TEST: Ηλεκτρικό ποδήλατο - FUTURA ECO BIKE MILANO

Ωραία η βόλτα με ποδήλατο, αλλά ακόμα καλύτερα είναι να νιώθεις ξεκούραστος από την ώθηση της ηλεκτρικής βοηθητικής δύναμης.

  • -
  • -
με μια ματιά
Ιδανικος τρόπος για άσκηση, οικονομία και αλλαγή τρόπου ζωής.

Μια όμορφη διαδρομή με ποδήλατο συνήθως περιλαμβάνει επίπεδες διαδρομές, ελαφρές κατηφοριές και ήπιες ανηφόρες, αν αυτές δεν μπορείς να τις αποφύγεις. Λογικά δύσκολα τις αποφεύγεις από την στιγμή που κάποια στιγμή θα επιστρέψεις, όμως το σκεπτικό ότι θα σου βγει η πίστη για να ολοκληρώσεις το πηγαινέλα σου, πολλές φορές είναι ανατρεπτικό για να ανέβεις στο ποδήλατο. Αν είσαι μάλιστα και άμαθος, έχεις να ανέβεις από το …δημοτικό και νιώθεις βαρύς και ασήκωτος για να ιδρώνεις σε δυο ρόδες, το ποδήλατό σου σύντομα θα περάσει περίοδο παρατεταμένης μοναξιάς. Η λύση όμως υπάρχει και μπαίνει στην μπρίζα! Με ένα ηλεκτρικό ποδήλατο σύντομα αποκτάς τις δυνάμεις που λείπουν και από θεωρητικός ποδηλάτης σύντομα μεταμορφώνεσαι σε φανατικό και αμετανόητο καθημερινό χρήστη. Έτσι λοιπόν παραλάβαμε για ένα δεκαήμερο το Futura Eco Bike Milano από το κατάστημα της MOTO MARKET στην Καλλιρρόης, με σκοπό να διαπιστώσουμε στην πράξη πόσο ξεκούραστες και αποτελεσματικές είναι οι πεταλιές με ηλεκτρική υποβοήθηση.

γλυκά
  • Αυτονομία
  • Ξεκούραστο και για τον πιο άμαθο
  • Δυνατότητα χρήσης και ως συμβατικό ποδήλατο
ξυνά
  • Σέλα
  • Βάρος
Φόρτισε με για Freeday

Η ιδέα του Γιάννη για το Πειραιάς - Κηφισιά με ηλεκτρικό ποδήλατο, εφέρε και μένα στη σέλα του Futura Eco Bike Milano. Βράδυ Παρασκευής λοιπόν και η ανακοίνωση του Freeday χαράζει ρότα προς το Κορωπί. Αν και περιστασιακός συνοδοιπόρος της ευχάριστης ποδηλατάδας πέριξ των Αθηνών, η ηλεκτρική υποβοήθηση του Futura κάνει τους ενδοιασμούς ως προς τον προορισμό ασθενέστερους. Ποδηλατώντας τη Μεσογείων προς το κέντρο χρησιμοποιώ το Futura σαν κανονικό ποδήλατο. Με αφετηρία το Θησείο, οι έξι ταχύτητες αποδεικνύονται αρκετές, το επιπλέον βάρος αισθητό, αλλά συνηθίζεται στο ρυθμό του Freeday, οπότε απολαμβάνω τη διαδρομή, με την σιγουριά της πλήρως φορτισμένης μπαταρίας που δεσπόζει ανάμεσα στα πόδια μου. Στα πρώτα ανηφορικά κομμάτια αρκεί η Low ρύθμιση της ηλεκτρικής υποβοήθησης και οι αποφασιστικές πεταλιές μου για να κρατήσω ακούραστα το ρυθμό της παρέας. Έχοντας φτάσει στο Σταυρό της Αγίας Παρασκευής, η κατηφορική Λαυρίου με τραβά αγόγγυστα μέχρι το Κορωπί, χωρίς τη συνδρομή της μπαταρίας. Από εκεί μέχρι τη Γλυφάδα που είναι ο άτυπος δικός μου τερματισμός, χρησιμοποιώ τη Medium επιλογή στις ανηφοριές και σβήνω την υποβοήθηση στα επίπεδα και κατηφορικά κομμάτια, νιώθοντας «ντροπή» προς τα συμπορευόμενα ποδηλατικά πλήθη. Η σποραδική χρήση της ηλεκτρικής υποβοήθησης με έχει φέρει ξεκούραστο στη Γλυφάδα, με τα πόδια να αναζητούν και άλλα ποδηλατικά χιλιόμετρα πάνω στο Futura. H μπαταρία έχει χάσει μόνο μία από τις πέντε «ζωές» της, κατά τη διάρκεια των σχεδόν 50 χιλιομέτρων επιλεκτικής χρήσης. Τελικός απόλογισμός: σίγουρα το πιο ξεκούραστο Freeday από τα 2-3 της μικρής καριέρας μου. Η ηλεκτρική υποβοήθηση μπορεί να βάζει εν μέρει στην άκρη τις παραδοσιακές αξίες της ποδηλασίας και της εκγύμνασης ψυχής και σώματος πάνω στη σέλα, αποτελεί όμως μια καλή προτροπή για βόλτα και οικολογική μετακίνηση, σε καιρούς που το καύσιμο κάνει ολομέτωπη επίθεση στις τσέπες μας.

