Ζωή… ποδήλατο
Ο πιο green τρόπος μετακίνησης
- -
- -
Το μοναδικό μεταφορικό μέσο που είναι πραγματικά φιλικό προς το
περιβάλλον, είναι το ποδήλατο. Το μόνο που χρειάζεται για να
κινηθεί είναι… πετάλι. Για τους περισσότερους από εμάς βέβαια η
ποδηλασία είναι δύσκολη υπόθεση. Τα οφέλη της ωστόσο είναι πολλά,
τόσο στην φυσική κατάσταση και υγεία του ποδηλάτη, όσο και στο
περιβάλλον, αφού εκπέμπει… μηδέν ρύπους. Και στο κυκλοφοριακό όμως
τα οφέλη θα ήταν μεγάλα αν η χρήση του ποδηλάτου ήταν περισσότερο
διαδεδομένη στα αστικά κέντρα.
Συμφέρει από κάθε άποψη
Ξεπερνώντας τους όποιους κινδύνους και ευχόμενοι οι εξαγγελίες που ακούμε κατά καιρούς για δίκτυο ποδηλατοδρόμων στις μεγαλουπόλεις να γίνουν κάποτε πράξη, τα οφέλη που έχει κάποιος από τη χρήση ποδηλάτου είναι πολλά:
1. Χάρη στο μικρό του βάρος και στη μεταφορική του ευελιξία, μπορεί να συνδυαστεί και με άλλα μεταφορικά μέσα.
2. Με αυτό μπορείς να φτάσεις σε μέρη απροσπέλαστα από ένα αυτοκίνητο, ακολουθώντας ακόμη και δύσβατα μονοπάτια.
3. Είναι απλό κατασκευαστικά, μικρό, ελαφρύ, εύχρηστο, αθόρυβο και έχει ελάχιστο κόστος συντήρησης.
4. Προσφέρει μηδενικό κόστος μετακίνησης – ξέχνα βενζίνες, τέλη κυκλοφορίας κλπ.
5. Ασκείσαι κατά τη διάρκεια των μετακινήσεών σου. Έτσι, αφενός γλιτώνεις χρόνο από τα μποτιλιαρίσματα και το παρκάρισμα σε σχέση με το αυτοκίνητο, αφετέρου σου μένει επιπλέον ελεύθερος χρόνος καθώς δεν χρειάζεσαι γυμναστήριο για να διατηρήσεις τη φυσική σου κατάσταση.
6. Ένα ποδήλατο καταναλώνει το 2% της ενέργειας που καταναλώνει ένα αυτοκίνητο ανά επιβάτη και ανά χιλιόμετρο.
7. Το 50% των αστικών διαδρομών με αυτοκίνητο είναι μικρότερες των 8 km. Σε τέτοιες αποστάσεις το ποδήλατο είναι ταχύτερο.
8. Αν ο ένας στους
τέσσερις κατόχους αυτοκινήτου έκανε 8 χιλιόμετρα την εβδομάδα με
ποδήλατο, 7.000.000 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα λιγότεροι θα
κατέληγαν στη γήινη ατμόσφαιρα κάθε χρόνο
Ολίγη ιστορία
Τα πρώτα ποδήλατα κυκλοφόρησαν τον 18ο αιώνα. Η κατασκευή τους ήταν
πολύ απλή: ένας ξύλινος σκελετός με δύο ρόδες κι ένα κάθισμα. Τα
πρώτα αυτά ποδήλατα δεν είχαν πετάλια και οι αναβάτες τα έσπρωχναν
με τα πόδια τους. Ο 19ος αιώνας μας έφερε τα ποδήλατα με έναν
μεγάλο μπροστινό τροχό και έναν μικρό τροχό πίσω, τα συμπαγή
ελαστικά και τα πετάλια. Στη δεκαετία του 1880 προστέθηκε η αλυσίδα
για τη μετάδοση της κίνησης στην πίσω ρόδα και τα λάστιχα με
αέρα.
Στην Ελλάδα το πρώτο ποδήλατο ήρθε γύρω στο 1885, ενώ πέντε χρόνια αργότερα έγιναν και ποδηλατικοί αγώνες. Στο πρώτο ποδηλατοδρόμιο της Αθήνας για τους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες, στο μετέπειτα ποδοσφαιρικό Στάδιο Καραϊσκάκη, οι Κωνσταντινίδης και Παρασκευόπουλος αναδείχτηκαν Ολυμπιονίκες στα αγωνίσματα ποδηλασίας των 85 και 320 km.
Σήμερα τα ποδήλατα έχουν άψογη εργονομία, μικρό βάρος και υψηλή λειτουργικότητα, κοστίζουν πολύ λιγότερο από κάθε άλλο μεταφορικό μέσο και μπορούν με ελάχιστη συντήρηση και φροντίδα να προσφέρουν καθημερινή χρήση χωρίς προβλήματα για πολλά πολλά χρόνια. Ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε πολλούς τύπους (πόλης, mountain, trekking, υβριδικά, ηλεκτρικά, σπαστά κλπ), ανάλογα με τις επιθυμίες και τις ανάγκες του.
Οι Έλληνες παίρνουν τα βουνά
Στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στις μεγαλουπόλεις, η ποδηλασία είναι από δύσκολη έως ιδιαίτερα επικίνδυνη. Οι ποδηλατόδρομοι με ελάχιστες εξαιρέσεις λάμπουν δια της απουσίας τους και όσοι τολμηροί βγαίνουν στους δρόμους με το ποδήλατό τους, ουσιαστικά παίζουν τη ζωή τους κορώνα-γράμματα. Οι περισσότεροι οδηγοί αυτοκινήτων αλλά και μοτοσυκλετών όχι μόνο δεν είναι διατεθειμένοι να δώσουν την πρέπουσα προσοχή, αλλά δεν έχουν καν την παιδεία για να το κάνουν.
Μοιραία, στη χώρα μας παρουσιάζει άνθηση το mountain bike. Σε αυτό βοηθούν οι αμέτρητες διαδρομές στη φύση. Εκεί, οι ποδηλάτες συνδυάζουν την άσκηση με την απόδραση από την πόλη και τη ρύπανσή της. Άλλωστε, η ποδηλασία θεωρείται από τους ειδικούς ιδανική σωματική άσκηση. Βοηθά σε ένα καλό κυκλοφορικό σύστημα, αλλά και σε καλή ψυχική υγεία.
Πηγές & σχετικά links
http://www.greenpage.gr/podilato.htm