Ηλεκτρική απόδραση με το νέο BMW i3
Δοκιμάζουμε το νέο BMW i3 με τη μεγαλύτερη αυτονομία και το υποβάλλουμε σε μια δοκιμασία που περιέχει αρκετή δόση… αγωνίας
- -
- -
με μια ματιά
Το νέο BMW i3 με τη μεγαλύτερη μπαταρία υπόσχεται αυτονομία πρακτικά 200 χιλιόμετρα, ωστόσο στην συγκεκριμένη δοκιμή μάς έδειξε παραπάνω χιλιόμετρα, όταν δηλαδή επιχειρήσαμε να αποδράσουμε από το αστικό φόντο και να φτάσουμε σε γειτονικό νομό.
Το μέλλον της μετακίνησης είναι αναμφίβολα η ηλεκτροκίνηση
ασχέτως αν η χώρα μας ακολουθεί από απόσταση ετών και αυτή την
εξέλιξη της αυτοκίνησης. Παρόλα τα εμπόδια, πολλές είναι οι
ελληνικές αντιπροσωπείες που φιλοδοξούν να πουλήσουν τα
ηλεκτροκίνητα μοντέλα τους, λανσάροντάς τα στη χώρα μας. Μία από
αυτές είναι και η BMW, η οποία με το i3 έκανε την ηλεκτροκίνηση
μια… χειροπιαστή πραγματικότητα για τον Έλληνα.
Το i3 είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο
της βαυαρικής εταιρείας που διατίθεται κανονικά στην αγορά,
μαγνητίζοντας μάλιστα τα βλέμματα στο διάβα του. Αν και πλέον
κυκλοφορούν αρκετά, η σχεδίασή του παραμένει προχωρημένη παρότι
παρουσιάστηκε για πρώτη φορά πριν από περίπου 3 χρόνια. Πρόσφατα,
με αρκετά… αθόρυβο τρόπο αναβαθμίστηκε καθώς η μπαταρία των
22 kW αντικαταστάθηκε με μια των 33 kW. Αυτό ουσιαστικά
σημαίνει λιγότερο άγχος, με τη BMW να υπόσχεται αυτονομία
τουλάχιστον 200 χιλιόμετρα, έως και 300 (κύκλος μέτρησης NEDC) σε
ιδανικές συνθήκες. Ο σχεδιασμός του νέου i3 δεν διαφέρει
από το απερχόμενο μοντέλο, κρατώντας τις υπερβολικές για κάποιους,
φουτουριστικές γραμμές. Μόνο η μάσκα θυμίζει προϊόν της φίρμας από
την Βαυαρία και η τόλμη στο σχεδιασμό επιβραβεύει την ισορροπία που
υπάρχει ανάμεσα στο ρεαλιστικό και εκκεντρικό, όσο αντικρουόμενες
έννοιες και αν είναι αυτές.
Με σκοπό να διαπιστώσουμε τα νέα στοιχεία αυτονομίας, επιχειρήσαμε
να πάμε κόντρα στο πεδίο δράσης του μοντέλου, που είναι φυσικά το
αστικό περιβάλλον. Ο στόχος μας ήταν μια μικρή εξόρμηση εκτός
Αττικής για να δούμε αν το i3 με την αναβαθμισμένη μπαταρία μπορεί
να ανταπεξέλθει στη δοκιμασία που θα το υποβάλαμε, χωρίς να
χρειαστούμε φόρτιση ή βοήθεια και φυσικά χωρίς να… πεθάνουμε από
αγωνία.
i3κκίνηση
Το νέο BMW i3 βρισκόταν από την προηγούμενη μέρα συνδεδεμένο
στην οικιακή πρίζα του γκαράζ, κάτι που εννοείται πως η μπαταρία
βρισκόταν ήδη στο 100% πριν αποσυνδεθεί ο φορτιστής από την ειδική
θύρα. Η εκκίνηση έγινε εντελώς αθόρυβα με το στίγμα μας εκείνη τη
στιγμή να δείχνει κάπου στα βόρεια προάστια (Μελίσσια) και ο
προορισμός να είναι το Δήλεσι Βοιωτίας, που βρίσκεται 60 χιλιόμετρα
εκτός Αθήνας. Η αυτονομία που έδειξε αρχικά η οθόνη ήταν περίπου
200 χιλιόμετρα, όσα δηλαδή ανακοινώνει η BMW σε κανονική χρήση (με
οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες και χρήση A/C).
