Honda Civic 2012 1.4 & 1.8
Λογική συνέχεια ή εκ βάθρων αλλαγή; Η Honda κάνει λόγο για επαναστατική εξέλιξη κι εμείς κληθήκαμε στην πρώτη Πανευρωπαϊκή οδηγική εμπειρία στη Μάλαγα για να το διαπιστώσουμε
- -
- -
με μια ματιά
Η 9η γενιά του Civic, στην “ευρωπαϊκή” έκδοση hatchback, διατηρεί την πρακτικότητα και την οδηγική ευχαρίστηση της προηγούμενης δίνοντας έμφαση στον πιο πολιτισμένο χαρακτήρα.
γλυκά
- Απόδοση κινητήρων
- Κατανάλωση – εκπομπές CO2
- Οδική συμπεριφορά
- Άνεση – λειτουργία ανάρτησης
- Ποιότητα κατασκευής
- Πρακτικότητα
ξυνά
- Ύψος καμπίνας στις εκδόσεις με πανοραμική ηλιοροφή
- Στήριξη μηρών στο πίσω κάθισμα
Νέες τεχνολογίες στο Civic
i-MID
Στο επάνω μέρος του ταμπλό υπάρχει μια οθόνη πολλαπλών πληροφοριών, η i-MID Intelligent Multi-Information Display – μία έγχρωμη LCD QVGA που προβάλλει πληροφορίες για την κατανάλωση καυσίμου, την εξωτερική θερμοκρασία, την ώρα, τα δεδομένα του υπολογιστή ταξιδιού αλλά και πρόσθετες πληροφορίες ψυχαγωγίας όπως τον ερμηνευτή ενός μουσικού άλμπουμ. Επίσης, απεικονίζει μία μεγάλη γκάμα πληροφοριών υποστήριξης του χρήστη, όπως μπουτόν ECON (βλέπε παρακάτω), ένταση ηχοσυστήματος, προειδοποίηση ζώνης ασφαλείας, δεδομένα ελέγχου κλιματισμού, κλπ. Η κατάσταση του Idle Stop μπορεί επίσης να προβάλλεται στην i-MID. Τέλος, ο οδηγός μπορεί να προσθέσει ως wallpaper τη φωτογραφία της επιλογής του.
Eco Assist
Το σύστημα αυτό χρησιμοποιεί το φωτισμό του ταχύμετρου για να υποστηρίξει τους οδηγούς στην οικονομία καυσίμου. Ο φωτισμός είναι μπλε στο ρελαντί και στην απότομη επιτάχυνση και επιβράδυνση και γίνεται πράσινος όταν η οδήγηση είναι οικονομική. Ένας ενδιάμεσος φωτισμός, μπλε-πράσινος, δείχνει ομαλή επιτάχυνση και επιβράδυνση όταν ο οδηγός υπερβαίνει ελαφρώς την ιδανική πίεση στο πεντάλ γκαζιού. Στο ταμπλό υπάρχει επίσης ένας πράσινος διακόπτης “ECON” που ενεργοποιεί την green λειτουργία του αυτοκινήτου, ρυθμίζοντας ανάλογα την απόκριση του κινητήρα και τον κλιματισμό A/C.
CMBS
Το Collision Mitigation Braking System είναι ένα σύστημα της Honda που παρακολουθεί και υπολογίζει συνεχώς την απόσταση μεταξύ του αυτοκινήτου και του προπορευόμενου οχήματος, προειδοποιώντας τον οδηγό όταν επίκειται μία σύγκρουση και συμβάλλοντας στη μείωση της σφοδρότητάς της όταν αυτή είναι αναπόφευκτη επενεργόντας αυτόματα στα φρένα.
Όταν παρουσιάστηκε το 2005, το προηγούμενο 5θυρο Civic έμοιαζε με φουτουριστικό πρωτότυπο που “απέδρασε” από κάποια διεθνή έκθεση αυτοκινήτου. Δεν είναι τυχαίο που ακόμη και στο τέλος της καριέρας του παραμένει ψηλά στη λίστα με ό,τι πιο φρέσκο σχεδιαστικά έχει να επιδείξει η κατηγορία – και όχι μόνο. Η φανέλα ήταν βαριά λοιπόν για τους σχεδιαστές της Honda και το αποτέλεσμα, αν και αφήνει ερωτηματικά κοιτάζοντας για πρώτη φορά τις φωτογραφίες, από κοντά μάλλον τους δικαιώνει, τουλάχιστον όσον αφορά τη διαφορετικότητα και την πρωτοτυπία. Το βασικό σχήμα δεν άλλαξε ριζικά. Πληθώρα λεπτομερειών όμως όπως τα πίσω φώτα, οι φουσκωμένοι θόλοι, οι χειρολαβές των πίσω θυρών που παραμένουν κρυφές και η μεγάλη σκούρα γκρι μάσκα που φτάνει μέχρι χαμηλά στον εμπρός προφυλακτήρα, του χαρίζουν ξεχωριστή εμφάνιση. Είναι ενδεικτικό πως, στην περιοχή γύρω από τη Μάλαγα όπου οδήγησα για πρώτη φορά το νέο Civic, οι Ισπανοί δεν σταματούσαν να το παρατηρούν.
