ΔΟΚΙΜΗ: Ford Focus RS
Στη ζούγκλα των sport hatchback, o βρυχηθμός του Focus RS είναι καθηλωτικός!
- -
- -
με μια ματιά
Επιτακτική ανάγκη η τετρακίνηση για 350 ίππους, αλλά μαζί με τις επιδόσεις και την αποτελεσματικότητα πρωταγωνιστεί ο χαρακτήρας που προσομοιώνει γεύση από rally car.
Είναι μια από αυτές τις μικρές ευθείες στον Ε65 που έτσι και
ξεχαστείς λίγο παραπάνω στο γκάζι πίσω από το τιμόνι του Ford Focus RS, στέλνεις τη βελόνα στο ταχύμετρο στα
270 km/h. Νούμερο εξωπραγματικό πριν από ελάχιστα χρόνια για
μικρομεσαίο hatchback, ακόμα και με ένα τσούρμο ίππους κάτω από το
καπό του. Μόνο όταν πέσει το μάτι σου στα όργανα αντιλαμβάνεσαι τι
ακριβώς κάνεις. Έτσι και αλλιώς, ο ρυθμός του Focus είναι
καταιγιστικός, το πάτημα σπαρταριστά επικοινωνιακό και όλα αυτά
συνοδεύονται από ήχο που δεν σε αφήνει να αγιάσεις.
Στιγμιαία στο μυαλό μου πρυτανεύει η λογική και περνάει σαν σκέψη η
κατάσταση των ελαστικών, που έχει κάνει "ντόνατς" στην πλάτη τους ο
μισός ντουνιάς συναδέλφων. Πολύ πριν έρθει μπροστά μου γνωστή
αριστερή καμπή που συνήθως στρίβει "με όλα", νιώθω το πόδι
ενστικτωδώς να ελαφραίνει και πριν την είσοδο αναρωτιέμαι φωναχτά
στους συνταξιδιώτες μου: «…ρε λες να έχει κάνα
ραντάρ;» Τη στιγμή εκείνη το RS σχεδόν χασμουριέται στο
τόξο της στροφής με 220-τόσα, ταχύτητα ψωμοτύρι για το θηρίο της
Ford αλλά αρκετή για να μου πάρουν τα... σώβρακα. Ο Κανατάς, δίπλα
μου, δείχνει απτόητος γαζώνοντας μια γερή μπουκιά στο σάντουιτς και
με μισό γεμάτο στόμα λέει «...δεν σώζεσαι, πάτα!». Η
Περράκη, στο πίσω κάθισμα, διακόπτει την προσοχή της στην ψηφιακή
ανταλλαγή μηνυμάτων και λακωνικότατη στάζει το φαρμάκι της:
«...κάγκουρας!». Η συνηθέστερη ατάκα της ημέρας,
απευθυνόμενη κυρίως στον οδηγό σε κάθε έκφραση εξωστρέφειας του
EcoBoost των 2,3 λίτρων προς τον κόφτη. Και κάπως έτσι ξεκινά μια
παραγωγική ημέρα βίντεο-φωτογράφησης στο Gocar!
γλυκά
- Δυναμική σχεδίαση
- Οδική συμπεριφορά
- Σπορ ρυθμίσεις
- Αμεσότητα
- Τιμόνι
- Επιδόσεις
- Ήχος
- Φρένα
- Εξοπλισμός
- Τιμή
ξινά
- Εσωτερικό με σπορ σεμνότητα
- Κατανάλωση
Πλύσιμο, καύσιμο και... βουνό!
Οι τρεις επιτακτικές ανάγκες του Focus RS! Με τέτοιες ταχύτητες
χρίζεται εξολοθρευτής εντόμων, κάτι που χαλάει τη μόστρα
αναζητώντας συχνά πυκνά φρεσκάρισμα σε πλυντήριο. Οι 350 ίπποι
θέλουνε τακτικό πότισμα και ο διάολος γενικά σε τραβάει από το χέρι
και σε στέλνει στα ορεινά, όχι για επανάσταση αλλά για να ζήσεις
σαν αντάρτης τα οδηγικά του κατορθώματα. Γιατί, καλές είναι οι
επιδόσεις στην ευθεία αλλά το στροφιλίκι είναι το πεδίο βολής της
σκληροπυρηνικής, σχεδόν racing άποψης της Ford στην κορυφή των
hatchback. Είναι τέτοιος ο ήχος, που προσομοιώνει μελωδία WRC σε
πολιτισμένη έκφραση φυσικά και οφείλεται στα σκασίματα και
μπουμπουνητά όταν συμπεριφέρεσαι επιθετικά στο RS. Έτσι όπως σε
τσιγκλάει να του φερθείς δηλαδή, γιατί κατά τα άλλα είναι Focus σε
όλα του. Μπορεί να κινηθεί ήρεμα αν καταφέρεις να μπεις σε ρόλο
ιερομόναχου και δεν κολαστείς, μπορεί να μεταφέρει τέσσερις - άντε
πέντε με υποχωρήσεις, μπορεί να ταξιδέψει, αν και με ακριβά "ναύλα"
είναι η αλήθεια. Το εξαιρετικό της υπόθεσης είναι ότι δεν θα
νιώσεις πως κάθεσαι στο κρεβάτι του φακίρη, μια και η ενδοτικότητα
της ανάρτησης είναι φιλότιμη να διαχειριστεί τους ελληνικούς
δρόμους, ακόμα και με τους τροχούς των 19’’ με το 35άρι προφίλ.