Από τα τρία προγράμματα που φροντίζουν τον τρόπο που θα
εκμεταλλευτούμε τις διαθέσιμες αποθηκευμένες KWh, εμείς επιλέξαμε
αρχικά (για καλό και για κακό...) την Eco Pro+ με την οποία
αδρανοποιούνται τα ενεργοβόρα συστήματα άνεσης (π.χ κλιματισμός)
και η ταχύτητα περιορίζεται στα 90 km/h για μέγιστη αυτονομία. Για
καλή μας τύχη βοήθησε και ο καιρός που δεν έκανε αναγκαία τη χρήση
του κλιματισμού. Με την ευκαρία να πούμε ότι τα άλλα δύο
προγράμματα είναι το Comfort που είναι και η στάνταρ επιλογή για να
εισπράττεις το μέγιστο από τον ηλεκτροκινητήρα, καθώς και το Eco
Pro με το οποίο νιώθεις ότι σπαταλάς λιγότερη ενέργεια και
περιορίζεσαι στα 120 km/h ταχύτητας.
Με το «οικονομικό» πρόγραμμα και με το δεξί πόδι να πατάει όσο πιο
ανάλαφρα γίνεται το γκάζι, ο δείκτης της «βενζίνης» (βλέπε
ενέργειας) έδειχνε να… ανεβαίνει παρόλο που η κίνηση γινόταν μέσα
στην πόλη, δίνοντάς μας μια σημαντική ανάσα
αισιοδοξίας. Μέχρι τον παράδρομο της εθνικής στο ύψος
της Μαλακάσας, η οθόνη έδειχνε κάτι παραπάνω από 240 χιλιόμετρα (!)
αυτονομίας, ενώ η μπαταρία δεν είχε σπαταλήσει ούτε το μισό της
πρώτης από τις τέσσερεις μπάρες. Μέχρι εκεί είχαμε καλύψει 30 km
με συγκρατημένη οδήγηση. Από εκεί και πέρα δεν είχε
σχεδόν καθόλου κίνηση και η αυτονομία άρχισε να παίρνει την
κατιούσα με φυσιολογικό ρυθμό.
γλυκά
- Σχεδίαση με έμπνευση
- Οδική συμπεριφορά
- Ποιότητα κύλισης
- Αθόρυβη λειτουργία
- Ακαριαίες επιταχύνσεις
- Κόστος κατανάλωση
- Φρένα
- Εξοπλισμός
- Χώροι
- Μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και ταξινόμησης
- Αυτονομία
ξινά
- Ελάχιστοι σταθμοί ταχυφόρτισης στην Ελλάδα
Εδώ να να πούμε ότι το επίπεδο της οδηγικής εμπειρίας στον
επαρχιακό δρόμο είναι κάτι που σε κερδίζει. Οι 19 ιντσών τροχοί με
τα στενά ελαστικά (155/70) φιλτράρουν το οδόστρωμα και βοηθούν στην
άνεση και παρότι η ανάρτηση έχει σφιχτό setup, μόνο σε έντονες
κακοτεχνίες του δρόμου μπορεί κανείς να δυσανασχετήσει. Στις
περιπτώσεις που πιέσαμε λίγο παραπάνω το ηλεκτροκίνητο μοντέλο,
κυρίως στις στροφές μετά το "Σείριος", παρατηρήσαμε ότι είχε μια
ελαφριά τάση υποστροφής λόγω των στενών ελαστικών, αλλά σημασία
τελικά έχει ότι το i3 στρίβει και νιώθει σαν BMW. Αυτό που θέλει
συνήθεια είναι το φρενάρισμα του ηλεκτροκινητήρα στο άφημα του
γκαζιού, για χάρη του συστήματος ανάκτησης ενέργειας.
Κατηφορίζοντας τον δρόμο που καταλήγει στην πλατεία του Δηλεσίου,
το τράβηγμα του ποδιού από το γκάζι απογείωνε την φόρτιση των
μπαταριών, άλλα αν ήταν παρατεταμένο έτεινε ακόμα και στην σταδιακή
ακινητοποίηση του αυτοκινήτου.
