Νέο Peugeot 3008 Crossover HYBrid4
Το πρώτο υβριδικό με κινητήρα diesel
- -
- -
Η γαλλική εταιρεία παρουσίασε επίσημα στο Παρίσι το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής που συνδυάζει θερμικό κινητήρα diesel με συστοιχία μπαταριών και ηλεκτροκινητήρα. Μάλιστα η ίδια υποστηρίζει ότι πρόκειται για το πρώτο «πλήρως υβριδικό αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο» όμως αυτό είναι θέμα που σηκώνει συζήτηση.
Το 3008 HYbrid 4 εφοδιάζεται με ένα δίλιτρο diesel HDi που έχει απόδοση 163 ίππους και έναν ηλεκτροκινητήρα 37 ίππων οι οποίοι συνδυαστικά παρέχουν μέγιστη ισχύ 200 ίππων, αλλά με εξαιρετικά χαμηλούς ρύπους ήτοι 99 gr/km και δυνατότητα κίνησης αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια.
Αυτό που μπορεί να θεωρηθεί πρωτοποριακό για το εν λόγω μοντέλο είναι η δυνατότητες που παρέχει η φιλοσοφία της υβριδικής διάταξης η οποία συνοπτικά προσφέρει:
- Υψηλή απόδοση
- Δυνατότητα κίνησης μόνο με τις μπαταρίες ως αμιγώς ηλεκτρικό
- Τετρακίνηση υπό συνθήκες για ασφαλή οδική συμπεριφορά
- Χαμηλούς ρύπους και κατανάλωση
Το 3008 HYbrid 4 απευθύνεται στους techno freaks που μπορούν να κατανοήσουν τα πλεονεκτήματα αλλά και την τεχνολογία που χρησιμοποιείται αλλά και στους ευαισθητοποιημένους περιβαλλοντικά οι οποίοι δεν θέλουν αυτοκίνητο που να υστερεί σε επιδόσεις ή να κάνουν παραχωρήσεις ως προς την αυτονομία χρήσης.
Και γιατί diesel;
Οι λόγοι που επελέγη ο diesel είναι καθαρά λόγοι απόδοσης και ρύπων. Ο δίλιτρος των 1997 κ.εκ. είναι προδιαγραφών Euro 5 και αποδίδει 163 ίππους και 300 Nm στις 1580 rpm. Στην Peugeot ονομάζουν ECCS (Extreme Conventional Combustion System) την τεχνολογία που χρησιμοποιεί ο κινητήρας και περιλαμβάνει ειδικά σχεδιασμένο θάλαμο καύσης, μεταβλητής γεωμετρίας και χαμηλής αδράνειας τουρμπίνα στο turbo, αντλία υπερυψηλής πίεσης 2000 bar και ψεκαστήρες καυσίμου με οκτώ οπές για καλύτερη διασπορά και απόδοση της καύσης. Σε αυτά προσθέστε και το τελευταίας γενιάς φίλτρο μικροσωματιδίων (FAP) που εγκλωβίζει και καταστρέφει του επικίνδυνους ρύπους των diesel.
Για λόγους οικονομίας καυσίμου ο HDi διαθέτει σύστημα Stop&Start το οποίο σβήνει τον κινητήρα όταν το αυτοκίνητα σταματά προσωρινά, ενώ παράλληλα μπορεί να παράγει έως και 8kW ισχύος την οποία μπορεί να αποθηκεύσει στις μπαταρίες της υβριδικής διάταξης.
Υβριδική διάταξη
Καρδιά του συστήματος είναι η ηλεκτρονική μονάδα η οποία διαχειρίζεται τις ανάγκες ισχύος και ανάλογα συμπληρώνει την απόδοση του diesel με ισχύ από τις μπαταρίες ή επιτρέπει την αποκλειστικά ηλεκτροκίνητη λειτουργία του αυτοκινήτου.
Ο ηλεκτροκινητήρας είναι μόνιμου μαγνήτη και είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα του αυτοκινήτου και δίνει κίνηση μόνο στους πίσω τροχούς. Αποδίδει σταθερά 27 ίππους ή 37 στη μέγιστη τάση. Αντίστοιχα η ροπή κυμαίνεται από 100Nm ως τα 200Nm σε συνθήκες μέγιστου φορτίου. Παράλληλο ο κινητήρας μπορεί να μετατραπεί σε γεννήτρια ανακτώντας την ενέργεια κατά το φρενάρισμα.
