Έρμαια των τσιπ…
- -
- -
Η έλλειψη ημιαγωγών προκαλεί σήμερα αλυσιδωτές αντιδράσεις στην παγκόσμια αγορά. Αυτό το τόσο μικρό, αλλά και σημαντικό εξάρτημα έχει καταφέρει να δημιουργήσει στην υφήλιο αυτό που ονομάζουμε «τέλεια καταιγίδα». Η προσωρινή παύση των εργασιών σε εργοστάσια παραγωγής τσιπ ανά την υφήλιο κατά την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού, σε συνδυασμό με την έκρηξη της ζήτησης τους τελευταίους μήνες, είχαν σαν αποτέλεσμα μία σειρά από αλυσιδωτές αντιδράσεις που δημιούργησαν μία τεράστια κρίση στην παγκόσμια αγορά.
Σήμερα, η κοινωνία είναι εξαρτημένη από το
λιλιπούτειο εξάρτημα, αφού είναι απαραίτητο για τη λειτουργία των
περισσότερων αγαθών από τα οποία χρησιμοποιούμε σήμερα. Σύμφωνα με
έρευνες, το πρόβλημα δημιουργήθηκε λόγω του πρότυπου με το οποίο
λειτουργούσαν οι μεγάλες βιομηχανίες μέχρι σήμερα. Πιο
συγκεκριμένα, για λόγους οικονομίας και κερδοφορίας, δεν
διατηρούσαν σημαντικό απόθεμα ημιαγωγών, αποφεύγοντας με
αυτό τον τρόπο τις μεγάλες δαπάνες. Μέχρι σήμερα, ο
παραπάνω εργασιακός κύκλος δεν προκαλούσε προβληματισμό, αφού η
προσφορά ήταν συνήθως μεγαλύτερη της ζήτησης. Όμως, πλέον η
κατάσταση έχει αλλάξει άρδην.
Η αδυναμία παραγωγής αρκετών ημιαγωγών, αλλά και η ανταγωνιστικότητα ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και την Κίνα έχει προκαλέσει έναν τυφώνα για τις βιομηχανίες. Και όλα αυτά, την ώρα που η Ταϊβάν έχει το ρόλο του ισχυρού, αφού το 80% της παγκόσμιας παραγωγής της ανήκει. Σε τεράστιο βαθμό επηρεάζονται και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, αφού δεν είναι υπερβολή πως τα σημερινά μοντέλα, με όλα τα σύγχρονα συστήματα άνεσης, ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, χρειάζονται έως και 150 τσιπ για να λειτουργήσουν! Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναγκαστεί να μειώσουν την παραγωγή τους και δεν είναι τυχαίο πως η Skoda έκλεισε μία μονάδα παραγωγής, την ώρα που η παραγωγή της Volkswagen έπεσε στα επίπεδα της δεκαετίας του ’60. Αυτές οι ζημιές έρχονται και προστίθενται σε όσες άφησε η πανδημία του κορονοϊού, δημιουργώντας ένα εκρηκτικό κοκτέιλ, με υλικά από μολότοφ!
Και το χειρότερο είναι πως κανείς δεν μπορεί να κάνει ασφαλείς προβλέψεις. Οι αισιόδοξοι αναφέρουν πως οι συνέπειες θα έχουν διάρκεια μέχρι και το πρώτο εξάμηνο του 2022. Βέβαια, δεν λείπουν και οι πλέον απαισιόδοξοι που αναφέρουν ότι η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί μέσα στο 2023. Αν σε όλα τα παραπάνω προσθέσουμε και την ενεργειακή κρίση, είναι εμφανές ότι μπροστά μας έχουμε μία αρκετά δύσκολη περίοδο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Με μειωμένη κατά 8,5 εκ. αυτοκίνητα παραγωγή το 2022 (σύμφωνα με προβλέψεις) είναι ηλίου φαεινότερον πως το μέλλον των εταιρειών δεν αναμένεται ευοίωνο τη νέα χρονιά.