Συστήματα υγρού τύπου
- -
- -
Είναι τα συστήματα που συνήθως οι εγκαταστάστες μηχανικοί αποκαλούν πέμπτης γενιάς, ωστόσο αυτός ο διαχωρισμός δεν είναι απόλυτα ακριβής. Η ουσία είναι ότι τα συστήματα αυτά ψεκάζουν LPG σε υγρή κατάσταση, οπότε η εγκατάσταση είναι λίγο πιο απλή σε σύγκριση με αυτά του αερίου τύπου, καθώς χρησιμοποιούνται λιγότερα εξαρτήματα και γίνονται λιγότερες παρεμβάσεις.
Η δεξαμενή δεν διαφέρει από την κοινή χαλύβδινη που χρησιμοποιείται και στα λοιπά συστήματα υγραεριοκίνησης όμως η παροχή του υγραερίου εξασφαλίζεται από μία αντλία η οποία είναι τοποθετημένη μέσα στο ρεζερβουάρ.
Στη δεξαμενή είναι τοποθετημένοι επίσης όλοι οι ηλεκτρομηχανικοί αυτοματισμοί ασφαλείας, όπως η βαλβίδα ανακούφισης και η βαλβίδα τροφοδοσίας, αλλά και οι αισθητήρες που ελέγχουν τις παραμέτρους του ανεφοδιασμού. Και στις δεξαμενές αυτές ισχύει ο κανόνας πλήρωσης στο 80% ώστε να υπάρχει ελεύθερος χώρος εκτόνωσης σε περίπτωσης θέρμανσης της δεξαμενής είτε λόγω υψηλών θερμοκρασιών περιβάλλοντος είτε λόγω πυρκαγιάς.
Από τη δεξαμενή το υγραέριο οδηγείται με σωλήνες πιέσεως απευθείας τα μπεκ και η πλεονάζουσα ποσότητα επιστρέφει μέσω ρυθμιστικής βαλβίδας πιέσεως πίσω στη δεξαμενή. Ο εγκέφαλος φροντίζει για το σωστό χρονισμό του ψεκασμού λαμβάνοντας σήμα από τα μπεκ βενζίνης.
Στα συστήματα υγρού τύπου χρησιμοποιούνται διαφορετικά είδη μπεκ ανάλογα με τις ανάγκες του κινητήρα και του χρόνου έγχυσης. Συνήθως έχουμε τον standard και τον fast τύπο μπεκ. Γενικώς ο εγκαταστάτης μηχανικός πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός στη ρύθμιση της έγχυσης των μπεκ καθώς η σωστή λειτουργία εξαρτάται από το χρόνο έγχυσης σε συνδυασμό με την πίεση στη δεξαμενή καυσίμου. Επίσης έχουμε σημαντικές διαφοροποιήσεις για τα αυτοκίνητα με κινητήρα turbo και τα ατμοσφαιρικά.
Σύγκριση αερίου και υγρού τύπου
Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα των συστημάτων υγραεριοκίνησης υγρού τύπου είναι ότι δεν υπάρχει μείωση της απόδοσης κατά 10% που παρατηρείται στα συστήματα αερίου τύπου. Κατά την κρύα εκκίνηση ο κινητήρας λειτουργεί το ίδιο ομαλά όπως με τη βενζίνη, ενώ το στοιχειομετρικό μίγμα επιτυγχάνεται με μεγάλη ακρίβεια και η διατήρηση του ρελαντί είναι ευκολότερη. Γενικά το σύστημα LPG υγρού τύπου πλησιάζει σε συμπεριφορά κατά την καύση τους κοινούς βενζινοκινητήρες, ενώ τα προβλήματα στις έδρες των βαλβίδων εξαγωγής λόγω της υγρής έγχυσης είναι μικρότερα. Το βασικό μειονέκτημα των συστημάτων υγρού τύπου είναι το υψηλό κόστος που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να φτάσει και το διπλάσιο.