Τέλη κυκλοφορίας… αυτή η αδικία
Για μια ακόμα φορά αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας δημιουργώντας και πάλι αδικίες…
- -
- -
Σαν την κότα με τα χρυσά αυγά βλέπει η εκάστοτε κυβέρνηση της χώρας μας, το αυτοκίνητο. Τα τέλη κυκλοφορίας δεν λειτουργούν ανταποδοτικά, αφού, όπως μας επισημαίνουν με εμφατικό τρόπο και τα ανά λίγα χιλιόμετρα διόδια που πληρώνουμε στις εθνικές οδούς, δεν πάνε για έργα σε δρόμους ή εν γένει για την αναβάθμιση της ασφάλειας και κατά συνέπεια την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Δεν είμαστε, ούτε θα γίνουμε Γερμανία, με τα ανοιχτά οδικά δίκτυα, χωρίς διόδια και την άμεση, εντός ημέρας, αν όχι εντός ωρών, αποκατάσταση των ζημιών στους δρόμους.
Το αυτοκίνητο δυστυχώς αντιμετωπίζεται ως είδος πολυτελείας και ως ένα σίγουρο χαρτί στα χέρια της εκάστοτε κυβέρνησης, που μπορεί να γεμίσει τα ταμία και να καλύψει τα ελλείματα.
Ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας αλλάζει συχνά, δημιουργώντας ανασφάλειας στους υποψήφιους αγοραστές, επηρεάζοντας κατά συνέπεια και την αγορά αυτοκινήτου.
Λίγο πριν το 2010 απελευθερώθηκαν τα κυβικά και ο κόσμος έσπευσε να αγοράσει ένα μεγαλύτερο, πιο ασφαλές αυτοκίνητο. Ή αν θέλετε ένα καλύτερο αυτοκίνητο, με περισσότερη δύναμη. Και δεν αναφερόμαστε σε αυτούς που κατέφυγαν σε υπερβολές, αγοράζοντας θηριώδη SUV με αμέτρητα κυβικά, που ήταν και της μόδας τότε.
Λίγο αργότερα, έγιναν αλλαγές πάλι, με τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα να μπαίνουν πάλι στο στόχαστρο και τους άτυχους ιδιοκτήτες τους να έχουν να πληρώσουν υπέρογκα ποσά σε τέλη κυκλοφορίας, βλέποντας παράλληλα, την περιουσία τους να απαξιώνεται.
Μια ακόμα αλλαγή που έγινε εκείνη την περίοδο, 10 περίπου χρόνια πριν, έφερε τον υπολογισμό βάσει των εκπομπών CO2. Δεν είναι λάθος, αλλά λάθος ή ίσως καλύτερα, άδικος ήταν ο τρόπος μετάβασης σε αυτό.
Πιο συγκεκριμένα, βρέθηκαν ίδια μοντέλα και εκδόσεις, με ακριβώς ίδιες προδιαγραφές, να πληρώνουν διαφορετικά τέλη κυκλοφορίας. Αυτό αποδίδονταν στην ημερομηνία ταξινόμησης.
Έτσι, για παράδειγμα, ένα supermini 1.400 cc που αγοράστηκε μία ημέρα πριν την ενεργοποίηση του νέου υπολογισμού των τελών βάσει CO2, πλήρωνε λόγω κυβικών 240 ευρώ, ενώ το ίδιο αυτοκίνητο μία μέρα μετά, υπολογίζοντας τις εκπομπές CO2, πλήρωνε σχεδόν τα μισά, δημιουργώντας έτσι μια ξεκάθαρη αδικία.
Φέτος ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας άλλαξε πάλι. Οφείλεται κυρίως στο νέο τρόπο μέτρησης των εκπομπών και της κατανάλωσης που εφάρμοσαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες και έφερε ανακατατάξεις στις τιμές που ανακοινώνονταν.
Έγιναν πιο ρεαλιστικές και κατά συνέπεια πιο υψηλές. Με αυτή τη συλλογιστική ανέβηκαν και τα όρια στα τέλη κυκλοφορίας και τώρα τα αυτοκίνητα που απαλλάσσονται αρκεί να εκπέμπουν έως και 122 gr/km CO2, όταν μέχρι πρότινος ήταν έως 90 gr/km.
Ωστόσο, η αλλαγή έγινε πάλι με τον ίδιο τρόπο και αφορά ταξινομήσεις που έγινε από την πρώτη μέρα του 2021. Έτσι, η ιστορία που ζήσαμε 10 χρόνια πριν, επαναλαμβάνεται.
Για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο που εκπέμπει μέχρι 122 gr/km με τα σημερινά δεδομένα, αν αγοράστηκε την τελευταία μέρα του 2020 πληρώνει τέλη, ενώ το ίδιο, αν αγοράστηκε την πρώτη μέρα του 2021 απαλλάσσεται.
Κατά συνέπεια, αγαπητέ αναγνώστη, εσύ που αγόρασες το αυτοκίνητό σου στο τέλος του 2020 και καλείσαι να πληρώσεις τέλη, όταν το ίδιο μοντέλο βλέπεις ότι σήμερα απαλλάσσεται από τα τέλη και τώρα αναρωτιέσαι, αν μπορείς να κάνεις κάτι, η απάντηση είναι δυστυχώς όχι, δεν μπορείς.
Γιατί, η μετάβαση από τον ένα τρόπο υπολογισμού στον άλλο, πρέπει να γίνει κάποια στιγμή, που οφείλει να είναι συγκεκριμένη και αφήνει κάποιους έξω, δημιουργώντας εκ των πραγμάτων, δυστυχώς μια αδικία.
Γιάννης Καλογερόπουλος
jk@gocar.gr