Ο οδηγός στο επίκεντρο
Εξωτερικά, αν και ελαφρώς μακρύτερο από το προηγούμενο (4.285 mm από 4.245), το νέο Civic δίνει την αίσθηση πως είναι ακόμη πιο κόμπακτ. Ανοίγοντας την πόρτα έρχεσαι αντιμέτωπος με ένα εσωτερικό που θυμίζει σε φιλοσοφία αυτό της προηγούμενης γενιάς, με το οδηγοκεντρικό ταμπλό να σχηματίζει ουσιαστικά ένα κόκπιτ που σε αγκαλιάζει. Το ταμπλό έχει γίνει πιο καθαρό αισθητικά, διατηρώντας όμως τον πρωτοποριακό του σχεδιασμό, τη διάταξη των οργάνων σε δύο ζώνες και την αψεγάδιαστη εργονομία. Αγγίζοντας τις επενδύσεις αντιλαμβάνεσαι ότι η ποιότητα έχει αναβαθμιστεί σημαντικά, με μαλακό υλικό να ντύνει σχεδόν κάθε σπιθαμή του ταμπλό και των θυρών. Σημαντικά βελτιωμένη είναι και η θέση οδήγησης: αφενός δεν χτυπάς πλέον το γόνατό σου στην αριστερή γωνία του ταμπλό όταν μπαίνεις στο αυτοκίνητο, αφετέρου έχεις καλύτερη ορατότητα. Προς τα πίσω, βέβαια, το χαρακτηριστικό χώρισμα του παρμπρίζ παραμένει και συνεχίζει να παρεμβαίνει - αν και λιγότερο - στο οπτικό σου πεδίο. Η προσθήκη υαλοκαθαριστήρα στο πάνω μέρος και το θερμαινόμενο κάτω τζάμι θα εκτιμηθούν δεόντως τις βοχερές μέρες του χειμώνα. Στα μείον το τιμόνι, που παραμένει χαμηλά τοποθετημένο και σε συνδυασμό με την ψηλή θέση οδήγησης θα δυσκολέψει τους μεγαλόσωμους, με την καθ’ ύψος ρύθμιση να μην βοηθά και πολύ την κατάσταση.
Τη δεκαετία 2001-2011 το Civic ήταν ο ηγέτης της κατηγορίας σε χώρους και πρακτικότητα. Το δεύτερο αποτελεί και πάλι σημείο κατατεθέν της καμπίνας: το πίσω κάθισμα διαιρείται σε αναλογία 40/60 και αναδιπλώνεται πλήρως δημιουργώντας επίπεδο χώρο φόρτωσης 1.378 λίτρων (μέχρι την οροφή). Διατηρεί επίσης την “αλά Jazz” δυνατότητα ανάκλησης των εδράνων προς τα επάνω, δημιουργώντας ένα δευτερεύοντα χώρο φόρτωσης, ιδανικό για ψηλές αποσκευές. Στον τομέα της ευρυχωρίας, το πορτμπαγκάζ των 477 λίτρων (με κιτ επισκευής ελαστικού) κρατά ψηλά τη σημαία. Οι πίσω θέσεις ωστόσο φαίνεται πως έπεσαν θύμα της αεροδυναμικής σχεδίασης. Δεν τίθεται τόσο θέμα χώρου – αυτός για τα γόνατα παραμένει πολύ μεγάλος και το ύψος επαρκεί για αναστήματα έως 1,75 m – όσο στήριξης των μηρών, εξαιτίας του κοντού εδράνου. Θέμα διαθέσιμου ύψους υπάρχει στις εκδόσεις με πανοραμική ηλιοροφή, τόσο εμπρός όσο και πίσω.
