την Εθνική Ελλάδας στο ποδόσφαιρο το 2004. Δυο χρόνια νωρίτερα ήταν που η Ford έριχνε στην αγορά το RS ΜΚΙ και η υπόκλιση για τα κατορθώματα της ήταν τέτοια που επισκίαζε ακόμα και τα φτερουγοφώρα ιαπωνικά τέρατα που κυκλοφορούσαν ελεύθερα, αν και επικηρυγμένα. Πέντε χρόνια αργότερα η δεύτερη γενιά έδειχνε επιμονή και πίστη απέχοντας από την τετρακίνηση κερνώντας τα ημιαξόνια με 305 ίππους, νούμερο πρωτοφανές για μπροσθιοκίνητο. Κι όμως απέδιδε και δημιούργησε με την σειρά του τον δικό του μύθο κερδίζοντας τον σεβασμό των αντιπάλων.
Focus στα τέσσερα
Σήμερα το πρώτο τετρακίνητο Focus RS είναι γεγονός. Όλη η επιχειρηματολογία για τα προτερήματα των μπροσθιοκίνητων RS ανήκουν στην ένδοξη, ομολογουμένως, ιστορία και το νέο κεφάλαιο δείχνει ακόμα πιο ενδιαφέρον. Για να δεχτεί την τετρακίνηση, το Focus καρπώθηκε το πάτωμα του Kuga ενώ η σπορ ανάρτηση κέρδισε σκληρότερα ελατήρια κατά 33% μπροστά και 38% πίσω σε σχέση με το Focus ST και ισχυρότερες αντιστρεπτικές ,ενώ τα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ δυο προγραμμάτων προσφέρουν ηλεκτρονικά 40% σκληρότερη ρύθμιση. Προϋποθέσεις για να πάρεις το μέγιστο σε οδηγική αίσθηση και αποτελεσματικότητα με το όλο πακέτο ενδυνάμωσης να έχει αυξήσει τη συνολική στρεπτική ακαμψία κατά 23% συγκριτικά με ένα στάνταρ μοντέλο Focus. Η χορταστική για το μάτι εικόνα του πιο επίκαιρου RS διατηρεί την δυναμικότητα σε τοπ επίπεδο χωρίς να υπερβάλει παραπάνω απ’ όσο χρειάζεται. Τα πλαϊνά φουσκώματα δεν είναι κραυγαλέα και η γενικότερη αισθητική δεν είναι σαν Focus που κατάπιε τα αναβολικά με τις χούφτες. Η πετυχημένα μυώδης σιλουέτα του RS φυσικά δεν αποφεύγει το διαχύτη και τη φτερούγα πίσω, αναπόφευκτα στοιχεία για ένα αυτοκίνητο με τέτοιες επιδόσεις. Μπροστά η εισαγωγή αέρα στην πληθωρική μάσκα έχει την τιμητική της, τόσο για να δροσίζει το στάβλο με τα άλογα, όσο και τα φρένα. Η αεροδυναμική σχεδίαση του εμπρός σποϊλερ, της πίσω αεροτομής και του κάτω τμήματος του αμαξώματος καταργεί τις δυνάμεις άνωσης και με συντελεστή οπισθέλκουσας 0.355, το νέο Ford Focus RS είναι κατά 6% πιο αεροδυναμικό από το προηγούμενο μοντέλο. Η τελική σχεδίαση πετυχαίνει ένα ισορροπημένο αποτέλεσμα, δένουν όλα αρμονικά μεταξύ τους, ακόμα και οι θηριώδης διπλές απολήξεις, ενώ οι 19’’ ζάντες γεμίζουν τους θόλους και προσφέρουν ένα κομψό και δυναμικό προφίλ.
