ΔΟΚΙΜΗ: Audi Q5 2.0 TDI Quattro S tronic

Στη δεύτερη γενιά του, το Q5 αποτυπώνει ξεκάθαρα την αντίληψη της Audi για το πώς πρέπει να είναι ένα μεσαίο πολυτελές SUV

  • -
  • -
με μια ματιά
Το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο της Audi περνά στη δεύτερη γενιά του. Βελτιώθηκε αισθητά σε κάθε τομέα, από την άνεση και την οδική συμπεριφορά μέχρι τον εξοπλισμό και την αποδοτικότητα των κινητήρων του.


Για όσους κρίνουν ως «κοντινή» τη σχεδιαστική απόσταση του νέου Q5, σε σχέση με τον προκάτοχό του, οι αριθμοί δίνουν την απάντηση: όσο και αν περνούσαν τα χρόνια (πρωτοκυκλοφόρησε το 2008) το μεσαίο SUV ανέβαζε τις πωλήσεις του! Απίστευτο; Και όμως αληθινό, αλλά συνάμα ενδεικτικό της διείσδυσης που είχε στο κοινό το οποίο αναζητούσε ένα άνετο και πολυτελές όχημα ελεύθερου χρόνου. Φυσιολογικά λοιπόν στην Audi δεν έκοψαν κάθε δεσμό με το... τιμημένο παρελθόν, όπως αποτυπώνεται στις περισσότερες από 1,6 εκατ. πωλήσεις διεθνώς.

Το ότι με τη δεύτερη γενιά του Q5 οι Γερμανοί δεν ρίσκαραν σχεδιαστικά, δεν σημαίνει πως το SUV της Audi παρέμεινε στάσιμο αισθητικά. Η μεγάλη εξάγωνη μάσκα με το παχύ περίγραμμα χρωμίου δένει αρμονικά με τα φωτιστικά σώματα LED (ή Matrix LED προαιρετικά), συνθέτοντας ένα μυώδες παρουσιαστικό που εκπέμπει κύρος. Η σιλουέτα δίνει την ψευδαίσθηση ενός coupe SUV (μέχρι να αφιχθεί προφανώς το Q6), ενώ πίσω – όπου η φιλοσοφία Q7 κυριαρχεί – οι απολήξεις της εξάτμισης ενσωματώνονται στον πίσω διαχύτη.

Όσο μεγαλύτερο τόσο το καλύτερο;

Το νέο Q5 δεν είναι πιο μακρύ και φαρδύ από τους άμεσους ανταγωνιστές του, ούτε έχει μεγαλώσει αισθητά συγκριτικά με το πρώτης γενιάς μοντέλο: το μήκος του είναι στα 4,66 m (+3,4 cm), το πλάτος δεν έχει αλλάξει (1,89 m) και το μεταξόνιο φθάνει πλέον τα 2,82 m (+1,2 cm). Όμως η αίσθηση μόλις περάσεις στην καμπίνα είναι ότι βρίσκεσαι σε  μεγαλύτερης κατηγορίας όχημα. Ειδικά στις δύο μπροστινές θέσεις, το εσωτερικό πλάτος δείχνει... ατέλειωτο. Αίσθηση που οφείλεται και στην τεράστια κεντρική κονσόλα, που ίσως είναι φαρδύτερη απ’ όσο χρειάζεται.



Ακόμη και στην αναλογική εκδοχή του (προαιρετικά διατίθεται το Audi Virtual Cockpit των 12,3 ιντσών), ο πίνακας οργάνων είναι όμορφος και με ευανάγνωστες ενδείξεις. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας δεν έφερε ούτε τη μεγάλη οθόνη του συστήματος πολυμέσων ΜΜΙ των 8,3 ιντσών. Η μικρότερη 7άρα είναι μεν υψηλής ανάλυσης και εμφανίζει την εικόνα από την κάμερα οπισθοπορείας, όμως δείχνει σαν... οθόνη smartphone πρώτης γενιάς μέσα στο αχανές εσωτερικό του Q5. Αυτό είναι ίσως το μοναδικό «ατόπημα» σε ένα premium SUV αρκετών δεκάδων χιλιάδων ευρώ.

Ο πίσω πάγκος (προαιρετικά συρόμενος) έχει αρκετό πλάτος για να φιλοξενήσει τρεις ενήλικες, όμως ο μεσαίος επιβάτης θα κληθεί να αναζητήσει χώρο για να βολέψει τα πόδια του λόγω του τούνελ της μετάδοσης. Μάλιστα απολαμβάνουν τη δυνατότητα να ρυθμίζουν μόνοι τους τη θερμοκρασία, χάρη στον αυτόματο κλιματισμό τριών ζωνών. Ο χώρος αποσκευών (από 550 έως 1.550 λίτρα αν αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα) είναι επαρκής για τις ανάγκες μίας οικογένειας, με μεγάλο άνοιγμα (η πέμπτη πόρτα έχει ηλεκτρική λειτουργία) και πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα.

1.968 cc απέναντι σε 1.770 kg

Η αύξηση των διαστάσεων και του εξοπλισμού δεν επιδρά αρνητικά στο βάρος. Το νέο Audi Q5 είναι έως 90 kg ελαφρύτερο από το μοντέλο που αντικαθιστά, χάρη κυρίως στην εκτεταμένη χρήση αλουμινίου. Στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας, ο κινητήρας που καλείται να «νικήσει» το βάρος (1.770 kg) και τον όγκο του γερμανικού SUV είναι ο 2.0 TDI με τους 190 ίππους. Συνδυάζεται στάνταρ με το σύστημα quattro (στη μικρή έκδοση με τους 150 ίππους το Q5 είναι προσθιοκίνητο) και προαιρετικά με το αυτόματο S tronic, επτά σχέσεων. Το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έχει ρυθμιστεί με γνώμονα τον περιορισμό της κατανάλωσης και – ως συνέπεια – των ρύπων.