Παλιά μου τέχνη…
Στα Civic πάντα ξεχώριζαν οι δυνατοί και οικονομικοί κινητήρες. Στην 9η γενιά, η γκάμα αποτελείται από έναν ολοκαίνουργιο 2.2 diesel και τους γνωστούς βενζίνης 1,3 (1.4 τον λέει η Honda) και 1,8 λίτρων, αναβαθμισμένους όμως έτσι ώστε να “καίνε” και να ρυπαίνουν ακόμη λιγότερο. Όλοι συνδυάζονται με ECO Assist, Idle Stop (το start-stop της Honda) και 6-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, ενώ ο 1.8 προαιρετικά διατίθεται και με 5-τάχυτο αυτόματο. Στα χαρτιά, και οι τρεις κινητήρες εντυπωσιάζουν. Ο βασικός των 1.339 κ.εκ. αποδίδει 100 ίππους, καίει κατά μέσο όρο 5,4 lt/100 km και εκπέμπει μόλις 129 g CO2/km. Oι αντίστοιχες τιμές για τον 1.8 είναι 142 PS, 5,8 lt/100 km και 137 g/km, ενώ ο diesel 2.2 i-DTEC αποδίδει 150 PS και εκπέμπει CO2 110 g/km – μια εξαιρετική αναλογία ισχύος προς ρύπους. Στα τέλη του 2012 θα ακολουθήσει και ένας νέος 1.600άρης diesel με ισχύ 120 ίππους περίπου, μέση κατανάλωση κοντά στα 3,7 lt/100 km και εκπομπές CO2 κάτω από 100 g/km!
Στη Μάλαγα οδήγησα τους δύο βενζινοκινητήρες, μιας και ο 2.2 i-DTEC δεν θα εισαχθεί στην Ελλάδα. Στην πράξη λοιπόν, ο 1.8 i-VTEC είναι αρκετά δυνατός και, σαν γνήσιος VTEC, προτιμά τις ψηλές στροφές. Σε αίσθηση δείχνει λιγότερο ζωντανός από τον τωρινό και αναρωτιέσαι αν όντως αποδίδει 142 ίππους. Αυτό οφείλεται κυρίως στην γραμμικότητά του, αφού μια ματιά στο κοντέρ δείχνει πως “φορτώνει” km/h με αρκετά μεγάλη ευκολία. Αν θες πάντως να κινηθείς γρήγορα, το παιχνίδι με το εξαιρετικό σε αίσθηση 6άρι κιβώτιο είναι επιβεβελημένο. Αντίθετα, στο κυνήγι της χαμηλής κατανάλωσης, τα συστήματα ECO Assist και Idle Stop είναι οι καλύτεροι σύμμαχοί σου. Αν το επιδιώξεις, εύκολα βλέπεις στο trip computer μέση κατανάλωση χαμηλότερη από 7 lt/100 km!
Έκπληξη αποτέλεσε το Civic 1.4. Η ισχύς των 100 ίππων μπορεί να μην εντυπωσιάζει, δεδομένου πως έχει να “κουβαλήσει” σχεδόν 1.200 κιλά, η κοντή κλιμάκωση όμως σώζει την παράσταση και τελικά εξασφαλίζει το χειροκρότημα. Άλλωστε, σε στριφτερή διαδρομή μπορείς να "ακουμπίσεις" στο στιβαρό πλαίσιο και να διατηρήσεις με ασφάλεια υψηλή ταχύτητα μέσα στη στροφή. Κι εδώ το συνεχές “ανακάτεμα” του κιβωτίου και το σανίδωμα του γκαζιού είναι επιβεβλημένα αν θες να κινηθείς με περισσότερα από 140 km/h στον αυτοκινητόδρομο ή γρήγορα σε μια ανηφορική επαρχιακή διαδρομή. Παρότι έχει πιο σπορ ήχο από τον 1.8, ο θόρυβος που περνάει στην καμπίνα είναι πολύ λιγότερος συγκριτικά με το απερχόμενο 1.400άρι Civic. Παράλληλα, ο 1.4 i-VTEC διαπρέπει σε κατανάλωση παρά το κοντό κιβώτιο, αρκεί να εκμεταλλευτείς την ελαστικότητά του από χαμηλά και το ECO Assist.
Οδηγική ωρίμανση
Δεν χρειάζεται να οδηγήσεις πολύ το νέο Civic για να καταλάβεις πως στόχος ήταν η βελτίωση της άνεσης – ένας τομέας που το προηγούμενο μοντέλο πονούσε. Η ανάρτηση έχει πιο ραφιναρισμένη λειτουργία και φιλτράρει πλέον πολύ καλύτερα τις ανωμαλίες – φαίνεται πως οι νέες ρυθμίσεις και τα συνεμπλόκ με υγρή σιλικόνη στο εσωτερικό τους έπιασε τόπο. Πολλή δουλειά έχει γίνει και στη μόνωση, με τον θόρυβο του κινητήρα που φτάνει πλέον στο εσωτερικό να είναι – όπως είπα και πιο πάνω – αισθητά λιγότερος. Τα ταξίδια με την οικογένεια (ή χωρίς) γίνονται πλέον πολύ πιο ξεκούραστα.
