ΔΟΚΙΜΑΖΟΥΜΕ Seat Leon Cupra 280
Φωτιά και ατσάλι. Το ισχυρότερο Seat όλων των εποχών στέλνει το δυναμόμετρο στην ένδειξη ‘280’ και σπάει τα χρονόμετρα εντός κι εκτός πίστας
- -
- -
με μια ματιά
Η κορυφαία έκδοση του Leon είναι ταυτόχρονα το ισχυρότερο Seat, χάρη στον υπερτροφοδοτούμενο 2λιτρο TSI που αποδίδει 280 ίππους.
γλυκά
- Δύναμη
- Κράτημα
- Επιδόσεις
- Εξοπλισμός
- Χώροι
ξινά
- Κατανάλωση (υπό πίεση)
- Θόρυβος κύλισης
Η φανέλα είναι βαριά. Πολύ βαριά. Δεν είναι βλέπεις μικρό πράγμα να κουβαλάς τον τίτλο του ισχυρότερου μοντέλου της φίρμας που εκπροσωπείς. Αλλά το Leon Cupra πάντα κατάφερνε να πάρει στις πλάτες του την σπορ υπόσταση της Seat. Και η νέα γενιά, με 280 τουρμπάτους ίππους αφήνει υποσχέσεις για εκρηκτικό κοκτέιλ επιδόσεων και οδηγικής απόλαυσης. Άλλωστε, με το καλημέρα βούτηξε στα βαθιά νερά της Πράσινης Κόλασης -βλέπε Nurburgring- γράφοντας τον ταχύτερο χρόνο στα προσθιοκίνητα χάτσμπακ. Και μπορεί το Megane RS να επέστρεψε δριμύτερο στην απαιτητική πίστα και να πήρε πίσω τον τίτλο, ωστόσο τα διαπιστευτήρια του Cupra καταγράφηκαν στα κατάστιχα των κορυφαίων GTi και άναψαν φωτιά στα όνειρα όσων αγαπούν τη Seat – και την γρήγορη οδήγηση γενικότερα.
Και όταν λέμε για διαπιστευτήρια, σημείωνε: 2λιτρος τούρμπο με 280 ίππους στους εμπρός τροχούς, 350 Nm ροπής από τις 1.750 έως τις 5.600 rpm, 0-100 km/h σε 5,9 sec, τελική ταχύτητα 250 km/h, τροχοί 19’’ με ελαστικά 235/35, 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, μηχανικά ελεγχόμενο εμπρός διαφορικό, σύστημα DCC που ρυθμίζει τη σκληρότητα της ανάρτησης, απενεργοποίηση του συστήματος ευστάθειας ESP σε 2 βαθμίδες (μερική ή εντελώς OFF) και το στιβαρό πλαίσιο (γόνατα McPherson εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) που πρωτοείδαμε στο Golf GTI για βάση. Να πούμε βέβαια πως εδώ μιλάμε για την έκδοση Cupra 280, η οποία σε σχέση με το “απλό” Cupra έχει 15 παραπάνω ίππους και κάποιες στυλιστικές λεπτομέρειες, όπως οι μαύροι καθρέπτες και οι κόκκινες δαγκάνες φρένων. Στοιχεία που ενισχύουν τον σπορ χαρακτήρα χωρίς να κάνουν σε καμία περίπτωση κραυγαλέα την εμφάνιση του κορυφαίου Leon.
Η σπορ διάθεση συνεχίζεται και μέσα χάρη στα όμορφα μπάκετ με τη σωστή στήριξη, τα αλουμινένια πεντάλ, τον κρυφό φωτισμό στις πόρτες που αλλάζει χρώμα αναλόγως του επιλεγμένου προγράμματος οδήγησης, το παχύ τιμόνι με το φάλτσο κάτω μέρος και τα σήματα Cupra σε όργανα, λεβιέ, τιμόνι και μαρσπιέ. Λείπει μόνο μια ξεχωριστή πινελιά στην κονσόλα για να κάνει συνολικά ξεχωριστό το εσωτερικό του ισπανικού hot hatch. Για τα πρακτικά, να προσθέσουμε πως ο εξοπλισμός είναι πλούσιος, η ποιότητα κατασκευής προσεγμένη και οι χώροι πολύ μεγάλοι για επιβάτες και αποσκευές (380 λίτρα), με μοναδικά μείον το ογκώδες τούνελ στο πάτωμα πίσω και το σκαλοπάτι που δημιουργείται στο χώρο αποσκευών όταν αναδιπλωθεί το πίσω κάθισμα.
Τσίτα τα γκάζια
Περνώντας στο… ζουμί, στην οδήγηση δηλαδή, η λέξη που ταιριάζει στο Leon Cupra 280 είναι “συγκλονιστικό”. Έχοντας επιλέξει τη ρύθμιση Cupra στο Seat Drive Profile όπου ανάρτηση, τιμόνι, μοτέρ και εμπρός διαφορικό προσαρμόζονται όπως πρέπει για να απελευθερωθούν αποτελεσματικά οι 280 ίπποι, η δύναμη απλώς δεν κρύβεται. Σε κάθε σανίδωμα του γκαζιού οι εμπρός τροχοί δείχνουν να ξαφνιάζονται στιγμιαία, αλλά τελικά τα μούτρα μαζεύονται άμεσα και το Leon ξεκινά όσο γρήγορα του επιτρέπει η άσφαλτος και το ESP. Αν απενεργοποιήσεις το τελευταίο, θα δεις τα πανάκριβα μπροστινά λάστιχα να ζωγραφίζουν δυο παχιές γραμμές στο δρόμο μέχρι να γαντζώσουν ή να αποφασίσεις να μετριάσεις του γκάζι. Όχι, σε καμιά περίπτωση το Cupra δεν είναι ατίθασο. Επιταχύνει ταχύτατα σαν ηλεκτρικό με το χειροκίνητο κιβώτιο να περνάει από τη μία σχέση στην επόμενη ακριβέστατα και ευχάριστα, εμπνέει εμπιστοσύνη στα πολλά km/h και αλλάζει κατεύθυνση σαν ένα γεροδεμένο κομμάτι, με το άμεσο τιμόνι να προσφέρει αρκετή πληροφορία και την σφικτή ανάρτηση να εκμηδενίζει σχεδόν τις κλίσεις. Στρίβεις με ορμή και το εμπρός μέρος ακολουθεί πιστά την εντολή του τιμονιού. Στρίβεις άτσαλα για να βάλεις και το πίσω μέρος στο παιχνίδι και το Cupra γλιστράει τόσο ώστε να σπάσεις ένα χαμόγελο, αλλά μέχρις εκεί. Και όταν χρειαστούν, τα δυνατά φρένα δίνουν βροντερό παρών.
Τι θα θέλαμε; Λιγότερη (ναι, λιγότερη) ηχομόνωση για να ακούγεται παραπάνω ο ωραίος ήχος του 2λιτρου TSI στην καμπίνα. Γιατί οι υπόλοιπες παρατηρήσεις είναι άνευ λόγου και ουσίας. Ναι, έχει θόρυβο κύλισης και ναι, τσιμπάει βενζίνη. Δεν μπορείς να τα έχεις όλα όμως, γιατί και η ανάρτηση απορροφά λακκούβες και ανωμαλίες πολύ καλύτερα από ότι περιμένεις από ένα GTi και ο κινητήρας μπορεί να πέσει κάτω από τα 10 lt/100 km σε μέση κατανάλωση – αρκεί να καταφέρεις να συγκρατηθείς.
φωτο: Παναγιώτης Τριτάρης
συμπέρασμα
Έχουμε να κάνουμε με ένα αποτελεσματικότατο και ευχάριστο hot hatch χωρίς σημαντικά μειονεκτήματα και με σούπερ δελεαστική τιμή, που ξεκινά λίγο πάνω από τα 25 χιλιάρικα (με απόσυρση).