Δημήτρης Παππάς

Με το ποδήλατο στην μπρίζα
Ένας ηλεκτροκινητήρας 250W είναι εγκατεστημένος στο κέντρο του πίσω τροχού και παίρνει ρεύμα από μια επαναφορτιζόμενη μπαταρία Li-ion(ιόντων λιθίου) 36V, η οποία απαιτεί 4-6 ώρες για μια πλήρη φόρτιση. Η μπαταρία αποσπάται από το ποδήλατο, με τον ιδιοκτήτη να μπορεί να την φορτίσει ή να την αποθηκεύσει ανεξάρτητα με την παρουσία του ποδηλάτου. Πιέζοντας ένα μπουτόν επάνω στην μπαταρία, έχετε εικόνα της κατάστασή της, ενώ για την στιγμιαία κατανάλωση φροντίζει το πολυόργανο ενδείξεων που βρίσκεται στο τιμόνι. Από αυτό μπορείτε (εκτός από την ενεργοποίηση απενεργοποίηση της ηλεκτρικής υποβοήθησης), να επιλέξετε μια από τις τρεις βαθμίδες ροπής Low-Medium-Hi που ουσιαστικά σημαίνει και ανάλογη υποβοήθηση από το μοτέρ. Η υποβοήθηση πάντως σε κάθε περίπτωση μπορεί να είναι άμεσα συνδεδεμένη με την πεταλιά του αναβάτη (pedelec), αφού έτσι ενεργοποιείται επί της ουσίας ο ηλεκτρικός κινητήρας. Ένας αισθητήρας ροπής αντιλαμβάνεται την κίνηση των πεταλιών από τον αναβάτη και θέτει σε λειτουργία τον ηλεκτρικό  κινητήρα, ο οποίος ανακόπτει την λειτουργία του αυτόματα όταν η ταχύτητα ξεπεράσει τα 25 km/h. Συγκεκριμένα στην Ευρώπη, η μέγιστη ταχύτητα υποβοήθησης του ηλεκτρικού κινητήρα (με ανώτερη ισχύ 0.25 Kw) ορίζεται στα 25 km/h. Η βοηθητική ώθηση είναι 1:1, δηλαδή προσφέρει άλλη τόσο επιπλέον ροπή της πεταλιάς σας, ενώ με την βαθμίδα ροπής στο Hi η αναλογία γίνεται 1:2 δηλαδή σε κάθε πεταλιά παρέχει διπλάσια ροπή.

