Είναι ακριβό!
Το σχόλιο που ακολουθεί σχεδόν κάθε νέο μοντέλο
- -
- -
Το πιο συνηθισμένο σχόλιο κάτω από άρθρα που αφορούν νέα αυτοκίνητα στο gocar.gr και σχετικές αναρτήσεις στα social media, έχει να κάνει με την τιμή. Η οποία για κάθε καινούριο μοντέλο είναι υψηλότερη όχι μόνο σε σχέση με αυτό που αντικαθιστά αλλά και για τα δεδομένα της κατηγορίας στην οποία ανήκει, γενικότερα.
Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε σύγχυση. Μέσα σε μια νύχτα, τα προγράμματα ανάπτυξης μοντέλων χαμηλών και μηδενικών ρύπων, από μακρόπνοα σχέδια έγιναν projects με πολύ αυστηρά deadlines. Το πραγματικό πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής και οι πολιτικές πιέσεις οι οποίες προέκυψαν και από δικά τους λάθη, ανάγκασαν τους κατασκευαστές να αποδεχτούν πιεστικά όρια εκπομπών CO2 για το παρόν και το πολύ άμεσο μέλλον.
Έτσι, τα εργοστάσια έχουν βρεθεί να εξελίσσουν τεχνολογία και να παράγουν προϊόντα του σήμερα και του αύριο, ταυτόχρονα. Κινητήρες εσωτερικής καύσης, υβριδικοί και αμιγώς ηλεκτρικοί. Νέες πλατφόρμες, αφού η ηλεκτροκίνηση θα αλλάξει ριζικά τη σχεδίαση των αυτοκινήτων. Τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης. Όλα μαζί σε μια παράλληλη πορεία. Ακόμη και «δαιμονοποιημένους» κινητήρες diesel πρέπει να παράγουν καθώς χωρίς αυτούς είναι δύσκολο με τη σημερινή τους γκάμα να πιάσουν τα πολύ χαμηλά όρια εκπομπών CO2 στα οποία υποχρεώθηκαν να συμφωνήσουν. Και για όσους αποτυγχάνουν να συμμορφωθούν με αυτά, το πρόστιμο είναι τόσο βαρύ ώστε πλέον προτιμούν να αποσύρουν ένα μοντέλο από την αγορά και να χάσουν τις πωλήσεις, παρά να πληρώσουν για εκείνα τα επιπλέον του ορίου, γραμμάρια ρύπων που αυτό προσθέτει στο Μ.Ο. της μάρκας.
Οι εταιρείες αυτοκινήτου απορροφούν μεγάλο μέρος από αυτό το
κόστος. Και προσθέτουν εξοπλισμό και τεχνολογία για να κάνουν τις
προτάσεις τους πιο δελεαστικές. Αλλά αυτό πιέζει την κερδοφορία
τους. Των εργοστασίων, των εισαγωγέων και των δικτύων.
Όλα αυτά είναι σημεία των καιρών που διανύουμε. Είναι γνωρίσματα αυτού του μεταβατικού σταδίου στο οποίο ζούμε, μέχρι να καταλήξουμε κάπου. Το που, είναι για την ώρα μάλλον άγνωστο. Το πρόβλημα είναι σύνθετο, με σοβαρές οικονομικές και κοινωνικές προεκτάσεις. Επηρεάζονται χιλιάδες θέσεις εργασίας και σοβαροί οικονομικοί δείκτες σε παγκόσμια κλίμακα. Τίποτα δεν μπορεί να είναι σίγουρο, εκτός από ένα. Το (πολύ) φθηνό αυτοκίνητο θα πρέπει μάλλον να το ξεχάσουμε, για την ώρα τουλάχιστον.
Η ηλεκτροκίνηση πάντως ανοίγει μια νέα ευκαιρία. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με το απλοποιημένο σύστημα κίνησης, αλλά και την κοινή χρήση εξαρτημάτων από πολλούς κατασκευαστές σε δεκάδες μοντέλα, στο μέλλον θα μπορεί να είναι φθηνό. Αλλά στο μακρινό μέλλον.
Η αύξηση του όγκου πωλήσεων θα φέρει τη μείωση του κόστους
παραγωγής. Όμως αυτή τη στιγμή οι πωλήσεις γίνονται με τη βοήθεια
γενναίων επιδοτήσεων από δημόσιο χρήμα. Οι οποίες αναγκαστικά θα
πρέπει να περιοριστούν όσο θα αυξάνονται οι πωλήσεις. Και μετά…
βλέπουμε.