Διακοπές με Ηλεκτρικό Αυτοκίνητο: Στο τσακ το γλιτώσαμε το διαζύγιο…
Οι καλοκαιρινές περιπέτειες ενός λάτρη της Ηλεκτροκίνησης και της δύστυχης συζύγου στη Σίφνο και τη Σέριφο
- -
- -
Καλοκαίρι 2021: ένα ‘’περίεργο’’ και ιδιαίτερο καλοκαίρι, αφού μετά από 1,5 χρόνο με επαναλαμβανόμενα lockdown, εμβόλια, μεταλλάξεις του ιού (Covid -19), είπαμε (νομίζω σχεδόν όλοι) να ακούσουμε τις ανάγκες μας και να φύγουμε για διακοπές.
Έτσι και εμείς αποφασίσαμε να πάμε στο γνωστό μέρος - εδώ και χρόνια - τη Σίφνο και να προσθέσουμε και τη Σέριφο. Στην ίδια διαδρομή του πλοίου είναι άλλωστε. Μια χαρά λοιπόν. Κλείσαμε διαμονή, Σίφνο στα γνωστά και Σέριφο σε ένα όμορφο σπίτι πάνω από το λιμάνι.
Με τι θα πάμε όμως;
Οι επιλογές, δύο: Mini Cooper F56 ή BMW i3 120Ah. Δύσκολα τα πράγματα… Από τη μια το Mini δεν βόλευε λόγω χώρων. Με δεδομένο ότι για τις 14 μέρες που θέλαμε να λείψουμε, οι 2 μεγάλες βαλίτσες συν 2-3 μικρές, μαζί με το φουσκωτό SUP που θέλαμε να εγκαινιάσουμε (γιατί το πήραμε άλλωστε;) όχι απλά δε χώραγαν, αλλά ήθελες καρότσα για να τα φορτώσεις!!! Οπότε, Mini έξω από την εξίσωση.
Καταλήξαμε, μετά κόπων και καυγάδων να χρησιμοποιήσουμε το ηλεκτρικό i3 αφού ξεπεράσαμε διαφορά θέματα του τύπου:
- «που θα πάμε καλέ με το ηλεκτρικό;»
- «και που θα το φορτίζουμε;»
- «θα μείνουμε και θα σε αφήσω μόνο στη τύχη σου…»
- «τόσους φίλους έχεις, γιατί δε ζητάς ένα ‘’κανονικό’’ αυτοκίνητο;»
- «γιατί να χρησιμοποιήσουμε το i3;»!!!!
Λόγω δουλειάς, τους τελευταίους 8 μήνες είμαι 100%
‘’ηλεκτρικός’’, έχοντας δοκιμάσει αρκετά ηλεκτρικά συν του ότι έχω
‘’σπαταλήσει’’ ώρες επί ωρών φορτίζοντας, τόσο για τη δουλειά
(συμπεριφορά φορτιστών στην πλατφόρμα στο ΑΡΡ κ.α.), όσο και για να
κινηθώ. Έχω εντρυφήσει λοιπόν στο θέμα «ποιο ηλεκτρικό και για
που».
Τα πράγματα, σήμερα που μιλάμε, στην Αττική έχουν αλλάξει άρδην από τις αρχές του χρόνου, με το "δικό" μας δίκτυο (DEI blue) να έχει πάνω από 300 σημεία φόρτισης (τα περισσότερα στον ΑΒ), οπότε το θέμα φόρτιση είναι πολύ πιο εύκολο. Το θέμα είναι τα νησιά και ιδιαίτερα τα μικρά τύπου Σίφνος και Σέριφος, όπου "δεν προλάβαμε" να τοποθετήσουμε φορτιστές φέτος το καλοκαίρι.
Πάμε λοιπόν στο ταξίδι μας
Φορτίσαμε 100%, στον ΑΒ Ελληνικού, οδηγήσαμε με ταχύτητες ποδηλάτου μέχρι το σπίτι απέναντι και ψηλά στο βουνό (μεγάλες ανηφόρες) και φορτώσαμε. Όταν λέμε φορτώσαμε, εννοώ φορτώσαμε… τα πάντα!
Αφού εκμεταλλευτήκαμε την κατηφόρα και με ελαφριά πίεση στο
γκάζι, φτάσαμε στον Πειραιά και επιβιβαστήκαμε στο πλοίο. Πιάσαμε
Σέριφο, πήγαμε στο κατάλυμα και είδα ότι η μπαταρία ήταν ακόμη στο
93%. Καλό, αλλά δε σημαίνει ότι το αφήνουμε έτσι. Ευτυχώς το
δωμάτιο ήταν κοντά στο πάρκινγκ και σε μια βόλτα στο κατάλυμα,
ανακάλυψα και μπαλαντέζα.
Γούρλωσα τα μάτια και ρώτησα ευλαβικά αν γίνεται να τη χρησιμοποιήσω, εξηγώντας τι θέλω να κάνω και πόσο ρεύμα θα πάρω περίπου. Ευτυχώς η εφαρμογή καταγράφει την κάθε φόρτιση και τις KWh που "παίρνεις", οπότε έδειξα τι σκοπεύω να κάνω και διαβεβαίωσα πως, όση ηλεκτρική ενέργεια χρησιμοποιήσω, θα την πληρώσω με τιμή λίγο πιο πάνω από το μέγιστο, που είναι περίπου €0.16-€0.17/kWh.
Η διαδικασία στη Σέριφο (και γενικά σε όλα τα ‘’μικρά’’ νησιά) είναι η εξής:
Κάνεις τα πρωινά σου δρομολόγια, μπάνιο - βόλτα, με ή χωρίς αιρκοντίσιον (μάλλον ‘με’), βγαίνεις για απογευματινή βόλτα και το βράδυ, εφόσον έχεις βρει τη λύση “μπαλαντέζα-πάρκινγκ-δωμάτιο”, το φορτίζεις.
