Ο Ψυχρός Πόλεμος της Ηλεκτροκίνησης
Ανάμεσα σε συμπληγάδες φαίνεται πως βρίσκονται οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, με την Κίνα να θέτει νέους όρους, σε μια αγορά που μέχρι πρότινος άνηκε σε άλλους.
- -
- -
Όχι πως μέχρι τώρα το πέρασμα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης ήταν ένας δρόμος στρωμένος με ροδοπέταλα. Κάθε άλλο. Από τα περιβαλλοντικό όφελος, τα προβλήματα των υποδομών ανεφοδιασμού μέχρι το συναισθηματικό appeal των ίδιων των οχημάτων, υπήρχαν και υπάρχουν ακόμη άπειρες αφορμές για αναλύσεις, αμφισβήτηση και φυσικά κόντρες. Θα μπορούσε όμως κανείς να πει ότι ζούσαμε την εποχή της αθωότητας, αυτής της απόλυτα φυσιολογικής σε κάθε μεγάλη αλλαγή διαμάχης, μεταξύ αυτών που υποστηρίζουν το νέο και εκείνων που αντιστέκονται μπροστά στο άγνωστο. Τώρα όμως το παιχνίδι χοντραίνει.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόσφατα ανακοίνωσε ότι ξεκινά μια μεγάλη έρευνα για το ενδεχόμενο η Κίνα να υπερ-επιδοτεί την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων, δημιουργώντας προϋποθέσεις αλλοίωσης του υγιούς ανταγωνισμού σε συνθήκες ελεύθερης αγοράς. Με λίγα λόγια, ο σκοπός της έρευνας είναι να λάβει μέτρα που θα περιορίσουν την εισαγωγή ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα. Ξαφνικά δηλαδή η Ευρώπη, η αυτοκινητοβιομηχανία της για είμαστε πιο ακριβείς, συνειδητοποιεί ότι η απότομη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση και μαζί η στροφή στην ψηφιακή τεχνολογία αντί της κλασικής μηχανολογίας, εξουδετέρωσε το προβάδισμα της. Και έδωσε στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία την ευκαιρία να μπει στο παιχνίδι επί ίσοις όροις.
Ίσως και με προβάδισμα, αφού εκτός από τις γενναίες κρατικές επιδοτήσεις θα πρέπει να συνυπολογιστεί το χαμηλό εργατικό κόστος και ο έλεγχος σε σημαντικές πρώτες ύλες. Βέβαια το παιχνίδι δεν αφορά μόνο την αυτοκινητοβιομηχανία. Είναι ευρύτερης γεωστρατηγικής σημασίας, έχει σαφώς να κάνει και με τους δεσμούς Πεκίνου – Μόσχας και έχει να κάνει με σφαίρες οικονομικής επιρροής και διείσδυσης σε νέες αγορές.
Σκοπός είναι να περιορίσουν την εισαγωγή ηλεκτρικών απο την Κίνα
Η αλήθεια είναι ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές βρίσκονται ανάμεσα σε Συμπληγάδες. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγονται στην Κίνα φτάνουν στην ευρωπαϊκή αγορά με κόστος ως και 20% χαμηλότερο, γεγονός που έχει οδηγήσει σε μερίδιο αγοράς 8% που προβλέπεται να έχει διπλασιαστεί το 2025 .
Πολλές ευρωπαίκές μάρκες, όπως η Renault, βάζουν ως πρωταρχικό τους στόχο για το άμεσο μέλλον τη μείωση του κόστους παραγωγής. Αλλά αυτό προφανώς δεν μπορεί να γίνει αναίμακτα, χωρίς επιπλέον κόστος Έρευνας & Εξέλιξης ή/και χωρίς απολύσεις. Και από την άλλη η TESLA, με ένα εντελώς διαφορετικό business model, που προχωρά κάθε τόσο σε περαιτέρω μειώσεις τιμών. Και μόνο η ανακοίνωση ότι ξεκινά η έρευνα είχε σαν αποτέλεσμα μια (έστω και προσωρινή) αύξηση της τιμής των μετοχών των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Όμως τα πράγματα δεν είναι ρόδινα για όλους. Η έρευνα αφορά όχι μόνο τις κινέζικες αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά γενικότερα όσες έχουν μονάδες παραγωγής στην Κίνα, ανάμεσά τους η Tesla, η BMW και η Volvo. Γεγονός που δυσκολεύει τη διαμόρφωση ενός κοινού μετώπου των Ευρωπαίων. Όπως σε κάθε πόλεμο, έτσι και ο Ψυχρός Πόλεμος της Ηλεκτροκίνησης θα έχει παράπλευρες απώλειες. Με πρώτη την ελπίδα για (πιο) φθηνό αυτοκίνητο.