Ηλεκτρικό αυτοκίνητο χωρίς επιδότηση. Αξίζει ή ούτε καν;

Η επιδότηση που δίνει το κράτος για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου αυτή την περίοδο είναι «στον πάγο», οπότε πολλοί είναι εκείνοι που σκέφτονται αν πλέον ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι μια αξιόλογη αγορά.

  • -
  • -

8.000 ευρώ. Αυτή είναι η μεγαλύτερη επιδότηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε όλη την Ευρώπη και την δίνει η Ελλάδα, μέσω του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά 2. Ή τουλάχιστον την έδινε, μέχρι που εξαντλήθηκαν οι πόροι του προγράμματος. Και μιλάμε για μεγάλα ποσά. Συγκεκριμένα, 65 εκατομμύρια ευρώ έχουν πιστωθεί στο πρόγραμμα μέχρι τώρα, με περίπου το ένα τρίτο περίπου να αφορά τα αυτοκίνητα (τα υπόλοιπα χρήματα είναι για ηλεκτρικά ποδήλατα, μοτοσικλέτες και microcars). 

Πλέον τα χρήματα έχουν τελειώσει. Το σύστημα δεν δέχεται νέες αιτήσεις, αν και όλα δείχνουν ότι θα βρεθούν πόροι ώστε να συνεχιστεί μέχρι 31/12/2023 που είναι η καταληκτική ημερομηνία. Ακόμα κι αν βρεθούν τα λεφτά και το πρόγραμμα συνεχιστεί για δύο μήνες ακόμα, ο προβληματισμός για το αν αξίζει η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου χωρίς την επιδότηση συνεχίζει να υφίσταται, απλά θα ισχύει από 1η Ιανουαρίου.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/5e44a75b7fa894e30f3592ff7d84b623.jpeg

Στα ακριβά το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πιο φτηνό

 Ας ξεκινήσουμε με τα εύκολα. Στα περισσότερα μοντέλα με τιμή από 45.000 – 50.000 ευρώ και πάνω, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με την επιδότηση είναι πιο φτηνά. Φυσικά αυτό ισχύει όταν συγκρίνουμε μεταξύ τους μοντέλα με όμοια χαρακτηριστικά. Ακόμα περισσότερο ισχύει σε μοντέλα που έχουν θερμικές αλλά και ηλεκτρικές εκδοχές. Το μόνο που γίνεται χωρίς την επιδότηση, είναι ότι το σημείο που τα ηλεκτρικά είναι φθηνότερα από τα θερμικά ανεβαίνει στις 55.000 – 60.000 ευρώ. Κατά συνέπεια, σε αυτό το κομμάτι της αγοράς δεν τίθεται δίλημμα. Στις περισσότερες περιπτώσεις αξίζει και με το παραπάνω η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Ξέχνα την επιδότηση. Έτσι θα κρίνεις αν αξίζει να πάρεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή όχι

Βέβαια, αυτό το κομμάτι αφορά λίγους. Το πραγματικό δίλημμα είναι στις χαμηλότερες τιμές, με την απάντηση να μην είναι μονοδιάστατη. Από τι εξαρτάται; Από το πόσα χρόνια θες να κρατήσεις το αυτοκίνητο που θα αγοράσεις. Από τις μεταφορικές σου ανάγκες. Από το σπίτι που μένεις. Από το αν σου αρέσει η τεχνολογία. Από το αν ενδιαφέρεσαι για το περιβάλλον. Η λίστα είναι μεγάλη, αλλά αυτά που αναφέραμε είναι τα βασικότερα κριτήρια.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/4ae2546cf54ee008709283e356937874.jpg

Χρόνια που θα έχεις το αυτοκίνητο και μεταπωλητική αξία

Αν έχεις σκοπό να κρατήσεις το αυτοκίνητο πάνω από 5 - 10 χρόνια και σε ενδιαφέρει η αξία μεταπώλησης, τότε αξίζει να πάρεις ηλεκτρικό, ακόμα και χωρίς την επιδότηση. Οι πολιτικές για την κατάργηση των θερμικών αυτοκινήτων είναι πολλές και στο μέλλον θα αυξηθούν. Αυξημένη φορολόγηση, περιορισμοί κίνησης στα κέντρα των πόλεων, ακριβότερο parking και άνοδος των τιμών καυσίμων, είναι μόνο μερικά από τα μέτρα που θα σπρώξουν τον κόσμο στην ηλεκτροκίνηση. Αυτό αναμένεται να γκρεμίσει τις τιμές των θερμικών μεταχειρισμένων. Ουσιαστικά θα συμβεί κάτι παρόμοιο με τα αυτοκίνητα άνω των 2,0 λίτρων, από όταν επιβλήθηκε αυτή η εξουθενωτική φορολογία λόγω των μνημονίων. Η αξία τους εξατμίστηκε μέσα σε μια βραδιά. Κάτι αντίστοιχο περιμένουμε να γίνει και με τα θερμικά.  Οπότε η απάντηση είναι απλή για εκείνον που θέλει να κρατήσει το αυτοκίνητό του 5 - 10 χρόνια. Αξίζει.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/033c5051704420dee09911a3aa09e01c.jpg

Πόσο πολύ, πόσο συχνά και πόσο ξαφνικά ταξιδεύεις;

Αν μετακινείσαι τυπικά, δηλαδή κάθε μέρα κάνεις λιγότερο από 100 km και 5-10 ταξίδια κάθε χρόνο, αξίζει να πάρεις ηλεκτρικό. Ήσυχες διαδρομές, σαφώς λιγότερες βλάβες, πολύ μικρότερα έξοδα συντήρησης και πιο φτηνές μετακινήσεις. Από την άλλη, αν φεύγεις συχνά για μακρινά ταξίδια ή ακόμα περισσότερο αν αυτό γίνεται εκτάκτως (ειδικά για επαγγελματικούς λόγους), μάλλον το ηλεκτρικό δεν είναι για εσένα, τουλάχιστον όχι ακόμα. Όμως ίσως να σου ταιριάζει ένα PHEV. Όλα τα οφέλη του ηλεκτρικού κάθε μέρα, αλλά πάντα έτοιμο για ταξίδι μόλις χτυπήσει το τηλέφωνο.

