Φθηνό ηλεκτρικό; Ξεχάστε το.
Από ακριβό στην αγορά, ακριβό στη χρήση. Αυτό φαίνεται να είναι το μέλλον του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, όπως δείχνουν τάσεις στην αγορά ενέργειας. Στην Ελλάδα και διεθνώς.
- -
- -
Το δίκτυο φόρτισης και η υψηλή τιμή αγοράς είναι χωρίς αμφιβολία
τα δύο αγκάθια που οριοθετούν τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων
στην αγορά αυτοκινήτου. Οι κυβερνήσεις αλλά και
αυτοκινητοβιομηχανίες εργάζονται πυρετωδώς για να δώσουν λύση και
στα δύο προβλήματα, το συντομότερο δυνατό. Μέχρι
να το πετύχουν η επιχειρηματολογία υπέρ της μετάβασης στην
ηλεκτροκίνηση θα συνεχίσει να βασίζεται στο περιβαλλοντικό
αποτύπωμα και στο χαμηλό κόστος μετακίνησης. Ωστόσο, ειδήσεις από
τη διεθνή αγορά ενέργειας έρχονται να την αποδυναμώσουν.
Η άνοδος της τιμής του αυστραλιανού θερμικού
άνθρακα που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος
προκαλεί σοβαρά ερωτήματα για τη λεγόμενη ενεργειακή μετάβαση. Η
άνοδος της τιμής ακόμη και κατά 106% τις προηγούμενες εβδομάδες
συμπίμπτει με εκθέσεις που αφορούν στην εγχώρια αγορά ενέργειας.
Σύμφωνα με τις ίδιες εκθέσεις, η Ελλάδα θα πρέπει να διατηρήσει
τουλάχιστον ένα 10-12% της λιγνιτικής παραγωγής
ηλεκτρικού ρεύματος ώστε μεταξύ άλλων να διασφαλίσει την επάρκεια
και να έχει το απαραίτητο στρατηγικό απόθεμα. Αλλά και εναλλακτική
ή τουλάχιστον ένα ισχυρό επιχείρημα στις διαπραγματεύσεις της τιμής
άλλων πηγών.
Σύμφωνα με τους μεγάλους οίκους αξιολόγησης της διεθνούς οικονομίας
ο άνθρακας εξακολουθεί να έχει μερίδιο άνω του 35%
στην παγκόσμια παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, κυρίως σε χώρες όπως
το Πακιστάν, το Βιετνάμ και η Ινδία. Η Ευρώπη και
οι ΗΠΑ μπορούν να έχουν λιγότερες ενοχές, καθώς ευθύνονται μόνο για
το 10% της παγκόσμιας ζήτησης. Και να συνεχίζουν να δεσμεύονται σε
πολιτικές και μέτρα κατά της κλιματικής αλλαγής, λόγω των οποίων η
τιμή των δικαιωμάτων εκπομπών CO2 έχει
ξεπεράσει τα 50 ευρώ/τόνο, ακολουθώντας μια ξέφρενα ανοδική πορεία
τα τελευταία χρόνια.
Η λύση θα έρθει από τον αέρα. Ή τον
ήλιο. Αυτό θα ήλπιζε κανείς. Αλλά τα πράγματα
φαίνεται πως δεν είναι έτσι, τουλάχιστον όχι ακόμη. Η ραγδαία και
συνεχιζόμενη αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου για παραγωγή
ηλεκτρικού ρεύματος διεθνώς δείχνει ότι ο πλανήτης δεν είναι
έτοιμος ακόμη έτσι ώστε η ενέργεια από ΑΠΕ να αντισταθμίσει
πλήρως αυτήν από λιγνίτη. Ενώ την ίδια
ώρα κάθε μέρα οι ανάγκες κατανάλωσης αυξάνονται. Η αντικατάσταση
των αυτοκινήτων συμβατικής τεχνολογίας με ηλεκτρικά, αυτό ακριβώς
δεν κάνει;
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι απλούστερο στην κατασκευή του και
φέρει λιγότερα μηχανικά μέρη. Αυτή τη στιγμή το
CAFE (Corporate Average Fuel Economy) και το
κόστος Έρευνας & Εξέλιξης των μπαταριών είναι οι δύο λόγοι που το
καθιστούν ακριβό στην αγορά. Αλλά το κόστος μετακίνησης μπορεί υπό
προϋποθέσεις (φόρτιση στο σπίτι με νυχτερινό ρεύμα) να είναι ακόμη
και κάτω από 3 €/100 km. Για πόσο ακόμα όμως;
Η ελληνική αγορά βρίσκεται εν αναμονή σημαντικών
αυξήσεων στα τιμολόγια ρεύματος, λόγω της ταυτόχρονης
αύξησης του κόστους δικαιωμάτων εκπομπών CO2 και της
τιμής του φυσικού αερίου. Η απολιγνητοποίηση, λύση στο πρόβλημα των
CO2 θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη
ζήτηση για φυσικό αέριο, άρα περαιτέρω αύξηση της τιμής
του. Έτσι, αυτός ο φαύλος κύκλος της παραγωγής ενέργειας θα έχει
σαν αποτέλεσμα το ηλεκτρικό αυτοκίνητο από ακριβό στην αγορά να
καταλήξει ακριβό στη χρήση.