ΔΟΚΙΜΗ: Seat Ateca 1.0 TSI 115 PS
Ένας μικρός 3κύλινδρος 1.000άρης κάτω από το καπό ενός μεγάλου SUV δημιουργεί αυθόρμητα κάποια ερωτήματα. Δοκιμάζουμε το βασικό Seat Ateca και σας δίνουμε τις απαντήσεις
- -
- -
με μια ματιά
Η βασική έκδοση του Seat Ateca με τον μικρό 1.000άρη τούρμπο κινητήρα έχει όλα τα πλεονεκτήματα ενός μικρού κινητήρα σε φορολογικό επίπεδο και όσον αφορά την τιμή του, χωρίς όμως τα μειονεκτήματά του στον τομέα των επιδόσεων.
Η εμπλοκή της Seat στην κατηγορία με το συνεχώς αυξανόμενο
ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια και τη ραγδαία ανάπτυξη ήρθε με μια
μικρή καθυστέρηση σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Μετά από αρκετά
χρόνια στο… φρένο η Seat πλέον πατάει τέρμα γκάζι και παρουσιάζει
το πρώτο της πραγματικό SUV. Το Ateca δείχνει ξεκάθαρα τις
προθέσεις της ισπανικής εταιρείας να πρωταγωνιστήσει, αφού διαθέτει
τις προδιαγραφές που θα του χαρίσουν μια θέση ψηλά στην κατάταξη
των προτιμήσεων του αγοραστικού κοινού.
Με 1.000 πάει το νέο Ateca
Στην κυριολεξία και για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι με 999, όσα και τα κ.εκ. του γνωστού από το όμιλο Volkswagen 3κύλινδρου τούρμπο κινητήρα που φωλιάζει κάτω από το καπό του ισπανικού SUV. Και αν σε θεωρητικό επίπεδο για κάποιους μοιάζει ανεπαρκής, σας παραθέτουμε τα στοιχεία του για να ξεπεράσετε τους όποιους ενδοιασμούς μπορεί να σας δημιουργεί η χωρητικότητα του κινητήρα. Είναι γεγονός οι περισσότεροι συνδέουν τα αυτοκίνητο με το μέγεθος και τα κυβικά ενός αυτοκινήτου και φαίνεται σχεδόν αδιανόητο να ταιριάξουν στο μυαλό τους ένα μεγάλο SUV με μήκος 4.363 mm και βάρος 1.280 κιλά με ένα μοτέρ μόλις 1,0 λίτρου.
Ωστόσο, με 115 ίππους και 200 Nm ροπής, τα οποία είναι μάλιστα διαθέσιμα στο σύνολό τους από τις 2.000 rpm, ο συγκεκριμένος κινητήρας αποδίδει ανάλογες τιμές με έναν ατμοσφαιρικό 2λιτρο της προηγούμενης δεκαετίας και σίγουρα με καλύτερη πιο πολιτισμένη και πιο αποτελεσματική λειτουργία. Η επιτάχυνση από στάση μέχρι τα πρώτα 100 km/h έρχεται σε 11,0 sec ενώ η μέγιστη ταχύτητα του Ateca 1.0 TSI αγγίζει τα 183 km/h.
Καθόλου άσχημα στα χαρτιά και σύμφωνα με τις εργοστασιακές προδιαγραφές για ένα τόσο μεγάλο αυτοκίνητο που έχει ως προορισμό να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες μιας οικογένειας. Και όχι μόνο στη θεωρία, αφού το Ateca πατώντας στην «ευέλικτη» πλατφόρμα MQB διακρίνεται για την ευρυχωρία του, με δυνατότητα μεταφοράς πέντε ατόμων - χωρίς παραχωρήσεις -, αλλά και των αποσκευών τους, που μπορεί να φτάνουν σε όγκο ακόμα και τα 510 λίτρα.
Με εμφάνιση και άνεση
Στο εσωτερικό του Ateca νιώθεις άνετα, με την εικόνα να είναι γνώριμη από το Leon. Λιτό σε σχεδίαση, με καλή εργονομία ακολουθεί λίγο πιο πίσω τον κορυφαίο ανταγωνισμό σε επίπεδο ποιότητας, χωρίς να αφήνει παράπονα. Οι θήκες είναι αρκετές για να βολέψουν όλα τα μικροπράγματα της καθημερινότητας, με το ηλεκτρικό χειρόφρενο να απελευθερώνει περισσότερο χώρο στην κεντρική κονσόλα για το δεξί χέρι του οδηγού.
Ο τελευταίος κάθεται ψηλά έχοντας καλή ορατότητα περιμετρικά
χωρίς «παρεμβολές» από κολόνες και λοιπά στοιχεία του αυτοκινήτου.