 

Καθαρές πεταλιές

Ουσιαστικά μιλάμε για ένα υβρίδιο ανάμεσα σε mountain και city bike με 26άρηδες τροχούς και τακουνάτο λάστιχο, αλλά μακρύ μεταξόνιο για να δημιουργηθεί χώρος για την στενόμακρη μπαταρία πίσω από το παλουκόσελο και ψηλό τιμόνι για λιγότερο σκυφτή θέση. Ο σκελετός είναι αλουμινένιος κάτι που ισχύει τόσο για τα στεφάνια των τροχών όσο και για το εμπρός πιρούνι που διαθέτει ανάρτηση, ενώ για το φρενάρισμα έχουν επιλεγεί τα κλασικά V-brakes πίσω και ένα μηχανικό δισκόφρενο στον εμπρός τροχό. Δισκοβραχίονας, κασέτα και ντεραγιέ είναι της Shimano, με τις έξι ταχύτητες να εξασφαλίζουν καλές ταχύτητες στον ανοιχτό δρόμο(35 - 40 km/h), αλλά και αργό βήμα για τον ανήφορο. Ο άσος στο μανίκι όμως είναι το ηλεκτρικό σύστημα υποβοήθησης, το οποίο εξασφαλίζει ξεκούραστες στιγμές ποδηλασίας. Ο 250W ηλεκτροκινητήρας και η επαναφορτιζόμενη μπαταρία, σύντομα θα γίνει ο πολύτιμος συνεργάτης στις ανηφορικές διαδρομές. Η αυτονομία του αρκεί για 60 χιλιόμετρα, αν και εδώ σημαντικό ρόλο παίζει το βάρος του αναβάτη, η βαθμίδα ροπής που χρησιμοποιείται και η μορφολογία της διαδρομής. Πάντως σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η αυτονομία των ποδηλάτων, υπερεπαρκεί για τις συνήθεις αστικές μετακινήσεις. Το Milano ζυγίζει 25 κιλά, κάτι λογικό για τον ηλεκτρολογικό εξοπλισμό του και μπορεί να θεωρηθεί πλήρως εξοπλισμένο αφού φώτα, φτερά, σχάρα, ορθοστάτης, ανακλαστικά και κουδούνι είναι αυτά που αναζητά κανείς στην καθημερινή βόλτα στην πόλη. Και ένα κοντεράκι ευπρόσδεκτο θα ήταν, όμως για αυτό θα βάλετε το χέρι στην τσέπη.

 