Εάν υπολογίσεις ότι παίρνεις περίπου 2.1kWh και φορτίσεις περίπου 8-10 ώρες, ανακτάς την ενέργεια που κατανάλωσες τη μέρα (16-20kWh). Με βάση τις καταναλώσεις των περισσότερων ηλεκτρικών μοντέλων, η ενέργεια αυτή εξασφαλίζει αυτονομία για 100 χλμ (+/- 20χλμ), υπέρ αρκετά για τις καθημερινές αποστάσεις ενός μικρού νησιού (των Κυκλάδων ας πούμε).
Άλλο νησί, άλλα δεδομένα
Στη περίπτωση της Σίφνου όμως τα πράγματα ήταν κάπως πιο… δύσκολα, με δεδομένο ότι το πάρκινγκ ήταν δημόσιο και η απόσταση από το δωμάτιο ήταν πολύ μεγάλη για μπαλαντέζα!!!
Εκεί επιστρατεύτηκαν οι φίλοι μας και η λύση βρέθηκε με πάρκινγκ
και μπαλαντέζα στην Απολλωνία, όπου περνάγαμε 3-4 ώρες τα βράδια:
φαγητό, γλυκό (πάει η δίαιτα), ποτό - μείνετε λίγο ακόμα να
φορτίσω κι άλλο…
Χρειάζεται όμως και μεγάλη προσοχή στο τρόπο οδήγησης. Πρέπει να οδηγείς όσο πιο ομαλά γίνεται και να ‘’κερδίζεις’’ (regeneration) σε όποια κατηφόρα βρεις στο δρόμο σου!! Δε θέλει πολλές ‘’μαγκιές’’, θέλει έξυπνη οδήγηση για να εξοικονομείς ενέργεια.
Τελικά
Με αρκετό άγχος (για τον υπογράφοντα) και γκρίνια (…), τα καταφέραμε και γυρίσαμε με περίπου 45% μπαταρία, οπότε μόλις βγήκαμε Πειραιά με τα 40άρια, φουλ αιρ-κοντίσιον και ‘’γκάζια’’ μέχρι το σπίτι!!
Λίγα λόγια για το όχημα (από την πλευρά του χρήστη και μόνο)
BMW i3 120Ah 2020
Υπέρ
Στιβαρό λόγω πλαισίου (CFRP)
Χαμηλό κέντρο βάρους (μπαταρίες χαμηλά) και βάρος γενικότερα λόγω υλικών - φαίνεται στην επιτάχυνση και στο στρίψιμο.
Αρκετά σβέλτο για τη κατηγορία: 170 άλογα και 0-100 σε 7.2’’ (η εκκίνηση στα φανάρια εκπλήσσει πολλούς)!
Εκμεταλλεύσιμη μπαταρία 37.9Kwh (42.2Kwh συνολικά) - μικρή για ταξίδια γι’ αυτό και είναι αυτοκίνητο πόλης με δυνατότητα μικρών εξορμήσεων γύρω από την πόλη, εκτός αν έχεις υπομονή και σταματάς κάθε 160-180 χλμ σε ταχυφορτιστή εφόσον υπάρχει (χρησιμοποιείς εφαρμογές τύπου Plugshare όταν φτιάχνεις το ταξίδι για να δεις που και πως).
Πολύ καλή ορατότητα μπρος, πίσω και πλάγια.
Άνετοι χώροι για 2, επαρκείς για μια μικρή βόλτα για 4 (λίγο κλειστοφοβικό για τους πίσω).
Φόρτιση σε AC μέχρι 16Α σε τριφασικό ρεύμα, δηλαδή με 11Kwh μάξιμουμ και μέχρι 49Kw σε ταχυφορτιστή (DC Charger).
Κατά
Άσχημο… δύσκολα θα βρεθεί κάποιος που θα το δει όμορφο.
Αδυναμία για εκτός πόλης αποδράσεις - χρειάζεται πολύ προσεκτικός σχεδιασμός και συνεχείς στάσεις αν είναι μεγάλη η απόσταση.
Στενά λάστιχα, ειδικά μπροστά, σε ‘’κόβουν’’ αρκετά βλέποντας τα, αν και κρατάνε. Ίσως τα ελαστικά (διαστάσεις) του is να είναι η λύση για όλα τα μοντέλα.
Παλαιολιθική οθόνη με ταχύμετρο από άλλες δεκαετίες και τον ψιλό άχρηστο δείκτη της διαχείρισης ενέργειας (Power - Charge).
Παρόλο που έχει όλες τις ενδείξεις, πρέπει να πατάς το πλαϊνό κουμπί για να τις δεις μια – μια, ενώ θα μπορούσε να τις έχει συγκεντρωμένες.
Ακόμα και η κεντρική οθόνη δε λέει πολλά πράγματα, αλλά είπαμε: σχεδιασμός που έρχεται από το μακρινό 2013 - τι να κάνουν!!!
Κλείνοντας, θεωρώ ότι τους επόμενους μήνες θα δούμε όλο και περισσότερους φορτιστές σε σημεία όπως νησιά και δήμους ανά την επικράτεια, οπότε το θέμα ταξίδι - διακοπές θα γίνει πιο εύκολο ή με λιγότερο άγχος. Μείνετε συντονισμένοι για επόμενες εξορμήσεις, μικρές περιπέτειες και νέα από το χώρο της ηλεκτροκίνησης γενικότερα.
Θανάσης Μαυριδόπουλος