Για να μην σπαταλάς τα πολύτιμα αποθέματα ενέργειας, προσπαθείς να
κρατάς την φωτεινή «βελόνα» στην οθόνη των οργάνων προς τα
αριστερά, που ειδοποιεί ότι το σύστημα κάνει charging, έχοντας
ελαφρά πατημένο το γκάζι. Αν πατάς παραπάνω, η φωτεινή ένδειξη
μεταφέρεται δεξιά προς το power και η σπατάλη ενέργειας εξαρτάται
από το πόσο βαθιά και για πόση ώρα έχεις βυθισμένο το δεξί σου πόδι
στο γκάζι. Ο προορισμός ήταν μόλις 2 χιλιόμετρα μακριά και κατά την
άφιξή μας, η γλυκιά γεύση των 180 χιλιομέτρων
αυτονομίας που αναγραφόταν στον πίνακα οργάνων είναι κάτι που μας
αποζημίωσε…
i3πιστροφή
Κατά την επιστροφή ακολουθήσαμε μια εντελώς διαφορετική
οδηγική φιλοσοφία. Μπήκαμε ξανά στο αριστοκρατικό και
φινετσάτο εσωτερικό του i3 που διαθέτει υψηλό επίπεδο εξοπλισμού
και βασίζεται σε ανακυκλώσιμα υλικά. Θυμίζουμε πως ο διάκοσμος
προσαρμόζεται ανάλογα με το γούστο του πελάτη, ενώ το αυτοκίνητο
της δοκιμής συνδυάζει δέρμα και ξύλο.
Αυτή τη φορά, η διαφορά μας ήταν το επιπλέον βάρος των 50-60 κιλών,
φτάνοντας δηλαδή το συνολικό βάρος του αυτοκινήτου στα περίπου
1.300 κιλά. Μιας και το απόθεμα ενέργειας που βλέπαμε σε μία από
τις δύο οθόνες του i3 ήταν μεγάλο, αποφασίσαμε να δοκιμάσουμε το
πρόγραμμα Comfort, για να έχουμε διαθέσιμη τόσο την ισχύ του
ηλεκτροκινητήρα χωρίς όρια όσο και όλα τα συστήματα άνεσης. Το
αποτέλεσμα ήταν πως στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής, η «βελόνα»
ενέργειας παρέμενε στο πεδίο power. Ο λόγος; Μα φυσικά η
εθιστική επιτάχυνση που διαθέτει το «πράσινο» μοντέλο της
BMW. Οι 170 ίπποι και τα 250 Nm ροπής του επιτρέπουν να ολοκληρώνει
τη διαδικασία 0-100 km/h σε μόλις 7,3 sec, ενώ η τελική του
ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά (και εξακριβωμένα) στα 150 km/h.
Παρόμοια εντυπωσιακή εικόνα εμφανίζει και σε ρεπρίζ με δείγμα το
40-100 km/h και το 60-140 km/h, διαδικασίες που ολοκληρώνει σε
λιγότερο από 5 sec και σχεδόν 11 sec αντίστοιχα. Βέβαια, το
παιχνίδι κατά το οποίο σε κάθε βύθισμα του δεξιού πεντάλ έκανε
ακαριαία την εμφάνισή της η πλούσια ροπή, είχε ως αντίτιμο τη
δραματική μείωση της ενέργειας των μπαταριών που βρίσκονται κάτω
από τα πίσω καθίσματα και τον χώρο αποσκευών (260 λίτρα). Παρά την
«κανιβαλίστικη» συμπεριφορά μας, το i3 με την μεγαλύτερη μπαταρία
έδειχνε ακόμα 100 χιλιόμετρα αυτονομίας όταν μπήκε ξανά μέσα στο
αστικό φόντο, εκεί που παίζει εντός έδρας.
