Οδηγούμε: Ford Tourneo Connect
Για τη Ford το θέμα μετεξέλιξης επαγγελματικού αυτοκινήτου σε επιβατικό, δεν είναι καινούργια ιστορία. Τώρα όμως το θέμα γίνεται πραγματικά ενδιαφέρον, αφού η «βάση» γίνεται όλο και καλύτερη και αμφισβητεί στα ίσια τα «εκ γενετής» επιβατικά
- -
- -
με μια ματιά
Με τον πληρέστατο εξοπλισμό του και τους πολύ πλούσιους χώρους του, το Ford Tourneo Connect είναι ένα κανονικό μεγάλο MPV που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τα τυπικά επιβατικά. Ούτε καν σε επίπεδο άνεσης, αφού η ρύθμιση της ανάρτησης σε κάνει να ξεχνάς το heavy duty αρχικό προσανατολισμό της.
Η εξέλιξη του επαγγελματικού van της Ford, δικαιολογεί απόλυτα τη μετάβαση του μοντέλου σε αμιγώς επιβατικές εκδόσεις. Είναι απόλυτα φυσικό. Ένα από τα προβλήματα που είχαν να λύσουν οι εταιρείες ταχυμεταφορών στη Μεγ. Βρετανία στα τέλη των ‘90s, ήταν η «ανάρμοστη συμπεριφορά» των οδηγών. Οι “white van drivers” εκείνης της εποχής, είχαν στη διάθεσή τους αυτοκίνητα που πήγαιναν στο δρόμο απροσδόκητα καλά και προσέφεραν και αρκετή ασφάλεια, έτσι ώστε να μην αισθάνονται πως κινδυνεύουν κάθε φορά που το παράκαναν λίγο. Η σαφής αναβάθμιση των αναρτήσεων ακόμα και σε «λεπτομέρειες» όπως είναι τα υλικά κατασκευής των silent blocks, έχουν φέρει τεράστια αλλαγή προς το καλύτερο και η οδική συμπεριφορά των σύγχρονων επαγγελματικών είναι παραπλήσια σε αυτή των MPV. Οδηγώντας την επαγγελματική έκδοση του Tourneo, μπορεί να φτάσει κανείς σε αυτό το συμπέρασμα και πολύ άνετα να σκέφτεται πως θα ήταν αν μπορούσε να έχει τους ίδιους χώρους αλλά για επιβάτες και αποσκευές και όχι για φόρτωμα - χωρίς όμως να το αποκλείει και αυτό.
γλυκά
- Χώροι
- Πρακτικότητα συρόμενων θυρών
- Ecoboost 1,0 λίτρου
- Επιλογές diesel
- Εξοπλισμός
ξινά
- Σκληρά πλαστικά στο ταμπλό
- Ανοικονόμητες διαστάσεις- ιδιαίτερα το Grand
Ford Transit Connect VAN
Λίγες μέρες πριν το Tourneo είχαμε τη δυνατότητα να οδηγήσουμε την επαγγελματική van εκδοχή του μοντέλου, το νέο Ford Transit Connect που διατίθεται ήδη στις εκδόσεις εξοπλισμού Ambiente, Trend και Limited. Το Transit Connect αποτελεί τμήμα της νέας, τετραμελούς οικογένειας Transit, μαζί με το Transit Custom και τα Transit Courier και 2t Transit που θα λανσαριστούν το 2014. Από πλευράς αμαξωμάτων, η γκάμα περιλαμβάνει τις εκδόσεις Van, Double-Cab-in-Van και Kombi, προφέροντας έναν ευρύχωρο και πρακτικό χώρο φόρτωσης χωρητικότητας 2,9m3 & 3,6m3 με πλήρες διαχωριστικό, ή 3,7m3 & 4,4m3 συμπεριλαμβανομένου του εμπρός χώρου φόρτωσης. Τα μέγιστα ωφέλιμα φορτία που φτάνουν τα 1.000 kg θεωρούνται τα καλύτερα στην κατηγορία. Από κινητήρες είναι διαθέσιμοι ο 1.6 Duratorq TDCi diesel σε εκδόσεις ισχύος 75, 95 και 115 PS, ο εκπληκτικός βενζινοκινητήρας 1.0 EcoBoost των 100 ίππων και ο 1.6 EcoBoost 150 PS με εξατάχυτο αυτόματο κιβώτιο. Οδηγήσαμε τους δύο πρώτους με φορτίο και, πέρα από το πολύ καλό κράτημα και το υψηλό επίπεδο άνεσης, ξεχωρίσαμε την ροπάτη λειτουργία του 1.000άρη βενζινοκινητήρα που μάλιστα έδειξε πολύ θετικά στοιχεία και σε κατανάλωση καυσίμου. Εξίσου εντυπωσιακή είναι η λειτουργία του Active City Stop, του συστήματος που βοηθά τους οδηγούς να αποφεύγουν μικροσυγκρούσεις με σταθμευμένα ή αργά κινούμενα οχήματα στην πόλη. Στην καμπίνα, τα υλικά είναι φυσιολογικά σκληρά αλλά η σχεδίαση θυμίζει επιβατικό Ford, με τις έξυπνες λύσεις αποθήκευσης να βρίσκονται παντού.
