Ford Focus ST @ Brands Hatch

Η περίφημη αγγλική πίστα αναδεικνύει το σπορ DNA και τα τεχνολογικά καλούδια του νέου Focus ST

  • -
  • -
Ισχύς250 PS
Ροπή350 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h6,5 sec
Κατανάλωση μ.κ.7,2 lt/100km
Εκπομπές CO2169 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Η τρίτη γενιά Focus ST έγινε ακόμη πιο γρήγορη, ακόμη πιο σπορ και ακόμη πιο ευχάριστη. Μπορεί να έπεσε σε κυλίνδρους (4 από 5) και κυβικά (2.0 T αντί για 2.5 Τ) αλλά η ισχύς σκαρφάλωσε στους 250 ίππους (από 225). 

γλυκά
  • Οδηγική απόλαυση & ευκολία
  • Απόδοση-ήχος 2.0 Ecoboost
  • Φρένα – τιμόνι
  • Λειτουργία ανάρτησης
  • Ποιότητα κατασκευής
ξυνά
  • Έλλειψη 3θυρης έκδοσης
I’m a stunt driver

Ένας από τους πρωταγωνιστές στο remake του “The Sweeney” είναι και το Ford Focus ST. Για να πάρουμε μια ιδέα από την οδήγηση του ST σε σκηνές δράσεις από τους stunt drivers της ταινίας, η Ford με τη βοήθεια της Σχολής Οδήγησης Ακριβείας “Paul Swift” είχε στήσει μια πίστα δεξιοτεχνίας σε βοηθητικό χώρο του Brands Hatch. Εκεί, με ένα ελαφρώς “φτιαγμένο” δεξιοτίμονο ST έπρεπε να διαγράψω ένα σφικτό σλάλομ, ένα μικρό κύκλο και ένα ανάποδο παρκάρισμα στο λιγότερο δυνατό χρόνο χωρίς να ρίξω τις κορύνες. Η πρώτη μου προσπάθεια στέφθηκε από απόλυτη… αποτυχία, αφού έψαχνα με το αριστερό χέρι να βρω που στο καλό ήταν το χειρόφρενο. Όχι μόνο ο χρόνος μου ήταν ο χειρότερος μέχρι στιγμής, αλλά δεν κατάφερα καν το παρκάρισμα (δες παρακάτω video). Στην 3η προσπάθεια πέτυχα τον 2ο καλύτερο χρόνο (μέχρι τη στιγμή που έφυγα), αν και ο Στίβεν Στίγκερ της “Paul Swift” έκανε τα στραβά μάτια στο μισό μου παρκάρισμα… Αυτό που μου έμεινε όμως, είναι η λειτουργία του Sport Steering System. Χάρη σ’ αυτό, το μεν σλάλομ έβγαινε πανεύκολα, στο δε κύκλο όπου τραβούσα χειρόφρενο, το ανάποδο τιμόνι ελεγχόταν για πλάκα με το ένα χέρι. 

Focus ST x 3
Το σήμα ST (Sport Technologies) λανσαρίστηκε στην Ευρώπη το 1997 στις σπορ εκδόσεις των Ford. To πρώτο Focus ST έκανε την εμφάνισή του το 2002 και από τότε ακολούθησαν ακόμη 2 γενιές:

FOCUS ST170 2002
Mε 2λιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα 170 ίππων. Κορυφαίο σε κράτημα, πίσω σε επιδόσεις.


FOCUS ST 2005
Η 2η γενιά απέκτησε έναν 5κύλινδρο 2.5 Turbo 225 ίππων. Οδηγικά ήταν καλό, αν και θύμιζε περισσότερο GT παρά GTi.


FOCUS ST 2012
Με 2.0 EcoBoost 250 PS, το Focus ST έγινε ακόμη πιο γρήγορο, αλλά και πιο ευχάριστο οδηγικά. 


Η χτεσινοβραδινή ομίχλη έδωσε τη θέση της σ’ ένα ηλιόλουστο πρωινό γεμάτο υποσχέσεις. Το ρολόι δείχνει 8.30 και η πίστα είναι ακόμη βρεγμένη από τη φθινοπωρινή υγρασία, προσθέτοντας μια δόση ανησυχίας στη μεγάλη ανυπομονησία μου. Βρίσκομαι στο Brands Hatch, ένας από τους ελάχιστους τυχερούς Ευρωπαίους καλεσμένους της Ford και ο μοναδικός Έλληνας δημοσιογράφος (Thank you PR team@Ford Motor Hellas), για να οδηγήσω στην περίφημη αγγλική πίστα τρεις extra-hot κατασκευές της μάρκας: το ολοκαίνουργιο Focus ST, την πληθωρική Mustang Shelby GT 500 και το απολαυστικό Caterham 1.0 EcoBoost. Το ζουμί της υπόθεσης βέβαια είναι το ST, το νέο αντί-GTI της Ford που αναβάθμισε τη φαρέτρα του με 25 επιπλέον ίππους, βελτιωμένο πλαίσιο και μπόλικους “ηλεκτρονικούς βοηθούς” για τον ανήσυχο οδηγό, όπως το Sport Steering System, το Torque Vectoring Control (TVC) και το Cornering Under Steer Control (CUSC). Όσο δύσκολα συγκρατείς όλους αυτούς τους όρους στο μυαλό σου, τόσο εύκολα τους ανακαλύπτεις στην απαιτητική οδήγηση σε πίστα – γι’ αυτό άλλωστε βρίσκομαι εδώ.