γλυκά
  • Ποιότητα κύλισης
  • Πολυτέλεια
  • Ηχομόνωση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Χώροι
  • Επιδόσεις
  • Εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας
ξινά
  • Τιμή πλούσιας έκδοσης
  • Περιορισμένες δυνατότητες κίνησης σε δύσκολα σημεία

Στην πράξη συνεργάζεται άψογα με τον ροπάτο δίλιτρο πετρελαιοκινητήρα, ο οποίος προσφέρει τη μέγιστη τιμή των 400 Nm πριν τις 2.000 rpm. Το Q5 2.0 TDI ταξιδεύει σβέλτα στην άσφαλτο, ακόμη και σε ανηφορικές διαδρομές, ακόμη και φορτωμένο, όπως μαρτυρούν και τα επίσημα στοιχεία για την επιτάχυνση (0-100 km σε 7,9 sec). Αν ο οδηγός θελήσει να ακολουθήσει γρήγορους ρυθμούς – επιλέγοντας το πρόγραμμα Dynamic από το διακόπτη Drive Select στη βάση της κεντρικής κονσόλας που στέλνει περισσότερη ροπή στους πίσω τροχούς – η κατανάλωση θα ξεπεράσει κατά πολύ τα 10 lt/100 km. Όμως με το πρόγραμμα Efficiency και... σύνεση στο γκάζι, το Q5 κινείται στον αυτοκινητόδρομο με περίπου 6 lt/100 km. Σε μεικτή διαδρομή, καταγράψαμε 7,8 lt/100 km, τιμή το λιγότερο ικανοποιητική.

Αν και ελαφρύ στις χαμηλές ταχύτητες, το τιμόνι προσφέρει επαρκή πληροφόρηση για τη θέση των τροχών, ενώ τα φρένα ακινητοποιούν... ψύχραιμα το αυτοκίνητο. Εκείνο όμως το στοιχείο που χαρακτηρίζει το Audi Q5 είναι το «βασιλικό» του πάτημα, η ποιότητα κύλισης και η ηχομόνωση που θέτουν νέα στάνταρ στην κατηγορία. Η ανάρτηση (πέντε συνδέσμων εμπρός και πίσω) φιλτράρει επιβλητικά κάθε ανωμαλία των ελληνικών δρόμων, ενώ η αποτελεσματικότητά της δεν επηρεάζεται από τους μεγάλους τροχούς των 19 ιντσών, χάρη στο φαρδύ προφίλ των ελαστικών (235/55).


Του σαλονιού σίγουρα. Του αλωνιού;

Στο Q5 η Audi τοποθετεί την εξελιγμένη τετρακίνηση quattro, με τεχνολογία ultra – όπως την ονομάζει. Ο υπολογιστής λαμβάνει συνεχώς δεδομένα, όπως η γωνία του τιμονιού, η επιτάχυνση και η ροπή του κινητήρα, τα οποία αναλύει σε ελάχιστο χρόνο. Αν δεν ανιχνεύεται κίνδυνος απώλειας πρόσφυσης, το μεσαίο SUV είναι προσθιοκίνητο. Όταν απαιτηθεί γίνεται εμπλοκή της τετρακίνησης, είτε προληπτικά είτε για να αποκατασταθεί εκ των υστέρων η πρόσφυση (π.χ. σε σημεία με πάγο).

Τόσο η απόσταση από το έδαφος (20,8 cm) όσο και οι γωνίες προσέγγισης και αποχώρησης (25 και 27 μοίρες, αντίστοιχα) είναι αναμφίβολα στα υπέρ, όμως δύσκολα ο ιδιοκτήτης ενός πολυτελούς SUV θα θελήσει να το υποβάλει σε ακραίες off road δοκιμασίες. Για τα υπόλοιπα, τα όσα προσφέρει το Q5 είναι υπεραρκετά για να καλύψουν τις λιγοστές στιγμές κίνησης εκτός δρόμου.

Αν σε όλα τα παραπάνω προσθέσουμε την μακροσκελή λίστα ηλεκτρονικών συστημάτων (αυτόνομη πέδηση, διατήρηση στη λωρίδα κυκλοφορίας, ρυθμιζόμενο cruise control, υποβοήθηση στάθμευσης κ.α.) και τα 5 αστέρια στις δοκιμές του Euro NCAP, τότε έχουμε μπροστά μας ένα υπερπλήρες πακέτο, στο οποίο πασχίζεις να βρεις κάποιο μειονέκτημα. Όλα τα παραπάνω έχουν βέβαια τιμολογιακό τίμημα, καθώς το αυτοκίνητο της δοκιμής προσεγγίζει τα 60.000 ευρώ (59.900).

συμπέρασμα
Η συνταγή που ακολουθεί η Audi όσον αφορά τα SUV βγάζει για μία ακόμα φορά πετυχημένο αποτέλεσμα. Το Q5 φέρει ελαφρύ και ταυτόχρονα στιβαρό πλαίσιο, ακόμη πιο αποτελεσματική τετρακίνηση quattro, ισχυρούς δίλιτρους κινητήρες TFSI και TDI, πλούσιο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας και κορυφαία ποιότητα κύλισης. Αν όλα τα παραπάνω δεν προκαλούν αμηχανία στους ανταγωνιστές του, τότε τι;

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

 

VIDEOS

Audi Q5 presentation

Audi Q5 Drive Mexico

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...