Το Ateca δίνει αυτό που αναζητά ο αγοραστής ενός SUV σε αίσθηση και
ακόμα περισσότερα, αφού διακρίνεται για την αμεσότητα των
αντιδράσεών του, με χειριστήρια που παρέχουν καλή πληροφόρηση στα
χέρια του οδηγού. Το τιμόνι είναι ελαφρύ στα λίγα χιλιόμετρα,
διευκολύνοντας τους ελιγμούς, ενώ «μαζεύει» παρέχοντας πιο μεστή
αίσθηση όταν το κοντέρ δείχνει μεγαλύτερα νούμερα. Η ανάρτηση στη
βασική έκδοση της δοκιμής μας αποτελείται από γόνατα McPherson
εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, με τη ρύθμιση να είναι σφιχτή.
Κατά κανόνα δεν κουράζει, με την εξαίρεση να αποτελεί η αντίδρασή
του πίσω άξονα στις απότομες εγκάρσιες κακοτεχνίες.
Εκτιμάς τη γεωμετρία της σε δρόμους με στροφές, όπου το Ateca είναι άμεσο στις αντιδράσεις του και στις εντολές του οδηγού. Αν σε συνεπάρει η οδική του συμπεριφορά και φθάσεις με σβέλτους ρυθμούς σε δρόμο που ανηφορίζει θα διαπιστώσεις ότι πρέπει να πιέσεις πάνω από τις 3.000 rpm για να πάρεις αυτό που σε δρόμους πόλης σου δίνει ο κινητήρας από τις μόλις 1.500 rpm. Σε κάθε περίπτωση δεν θα σου λείψει το γκάζι, με τα τριψήφια νούμερα που αναγράφει το κοντέρ ακόμα και σε δρόμους με ανηφορικές στροφές να έρχονται ως επιβεβαίωση.
γλυκά
- Τιμή
- Χώροι
- Χρηστικότητα
- Οδική συμπεριφορά
- Ευχάριστος χαρακτήρας
- Κινητήρας
- Επιδόσεις
ξινά
- Περιορισμένη σχετικά άνεση
Σε ανοιχτό δρόμο κρατάει ταχύτητα με ευκολία και χωρίς ιδιαίτερη πίεση, αλλά θα χρειαστεί να κατεβάσεις από την έκτη σχέση που παίζει ρόλο overdrive όταν θα προσπεράσεις. Η εργοστασιακή κατανάλωση των 5,2 lt/100 km στην πράξη είναι λίγο πάνω από τα 7 lt/100 km. Αν σε αυτά προσθέσεις και το πλούσιο οπλοστάσιο του Ateca στον τομέα της άνεσης και των συστημάτων ασφάλειας, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, σύστημα πρόληψης και αποφυγής συγκρούσεων, προειδοποίηση για ακούσια αλλαγή λωρίδας και ενεργό έλεγχο της ταχύτητας, τότε έχεις μια πιο σαφή εικόνα για την πληρότητα του νέου Seat Ateca.
Στο προκείμενο, που δεν είναι άλλο από την επάρκεια του μικρού
3κύλινδρου 1.000άρη κινητήρα, η απάντηση είναι καταφατική, αφού οι
εποχές όπου τα κυβικά του κινητήρα έπαιζαν ρόλο έχει περάσει χωρίς
επιστροφή. Οι επιδόσεις του και ο τρόπος λειτουργίας αυτού του
«μικρού» Ateca δεν χωρούν αμφισβήτηση και αυτό που μένει σε όσους
έχουν ξεχαστεί στα παλιά συστήματα αξιολόγησης που συνδέουν τη
χωρητικότητα ενός κινητήρα με την αξία του και την ασφάλεια που
προσφέρει ένα αυτοκίνητο, είναι να δοκιμάσουν για να
αναθεωρήσουν.
συμπέρασμα
Το «μικρό» Seat Ateca δεν αποτελεί τη βάση μόνο σε εικονικό επίπεδο, αλλά μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για να μπεις στον κόσμο των SUV με ένα προσιτό σχετικά αυτοκίνητο, με τιμή κάτω από τα 20.000 ευρώ. Συνδυάζει χώρους, χρηστικότητα, αλλά και την παραδοσιακά σφιχτή αίσθηση των μοντέλων της Seat, που μεταφράζεται σε ευχάριστη οδική συμπεριφορά. Ο μικρός κινητήρας δεν είναι απλώς επαρκής, αλλά ταιριάζει γάντι με το αυτοκίνητο, αναδεικνύοντας τις αρετές του, χωρίς να σε βάζει στα… περιττά έξοδα που θα σε έβαζε ένας μεγαλύτερου κυβισμού.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