Ολίγη ιστορία
Ο πρόγονος με το όνομα Transit, έκανε την εμφάνισή του το 1961, αν και ήταν στην παραγωγή από το 1953 ως FK1000 (όνομα που αναλύεται ως Ford Koln –το εργοστάσιο παραγωγής στην Κολωνία- και 1000 το ωφέλιμο φορτίο). Μάλιστα το όνομα Transit στην προκειμένη περίπτωση, συνοδευόταν και από το Taunus, που ήταν το οικογενειακό επιβατικό της εποχής με το οποίο το van μοιραζόταν τους κινητήρες. Η συνέχεια ήταν πραγματικά μυθική, με το Transit να γίνεται ένα από τα πλέον γνωστά workhorses παγκοσμίως. Η πρώτη του γενιά από το 1965 έως το 1978, με ποικιλία αμαξωμάτων, μεταξονίων και κινητήρων, έμελε να μείνει στην ιστορία και για ένα ακόμα χαρακτηριστικό που δεν ήταν στο πλάνο της Ford: Σύμφωνα με εκπρόσωπο της Scotland Yard στις αρχές των ’70s, το 95% των ληστών τραπεζών, χρησιμοποίησαν το αποδεδειγμένα γερό και αξιόπιστο Transit με τους μεγάλους χώρους για να φύγουν (με τα κλοπιμαία φυσικά) από τον τόπο του εγκλήματος. Η 2η γενιά έμεινε στην αγορά μέχρι το 1986, ενώ η 3η έφερε το θρυλικό όνομα στο 2000. Στην 4η γενιά που κράτησε μέχρι το 2006, έκανε την εμφάνισή της η ονομασία Tourneo που εδραιώθηκε με την 5η γενιά, η οποία έμεινε στην αγορά έως σήμερα.
Tourneo Connect για 5 ή 7
Η επιβατικές εκδόσεις του Tourneo έρχονται να καλύψουν αυτή την
ανάγκη. Μόνο που με τις σύγχρονες εφαρμογές και το line up των
κινητήρων που διαθέτει πλέον η Ford, το Tourneo Connect μπαίνει για
τα καλά στο χάρτη των επιλογών όλων όσοι θέλουν πολύ χώρο και
πρακτικότητα στη ζωή τους. Είτε για δραστηριότητες που απαιτούν
μεταφορά ογκωδών αντικειμένων, είτε γιατί οι επιβάτες της
οικογένειας είναι αρκετοί και κουβαλούν πολλά, το Tourneo Connect
έρχεται να τοποθετηθεί ως το επόμενο επίπεδο των μεγάλων
πολυμορφικών στη γκάμα της Ford. Σε εκδόσεις με μακρύ (Grand
Tourneo Connect) και κοντό μεταξόνιο, 7θέσια και 5θέσια διαμόρφωση
καμπίνας αντίστοιχα και 3 κινητήρες -δύο βενζίνης και ένα diesel
(με απόδοση από 75, 95 έως και 115 ίππους)- κινητήρες από 1,0 έως
1,6 λίτρα, το Tourneo έρχεται να δώσει λύσεις σε μεγάλη ποικιλία
απαιτήσεων. Η επιλογή του τρικύλινδρου χιλιάρη Ecoboost που μπορεί
να ξενίσει σε πρώτη ανάγνωση, πρέπει να σας πούμε πως είναι
απροσδόκητα καλή.
