Η καλύτερη ώρα είναι τώρα;

Η στιγμή για την αγορά ηλεκτροκίνητου οχήματος έφτασε;

  • -
  • -

Ο χρόνος κυλάει γρήγορα και μαζί του οι εξελίξεις. Σαν χθες ήταν, εννιά χρόνια πριν που απελευθερώθηκαν τα diesel στην Ελλάδα και το αγοραστικό κοινό στράφηκε με θέρμη προς αυτά, στην προσπάθειά του να καλύψει το κενό που του είχε δημιουργήσει η στέρηση όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Ήταν το “καινούριο κοσκινάκι μου” που λέει και ο σοφός λαός. Η χαρά μεγάλη τότε. Μας έκανε να νιώσουμε λίγο πιο… Ευρωπαίοι. Αποκτήσαμε τα ίδια δικαιώματα με αυτούς, έστω και ετεροχρονισμένα.

Στην πράξη όμως η χαρά μας δεν κράτησε αρκετά, αφού οι πιέσεις για χαμηλότερους ρύπους και εν γένει οι πιο αυστηροί κανονισμοί δημιούργησαν ένα νέο τοπίο στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Το κόστος εξέλιξης των diesel κινητήρων έγινε δυσβάσταχτο, αφού οι συνεχείς αλλαγές και οι απαιτήσεις για χαμηλότερους ρύπους τις υποχρεώνουν υπό μία έννοια να βρίσκονται συνέχεια στα εργαστήρια για να τους εξελίσσουν.

Η στροφή προς τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα ήταν υπό μία έννοια επιβεβλημένη. Ωστόσο, η εξέλιξη ήταν τόσο γρήγορη που δεν προλάβαμε να καταλάβουμε πότε περάσαμε σε αυτή τη νέα εποχή.

Ήδη σε κάποιες Σκανδιναβικές χώρες το μερίδιο των πωλήσεων ξεπερνάει το 50%, με την Κίνα να έχει εξελιχθεί και λόγω πληθυσμού στη μεγαλύτερη αγορά.

Στην Ευρώπη πλέον γίνονται σοβαρά βήματα και ακολουθούνται προσεγμένες στρατηγικές που περιλαμβάνουν την ανάπτυξη των υποδομών σε δρόμους και χώρος στάθμευσης, όπως και σημαντικές κρατικές επιδοτήσεις που προτρέπουν τους καταναλωτές να αντικαταστήσουν τα ρυπογόνα οχήματα με… καθαρά ηλεκτροκίνητα.

Αυτό μέχρι πρότινος έμοιαζε όνειρο μακρινό για τη δική μας χώρα, ωστόσο, όπως διαπιστώνουμε υπήρξαν κινήσεις ανάλογες με αυτές των Ευρωπαίων εταίρων, που προάγουν την αγορά ενός τέτοιου μοντέλου.

Η κρατική επιδότηση είναι πλέον νόμος και μάλιστα με άκρως δελεαστικά κίνητρα. Θα ισχύσει για 17 μήνες, δηλαδή για το υπόλοιπο του 2020 και ολόκληρο το 2021, με το πρόγραμμα αυτό να είναι προϋπολογισμού 100 εκατομμυρίων ευρώ.

Οι επιδοτήσεις αγγίζουν ακόμα και τα 6.000 ευρώ, ενώ σε περίπτωση που συνδυαστεί με απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου προστίθενται ακόμα 1.000 ευρώ.

Φαίνεται να γίνεται σοβαρή δουλειά σε αυτόν τον τομέα, αφήνοντας μόνο ένα κενό στον τομέα τον υποδομών. Εκεί όπου η χώρα πάσχει. Μπήκε ξαφνικά στην ηλεκτροκίνηση, χωρίς σε αυτή τη φάση να υπάρχουν ούτε οι υποτυπώδεις υποδομές.

Ωστόσο, η κυβέρνηση ανακοίνωσε φιλόδοξα πλάνα για την ανάπτυξή τους και δεν έχουμε μέχρι στιγμής κάποιο λόγο να τα αμφισβητήσουμε.

Αν προχωρήσει και αυτό το θέμα, -των υποδομών-, σίγουρα τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα θα έχουν μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων και κατά συνέπεια λιγότερους περιορισμούς.

Μπορεί σε αυτή τη φάση η αυτονομία τους να μην σε πηγαίνουν μέχρι… το χωριό, ούτε η τιμή τους να τα καθιστά τα πιο προσιτά που κυκλοφορούν στην αγορά, ωστόσο, είναι το μέλλον και είναι αυτά που θα κυριαρχήσουν, είτε το θέλουμε είτε όχι.

Αποτελούν δίχως άλλο μια συνειδητή επιλογή που απαιτεί και θυσίες. Αν ανήκεις σε αυτή την κατηγορία, σίγουρα τώρα είναι η καλύτερη στιγμή για να αποκτήσεις ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο.

Γιάννης Καλογερόπουλος

jk@gocar.gr