 

Λιώσιμο στο Brands Hatch

Όπως ίσως φαντάζεσαι, η οδήγηση σε πίστα συνδυάζει για εμάς τους δημοσιογράφους αυτοκινήτου δουλειά και ευχαρίστηση - η μύτη μου θα ξεπερνούσε σε μήκος τριαξονική νταλίκα αν δεν το παραδεχόμουν. Όμως, ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Μετά τη σύντομη και χρήσιμη ενημέρωση από τους υπευθύνους της πίστας και τους ειδικούς της Ford, χαζεύω το Tangerine Scream πορτοκαλί Focus Wagon που με περιμένει στα pits για να μου δείξει τις αρετές του σε αγωνιστικό περιβάλλον. Το Focus ST είναι το μόνο στην κατηγορία των hot hatch που μπορείς να το παραγγείλεις με την έξτρα οικογενειακή Wagon περιβολή και πρέπει να πω ότι το σχήμα διαθέτει έναν ιδιαίτερο δυναμισμό, διαφορετικό αλλά όχι λιγότερο σπορ από το 5θυρο μοντέλο. Όπως και τα υπόλοιπα ST που είχαν αναλάβει την αποστολή “Λιώσιμο στο Brands Hatch”, έτσι και το “δικό μου” φορούσε το πακέτο Performance Pack που περιλαμβάνει ζάντες σε γκρι μαύρο και κόκκινες δαγκάνες φρένων.

Γλιστράω στο εσωτερικό με τον σπορ επιλογέα ταχυτήτων, τα πεντάλ ειδικής σχεδίασης και τη σκούρα επένδυση οροφής, με το Recaro να με υποδέχεται φιλόξενα, προσφέροντάς μου υποδειγματική άνεση και στήριξη. Εδώ, σε αντίθεση με το προηγούμενο Focus ST που καθόσουν ψηλά, το εύρος των ρυθμίσεων είναι μεγάλο και δεν υπάρχει περίπτωση να μη βρεις την ιδανική θέση οδήγησης, απαραίτητο στοιχείο για να μπορείς να πυροβολήσεις σε πίστα.

Κοντός ψαλμός αλληλούια και ύστερα από ένα αναγνωριστικό γύρο με τον Τζεφ Μάουζερ (εκπαιδευτή της πίστας) στο τιμόνι, να ‘μαι επιτέλους να στριφογυρίζω στη δεξιόστροφη μικρή διαδρομή του Brands Hatch, ψάχνοντας πατήματα και σημεία φρεναρίσματος. Η άσφαλτος είναι ακόμη υγρή αλλά η πρόσφυση εκπληκτική, με τα Goodyear Eagle να χάνουν την επαφή τους με το δρόμο μόνο από δικό μου λάθος ή ηθελημένο χειρισμό. Στα γλιστερά σημεία το ST βγάζει στην επιφάνεια την ομοιογένειά του, με τα ηλεκτρονικά συστήματα να επεμβαίνουν πριν καν χρειαστεί να διορθώσω. Σε τέτοιες συνθήκες νιώθεις το Cornering Under Steer Control που προκαλεί ανεπαίσθητη υπερστροφή τοποθετώντας ιδανικά την ουρά για καλύτερη είσοδο στη στροφή και το Torque Vectoring Control να μαζεύει τα μούτρα στην έξοδο εξαλείφοντας την υποστροφή.

Όλα συνηγορούν σε μια οδηγική πανδαισία: ο 2λιτρος EcoBoost ακούγεται υπέροχα σε κάθε σανίδωμα του γκαζιού, οι 250 ίπποι επιταχύνουν με σθένος το στιβαρό Wagon, τα φρένα εμπνέουν εμπιστοσύνη με τη δύναμη και την αντοχή τους, το τιμόνι προσφέρει απίστευτη σαφήνεια και πληροφορία, το εμπρός σύστημα ακούει και εκτελεί τις εντολές με ακρίβεια και το πίσω μέρος ακολουθεί πιστά την τροχιά που έχω χαράξει. Ακόμη και όταν αργώ να φρενάρω στην ευθεία και στρίβω σκαρφαλωμένος στα φρένα, η ουρά ξεκολλά γλυκά στην υγρή άσφαλτο και ελέγχεται πανεύκολα με το άψογο τιμόνι. Σε μια υπερβολή μου μάλιστα, στη στροφή Graham Hill, καβαλάω το εσωτερικό κερμπ το οποίο δεν είναι ομαλό αλλά έχει συνεχείς αναβαθμίδες. Ακόμη κι εκεί, ούτε η ανάρτηση ούτε το πλαίσιο δυσανασχέτησαν, απορροφώντας το μεγαλύτερο μέρος των κραδασμών.