Τα οφέλη είναι προφανή για την τσέπη του χρήστη αλλά το
αξιοσημείωτο είναι το πόσο καλά τα καταφέρνει ο μικρός κινητήρας
των 100 ίππων με το μεγάλο σε όγκο αμάξωμα των 1.420 κιλών. Χάρη
και στην κλιμάκωση του χειροκίνητου κιβωτίου με τις 6 σχέσεις,
δύσκολα θα παραπονεθεί κανείς για έλλειψη ισχύος και το μικρό μοτέρ
αποδεικνύεται παραπάνω από αξιόμαχο. Υπάρχει βέβαια πάντα το θέμα
της απόδοσης με πλήρες φορτίο (μέγιστο μικρό επιτρεπόμενο: 2.010
κιλά) για το οποίο όμως δεν έχουμε ακόμα άποψη. Από εκεί και πέρα,
η δεύτερη και δυνατότερη επιλογή σε κινητήρα βενζίνης είναι αυτή
του Ecoboost των 1,6 λίτρων που αποδίδει 150 ίππους και κινεί
σημαντικά πιο άνετα το Tourneo Connect. Ενδεικτικός είναι ο χρόνος
που ανακοινώνει η Ford για το 0-100 των δύο περιπτώσεων, με το
1.600άρι (με 6άρι αυτόματο κιβώτιο) να κάνει 10,9” τη στιγμή που ο
χιλιάρης με το χειροκίνητο χρειάζεται 3,1” περισσότερα.
Για το Grand Tourneo Connect, όπου το μήκος από τα 4.418 χιλ. της
τυπικής έκδοσης, γίνεται 4.818 χιλ. και το βάρος ξεκινά από τα
1.523 κιλά, οι διαθέσιμες επιλογές κινητήρα είναι οι ίδιες- πλην
του χιλιάρη Ecoboost. Στην 7θέσια διαμόρφωση της καμπίνας, το Grand
Tourneo Connect γίνεται ένα ωραιότατο εκδρομικό όχημα που σε
προκαλεί να πάρεις τους δρόμους. Καμία επιπλέον δυσκολία λόγω της
αύξησης του μήκους –είναι έτσι και αλλιώς μεγάλο, με πλάτος 2.137
χιλ. και ύψος πάνω από 1,84 μ. που είναι και οι κοινές διαστάσεις
μεταξύ των εκδόσεων αμαξώματος- και με ιδιαίτερα χαμηλή η
κατανάλωση από τον ικανό Duratorq που είχαμε τη δυνατότητα να
πάρουμε μια γεύση στο Μόναχο. Δημιουργεί τις προϋποθέσεις με το
ευχάριστο εσωτερικό για απολαυστικές διαδρομές, με την ευρυχωρία
της καμπίνας του να γίνεται πρώτο θέμα συζήτησης. Να θυμίσουμε πως
για τους πραγματικά ανοικονόμητους στον τομέα, η Ford έχει και το
Ford Tourneo Custom, που είναι η ακόμα μεγαλύτερη εκδοχή και μπορεί
να φιλοξενήσει έως και 9 επιβάτες.
Το Tourneo Connect δίνει εμφατικά δίκιο στην κατηγορία των ανθρώπων
που εκτιμούν την πρακτικότητα και την ευρυχωρία, καθώς απογειώνει
την ευκολία με τις πλαϊνές συρόμενες πόρτες και προσφέρει αχανείς
χώρους για επιβάτες και αποσκευές (από 1.029 λίτρα στο 5θέσιο
Tourneo Connect, 1.529 στο αντίστοιχο Grand Tourneo Connect και 322
λίτρα στην 7θέσια διαμόρφωση) που δυνητικά μπορεί να εξυπηρετήσει
και αμιγώς μεταφορικές ανάγκες με την αφαίρεση ή την πλήρη
αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων (που τότε δίνει χώρο φόρτωσης από
2.410 έως 2.761 λίτρα). Χωρίς να έχει να ζηλέψει τίποτα σε
επίπεδο εξοπλισμού, με όλη τη λίστα των έξτρα που έχουμε κατά
καιρούς δει στα πολύ καλά και αμιγώς επιβατικά πολυμορφικά της Ford
(C-Max και Grand C-Max, S-Max και Galaxy) αλλά και προσθήκες όπως
είναι το Active City Stop με το αυτόματο φρενάρισμα για να
αποφευχθεί σύγκρουση με ταχύτητα έως τα 30 χλμ./ώρα, το Ford
Tourneo Connect θα είναι περίπου σε δύο μήνες διαθέσιμο για να το
δει κανείς από κοντά και να εκτιμήσει τις χάρες του.
συμπέρασμα
Κάνοντας απολογισμό, το Tourneo Connect μπορεί άνετα να θεωρηθεί βασιλιάς στην «άτυπη οικογένεια» των αυτοκινήτων που ξεκίνησαν την εμπορική τους παρουσία ανά τον κόσμο ως επαγγελματικά και λόγω της πολύ καλής βάσης μετεξελίχθηκαν για να συναντήσουν ένα συγκεκριμένο κοινό, που δίνει σαφώς περισσότερη σημασία στην ευρυχωρία και την πρακτικότητα και λιγότερο στο αν θα είναι μαλακά τα πλαστικά του ταμπλό και ο πίσω άξονας θα έχει διάταξη πολλαπλών συνδέσμων για την ανάρτηση.