Μπαταρία 33kW
Το BMW i3 (94 Ah) θέτει νέα πρότυπα στην κατηγορία του με ενεργειακή πυκνότητα 94 Ah, χωρητικότητα περίπου 33 kWh και ηλεκτρική αυτονομία 300 km σύμφωνα με το Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης (NEDC). Ένα σημαντικό πρόγραμμα που προσφέρει η BMW είναι η αντικατάσταση της 1ης γενιάς με τη νέα μπαταρία, στο πλαίσιο ειδικού προγράμματος μετασκευής – κάτι εφικτό χάρη στην ευέλικτη σχεδίαση του BMW i3. Το εν λόγω πρόγραμμα διατίθεται σε επιλεγμένες αγορές.
Αρχικά, η καρδιά και το μυαλό ένιωσε μια μικρή ανησυχία
πριν ξεκινήσουμε το συγκεκριμένο trip, αλλά στα πρώτα 10
χιλιόμετρα καταλαβαίνει κανείς ότι τα νούμερα που υπόσχεται η BMW
για το ηλεκτρικό μοντέλο της είναι απόλυτα ρεαλιστικά. Όταν έφτασε
η ώρα της φόρτισης μετά από 120 km αστικού, εθνικού και επαρχιακού
δικτύου, τα επιπλέον 80 χιλιόμετρα που είχαν απομείνει μπορούσαν να
χρησιμοποιηθούν για πολλούς και διαφόρους σκοπούς, αλλά εμείς
προτιμήσαμε να ξεκουράσουμε τον ηλεκτροκινητήρα και τον εαυτό μας.
Έτσι, το i3 συνδέθηκε στην οικιακή πρίζα όπου και πρέπει να
παραμείνει 6-9 ώρες για να φτάσει η μπαταρία στο 80 έως 100%
φόρτισης. Με το έξτρα (€ 180) μπλε καλώδιο που συνδέεται σε
τριφασικό δίκτυο, ο χρόνος για πλήρη φόρτιση πέφτει στο 3ωρο, ενώ
στον ταχυφορτιστή του POLIS PARK στην οδό Ριζάρη η διαδικασία
επανάφερε τις μπαταρίες από το «μηδέν» στο 85% στο μισάωρο, με ένα
κόστος που υπολογίζεται περίπου στα 9 ευρώ. Φυσικά, στο οικιακό σας
δίκτυο το κόστος πέφτει παραπάνω από το μισό, αλλά σε πολλαπλάσιο
χρόνο.
Τελικά, αν στο προηγούμενο μοντέλο ο μόνος σου περιορισμός ήταν η
αυτονομία, τότε το νέο i3 BEV έρχεται να αναιρέσει αυτόν τον φόβο
και να σε φέρει ένα βήμα πιο κοντά στην αγορά του "φουτουριστικού
gadget" που χαίρεσαι να το οδηγείς καθημερινά. Εξάλλου, η BMW
i προσφέρει σύστημα επέκτασης αυτονομίας Range Extender
(REx) για το BMW i3 (94 Ah). Η αυτονομία του BMW i3
επεκτείνεται κατά 150 km από ένα 2-κύλινδρο βενζινοκινητήρα 650 cc
που τοποθετείται δίπλα στο σύστημα ηλεκτροκίνησης, πάνω από τον
πίσω άξονα. Αν λοιπόν κάνεις μεγάλες διαδρομές καθημερινά,
μάλλον αυτό είναι που σου ταιριάζει.
συμπέρασμα
Η BMW αναβάθμισε την αυτονομία στο νεο ηλεκτρικό της μοντέλο και ευελπιστούμε ότι το "ρεύμα" προς τα ηλεκτρικά θα παρασύρει και την ελληνική πραγματικότητα, τουλάχιστον σε γραφειοκρατικά θέματα που θα απελευθερώσουν τις υποδομές για την αυξανόμενη είσοδο στο ευρύ κοινό. Πέρα από την τιμή, δεν υπάρχει κανένας λόγος για να μην προχωρήσει κανείς στην αγορά. Από την άλλη, για μακρινά ταξίδια δεν ενδείκνυται το i3 BEV όπως είναι πολύ λογικό, γι' αυτό και δεν μπορεί να αντικαταστήσει οριστικά το συμβατικό αυτοκίνητο με τον θερμικό κινητήρα. Από την άλλη όμως, υπάρχει η έκδοση REx, που προστίθεται μια επιπλέον δόση αυτονομίας (150 km).