Fiat 500 0.9 Twin Air
Με τον πολυσυζητημένο δικύλινδρο Twin Air, το Fiat 500 αποκτά υπερτροφοδοτούμενη αίγλη και σερβίρει το αντίδοτο στα βάσανα της εποχής.
- -
- -
με μια ματιά
Το ξεχωριστό, ανάμεσα στα μικρά/πόλης, συντάσσεται στην downsizing φιλοσοφία και απογειώνει το ταμπεραμέντο του.
Πρώτη φίρμα στα σοκάκια της πόλης, το Fiat 500, χρειαζόταν μια ένεση επικαιρότητας για να διατηρήσει την αίγλη του. Φυσικά και δεν του έλειπε η λάμψη και η φρεσκάδα, προϊόν της συνολικής του "ρετροσχεδίασης" μέσα και έξω. Το απαράμιλλο στιλ είναι άλλωστε και ο κυριότερος λόγος που το μικρό της Fiat έχει καταγοητεύσει όλες τις ηλικίες ανεξάρτητου φύλου και είναι ένας επίσης σημαντικός κρίκος στην διάσωση-ανάπτυξη του ιταλικού κολοσσού. Αν κάτι λοιπόν χρειαζόταν την φρεσκάδα ανανέωσης δεν ήταν η εικόνα του, αλλά η ζωογόνος πηγή που κατοικοεδρεύει κάτω από το εμπρός καπό. Οι τετρακύλινδροι ατμοσφαιρικοί 1.2 και 1.4 μπορεί να μην παραδίδουν τα σκήπτρα, όμως υποκλίνονται μπροστά στο μέλλον που εξασφαλίζει ο δικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος TwinAir.
με τη ματιά του Τσιγκρή
Στην προ TwinAir εποχή, ο 1.4 ήταν σβέλτος αλλά κούφιος χαμηλά, ο 1.2 συγκρατημένος σε απόδοση αλλά και πιο ισορροπημένος στο όλο πακέτο που κέρδιζε με βραχεία κεφαλή την μάχη με τον μεγαλύτερο και ισχυρότερο. Τώρα ένας ακόμα μικρότερος αλλά σαφώς πιο επίκαιρος και προσαρμοσμένος στην μόδα και ανάγκη της εποχής, βγάζει μάτια! Εντάξει, δεν θα βάλει φωτιά στον δρόμο, αλλά θα ανεβάσει δυο σκαλιά παραπάνω τις ταξιδιωτικές δυνατότητες του 500, γαρνίροντας με οικονομικές επιδόσεις και το χαρακτηριστικό δικύλινδρο γουργουρητό στο ρελαντί που του δίνει χαρακτήρα.
γλυκά
- Σχεδιασμός
- Απόδοση
- Απουσία κραδασμών
- Ποιότητα κύλισης
- Οδική συμπεριφορά
ξυνά
- Θόρυβος στο ρελαντί
- Νωχελικός κινητήρας έως τις 2.000 σ.α.λ.
- Χώροι
απόψεις
Αν υπάρχει ένα από όλα τα μοντέλα της ελληνικής αγοράς που θα του ταίριαζε ένας δικύλινδρος κινητήρας, αυτό είναι το Fiat 500. Το σύγχρονο 500ράκι απέκτησε αυτό που έλειπε από τον ρετρό χαρακτήρα του: ένα μικρού κυβισμού μοτέρ με ήχο από το παρελθόν. Ο πολυβραβευμένος TwinAir όμως δεν ολοκληρώνει απλώς τη ρετρό πτυχή του Fiat 500, αλλά του προσδίδει και κορυφαία green χαρακτηριστικά. Μπορεί η πραγματική του κατανάλωση να απέχει από τα αισιόδοξα νούμερα του κατασκευαστή, και πάλι όμως έχουμε να κάνουμε με το πιο στυλάτο και ένα από τα πιο οικονομικά μικρά της αγοράς.
Γιάννης Λημναίος
Όσο μικρότερο, τόσο καλύτερο
Μια λογική που φοριέται πολύ τελευταία, με το Fiat 500 να την ενστερνίζεται πλέον και με το μοτέρ του. Η Fiat, δεν θα μπορούσε να σκεφτεί κάτι καλύτερο για να αναθερμάνει την σχέση του Cinquecento με την δημοσιότητα, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα και το το μέλλον του. Ο δικύλινδρος Twin Air των 875 cc, αποτελεί το μικρότερο σπλάχνο και το μεγαλύτερο καμάρι της FPT (Fiat Powertrain Technologies), που εκτός της πρεμιέρας του στο 500 θα βρει εφαρμογή και σε άλλες κατασκευές του ομίλου με ή χωρίς υπερτροφοδοτούμενη ανάσα. Η δικύλινδρη λογική άλλωστε ταιριάζει με το μοντέλο το οποίο εμπνεύστηκε για την δημιουργία του, το σύγχρονο 500.