Παράλληλα, το Civic παραμένει ένα από τα 2-3 πιο καλοστημένα και ευχάριστα στην οδήγηση μικρομεσαία. Μπορεί ένα μέρος της ξυραφένιας, σπορ αίσθησης του προηγούμενου να θυσιάστηκε στο βωμό του πολιτισμένου χαρακτήρα, ωστόσο η ανάρτηση ελέγχει αποτελεσματικά το αυτοκίνητο ακόμη και σε δρόμο με έντονες ανωμαλίες, σαν αυτούς που συναντήσαμε στην περιοχή Casares έξω από τη Μάλαγα. Το Civic ακολουθεί πιστά τη διαδρομή που χαράσσεις με το τιμόνι, οι κλίσεις είναι σχεδόν ανύπαρκτες και το στάνταρ VSA επεμβαίνει διακριτικά και μόνο όταν και όσο χρειάζεται. Αντίστοιχα, το τιμόνι έχει χάσει σε αίσθηση και είναι ελαφρύτερο, αλλά παραμένει ακριβές και άμεσο.
Στην Ελλάδα
Το νέο 5θυρο Civic αναμένεται στην ελληνική αγορά το Μάρτιο του 2012. Στόχος της αντιπροσωπείας είναι οι τιμές να παραμείνουν στο επιπεδο του απερχόμενου μοντέλου, κάτι που σημαίνει τιμή έναρξης του 1.4 με πλούσιο βασικό εξοπλισμό κοντά στα 17.500 ευρώ.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ |
2.2 i-DTEC |
1.8 i-VTEC |
1.4 i-VTEC |
|||||||
|
Πετρέλαιο |
Βενζίνη |
Βενζίνη |
|||||||
Κυβισμός |
cc |
2199 |
1798 |
1339 |
||||||
Μεγ. Ιπποδύναμη (Κινητήρας) |
PS |
150 |
142 |
100 |
||||||
@ rpm |
4000 |
6500 |
6000 |
|||||||
Μέγ. ροπή (Κινητήρας) |
Nm |
350 |
174 |
127 |
||||||
@ rpm |
2000 |
4300 |
4800 |
|||||||
ΑΝΑΡΤΗΣΗ |
|
|||||||||
Εμπρός |
Γόνατα MacPherson |
|||||||||
Πίσω |
Ημιάκαμπτος Άξονας |
|||||||||
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΒΑΡΗ, ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΕΣ |
|
|||||||||
Μήκος/ πλάτος/ ύψος |
mm |
|
4285/ 1770/ 1472 |
|
||||||
Χώρος αποσκευών, (καθίσματα διπλωμένα) |
litres |
1210 |
||||||||
Χώρος αποσκευών, (μέχρι την οροφή) |
litres |
1378 |
||||||||
Χώρος αποσκευών, (καθίσματα όρθια) |
litres |
477 |
||||||||
Βάρος |
kg |
1363 |
1205 (MT) / 1238 (AT) |
1181 |
||||||
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ - ΡΥΠΟΙ |
|
|||||||||
Μικτός κύκλος |
l/100km |
4,2 |
5,8 (MT) 6,3 (AT) |
5,4 |
||||||
Εκπομπές CO2 |
g/km |
110 |
137 (MT) 148 (AT) |
129 |
||||||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ |
|
|
|
|||||||
Τελική ταχύτητα |
km/h |
217 |
215 (MT) 210 (AT) |
187 |
||||||
Επιτάχυνση 0-100km/h |
|
8,5 |
9,1 (MT) 10,9 (AT) |
13,4 |
||||||
συμπέρασμα
Βελτιωμένο σημαντικά εκεί που πονούσε, το νέο Civic πείθει κυρίως στην έκδοση 1.4, όπου ο 1.300άρης των 100 ίππων συνδυάζει νεύρο (χάρη και στο κοντό κιβώτιο) με χαμηλή κατανάλωση και πάγια έξοδα. Στα 17.500 ευρώ που αναμένεται να έρθει στην Ελλάδα θα έχει ένα ακόμη ατού: τον πλουσιότατο στάνταρ εξοπλισμό.