Έφτασε η στιγμή που εισβάλαμε στο RS και δεν ασχοληθήκαμε καν με τα αδιαμφισβήτητα λούσα και το υψηλότατο επίπεδο εξοπλισμού που συναντάς στο εσωτερικό του. Η προσμονή για οδήγηση είχε ήδη εγκατασταθεί στον εγκέφαλο και ο «σκαλισμένος» EcoBoost των 2.3 lt σιγοντάριζε με την μελωδία που έστελνε στα αυτιά μας. Το μάτι επεξεργάζεται βέβαια, διακρίνοντας μια ιδέα πολυτέλειας που επικρατεί στην καμπίνα όπως συμβαίνει και στα καλοεξοπλισμένα αδέρφια με τους μικρότερους κινητήρες. Αν εξαιρέσεις τις μπλε ραφές και τα καθίσματα, η σχεδιαστική ταμπέλα RS προκύπτει σεμνά και χωρίς τυμπανοκρουσίες, κάτι που προσωπικά με ικανοποιεί. Η τριπλέτα των οργάνων στην κορυφή της κονσόλας είναι χαρακτηριστική σε κατασκευή που φέρει τα λογότυπα RS , ενώ και η 5θυρη καμπίνα παραμένει λειτουργική για καθημερινή χρήση. Τα standard μπάκετ της Recaro τοποθετούν αναπαυτικά το σώμα, όμως δεν συναγωνίζονται τα ημιαγωνιστικά καθίσματα Signature RS της ίδιας εταιρείας. Τα θαύμασε το μάτι μας και τα δοκιμάσαμε στην πίστα όπου η στήριξη στο επάνω μέρος του σώματος είναι ανώτερη, χωρίς να επηρεάζει αρνητικά την άνεση. Μέσω ενός μπουτόν στα αριστερά του επιλογέα, μπορείς να διαλέξεις ένα από τα τέσσερα διαθέσιμα Mode, τα οποία είναι υπεύθυνα μεταξύ άλλων και για τη συνολική άνεση. Στο Normal όλα γλυκαίνουν! Απόσβεση αμορτισέρ, τιμόνι και απόκριση γκαζιού δεν προϊδεάζουν για ένα εκρηκτικό σύνολο 350 ίππων, αν όμως περάσεις στο Sport ο ήχος ζωηρεύει, όπως και η απόκριση στο πάτημα του δεξιού ποδιού. Το τιμόνι αποκτά βάρος και αντανακλαστικά, όμως οι ακραίες ρυθμίσεις έρχονται στο Track που ουσιαστικά είναι διαθέσιμη για όσους... μπουκάρουν σε πίστες. Το RS σφίγγει, γίνεται «τραπέζι» και η αμεσότητα σε αιφνιδιάζει ευχάριστα αν έχεις θητεύσει σε αγωνιστικές κατασκευές.
Τέσσερα σε ένα
Καθημερινό, σπορ, για πίστα ή για οδήγηση με γωνίες βγαλμένες από τον κόσμο των ράλλυ. Το RS δεν χαλάει χατίρι σε κανέναν απαιτητικό της οδήγησης. Όσο εύκολα θα το οδηγήσεις από και προς το super market, άλλο τόσο θα απολαύσεις ένα τετρακίνητο που δεν ευνουχίζει την τέχνη της οδήγησης προς όφελος της αποτελεσματικότητας. Η αποτελεσματικότητα είναι δεδομένη, η πληροφόρηση αρίστη και τα τεκτενόμενα είναι όλα σερβιρισμένα στο πιάτο του οδηγού. Αν κάτι λείπει στις μέρες μας είναι η συμμετοχικότητα και η Ford προσφέρει εδώ τον πρώτο αριθμό του λαχείου. Το RS είναι το πρώτο τετρακίνητο παγκοσμίως που τολμά να βάλει στην εξίσωση την πλαγιολίσθηση με ειδικό Mode κάτι που θεωρείται αντικοινωνική προσέγγιση οδήγησης, αλλά