Αποκρυπτογραφούμε το νέο Nissan Leaf στο Όσλο (vid)
Το GOCAR είναι το μοναδικό ελληνικό μέσο που βρέθηκε στην πανευρωπαϊκή πρεμιέρα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου
- -
- -
Απούσα από την πρόσφατη έκθεση της Φρανκφούρτης, η Nissan σχεδίασε μία εκδήλωση με αποκλειστικό πρωταγωνιστή το νέο Leaf. Το αυτοκίνητο που λανσαρίστηκε πριν από 7 χρόνια σε Ιαπωνία και Αμερική και στη συνέχεια στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο. Και εν μέσω δυσκολιών (περιορισμένη αυτονομία, ελάχιστοι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης, υψηλό κόστος αγοράς) κατάφερε να πουλήσει 300.000 αυτοκίνητα και να γίνει το best seller ηλεκτρικό μοντέλο όλων των εποχών.
Το timing για την κυκλοφορία της δεύτερης γενιάς του Nissan Leaf δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερο. Οι συνθήκες έχουν ωριμάσει, το ίδιο και οι κοινωνίες σε αρκετές χώρες. Όπως η Νορβηγία και το Όσλο ειδικότερα, όπου καταγράφεται η μεγαλύτερη αναλογία κατοίκων/ηλεκτρικών οχημάτων από οποιαδήποτε άλλη πόλη. Ηλεκτρικά είναι το 25% των αυτοκινήτων που πωλούνται στη Νορβηγία και το 50% των Nissan!
Ως ένδειξη... ευγνωμοσύνης λοιπόν, η ιαπωνική εταιρεία επέλεξε
την πρωτεύουσα της Νορβηγίας για την ευρωπαϊκή πρεμιέρα του νέου
Leaf. Μπροστά σε εκατοντάδες καλεσμένους, δημοσιογράφους (το
GOCAR ήταν το
μοναδικό μέσο από την Ελλάδα), μπλόγκερς, εξερευνητές, καλλιτέχνες,
επιχειρηματίες κ.α., το Leaf δεύτερης γενιάς μας αποκαλύφθηκε και
μας έδωσε την ευκαιρία να μάθουμε όλα τα μυστικά του. Επτά μήνες
πριν αρχίσει να κυκλοφορεί στους ελληνικούς δρόμους.
Το πεντάθυρο hatch αυτοκίνητο έχει μήκος λίγο κάτω από 4,5 μέτρα και βασίζεται σε εξελιγμένη πλατφόρμα, προκειμένου να τοποθετηθούν οι μεγαλύτερης χωρητικότητας μπαταρίες ιόντων λιθίου και να γίνει πιο απολαυστικό στην οδήγηση. Νέος είναι και ο ηλεκτροκινητήρας, απόδοσης 150 ίππων.
Το ευρωπαϊκό Leaf θα κατασκευάζεται στο Sunderland της Αγγλίας, με τις προ-παραγγελίες να έχουν αρχίσει σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες. Το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να το δει από κοντά τον Νοέμβριο στην έκθεση Αυτοκίνηση, ενώ το εμπορικό του λανσάρισμα προγραμματίζεται τον Μάιο του 2018. Οι τιμές πώλησής του δεν έχουν ακόμη καθοριστεί, όμως η ελληνική αντιπροσωπεία θα πράξει τα δέοντα για να το διαθέσει σε ανταγωνιστική τιμή, σε σχέση βέβαια με αυτοκίνητα ανάλογης τεχνολογίας.
Μην ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα δεν ισχύουν κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κάτι που συμβαίνει σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη. Στη Νορβηγία π.χ., το Leaf είναι φθηνότερο από μία απλή έκδοση του Volkswagen Golf. Επιπλέον τα ηλεκτρικά οχήματα δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας, διόδια, σταθμεύουν και φορτίζουν δωρεάν.
Σχεδίαση
Οι σχεδιαστές της Nissan άφησαν στην... άκρη τις καμπύλες του προηγούμενου Leaf και έδωσαν στο νέο μοντέλο μία αιχμηρή εμφάνιση, με σφηνοειδές εμπρός μέρος και αρκετές γωνίες. Ως αποτέλεσμα, η δεύτερη γενιά του ηλεκτρικού Nissan είναι ταυτόχρονα φουτουριστική και δυναμική με sport πινελιές, όπως ο πίσω διαχύτης.
Η χαρακτηριστική μάσκα «V» κάθε νέου Nissan κάνει και εδώ την εμφάνισή της, μόνο που δεν έχει γρίλιες καθώς δεν υπάρχει κινητήρας εσωτερικής καύσης και άρα ψυγείο. Στο πλάι, οι γυάλινες επιφάνειες δημιουργούν μαζί με τις μαύρες κολώνες στη μέση και πίσω ένα ενιαίο τμήμα που δίνει την αίσθηση ότι η οροφή αιωρείται. Προαιρετικά η οροφή μπορεί να παραγγελθεί σε μαύρο χρώμα, για μία όμορφη αντίθεση σε σχέση με το υπόλοιπο αμάξωμα. Στην ουρά του Leaf κυριαρχούν τα σχήματος μπούμερανγκ φωτιστικά σώματα, κάτι που παρουσίασε για πρώτη φορά η Nissan με το Juke.
Εσωτερικό
Σύγχρονη, ίσως όχι τόσο ριζοσπαστική όσο αυτή του αμαξώματος,
είναι η σχεδίαση της καμπίνας των επιβατών. Το ταμπλό έχει σκληρά
πλαστικά, κάτι που αναμένεται να αλλάξει καθώς τα αυτοκίνητα που
είδαμε ήταν προ-παραγωγής. Πολύ καλή η συναρμογή των υλικών και
ενδιαφέρουσα η διάταξη στον πίνακα οργάνων, με μεγάλο αναλογικό
ταχύμετρο στα δεξιά και μία ψηφιακή οθόνη 7 ιντσών στα αριστερά,
όπου απεικονίζονται όλες οι πληροφορίες του ηλεκτρικού συστήματος
(π.χ. πόσο φορτισμένες είναι οι μπαταρίες, πόση είναι η αυτονομία)
και άλλα χρήσιμα στοιχεία για τον οδηγό. Στην κεντρική κονσόλα
υπάρχει η μεγάλη οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων, επιτρέποντας
και στο συνοδηγό να έχει πρόσβαση στο ηχοσύστημα, τους χάρτες
πλοήγησης κλπ.
Χώροι
Το Leaf έχει το μέγεθος ενός compact sedan, όμως οι χώροι δεν είναι το δυνατό του σημείο. Οδηγός-συνοδηγός έχουν αρκετό πλάτος στη διάθεσή τους, κάτι που ισχύει για δύο και όχι τρεις επιβάτες στον πίσω πάγκο. Και αυτό διότι το τούνελ στη μέση (λόγω της παρουσίας των μπαταριών και των καλωδιώσεων) θα δυσκολέψει έναν τρίτο ενήλικα να βολέψει τα πόδια του. Πάντως τέσσερα άτομα θα ταξιδέψουν με άνεση, έχοντας μαζί τους και όλες τις αποσκευές τους: το πορτμπαγκάζ έχει αρκετό όγκο (435 λίτρα) και είναι βαθύ. Τα πίσω καθίσματα αναδιπλώνονται, όμως δημιουργείται ένα «σκαλοπάτι» με το χώρο αποσκευών.
Μπαταρίες - ηλεκτροκινητήρας
Μεγαλύτερη αυτονομία χωρίς μεγαλύτερες μπαταρίες δεν είναι κάτι
το εφικτό. Έτσι στο πάτωμα του νέου Leaf έχουν βρει θέση
μπαταρίες ιόντων λιθίου χωρητικότητας 40 kWh
(έναντι 30 kWh στην απερχόμενη ανανεωμένη έκδοση), οι οποίες
εξασφαλίζουν μέγιστη αυτονομία (σε κύκλο NEDC) 378
km. Εκτιμάται ότι σε ρεαλιστικές συνθήκες είναι εφικτή η
διάνυση 300 km πριν χρειαστεί να φορτιστούν και πάλι. Πόσο διαρκεί
η διαδικασία; Σε απλή οικιακή παροχή 3 kW, περίπου 16 ώρες. Με
παροχή 6 kW 8 ώρες και μέσω του νέου φορτιστή 7 kW 5,5 ώρες. Με
ταχυφορτιστή είναι εφικτή η επανάκτηση του 80% της ενέργειάς τους
σε 40 λεπτά. Στη θύρα φόρτισης, στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου,
υπάρχουν δύο υποδοχές. Η δεξιά είναι για συμβατικό φορτιστή και η
αριστερή για ταχυφορτιστή μέσω του ευρωπαϊκού δικτύου CHAdeMO.
Η Nissan προσφέρει το Leaf με εγγύηση 8 ετών (ή 160.000 km) για τις μπαταρίες του. Στα τέλη του 2018 θα λανσαριστεί έκδοση με μπαταρίες 60 kWh (και υψηλότερη τιμή αγοράς), για αυτονομία άνω των 500 km.
Ισχυρότερος είναι ο ηλεκτροκινητήρας στο νέο Leaf, με τη μέγιστη ισχύ του να φθάνει τους 150 ίππους. Η ροπή των 320 Nm είναι άκρως ικανοποιητική για ένα οικογενειακό αυτοκίνητο που ζυγίζει 1.500 kg και το σημαντικότερο – το μεγάλο προτέρημα των ηλεκτρικών μοτέρ έναντι των κινητήρων εσωτερικής καύσης – είναι διαθέσιμη από την πρώτη στιγμή. Το Leaf δεν θα βάζει... φωτιά στην άσφαλτο, καθώς στόχος του είναι να προσφέρει μετακινήσεις χωρίς επιβάρυνση του περιβάλλοντος, είτε από το γραφείο στη δουλειά και πίσω, είτε στις εκδρομές του Σαββατοκύριακου. Έτσι η τελική του ταχύτητα περιορίζεται στα 144 km/h.