Μιλάνο, Πειραιάς, Κηφισιά…

Με το Milano ανάμεσα στα πόδια, κατηφορίζω νωρίς το πρωί για το λιμάνι που είναι και το σημείο συνάντησης με το κλιμάκιο φωτογράφησης. Ο Δημήτρης και ο Σπύρος απολαμβάνουν την δροσιά του κλιματισμού μέσα στο αυτοκίνητο σε μια μέρα που αναμένεται θερμή από θερμοκρασίες και ήδη αντιμετωπίζουν στοιβαγμένα αυτοκίνητα και βήμα σημειωτόν κατεβαίνοντας το ποτάμι. Αντιθέτως με την υποβοήθηση στο off, το ποδήλατο αντιμετωπίζει μονοκοπανιά την διαδρομή Ψυχικό-Κέντρο-Πειραιώς-Λιμάνι, χωρίς ζόρι για τον ποδηλάτη και χωρίς αναπόφευκτες στάσεις πέραν των φαναριών. Στην αρχή πίστεψα ότι θα με περίμεναν γιατί σχεδόν ξεκινούσαμε ταυτόχρονα(το αυτοκίνητο από Κηφισιά), όμως φτάνοντας στο λιμάνι  με προέτρεψαν τηλεφωνικώς να πιω καφέ! Πρώτο δείγμα υπεροχής του ποδηλάτου απέναντι στο αυτοκίνητο με το οποίο πλέον ΔΕΝ φτάνεις γρήγορα. Υπάρχουν άλλοι τρόποι και ένας από αυτούς είναι πλέον και το ποδήλατο. Στο διάστημα αναμονής έκανα μια προσπάθεια να ρυθμίσω την καμαρωτή κλίση μιας σέλας που κάλλιστα θα μπορούσε να βρίσκεται σε κάποιο ράφι sex shop στο τμήμα «σαδομαζό», αλλά το μόνο που κατάφερα ήταν να φτιάξω μια λιγότερο βασανιστική θέση. Μισή ώρα αργότερα εμφανίστηκαν οι αγανακτισμένοι και η διαδρομή μας ξεκινούσε. Με δεδομένη την ηπιότητα της Πειραιώς δεν έκρινα σκόπιμη την ηλεκτρική υποβοήθηση και λειτουργούσα το Futura με συμβατικό τρόπο. Το καλό είναι ότι μπορείς να το χρησιμοποιείς είτε έτσι, είτε γιουβέτσι, δηλαδή αν επιθυμείς δεν είναι αναγκαία η ενεργοποίηση της ηλεκτρικής βοήθειας, την οποία μπορείς να φυλάς για την δύσκολη ανηφόρα. Όπως για παράδειγμα μετά τον πεζόδρομο της Ερμού ανηφορίζοντας την Διονυσίου Αεροπαγίτου προς Ακρόπολη, όπου η πεταλιά έγινε ανάλαφρη σαν αφρός ξυρίσματος! Πατώντας το on, μπορείς να ξεγελάς κάθε ανηφόρα και να λες αντίο στον ιδρώτα και στο βάσανο, την ίδια στιγμή που εξακολουθείς την ήπια άσκηση. Με την βαθμίδα ροπής στο Low εξασφαλίζεις διάρκεια στην φόρτιση της μπαταρίας, αλλά πρέπει να καταβάλεις λίγο παραπάνω δύναμη στα πεντάλ, ενώ στο Hi απλά να γυρίζεις τα πόδια σου για να ενεργοποιείς τον ηλεκτροκινητήρα. Ιδανικός συνδυασμός αυτονομίας και αποτελέσματος είναι στο Medium, όπου και χρησιμοποίησα από το θερμό Σύνταγμα θερμοκρασιακά και ιδεολογικά. Ο τρόπος που επιταχύνει στα φανάρια, αλλάζοντας ταυτόχρονα τις 6 ταχύτητες μέχρι τα 25 km/h, είναι πραγματικά απολαυστικός. Ακόμα και ο άμαθος ή φοβισμένος σε καταστάσεις καθημερινή τρέλας με ένα ποδήλατο στους ξέφρενους δρόμους της πόλης, θα εκκινήσει τάχιστα αφήνοντας πίσω του λεωφορεία και taxi μέχρι να πιάσει την άκρη του δρόμου. Από το Hilton και για όλη την Κηφησίας ο ρυθμός ήταν σταθερός και ξεκούραστος με μια μέση ταχύτητα περίπου στα 20 km/h και την διαρκή ανηφόρα ελάχιστα να σε απασχολεί όσο η μπαταρία παραμένει φορτισμένη. Ακόμα και στον τελικό προορισμό του σταθμού της Κηφισιάς, η φόρτιση παρέμενε στα ¾ κάτι που σημαίνει ότι με έξυπνη χρήση μπορείς να γυρνάς από άκρη σε άκρη το λεκανοπέδιο, ακόμα και αν είσαι αναβάτης 90φεύγα κιλών. Τα ηλεκτρικά ποδήλατα αποτελούν το δεύτερο βήμα για τους καθημερινούς αστικούς κυρίως αναβάτες, αποτελώντας έναν φιλικό προς το περιβάλλον και οικονομικό τρόπο μετακίνησης. Σε μια πόλη σαν την Αθήνα και γενικότερα στην Ελλάδα που η ποδηλατική υποδομή είναι επιεικώς για γέλια, το ηλεκτρικό ποδήλατο είναι το αντίδοτο. Ο τέλειος καθημερινός σύντροφος οικολογικής μετακίνησης, που αξίζει να δοκιμάσεις.

συμπέρασμα
Στην αγορά κυκλοφορούν ηλεκτρικά ποδήλατα απο 700 έως ...7.000 ευρώ, και λογικό είναι το κάθε ένα απο αυτά να εξηπηρετεί διαφορετικές καταστάσεις και ανάλογα πορτοφόλια. Με τα 1.100 ευρώ που ζητάει το Futura Milano, αποκτάτε μια αξιόπιστη λύση στον καθημερινό, οικολογικό τρόπο μετακίνησης, που δεν εμφανίζει αδυναμίες ούτε σημαντικές ελλείψεις στον εξοπλισμό του. Σαφώς υπάρχουν πιο εξειδικευμένα και ικανά ανάλογα ποδήλατα, με budget περίπου στα 2.000 με 3.000 ευρώ, όμως η εισαγωγή στο ηλεκτρικό ποδήλατο μπορεί να γίνει και με μικρότερο κόστος.

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...