διαχρονικά η χαρά του οδηγού. Η αλήθεια είναι ότι η πλειοψηφία της ελληνικής αποστολής εξομολογήθηκε ότι δοκίμασε το Drift Μοde στο δρόμο και αν πω ότι ανήκω στην μειοψηφία θα ήμουν ψεύτης. Για την ακρίβεια αφού έκανα ένα σύντομο πέρασμα από Sport και Track κλείδωσα εκεί! Μπορεί να μαλάκωσε ελαφρώς η ανάρτηση (ρυθμίζει και ξεχωριστά) και το τιμόνι, όμως ο τρόπος που πλασαριζόταν το Focus σε κάθε στροφή ήταν απλά για υπόκλιση στους μηχανικούς της Ford που αφιέρωσαν τόσα μερόνυχτα για να έρθει το ιδανικό αποτέλεσμα. Εκεί που σημάδευε το τιμόνι πήγαινες, δεν έχανες ποτέ τα μούτρα και η ουρά βοηθούσε στο στρίψιμο ώστε να βγεις θεαματικά στην έξοδο. Απόλυτη αρμονία με τα 350 άλογα να ροκανίζουν κάθε υποψία ευθείας στον επαρχιακό δρόμο και η ματιά στο κοντέρ να είναι ο μόνος λόγος για να τρομάξεις. Με 440 Nm ροπής ανάμεσα σε 2.000 και 4.500 rpm (που στιγμιαία, σε φάση μέγιστης επιτάχυνσης φτάνει τα 470 Nm με overboost), το RS φλερτάριζε με 200άρες σε χρόνο dt στο επαρχιακό στροφιλίκι , όμως οι τετραπίστονες δαγκάνες Brembo έκαναν τα δύσκολα εύκολα. Στο βουνό το RS ήταν αυτό που πραγματικά ζητάς από ένα σωστό σπορ αυτοκίνητο. Αυτό αναζητούσε για άλλους λόγους βέβαια και η αστυνομία στην περιφέρεια της Βαλένθια, όπου κάποια στιγμή έπεσε σύρμα και η διαδρομή γέμισε μπλόκα και ραντάρ έτοιμα να μας υποδεχθούν όλους για να μας δώσουν τα εύσημα! Ευτυχώς τους μυριστήκαμε νωρίς επιλέξαμε το Normal Mode και καταφέραμε να φτάσουμε στο ξενοδοχείο μετα από 70 χιλιόμετρα οικονομικής οδήγησης με 7,7 lt/100 km, σχεδόν επιβεβαιώνοντας τον κατασκευαστή.
Από τα 7,7 στα 47!
Κανείς δεν θα πάρει Focus RS για να το οδηγεί οικονομικά. Αν
απολαμβάνεις το θηριώδες άπλωμα του κινητήρα στην αγαπημένη σου
στριφτερή διαδρομή πρέπει να υπολογίζεις διψήφιες τιμές που πολλές
φορές θα ξεκινούν ακόμα και από τον αριθμό 2. Όλα εξαρτώνται από
τον ρυθμό και τον τρόπο, όμως η πίστα ανέκαθεν απογειώνει τις
καταναλώσεις όπως και την διάθεση για το ιδανικό πέρασμα ανάμεσα
στην αλληλουχία: είσοδος - apex - έξοδος. Η πίστα Ricardo Tormo
περίπου 20 χιλιόμετρα από το κέντρο της Βαλένθια, είναι το αυστηρό
περιβάλλον που βάζει το Focus RS στην υπέρτατη δοκιμασία που είναι
η οδήγηση στο όριο. Το δικό μας τουλάχιστον, γιατί το δικό του
απέδειξε ότι έχει πολλά καρβέλια ακόμα. Μετά από μια ξεστραβωτική
γύρα με το pace car για το ιδανικό πάτημα σε κάθε στροφή, ο καθένας
μας είχε την ευκαιρία του σε solo αντεπίθεση να ανιχνεύσει την
ιδανική γραμμή και να εισπράξει τις πληροφορίες από το αυτοκίνητο.