Όμως, μη γελιόμαστε, η αποστολή του είναι η οδήγηση σε ρυθμό full
attack. Κανείς δεν θα πάρει Focus RS για να το οδηγεί συντηρητικά,
οικονομικά και να αναζητά ανέσεις. Το πακέτο άνεση - συμπεριφορά -
χαρακτήρας βέβαια, είναι ανάλογο του προγράμματος που επιλέγεις από
τα 4 διαθέσιμα Mode στο σχετικό μπουτόν αριστερά του επιλογέα. Στο
Normal όλα γλυκαίνουν! Απόσβεση αμορτισέρ, τιμόνι και απόκριση
γκαζιού δεν προϊδεάζουν για ένα εκρηκτικό σύνολο 350 ίππων. Αν όμως
περάσεις στο Sport ο ήχος ζωηρεύει όπως και η απόκριση στο πάτημα
του δεξιού ποδιού. Το τιμόνι αποκτά βάρος και αντανακλαστικά, όμως
οι ακραίες ρυθμίσεις έρχονται στο Track που ουσιαστικά είναι
διαθέσιμο για όσους μπουκάρουν σε πίστες. Το RS σφίγγει, γίνεται
«τραπέζι» και η αμεσότητα σε αιφνιδιάζει ευχάριστα αν έχεις
θητεύσει σε αγωνιστικές κατασκευές.
Το κορυφαίο Focus δεν χαλάει χατίρι σε κανέναν απαιτητικό της
οδήγησης. Όσο εύκολα θα το οδηγήσεις από και προς το super market,
άλλο τόσο θα απολαύσεις ένα τετρακίνητο που δεν ευνουχίζει την
τέχνη της οδήγησης προς όφελος της αποτελεσματικότητας. Η
αποτελεσματικότητα είναι δεδομένη, η πληροφόρηση αρίστη και τα
τεκταινόμενα είναι όλα σερβιρισμένα στο πιάτο του οδηγού. Αν κάτι
λείπει στις μέρες μας είναι η συμμετοχικότητα και η Ford προσφέρει
εδώ τον πρώτο αριθμό του λαχείου. Το RS είναι το πρώτο τετρακίνητο
παγκοσμίως που τολμά να βάλει στην εξίσωση την πλαγιολίσθηση με
ειδικό Mode, κάτι που θεωρείται αντικοινωνική προσέγγιση οδήγησης,
αλλά διαχρονικά η χαρά του οδηγού. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που
όποιος μπει να το οδηγήσει αυτό επιλέγει και να ένας ακόμα λόγος
για την κατάσταση των ελαστικών του "δικού μας" RS! Στη γυαλισμένη
άσφαλτο της ανηφορικής διαδρομής προσφέρει σπορ και θέαμα. Ίσως
γλιστράει παραπάνω και πιο γενναία με τα παλιά και ταλαίπωρα
"παπούτσια" του, όμως όχι σε βαθμό να σε αιφνιδιάσει. Άλλωστε με το
Mode στο Drift οφείλεις να είσαι ποιοτικός γνώστης του ανάποδου,
γιατί το θηριώδες Focus εκφράζεται υπερστροφικά και έτσι πρέπει να
του φερθείς, αν θες το καλό του - και το δικό σου!
Εύ Βζινν
Με 440 Nm ροπής ανάμεσα σε 2.000 και 4.500 rpm (που
στιγμιαία σε φάση μέγιστης επιτάχυνσης φτάνει τα 470 Nm με
overboost), το RS φλερτάρει με ασύλληπτα νούμερα στο ταχύμετρο,
όμως τίποτα δεν διαταράσσει την ηρεμία του οδηγού παρά μόνο αν
πέσει το μάτι εκεί. Μπορεί τις μικρές ευθείες να τις καταπίνεις και
όταν βγαίνεις από στροφή να τα θεωρείς όλα φυσιολογικά, όμως τα
νούμερα σε χιλιόμετρα είναι αλλού και τότε καταλαβαίνεις γιατί
μαζεύονται τρομαγμένοι στην άκρη οι απέναντι - αν προλάβουν. Αν
είσαι μάλιστα εντός κατοικημένης περιοχής πρέπει να είσαι φειδωλός
με τα πάτα-άσε στο γκάζι γιατί τόσο η ταχύτητά σου όσο και τα
ηχητικά εφέ σε κάνουν -το λιγότερο- δακτυλοδεικτούμενο.
