ΔΟΚΙΜΗ: Ford Focus 1.5 TDCi Diesel
Ανανεωμένη εμφάνιση, ακόμα περισσότερη ουσία και δώρο ένας νέος turbodiesel 1.5 λίτρων για να συμπληρώσει τους προηγμένους EcoBoost
- -
- -
με μια ματιά
Πίσω από τη νέα μάσκα, πολύ περισσότερες αλλαγές δίνουν στο νέο Focus λόγους για να θεωρείται ένα από τα δυνατότερα χαρτιά της κατηγορίας. Εκσυγχρονισμός, ραφινάρισμα, οδηγική αίσθηση, με τον νέο 1.5 turbodiesel να συμβάλει με την σειρά του στην καλή εικόνα.
Μια φορά και ένα καιρό ήρθε το Focus και άλλαξε τον χάρτη στα μικρομεσαία αυτοκίνητα. Όσοι θυμούνται το "New edge design" πρώτο Focus, που εμφανίστηκε το 1998, ήταν το αυτοκίνητο που ξέφευγε μακράν από το σινάφι του. Όσοι δε, κάθισαν πίσω από το τιμόνι του, ένιωσαν την απόλυτη οδηγική αίσθηση-αποτελεσματικότητα όπως κανένα άλλο στην κλάση (αλλά και πολύ παραπάνω). Πριν αναλωθούμε στην ιστορία και τα κατορθώματα του Focus, το πρώτης γενιάς ήταν και αυτό που εμπνεύστηκε η Ford για το καινούργιο μοντέλο! Εν ολίγοις, τα δεδομένα είχαν ως εξής: τεχνολογικό ράφι πλήρες, κινητήρες επίκαιροι παρόντες και ποιοτικός τρόπος απόδοσης και συμπεριφοράς έτσι όπως διακρίθηκε στο πέρασμα των χρόνων το μικρομεσαίο Ford. Τι έλειπε από την εξίσωση; Λίγο παραπάνω γεύση και στην εταιρεία με το μπλε οβάλ έδωσαν το έναυσμα στους «σεφ» των αρμοδίων τμημάτων εξέλιξης για δημιουργία!
Προηγμένες τεχνολογίες οδήγησης
Το Focus θα είναι το πρώτο Ford που θα προσφέρει στην Ευρώπη το SYNC ΙΙ, προηγμένο σύστημα συνδεσιμότητας της εταιρείας που προσφέρει ευκολότερη πρόσβαση στα συστήματα ήχου, πλοήγησης, ελέγχου κλιματισμού και στα συμβατά κινητά τηλέφωνα. Άλλες νέες και βελτιωμένες τεχνολογίες του νέου Focus είναι οι:
- Perpendicular Parking, μία νέα, hands-free τεχνολογία παρκαρίσματος που βοηθά τους οδηγούς με παρκάρουν με όπισθεν παράλληλα με άλλα αυτοκίνητα.
- Cross Traffic Alert που προειδοποιεί τους οδηγούς που εξέρχονται με όπισθεν από ένα χώρο στάθμευσης για πιθανή διέλευση οχημάτων από πίσω τους.
- Park-Out Assist που υποστηρίζει τους οδηγούς καθώς εξέρχονται από ένα παράλληλο χώρο στάθμευσης. Αφού ο οδηγός επιλέξει την αριστερή ή τη δεξιά πλευρά, το σύστημα ελέγχει το τιμόνι, ενώ ο οδηγός λειτουργεί γκάζι και φρένο
- Active City Stop, που βελτιώθηκε και λειτουργεί με ταχύτητες μέχρι 50 km/h, συγκριτικά με τα 30 km/h της τρέχουσας έκδοσης.
- Pre-Collision Assist system που λειτουργεί παρόμοια με το Active City Stop, αλλά με πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια ανίχνευσης για να υποστηρίξει τον οδηγό σε υψηλότερες ταχύτητες, όπως στον αυτοκινητόδρομο, εκδίδοντας προειδοποιήσεις και αν χρειαστεί ενεργοποιώντας τα φρένα.
- Distance Alert & Indication system, που επιτρέπει στους οδηγούς να ορίζουν μία επιθυμητή απόσταση την οποία να διατηρούν από το προπορευόμενο όχημα. Εάν ο οδηγός πλησιάσει, το σύστημα λειτουργεί με μία οπτική προειδοποίηση τριών σταδίων στο ταμπλό – γκρι, κίτρινη και στη συνέχεια κόκκινη πριν ηχήσει η ακουστική προειδοποίηση.
- MyKey με το οποίο οι ιδιοκτήτες μπορούν να προγραμματίζουν ένα κλειδί – συνήθως για νεαρούς οδηγούς – το οποίο περιορίζει την τελική ταχύτητα, μειώνει τη μέγιστη ένταση ήχου του ηχοσυστήματος, ενώ μπορεί ακόμα και να το απενεργοποιήσει τελείως, εάν ο οδηγός και οι επιβάτες δεν έχουν δέσει τις ζώνες ασφαλείας τους. Το σύστημα εμποδίζει τον οδηγό να απενεργοποιήσει τεχνολογίες ασφάλειας όπως ESP και Active City Stop, οι οποίες μπορούν να αποτρέψουν ή να μετριάσουν τη σφοδρότητα συγκρούσεων με μικρή ταχύτητα.
- Adaptive Front Lighting System που βελτιώθηκε και προσαρμόζει τις δέσμες των νέων προβολέων Bi-Xenon HID σύμφωνα με τη διάταξη του δρόμου.
γλυκά
- Δυναμική σχεδίαση
- Σπορ αίσθηση και αισθητική
- Οδική συμπεριφορά
- Κινητήρας
- Επιδόσεις
- Κατανάλωση
- Φρένα
- Ποιότητα κύλισης
- Εξοπλισμός
- Καινοτομίες
ξυνά
- Χώρος αποσκευών
Focus με επίσημο ένδυμα
Με την πρώτη ματιά το νέο Focus σε πείθει ότι φόρεσε τα καλά του, υιοθετώντας φώτα ημέρας και την νέα μάσκα α λα Fiesta και Mondeo που προσφέρει πρεστίζ ταυτόχρονα με δυναμισμό. Οι αισθητικές του διαφορές σε σχέση με το άμεσο παρελθόν, είναι μικρές αλλά σημαντικές ώστε να δείχνει μια γενιά παραπάνω. Επί της ουσίας παραμένουμε στην 3η γενιά, που διατηρεί το ίδιο πάτωμα όμως το ραφινάρισμα, οι βελτιώσεις και αλλαγές ξεκινούν από εκεί προς όφελος της στιβαρότητας. Κάτω από το αμάξωμα άλλωστε συναντάς περισσότερες αλλαγές που συνθέτουν τον χαρακτήρα του νέου Focus με την ανάρτηση να έχει δεχτεί τις περιποιήσεις που θα δώσουν το κάτι παραπάνω. Απορίας άξιο είναι το πόσο παραπάνω, κάτι που ισχύει και για το επίσης βελτιωμένο τιμόνι την στιγμή που Focus και οδηγός έχουν μια διαχρονική σχέση επικοινωνίας μεταξύ τους. Πριν το διαπιστώσουμε με το τιμόνι στα χέρια, το πέρασμα από το σαλόνι είναι επιβεβλημένο. Στο εσωτερικό επικρατεί μια sport premium αίσθηση από τον γενικότερο σχεδιασμό που παντρεύει την τόλμη με νέες τεχνολογίες που συναντά κανείς σε μεγαλύτερης κατηγορίας αυτοκίνητα.
Στην φευγαλέα ματιά νιώθεις γνώριμο σκηνικό σε σχέση με το
αυτοκίνητο που φρεσκάρει, όμως στην προσεκτικότερη διαπιστώνεις μια
διαφορετική κονσόλα λιγότερο πολύπλοκη και σαφώς εργονομικότερη. Οι
αλλαγές προσφέρουν ποιοτική αναβάθμιση, ενώ η έγχρωμη οθόνη αφής 8
ιντσών στο επάνω μέρος της κονσόλας περιορίζει την φλυαρία των
πλήκτρων και προσφέρει πρόσβαση σε όλες τις λειτουργίες
του SYNC II (τη δεύτερη γενιά του συστήματος πολυμέσων
της Ford). Η επικοινωνία με φωνητικές εντολές είναι τώρα διαθέσιμη
(όχι ακόμη στα ελληνικά) και το SYNC II είναι διαθέσιμο από την
έκδοση Business, με τις βασικές εκδόσεις Trend να διαθέτουν το SYNC
I. Από τα highlights της καμπίνας, κρατάμε και τη θήκη ανάμεσα στο
μπροστινά καθίσματα, με το συρόμενο κάλυμμα, το διπλό «πάτωμα» (που
μπορεί να φιλοξενήσει ακόμα και μεγάλα μπουκάλια αφού έχει
μεγαλύτερο βάθος) αλλά και τις ποτηροθήκες με το προσαρμοζόμενο
μέγεθος. Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει επίκαιρες ανέσεις από την βάση
του τιμοκαταλόγου, ενώ οι εκδόσεις Business, Titanium και Titanium
X κρίνονται καλοεξοπλισμένες έως πλούσιες για τα σύγχρονα
δεδομένα.
Σε ότι έχει να κάνει με τους χώρους, οι επιβάτες του νέου Focus
έχουν όσο «αέρα» χρειάζονται για να είναι άνετοι ακόμα και σε
μεγάλες αποστάσεις, ενώ αντικειμενικά μικρός είναι ο χώρος για τις
αποσκευές. Τα 316 λίτρα με ρεζέρβα ανάγκης (277 με
κανονική) δεν πρωταγωνιστούν στην κατηγορία, η κατάσταση
ωστόσο βελτιώνεται αισθητά με την επιλογή κιτ επισκευής ελαστικού
που ανεβάζει τη χωρητικότητα στα 363 λίτρα. Φυσικά η
ανάκλιση/αναδίπλωση των καθισμάτων δίνουν την λύση όταν χρειάζεται
ο επιπλέον χώρος για μεταφορές (έως 1.148 λίτρα).
Ύμνος οδηγικής αρμονίας
Οι πρώτες εντυπώσεις
πίσω από το τιμόνι είναι αναμενόμενα θετικές, όπως συνηθίζει χρόνια
τώρα το μικρομεσαίο της Ford. Κάτω από το νέο κουστούμι του Focus
ένας νέος turbodiesel σε χωρητικότητα 1.499 cc (όπως και ο
αντίστοιχος νέος EcoBoost βενζίνης που αντικαθιστά τον 1.6),
αναλαμβάνει την καλή σχέση με επιδόσεις και οικονομία καυσίμου.
Είναι η πρώτη θετική γεύση που σου έρχεται με το που ξεκινήσεις την
βόλτα με το αυτοκίνητο και η εξήγηση δεν αφορά μόνο τα νούμερα,
αλλά τον τρόπο απόδοσης. Οι 120 ίπποι και τα 270 Nm ροπής
υποστηρίζουν τις καλές επιδόσεις με τα πρώτα 100 km/h από στάση να
έρχονται μόλις σε 10,5’’ και την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 195
km/h. Ο τρόπος όμως που "γεμίζει", τη στιγμή που η βελόνα στο
στροφόμετρο φλερτάρει με τις 1.500 rpm, είναι απολαυστικός και η
πληθωρική ροπή εκδηλώνεται με ταχύ ανέβασμα μέχρι τις 4.000 rpm
(παραπάνω πέφτει ο ρυθμός) και απολαυστικές επιταχύνσεις και
ρεπρίζ. Αλλά και λίγο χαμηλότερα διατηρεί το πολιτισμένο προφίλ του
όντας ελαστικός και δίχως σκορτσάρισμα, ενώ ηχητικά είναι ψίθυρος
σε σχέση με άλλους πετρελαιοκινητήρες.
Ο 1.5 TDCi κάνει το ντεμπούτο του στο Focus και γοητεύει με την
κατανάλωσή του που δύσκολα θα σκαρφαλώσει πάνω από τα 7 lt/100 km
αν οδηγείς με βαρύ πόδι, ενώ τα 5,5 με 6,5 λίτρα είναι το
συνηθέστερο εύρος που θα παίζει στο trip computer με απελευθερωμένη
οδήγηση και χωρίς να έχεις ως προτεραιότητα την οικονομία. Ακόμα
και το ταξίδι με φυσιολογικές ταχύτητες (έως 140 km/h) μπορεί να
φέρει την κατανάλωση κοντά στα 5 λίτρα, αν και οι φυσιολογικές
ταξιδιωτικές ταχύτητες δεν περιορίζονται, κυρίως λόγω της σχέσης
εμπιστοσύνης που μεταφέρει σε οδηγό και επιβάτες ακόμα με την
βελόνα στο ταχύμετρο βαθιά στην δεξιά πλευρά. Μπορείς φυσικά να
πλησιάσεις την εργοστασιακή τιμή μέσης κατανάλωσης (3,8 lt/100 km),
όμως πρέπει να μπορείς να οδηγείς οικονομικά και να εφαρμόζεις
πιστά την λογική του "ελαφροπόδη", για να βλέπεις τιμές που
ξεκινούν από 4! Στην πράξη λοιπόν ο αλουμινένιος 1.5 TDCi με τον
υπερσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας και την τελευταία γενιά άμεσου
ψεκασμού υψηλής πίεσης καταφέρνει να πείσει με την ολοκληρωτική του
σύγχρονη εικόνα, απόδοση, συμπεριφορά.