Διαδικασία επαναλαμβανόμενη με ενδιάμεσο πέρασμα από τα pits για
την ασφάλεια του event. Κάθε γύρος σου άνοιγε τα μάτια, ενώ τη
στιγμή που έρχεται η ορμητική υπερβολή στην είσοδο, τα φρένα
καθηλώνουν τα μούτρα και το Focus δεν σπαταλάει τα ωφέλιμα μέτρα
μέσα και κατά την διάρκεια της στροφής. Δύναμη και αίσθηση
ακούραστη για τα Brembo που είναι πάντα «δίπλα» σου σαν τον
αρχάγγελο Μιχαήλ. Το πόδι στο πάτωμα στην έξοδο και μια υποψία
γλιστρήματος της ουράς, βοηθάει το RS που εκτοξεύεται στις ευθείες
μέχρι τα επόμενα φρένα. Με το πρόγραμμα στο Track λειτουργεί σαν
καλοκουρδισμένη μηχανή στημένη για τέτοιο περιβάλλον και τα
περιθώρια πρόσφυσης απογειώνουν το ρυθμό και την ταχύτητα του RS σε
ευθείες και στροφές. Οι στροφές απαιτητικές, χρειάζεται δουλειά για
να μάθεις να μην κλείνεσαι νωρίτερα. Από την άλλη όμως το RS έχει
τον τρόπο να διατηρεί πιστά τις εντολές που του δίνεις, ακόμα και
να διορθώσει το λάθος. Λίγο παραπάνω τιμόνι μέσα και μετρημένο το
πόδι στο γκάζι ώστε το Dynamic Torque Vectoring να αναλάβει έργο. Η
τροχιά κλείνει και δεν απλώνεσαι πάνω από το κερμπ στην έξοδο, το
πέρασμα γίνεται ποιοτικότερο και η ταχύτητα αυξάνεται γύρο με τον
γύρο. Το RS προσφέρει μια σχέση εμπιστοσύνης στον οδηγό που δεν
βρίσκει να τον ενοχλεί τίποτα και το μόνο που ζητάει είναι χρόνο
παραμονής στην πίστα και γεμάτο ρεζερβουάρ, που εδώ το στραγγίζει
με το trip computer να σημαδεύει σαραντάρια!
Λίγο αργότερα το ελληνικό γκρουπ μεταφέρεται στο skid pad, ένα στημένο με κορίνες «πλατειάκι» όπου έκαστος δοκίμαζε τα κατορθώματα του Drift Mode. H διαδικασία ξεκίναγε με χρήση του Launch Control για ζέσταμα, όπου απλά βύθιζες το γκάζι στο τέρμα με τα παρατεταμένα σκασίματα του ηλεκτρονικού κόφτη να θυμίζουν εκκίνηση σε ειδική διαδρομή του WRC. Δεν χρειάζεται να είσαι μάστορας στην αποσύμπλεξη για να γίνεις καπνός στο βάθος της ευθείας, απλά αμολάς τον συμπλέκτη και αναλαμβάνει μόνο του την σωστή διαχείριση των στροφών του κινητήρα και την πρόσφυση κατά την εκκίνηση, με τον οδηγό απλώς να αλλάζει διαδοχικά τις σχέσεις στο σαφές 6άρι κιβώτιο ταχυτήτων. Με απενεργοποιημένο το ESC και το Drift Mode σε θέση μάχης, το Focus RS εισβάλει στον κύκλο με τις κορίνες με σκάρτα 30 km/h. Η προτροπή του ανθρώπου της οργάνωσης δίπλα μου είναι: απότομη βύθιση στο γκάζι και μην το σηκώσεις! Κάτι ενάντια στη λογική που μετα το σπάσιμο της ουράς προστάζει στιγμιαία αποχή από το δεξί πεντάλ. Κι’ όμως το RS δεν απαιτεί άσε-πάτα για να ζωγραφίσει σωστά μαύρους κύκλους από την μαλακή γόμα των Michelin στον άγριο ασφαλτοτάπητα, ντριφτάροντας σαν πισωκίνητο.
Η επιμονή των ανθρώπων της Ford για τελειότητα και οι αμέτρητες ώρες δοκιμών και διορθώσεων, μέχρι το RS να παραδοθεί στην αγορά τους δικαιώνουν. Το Focus RS δικαιωματικά μπορεί να αναλάβει ρόλο εισηγητή σε σεμινάριο με θέμα την σπορ οδήγηση.
συμπέρασμα
Το αδιαπραγμάτευτο ταλέντο του RS στο δρόμο είναι δεδομένο! Είτε θέλεις να πάρεις σπορ γεύση, είτε είσαι από αυτούς που ζητάνε το μέγιστο, από ένα σχεδόν αγωνιστικό σε αίσθηση αυτοκίνητο. Η Ford το πάει ακόμα πιο πέρα και προσφέρει λύκο και αρνί σε μια συσκευασία. Ακόμα και στο Normal Mode βάζει τα γυαλιά σε κάθε ανταγωνιστή που καυχιέται για τον σπορ χαρακτήρα, ενώ το κερασάκι είναι το Drift Mode που μετατρέπει το λαγωνικό πρόσφυσης σε ένα γνήσιο rally car που στρίβει κοπιάροντας τις γωνίες των παγκοσμίων. Τυλίξτε μου ένα, σε γκρι παρακαλώ!