Για την ιστορία, το RS επιταχύνει στα πρώτα 100 km/h από στάση σε
4,7 sec και η τελική του ταχύτητα οριοθετείται στα 266 km/h, ενώ το
στάνταρ σύστημα ελέγχου εκκίνησης Launch Control εξασφαλίζει την
ταχύτερη δυνατή επιτάχυνση. Το σύστημα τετρακίνησης Ford
Performance AWD με δυναμικό σύστημα ανακατανομής της ροπής (Dynamic
Torque Vectoring) μπορεί να στέλνει έως και το 70% της ροπής στον
πίσω άξονα, ενώ μέχρι και το 100% αυτής μπορεί να κατανεμηθεί σε
κάθε τροχό, ανάλογα με την περίσταση. Οι 200άρες στο επαρχιακό
στροφιλίκι έρχονται άμεσα, ο ρυθμός μπορεί να γίνει θεαματικός
ανάλογα με την επιλογή mode και η αίσθηση που μεταφέρει το
αυτοκίνητο στον οδηγό είναι τέτοια που νιώθει ότι δεν υπερβάλει.
Απόλυτος έλεγχος και πιστότητα πληροφορίας, έτσι όπως παραδοσιακά
μας έχουν συνηθίσει τα Focus, πολύ περισσότερο δε όσα φέρουν τα
διακριτικά RS. Την εξωπραγματική ταχύτητα διαχειρίζονται άριστα οι
τετραπίστονες δαγκάνες Brembo που κάνουν τα δύσκολα, εύκολα.
Στο βουνό το RS είναι αυτό που πραγματικά ζητάς αν ψάχνεις
ταχύτητα, αίσθηση, αποτελεσματικότητα και αγωνιστική γεύση. Ζητάς
όμως και καύσιμο που σε ρυθμό επίθεσης ξεπερνάς το 20ρικο (σε
lt/100 km, όχι σε € !) και μόνο όταν ανάψει σύντομα το λαμπάκι θα
διαπιστώσεις ότι μπορείς να κινείσαι και με 10 λίτρα λιγότερα ανά
100 km. Αν μάλιστα νιώθεις το βενζινάδικο μακριά και το ρεζερβουάρ
σου άδειο, μπορείς να πέσεις ένα τσικ κάτω από τα 8 lt/100 km, αλλά
για να συμβεί αυτό χρειάζεται επίπεδη έως κατηφορική διαδρομή και
τέχνη στην οικονομική οδήγηση. Από τη μια είναι αντιφατική έννοια η
σχέση του RS με την οικονομία, τόσο όσον αφορά το καύσιμο όσο και
με τα αναλώσιμα (λάστιχα, τακάκια κλπ), αλλά απολύτως λογική
κατάσταση για ένα σπορ αυτοκίνητο όπως αυτό. Από την άλλη βέβαια,
αν βάλεις στην εξίσωση την τιμή απόκτησης, ανακαλύπτεις ότι δύσκολα
θα βρεις κάτι ανάλογο στα 50.000 ευρώ που να υπόσχεται και να
πραγματοποιεί ...παπάδες!
ΦΩΤΟ/VIDEO: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ
συμπέρασμα
Το RS είναι αδιαπραγμάτευτα εστιασμένο στην οδήγηση, κάτι προφανές από τη θεωρητική του υπόσταση, τόσο της εικόνας όσο και των χαρακτηριστικών του. Όταν μάλιστα περάσεις στην θέση του οδηγού δεν μπορείς παρά να υμνήσεις την εξαιρετική δουλειά των μηχανικών της Ford και όλων όσων ασχολήθηκαν με την εξέλιξη-υλοποίηση του πρώτου τετρακίνητου Focus με τα διακριτικά RS. Ένα τετρακίνητο μεν για αποτελεσματικότητα, αλλά σκεπτόμενο και προσαρμόσιμο στην απόλαυση του οδηγού. Δικαιωματικά μπορεί να αναλάβει ρόλο εισηγητή σε σεμινάριο με θέμα την σπορ οδήγηση, ενώ η τιμή του είναι πρόκληση για όλα αυτά που προσφέρει.