Τεχνολογία - εξοπλισμός
Τεχνολογικά το Leaf είναι ό,τι πιο προηγμένο έχει να παρουσιάσει
αυτή τη στιγμή η Nissan. Αναμενόμενο, καθώς είναι ένα αυτοκίνητο
για το «σήμερα» με το βλέμμα στο «αύριο». Είναι το πρώτο μοντέλο
της ιαπωνικής μάρκας στην Ευρώπη που εφοδιάζεται με τον
αυτόματο πιλότο ProPILOT (θα το δούμε σύντομα και
στο ανανεωμένο Qashqai). Πρόκειται για το δεύτερο στάδιο αυτόνομης
οδήγησης, που επιτρέπει στο Leaf να κινείται στο κέντρο της λωρίδας
κυκλοφορίας (σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας και με καλή διαγράμμιση),
χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Σε συνδυασμό με το cruise control,
επιταχύνει και επιβραδύνει ανάλογα με τη ροή των υπόλοιπων
οχημάτων. Το ProPILOT Park αναλαμβάνει να παρκάρει
το Leaf, σε παράλληλες ή κάθετες θέσεις στάθμευσης. Με τη βοήθεια 4
καμερών και 12 αισθητήρων, αναλαμβάνει όλες τις λειτουργίες: σχέση
στο κιβώτιο (π.χ. όπισθεν), γκάζι/φρένο, μανούβρες και τέλος, την
ενεργοποίηση του χειρόφρενου.
Πρωτοποριακό είναι το e-Pedal, στάνταρ σε όλα τα επίπεδα εξοπλισμού του νέου Leaf, ακόμη και στο βασικό. Ενεργοποιείται μέσω ενός διακόπτη στη βάση της κεντρικής κονσόλας και επιτρέπει στον οδηγό να χρησιμοποιεί μόνο το δεξί πεντάλ για γκάζι-φρένο. Όταν ο οδηγός αφήσει λίγο το πεντάλ του γκαζιού, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο επιβραδύνει ελαφρά. Όταν το σηκώσει περισσότερο, το φρενάρισμα γίνεται πιο έντονο και όταν σηκώσει εντελώς το δεξί πόδι, τότε το αυτοκίνητο ακινητοποιείται. Μάλιστα παραμένει ακίνητο ακόμη και σε ανηφόρα, λειτουργώντας ως hill start assist. Η Nissan υποστηρίζει ότι το e-Pedal καλύπτει το 90% των περιπτώσεων, χωρίς ο οδηγός να χρειαστεί να πατήσει φρένο. Το σύστημα ενεργοποιεί τα φώτα φρένων όταν ο οδηγός σηκώσει το πόδι αρκετά από το πεντάλ, προκειμένου να ειδοποιούνται οι οδηγοί των οχημάτων που ακολουθούν.
Προσοχή όμως: Το e-Pedal δεν υποκαθιστά πλήρως το φρένο, ιδίως σε συνθήκες όπου απαιτείται έντονη επιβράδυνση, όπως φρενάρισμα πανικού.
Τι είναι λοιπόν το νέο Leaf; Ένα όχημα για να επιδείξει η Nissan την τεχνολογία που διαθέτει ή μια πραγματική ευκαιρία για να περάσουμε από τους ρυπογόνους κινητήρες βενζίνης και diesel στην ηλεκτροκίνηση; Για τις χώρες όπου δίνονται κίνητρα για την απόκτηση και τη χρήση των οχημάτων μηδενικών ρύπων, το Leaf είναι μία αξιόλογη πρόταση. Μπορεί να μην σου επιτρέπει να κάνεις μεγάλα ταξίδια χωρίς φόρτιση, καλύπτει όμως τις καθημερινές σου ανάγκες.
Για χώρες όπως η Ελλάδα, όπου ούτε κίνητρα υπάρχουν ούτε δημόσιο
δίκτυο φόρτισης, το Leaf θα απευθυνθεί στους λίγους. Σε ιδιώτες που
μπορούν να το αγοράσουν και να το... φορτίσουν και σε εταιρείες που
θέλουν να το εντάξουν στο στόλο τους για να κάνουν ένα statement,
που λέμε και στα ελληνικά. Σε κάθε περίπτωση, το ότι θα βρίσκεται
στις εκθέσεις της Nissan στη χώρα μας, θα ενδυναμώσει αναμφίβολα το
κύρος της.