Ένας ανορθωτής και ένας μετατροπέας τάσης χρησιμοποιούνται για το έλεγχο της ηλεκτρικής ισχύος. Ο ανορθωτής ελέγχει τη ροπή του ηλεκτροκινητήρα ρυθμίζοντας την τάση τροφοδοσίας η οποία προέρχεται από τις μπαταρίες. Η τάση λειτουργίας είναι μεταξύ 150 -270 Volt. Ο μετατροπέας τάσης ελαττώνει τα 200 Volt της μπαταρίας σε 12V ώστε να τροφοδοτηθούν τα περιφερειακά συστήματα του αυτοκινήτου όπως φώτα, κόρνα, ηχοσύστημα κλπ.
Η ηλεκτρική ενέργεια αποθηκεύεται σε μια συστοιχία μπαταριών Νικελίου Υδριδίου Μετάλλου και είναι τοποθετημένη στο πάτωμα κάτω από το πίσω κάθισμα και δίπλα στον ηλεκτροκινητήρα. Η επιλογή του συγκεκριμένου τύπου μπαταρίας έγινε για λόγους κόστους σε σχέση με την απόδοση και από το γεγονός ότι η κατασκευή της μπορεί να γίνει μαζικά στη βιομηχανία.
Σημαντικό επίσης ρόλο στη υβριδική διάταξη παίζει το κιβώτιο έξι σχέσεων με σειριακό επιλογέα που είναι πλήρως ελεγχόμενο από την ηλεκτρονική μονάδα. Κατά τις αλλαγές των ταχυτήτων όπου έχουμε μια μικρή υστέρηση στην ροπή που φτάνει στους τροχούς, το σύστημα δίνει εντολή στον ηλεκτροκινητήρα να μεταφέρει την απαιτούμενη ισχύ από τις μπαταρίες ώστε η αλλαγή στο κιβώτιο να γίνει ομαλά χωρίς το παραμικρό σκορτσάρισμα.
Υβριδικό ή τετρακίνητο;
Ο diesel μεταδίδει την κίνηση στους εμπρός τροχούς ενώ οι μπαταρίες τροφοδοτούν τον ηλεκτροκινητήρα ο οποίος δίνει κίνηση στους πίσω τροχούς. Οι δύο άξονες λειτουργούν εντελώς ανεξάρτητα και δεν μεσολαβεί οτιδήποτε που να συνδέει μηχανικά τα δύο τμήματα. Αυτό επιτρέπει να θεωρούμε ότι το Peugepot 3008HYbrid4 είναι τυπικά τετρακίνητο εφόσον στις μπαταρίες υπάρχει ενέργεια συσσωρευμένη. Η επιλογή αυτού του συστήματος έγινε από την Peugeot ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να υιοθετηθεί το «ηλεκτρικό πακέτο» σε διαφορετικού τύπου μοντέλα ή ακόμη και με διαφορετικούς κινητήρες. Ήδη δρομολογείται η χρήση του συστήματος και στο RC-Z.
Παρόμοια φιλοσοφίας λύση έχει χρησιμοποιηθεί και στο Lexus RX450h το οποίο παύει να είναι τετρακίνητο όταν εκφορτιστούν οι μπαταρίες. Εδώ το 3008 Hybrid4 δεν πλασάρεται σαν ένα SUV με τετρακίνηση, αλλά ένα υβριδικό που διαθέτει μια μικρή αποθήκη ενέργειας για την ανακτώμενη ενέργεια από την πέδηση ή κατάβαση μιας κατηφόρας. Αυτό που δεν διευκρινίζεται ακόμη είναι ποια θα είναι η αυτονομία κατά την αμιγώς ηλεκτροκίνητη λειτουργία και αν θα υπάρχει δυνατότητα εξωτερικής φόρτισης.
Αυτό θα είναι το κρίσιμο στοιχείο για την εμπορική καριέρα του μοντέλου καθώς επίσης και αν το κόστος θα είναι ανταγωνιστικό σε σχέση με το συμβατικό μοντέλο αλλά τις προτάσεις του ανταγωνισμού.