 

Πάρε 3 να ‘χεις

Μπορεί το αριστερό μου χέρι να ψάχνει να βρει τον λεβιέ στα ανεβοκατεβάσματα σχέσεων (δεξιοτίμονο γαρ το ST), το αριστερό μου αυτί να είναι συντονισμένο στον Τζεφ και την GoPro πίσω μου να καταγράφει κάθε μου κίνηση, ωστόσο το ST με κάνει να νιώθω άνετα και με τις συμβουλές του καθοδηγητή μου σύντομα έχω πάρει τον αέρα του Brands Hatch. Το Focus ST είναι τόσο εύκολο στο χειρισμό που με βοηθά να κινηθώ σβέλτα. Μη φανταστείς ότι τρέλανα τα χρονόμετρα στους 6 γύρους που έκανα – άλλωστε δεν υπήρχε χρονομέτρηση. Υπολογίζοντας όμως στο περίπου από το video των γύρων μου, ο μέσος χρόνος ήταν στο 1:05 με καλύτερο στο 1:03, όταν οι υπεύθυνοι της Ford έδιναν ανεπίσημο χρόνο για τους οδηγούς τους στο 1:00. Όχι κι άσχημα, αλλά όλη η επιτυχία πρέπει να πω ότι οφείλεται στο ST.

Αλλά δεν είναι μόνο η αναμφισβήτητη αποτελεσματικότητα του. Είναι και η απόλαυση που σου προσφέρει στην σπορ οδήγηση. Και όλα αυτά, χωρίς να ξεχνά τον οικογενειακό του προσανατολισμό. Το νέο Focus ST ισορροπεί ιδανικά στο μεταίχμιο ενός πρακτικού καθημερινού μικρομεσαίου κι ενός hot hatch. Απολαμβάνεις τόσο να το οδηγείς, όσο και να ζεις μαζί του. Μπορεί, ανά πάσα στιγμή το ζητήσεις, να σου προσφέρει απλόχερα οδηγική ευχαρίστηση, χωρίς να σου ζητά συμβιβασμούς σε τομείς όπως οι χώροι, η οικονομία (μέση κατανάλωση 7,2 l/100 km και εκπομπές CO2 169 g/km ανακοινώνει η Ford), η άνεση και η ευκολία οδήγησης. Όχι κι άσχημα για ένα ολοκληρωμένο γρήγορο μικρομεσαίο με τιμή πολύ κάτω από 35.000 ευρώ!

Ford Focus ST  
Κυβισμός cc 1.999
Μέγιστη ισχύς PS 250
@rpm 5.500
Μέγιστη ροπή Nm 350
@rpm 1.750
0-100 km/h sec 6,5
Τελική ταχύτητα km/h 248
Μέση κατανάλωση lt/100 km 7,2
Eκπομπές CO2 g/km 169
συμπέρασμα

Εκεί στη Ford έκαναν πάλι το θαύμα τους. Εξάλειψαν τα λίγα μειονεκτήματα του προηγούμενου Fοcus ST (ψηλή θέση οδήγησης – οδηγική αίσθηση GT παρά hot GTi - κατανάλωση), ενώ την ίδια στιγμή αναβάθμισαν τα πλεονεκτήματά του (κράτημα, απόδοση, ποιότητα, φρένα). Το νέο Focus ST είναι φορτωμένο τεχνολογία ουσίας, κάτι που απέδειξε περίτρανα στην πίστα. Συγχαρητήρια στη Ford, όχι γιατί εξέλιξε όλα αυτά τα συστήματα, αλλά επειδή κατάφερε να τα ενσωματώσει ομοιογενώς σε ένα εξαιρετικό πακέτο πλαισίου-κινητήρα, δημιουργώντας έναν άψογο υποψήφιο για την κορυφή των GTi. Παρότι δεν κατασκευάστηκε ως ένα καυτό GTi για πίστα, τα καταφέρνει περίφημα και εκεί.

VIDEOS

Ford Brands Hatch Performance Day_09.10.2012

Ford Focus ST-Brands Hatch 2012

Ford Focus ST-Brands Hatch 2012_Precision Driving_01

Ford Focus ST-Brands Hatch 2012_Precision Driving_02

Ford Focus ST-Brands Hatch 2012_Precision Driving_03

Ford Focus ST - Built for Fun

Ford Focus ST

Ford Focus ST 2012_Technology under the hood

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...