Ως απόλυτη έκφραση του ιταλικού design, το Fiat 500 παραμένει αλώβητο σε εμφάνιση, αίσθηση, χαρακτήρα και το όφελος έρχεται από την νέα οικογένεια κινητήρων. Ο πρώτος high-tech δικύλινδρος κινητήρας κάνει χρήση της τεχνολογίας MultiAir μαζί με έναν μικρό υπερτροφοδότη, επιτυγχάνοντας ισχύ αλλά και οικονομία καυσίμου ασύγκριτα για την κατηγορία του. Ιδιαίτερη φροντίδα δόθηκε στον τομέα NVH (κραδασμών και θορύβου) προκειμένου ο κινητήρας να έχει χαρακτηριστικά λειτουργίας τουλάχιστον ισοδύναμα με ένα τετρακύλινδρο κινητήρα ίσης απόδοσης. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιήθηκε ένας αντικραδασμικός δευτερεύων άξονας προκειμένου να διατηρηθεί χαμηλό επίπεδο κραδασμών σε όλο το εύρος στροφών.
Οι 85 ίπποι έρχονται στις 5.500 σ.α.λ. και τα 145 Nm ροπής στις 1.900 σ.α.λ. τιμές που προάγουν τις επιδόσεις για ένα αυτοκίνητο που θεωρητικά αγγίζει τα 930 κιλά. Με μέγιστη τελική ταχύτητα τα 173 km/h και επιτάχυνση από τα 0 στα 100 km/h μόλις σε 11 δευτερόλεπτα, το μικρό Fiat δεν αισθάνεται καθόλου μειονεκτικά σε σχέση με τα υπερκυβισμένα αδέρφια του. Αντιθέτως μπορεί να τους μεταφέρει το κόμπλεξ στις ρεπρίζ, όπου το τούρμπο βγαίνει νικητής. Αυτή η αξιοσημείωτη επίδοση συνοδεύεται και από ιδιαίτερα χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και εκπομπές ρύπων. Μόλις 4,1 l/100 km και 95 g/km ανακοινώνει η Fiat αντίστοιχα στον μικτό κύκλο (με μηχανικό κιβώτιο) που γίνεται 4,0 l/100 km κα 92 g/km με κιβώτιο ταχυτήτων Dualogic. Τα επιπλέον όπλα του TwinAir στο κυνήγι οικονομίας και οικολογικής συνείδησης, είναι τα συστήματα Start&Stop και Gear Shift Indicator (GSI- Ένδειξη Αλλαγής Σχέσεων) αλλά και το κουμπί ECO που περιορίζει την ροπή στα 100 Nm στις 1.750 σ.α.λ. και την ιπποδύναμη στους 77 ίππους (διαμορφώνει επίσης την λειτουργία του Dualogic σε ποιο ήπιες αλλαγές). Με αυτή τη λειτουργία το σύστημα διεύθυνσης γίνεται αυτόματα ελαφρύτερο καθώς ενεργοποιείται το σύστημα υποβοήθησης CITY.
Ο νέος ελαφρύτερος και πιο μαζεμένος σε διαστάσεις κινητήρας δεν βελτιώνει μόνο την κατανομή βάρους, αλλά προσφέρει έξτρα χώρο για μελλοντικές εφαρμογές (π.χ υβριδική τεχνολογία ή χρήση μεθανίου). Και φυσικά διατηρεί την ευχάριστη εικόνα συμπεριφοράς του στον δρόμο αναλλοίωτη, όπως συμβαίνει και με το ξεχωριστό του στιλ.