Την ίδια θετική γεύση όμως διαπιστώνεις και από την συμπεριφορά του
Focus που με ελαφρύτερο και πιο άκαμπτο υποπλαίσιο εμπρός
ανάρτησης, στιβαρότερα σαϊλεντμπλοκ, νέο σετάρισμα σε αμορτισέρ και
αναθεώρηση της γεωμετρίας καταφέρνει να προσφέρει το ιδανικό. Σε
συνδυασμό μάλιστα με την νέα χαρτογράφηση στο Electric Power Assist
Steering, το τιμόνι απαιτεί ακόμα μικρότερες διορθώσεις χωρίς να
συμβιβάζει την σεμιναριακή του αίσθηση και παροχή επικοινωνίας με
τον οδηγό. Καταφέρνει να χτίζει εμπιστοσύνη, ακόμα και αν κινείσαι
γρήγορα σε διαδρομές με συνεχείς στροφές, ακόμα και με ανάποδες
κλίσεις και κακής ποιότητας ασφάλτου. Η ακλόνητη αίσθηση και η
υπακοή στις εντολές ήταν και είναι ακόμα περισσότερο τώρα μέσα στις
δυνατότητες του Focus. Τα χιλιόμετρα του αυτοκινητοδρόμου τα
καταπίνει με εντυπωσιακή ησυχία και ποιότητα κύλισης, δείγμα της
εξαιρετικής δουλειάς σε πλαίσιο και ανάρτηση, ενώ πάτημα, στρίψιμο
και φρενάρισμα παραμένει τόσο Focus, όσο χρειάζεται ακόμα και ο
απαιτητικός της οδήγησης. Στις διαδοχικές γρήγορες στροφές, δείχνει
την ομοιογένειά του, ενώ η σταθερότητα, ευελιξία και δραστήρια
αίσθηση είναι λόγος για να απολαμβάνεις το επαρχιακό δίκτυο.
Το ευτύχημα για το νέο Focus είναι ότι δεν μένει στο θεαθήναι, αλλά
προχωράει, εμβαθύνει και προσφέρει δεδομένα που ανεβάζουν τις
προσδοκίες της εταιρείας για ολική επαναφορά στην μικρομεσαία
κλάση. Παραμένει το ευχάριστο μικρομεσαίο για να το βλέπεις, να το
έχεις και να το οδηγείς!
ΦΩΤΟ: Γ. & X. ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ
συμπέρασμα
Με ελκυστικότερη εικόνα αλλά και βαθύτερη αναβάθμιση σε λεπτομέρειες που συγχρονίζουν την θέση του στην κρεμ ντε λα κρεμ της κατηγορίας, το νεότερο Focus είναι για μια ακόμα φορά έτοιμο να καρφώσει την σημαία στην κορυφή. Ο εξοπλισμός πλήρης έως πλούσιος, με δυνατότητα να το αποκτήσεις με κάθε ηλεκτρονική σύγχρονη βοήθεια, με ότι φρέσκο υπάρχει σε επίπεδο τεχνολογίας που απογειώνει τη ασφάλεια και την οδηγική πληρότητα. Σε επίπεδο συμπεριφοράς προσομοιώνει την λογική της πολύ προχώ για την εποχή πρώτης γενιάς που ήταν ύμνος στην οδηγική αίσθηση. Άμεσο, εύστοχο, επικοινωνιακό και ταυτόχρονα άνετο, ποιοτικό σε κύλιση και με ηχομόνωση, τι άλλο να ζητήσει κανείς! Θέλετε και επιδόσεις πακέτο με οικονομία; Το Focus με τον μικρό ECOboost διαθέτει συνεχείς βραβεύσεις, ενώ με τον νέο 1.5 ΤDCi που το γευτήκαμε στην δοκιμή βρίσκεις λόγους να ξεχάσεις τα λιγοστά μειονεκτήματα των πετρελαιοκινητήρων. Συγκροτημένο, αποδοτικό σύνολο που χαίρεσαι να το οδηγείς, να ταξιδεύεις και να απολαμβάνεις σύγχρονο αυτοκίνητο που σέβεται τις αξίες που αναζητά ο γνώστης πίσω από ένα τιμόνι. Το αφεντικό δεν τρελάθηκε, όμως οι τιμές είναι δελεαστικές ακόμα και αν αντιστέκεσαι στην συνολική του γενναιοδωρία. Α, ναι! Η αχίλλειος πτέρνα παραμένει το πορτ μπαγκάζ…