The SARTRE Project
Συνεργασία οχημάτων, με σκοπό την οικολογική και άνετη μετακίνηση
- -
- -
Tο πρόγραμμα Safe Road Trains for the Environment – SARTRE, περιλαμβάνει την συνεργασία πολλών εταιρειών, όπως π.χ η Volvo από το 2009 και διάφορων άλλων οργανισμών (Ricardo Idiada, Robotiker-Tecnalia, Institut fur Kraftfahrwesen Aachen, SP Technical Research Institute), έχοντας ως σκοπό την αλλαγή του τρόπου μετακίνησης στον αυτοκινητόδρομο.
Βασική ιδέα είναι η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση των οχημάτων, δημιουργώντας ένα είδος αμαξοστοιχίας-αλυσίδας κατά την κίνηση τους στον αυτοκινητόδρομο. Με χρήση των υπαρχόντων οδικών αρτηριών, το πρόγραμμα SARTRE, αποβλέπει στην μείωση των ρύπων, την αύξηση της οδικής ασφάλειας, την άνεση και την ευκολία οδήγησης, προσεγγίζοντας ακόμη περισσότερο το μοντέλο του αυτοκινούμενου οχήματος.
Το πρόγραμμα βρίσκεται σε νηπιακό στάδιο στην Ευρώπη, αφού απαιτεί την δημιουργία υποδομών, κανόνων κυκλοφορίας και διαφόρων άλλων σημαντικών ρυθμίσεων, καθώς και την εκπαίδευση των οδηγών σε αυτό.
«Αλυσίδα» οχημάτων
Όπως αναφέραμε ήδη, επίκεντρο της ιδέας είναι η δημιουργία των «Car Trains», δηλαδή μιας συστοιχίας-αλυσίδας οχημάτων, με ένα αυτοκίνητο επικεφαλή, τα οποία θα κινούνται το ένα πίσω από το άλλο, με την ίδια σταθερή ταχύτητα. Η επικοινωνία των οχημάτων θα γίνεται με ασύρματο δίκτυο.
Το επικεφαλής αυτοκίνητο θα οδηγείται από τον οδηγό με τον συνηθισμένο τρόπο του σήμερα, ο οποίος θα έχει τον έλεγχο όλων των λειτουργιών και των χειριστηρίων του οχήματος. Καθώς θα συνδέονται με αυτό 6 με 8 άλλα οχήματα, η κεντρική μονάδα υπολογιστή που θα υπάρχει σε καθένα από αυτά, θα αφήνει τον οδηγό στο περιθώριο, αναλαμβάνοντας να καθορίσει την απόσταση από τα άλλα οχήματα της αλυσίδας, προσαρμόζοντας την ταχύτητα και διατηρώντας την κατάλληλη θέση. Όταν κάποιο αυτοκίνητο θέλει να αλλάξει κατεύθυνση ή προσεγγίζει τον προορισμό του, βγαίνει από την αλυσίδα, η οποία αυτόματα προσαρμόζεται στις σωστές αποστάσεις μεταξύ των αυτοκινήτων που την αποτελούν.
Όπως καταλαβαίνετε η δημιουργία ενός σταθερού και αξιόπιστου software, αποτελεί βασική παράμετρο για την εφαρμογή του SARTRE. Οι πρώτες δοκιμές του προγράμματος θα γίνουν στα τέλη του 2011, ενώ το 2012 αναμένεται να παρουσιαστεί και στην πράξη, με μια συστοιχία από 5 οχήματα.
Πλεονεκτήματα
Η υλοποίηση του SARTRE στην πράξη έχει ποικίλα πλεονεκτήματα. Αρχικά, η μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, αφού τα αυτοκίνητα στριμώχνονται επί της ουσίας σε μια σταθερή γραμμή. Χρησιμοποιώντας διάφορα προγράμματα για την διατήρηση της ταχύτητας και της απόστασης σταθερής, μειώνετε σημαντικά η κατανάλωση καυσίμου. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναφέρει μείωση έως και 20%, ανάλογα με την αεροδυναμική και τον όγκο κάθε μοντέλου. Παράλληλα ο οδηγός απαλλάσσεται από το έργο της οδήγησης, για μεγάλο χρονικό διάστημα, μένοντας ξεκούραστος, για όταν θα χρειαστεί να επιστρέψει στα καθήκοντα του πίσω από το τιμόνι.
Μειονεκτήματα
Οι απαιτήσεις για εξελιγμένο και αξιόπιστο software θα είναι αυξημένες. Σίγουρα στοιχεία όπως το σημερινό σύστημα Auto Brake της Volvo και άλλων εταιρειών, αποτελούν προπομπούς των απαιτήσεων που χρειάζεται η εφαρμογή του SARTRE. Το πρόγραμμα μετακίνησης SARTRE έχει κατά βάση εφαρμογή μόνο σε αυτοκινητόδρομους, μπαίνοντας στο περιθώριο, σε ότι αφορά τις αστικές μετακινήσεις. Τέλος, το κάθε αυτοκίνητο επικεφαλής πρέπει να είναι αρκετό μεγάλο, ώστε να μπορεί να εξυπηρετήσει τα υπόλοιπα οχήματα, ενώ η επιλογή της κατάλληλης αλυσίδας οχημάτων, όσον αφορά την κατεύθυνση του κάθε οδηγού, αποτελεί μια επιπλέον περίπλοκη υπόθεση.