Ίσως η σημαντικότερη ερώτηση. Πού μένεις;

Η πιο εύκολη περίπτωση είναι όταν υπάρχει πρόσβαση σε φορτιστή στο σπίτι. Αν μένεις σε μονοκατοικία, έχεις πυλωτή, υπόγειο parking, μισθωμένη θέση κ.λπ. Γενικά, αν με οποιονδήποτε τρόπο μπορείς να φορτίζεις όταν κοιμάσαι, τότε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο αξίζει, με επιδότηση ή χωρίς. Ειδικά για τη μονοκατοικία αν μπορείς να βάλεις και φωτοβολταϊκά, τότε δεν ξέρω γιατί δεν έχεις πάρει ακόμα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/a94d32783e94b8e4d3e3126a71b6817d.jpg

Πόσο καλά τα πας με smartphones, applications και τα συναφή;

Στην κατηγορία τεχνολογία η απάντηση είναι και πάλι εύκολη. Αν σου αρέσει κάθε τι νέο, είσαι εξοικειωμένος με smartphones, online συναλλαγές, applications και γενικότερα με ότι καινούριο κυκλοφορεί, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι φτιαγμένο για εσένα. Αν η εξοικείωσή σου με τα παραπάνω είναι ικανοποιητική, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο αξίζει και πάλι για εσένα, απλά θα χρειαστείς λίγο χρόνο προσαρμογής. Βέβαια, θα σε βοηθήσει να εξοικειωθείς περισσότερο και να αναπτύξεις αυτές τις δεξιότητες.

Αν από την άλλη έχεις κινητό με κουμπιά και σου φαίνεται δύσκολο να οδηγήσεις ακόμα και ένα κλασικό αυτόματο αυτοκίνητο, μάλλον έχεις αρκετό έδαφος να καλύψεις μέχρι να πας σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ωστόσο, καλό είναι να ξεκινήσεις να καλύπτεις αυτό το έδαφος, γιατί δεν είναι μακριά η μέρα που στην αγορά θα βρίσκεις μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σε ενδιαφέρει το περιβάλλον ή δεν πολυνοιάζεσαι για τέτοια θέματα;

Τέλος, η στάση σου απέναντι στο περιβάλλον. Αν είσαι έστω και ελάχιστα ευαισθητοποιημένος σε περιβαλλοντικά θέματα, η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι η μόνη σου επιλογή. Μπορεί οι μπαταρίες να οδηγούν σε μεγαλύτερο ενεργειακό αποτύπωμα για την κατασκευή του αυτοκινήτου, όμως οι μηδενικοί ρύποι έχουν αποτέλεσμα μετά από 30.000 – 50.000 km να εξισορροπείται αυτό το μειονέκτημα. Από εκεί και μετά, το περιβάλλον έχει μόνο κέρδος από την κίνηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Και φυσικά υπάρχει το όφελος που θα υπάρξει στην υγεία όλων μας, λόγω καθαρότερου αέρα στις πόλεις, όσο θα αυξάνεται το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον στόλο της Ελλάδας.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/8b45e68526ea812b2020f4b580d0d200.jpg

Τελικά μήπως δεν έχει σημασία η επιδότηση στο αν θα πάρεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή όχι;

Τελικά αξίζει να αγοράσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή όχι; Τα σενάρια στα οποία αξίζει η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, καθώς και τα σενάρια στα οποία δεν αξίζει έχουν παραμείνει τα ίδια. Αυτό που αλλάζει η ύπαρξη (ή όχι) της επιδότησης είναι πόσοι μπορούν να τα αγοράσουν. Σε αυτόν τον τομέα η επιδότηση έπαιξε κομβικό ρόλο. Ειδικά στα πιο προσιτά μοντέλα, εκείνα που είναι μέχρι 40.000 ευρώ, έριχνε την τιμή κατά 20% - 25%. Μιλάμε για πολύ μεγάλα ποσοστά.

Αν με την επιδότηση ήσουν σε μία από τις κατηγορίες που αξίζει να πάρουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αξίζει να το αγοράσεις ακόμα και χωρίς αυτά τα χρήματα. Απλά γίνεται πιο δύσκολο σε οικονομικό επίπεδο.

Βέβαια, μετά δημιουργείται το εξής ερώτημα. Αξίζει να κάνεις το άλμα των 8.000 ευρώ που δεν είχες υπολογίσει; Αυτό είναι ένα δίλημμα που κανένας δεν μπορεί να απαντήσει για εσένα, ειδικά σε ένα κείμενο στο internet. Εσύ ξέρεις τα οικονομικά σου και το budget του σπιτιού σου, οπότε μόνο εσύ μπορείς να δώσεις την απάντηση.

 

*Φυσικά το κείμενο αφορά εκείνους που εξετάζουν τώρα την αγορά καινούριου αυτοκινήτου με τιμή πάνω από 25.000 ευρώ περίπου (αν και πολλά ισχύουν και για τα μεταχειρισμένα). Αν τα οικονομικά επιβάλουν την αγορά πιο προσιτού μοντέλου ή δεν επιτρέπουν αυτήν την περίοδο την αγορά καινούριου αυτοκινήτου, η ανάγνωση γίνεται μόνο για ενημερωτικούς - ψυχαγωγικούς λόγους.