Σύγχρονος Δαυίδ
Όση ώρα λειτουργεί στο ρελαντί, o Twin Αir αποκαλύπτει την δικύλινδρη υπόστασή του. Ένας χαρακτηριστικός ήχος που είχε εκλείψει εδώ και δεκαετίες από τα αυτοκίνητα και συναντάται κυρίως σε μοτοσυκλέτες. Έτσι ακούγεται! Μια ρομαντική άποψη με χαρακτήρα, που δίνει έξτρα πόντους στην ρετρό λογική, αλλά ίσως ξενίσει τους νεότερους που έχουν συνηθίσει την αποστειρωμένη λειτουργία των σύγχρονων τετρακύλινδρων. Κλείνοντας την πόρτα πίσω σου, ο ήχος ξεθυμαίνει και όταν ξεκινήσεις σχεδόν εξαφανίζεται. Αμέσως βρίσκεις άλλα σημεία προσοχής, όπως το ράθυμο τράβηγμα με το στροφόμετρο κάτω από τις 2.000 σ.α.λ. κάτι που εστιάζεται σε lag, αλλά ευτυχώς είναι ενοχλητικό μόνο αν ξεχαστείς με μεγαλύτερη από την ιδανική σχέση. Άλλωστε το κιβώτιο με την αραιή αλλά σωστή κλιμάκωση δεν αφήνει τον Twinair ξεκρέμαστο στις περισσότερες περιπτώσεις και αυτό το διαπιστώνεις περισσότερο όταν τσεκάρεις το ταχύμετρο, παρά σαν αίσθηση επιτάχυνσης. Ο κυριότερος λόγος είναι η εξαφάνιση των κραδασμών που σου επιτρέπουν να στροφάρεις ψηλά χωρίς να το καταλάβεις. Νιώθεις ότι δουλεύεις το μοτέρ κρεμασμένο από στροφές, όμως ουσιαστικά κινείσαι κάτι παραπάνω από σβέλτα.
Με θετικό πρόσημο όσον αφορά τις επιδόσεις και όπλο του τις ρεπρίζ παρά την απλωμένη κλιμάκωση, το Fiat 500 Twin Air μπορεί να κάνει ζημιά σε όποιον βαλθεί να το ακολουθήσει. Η γραμμική απόδοση και η ζωντάνια είναι μέρος ενός χαρακτήρα που δεν εγκλωβίζει το 500 Twinair σε αστικές μετακινήσεις, κάτι που διαπιστώσαμε ουκ ολίγες φορές που βρεθήκαμε σε ανοιχτό δρόμο. Η ταξιδιάρα ψυχή του εκδηλώνεται διατηρώντας το ταχύμετρο ψηλά, τις στροφές χαμηλά και τα επίπεδα θορύβου στην καμπίνα σε premium καταστάσεις για την κατηγορία. Διατηρεί με χαρακτηριστική άνεση το ταχύμετρο σε ενδείξεις 140-150 km/h, ενώ αν επιμείνεις στο γκάζι μην εκπλαγείς αν δεις να διατηρεί 180 km/h στις ευθείες και 195 km/h στις κατηφοριές!
Έτσι φυσικά η κατανάλωση πάει περίπατο και σκαρφαλώνει το
10άρικο, ενώ αν συνετιστείς με τα όρια θα ρίξεις την κατανάλωση
περίπου στα 6-7 lt/100km. Λίγο πιο αισιόδοξη στις καταναλώσεις της
η Fiat (4,1 lt/100 km), όπως συνηθίζει άλλωστε κάθε κατασκευαστής,
όμως το 500 TwinAir μπορεί να ξεπεράσει τα 500 km αυτονομίας με το
35άρι ρεζερβουάρ του, ενώ ακόμα και σε βάναυση χρήση με το
ταχύμετρο να φλερτάρει την δεύτερη εκατοντάδα και κλεφτοπόλεμο με
τον ηλεκτρονικό κόφτη, δεν ξεπέρασε τα 10,8 lt/100 km. Πέρα όμως
από τις ακραίες καταστάσεις μιας δοκιμής, αποδεικνύει ότι συνδυάζει
τα προτερήματα της απόδοσης με αραιή επισκεψιμότητα στο
βενζινάδικο. Για να ακριβολογούμε, ο μικρός σύγχρονος κινητήρας των
85 ίππων και των 92 gr CO2 ανά km, κουμπώνει περίφημα
στο χαριτωμένο μικρό της Fiat, σε μια εποχή που η οικονομία είναι
στο προσκήνιο.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ
συμπέρασμα
Το downsizing και η υπερτροφοδοτούμενη ανάσα του μικρού δικύλινδρου κινητήρα αποθεώνουν το στιλ του χαριτωμένου μικρού της Fiat, προσθέτοντας επιδόσεις, οικονομία και χαμηλά πάγια ετήσια έξοδα. Συγκρίνοντας με το ατμοσφαιρικό 1400άρι αδερφάκι του, το TwinAir εμφανίζεται ισχυρότερο, γρηγορότερο με σαφώς πιο κολακευτικές ρεπρίζ και φυσικά αρκετά λιγότερο διψασμένο για να δικαιολογήσει την κυριαρχία του στην γκάμα 500. Εκτός από την χαμηλότερη τιμή, κερασάκι στην τούρτα αποτελούν φυσικά και τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας.