Felix Wankel (1902-1988): Πέρα από τα συνηθισμένα…
Έζησε όλη τη ζωή πέρα από κάθε σύμβαση και είναι ο πατέρας του μοναδικού κινητήρα του εικοστού αιώνα. Από το πουθενά στη δόξα και πάντα πέρα από συνηθισμένα
- -
- -
Η ιστορία θέλει την έμπνευση για τον κινητήρα να την… ονειρεύεται και να φαντάζεται τη λειτουργία του στον ύπνο του! Στο όνειρο «είδε» ότι οδηγούσε σε μια συναυλία με ένα αυτοκίνητο που είχε σχεδιάσει ο ίδιος! Εντάξει, το πιθανότερο είναι ότι δεν είναι αλήθεια, αλλά είναι ένα δείγμα βάση των οποίων γεννήθηκαν και έζησαν ολόκληρες γενιές, ανάμεσα στο μύθο και στη πραγματικότητα.
Προβληματικά χρόνια
Ο Felix Wankel γεννήθηκε το 1902 στη γερμανική πόλη της Lahr και μεγάλωσε ορφανός μετά τον θάνατο του πατέρα του στον πρώτο μεγάλο πόλεμο, ο οποίος κατέστρεψε και τα οικονομικά της οικογένειας. Αυτά του δημιούργησαν πολλά και βασικά ψυχολογικά προβλήματα τα οποία θα βιώσει αργότερα στη ζωή του. Από πολύ μικρός θα αντιμετωπίσει μαθησιακά προβλήματα, θα εξελιχτεί σε άτομο παντελώς άσχετο σε ότι είχε να κάνει με αριθμούς και τη φυσική, στοιχεία που τον δυσκόλεψαν πολύ στους στόχους του σαν εφευρέτη-σχεδιαστή! Επίσης δεν κατάφερε ποτέ να μάθει να οδηγεί και γενικά δεν τα πήγαινε πολύ καλά με τους ανθρώπους γενικότερα. Πιεζόμενος από όλα αυτά τα προβλήματα, ποτέ δεν προσπάθησε να αποκτήσει κάποια πανεπιστημιακή μόρφωση ή να γραφτεί σε κάποια τεχνική σχολή και εγκατέλειψε το γυμνάσιο από τις πρώτες του κιόλας τάξεις!
Εθνικοσοσιαλισμός
Άρχισε να ασχολείται με αλλοπρόσαλλες εργασίες προκειμένου να συντηρηθεί και οδηγήθηκε σε ακραίες πολιτικές θέσεις συμμετέχοντας στο Ναζιστικό κόμμα μέχρι τη παραίτησή του το 1933, διαφωνώντας με τη γραμμή του κόμματος. Εντωμεταξύ είχε αναρριχηθεί στο βαθμό του αντισυνταγματάρχη των SS, αλλά ήταν τόσο δογματικός που ούτε τα πολιτικά ακραία SS τον άντεξαν! Ο λόγος της αποχώρησής του, που καλύφτηκε ως παραίτηση, μάλλον ήταν μια... "κλωτσιά στα μαλακά" όταν διαφώνησε με την πολιτική γραμμή του κόμματος που έγινε λιγότερο Εθνοσοσιαλιστική και περισσότερο πραγματιστική, ενώνοντας της δυνάμεις του με το κεφάλαιο, το οποίο υποτίθεται ότι πολεμούσε! Μάλιστα ήταν τόσο αντιδημοφιλής που οι κάτοικοι της πόλης που γεννήθηκε, για χρόνια αντιστέκονταν στην ιδέα να δώσουν το όνομά του σε κάποιο δρόμο ή κτίριο!
Μέσα από τις πολιτικές του διασυνδέσεις πάντως κατάφερε να αποσπάσει χρήματα για έρευνα και στα τέλη της δεκαετίας του ’30 τον βρίσκουμε να διαθέτει το δικό του εργαστήριο ερευνών! Στόχος του ήταν η κατασκευή ενός σκάφους (τορπιλάκατος συγκεκριμένα) το οποίο θα κινούνταν πάνω σε ένα στρώμα αέρα (!) και θα έπαιρνε κίνηση από τον δικό του κινητήρα τον οποίο είχε πατεντάρει από το 1929. Οι σύμμαχοι και η ήττα της Γερμανίας διέλυσαν τα όνειρά του αυτά, αλλά το 1950 κατάφερε να πείσει την ΝSU να τον βοηθήσει στην εξέλιξη του κινητήρα του χρηματοδοτώντας την προσπάθειά του. Οι πρώτοι πειραματικοί κινητήρες εμφανίστηκαν το 1957 και το 1963 η NSU παρουσίασε στην αγορά το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα Wankel, δηλαδή τον πρώτο περιστροφικό κινητήρα στην ιστορία του αυτοκινήτου.
Η υπόσχεση του κινητήρα για απλότητα στην κατασκευή και φανταστικές επιδόσεις δημιούργησε παγκόσμιο ενδιαφέρον και όλοι είδαν τον κινητήρα αυτό σαν το «επόμενο μεγάλο πράγμα»! Η Mazda αγόρασε τα δικαιώματα και κατασκεύασε περισσότερους από δύο εκατομμύρια περιστροφικούς κινητήρες, πράγμα που έκανε τον Wankel ένα πολύ πλούσιο άνθρωπο! Όμως ο κινητήρας που σχεδίασε δεν έμελλε να ζήσει λόγω της δίψας του για καύσιμο και τα προβλήματα σφράγισης των κυλίνδρων, τα οποία δεν λύθηκαν ποτέ και το αποτέλεσμα ήταν ο τελευταίος κινητήρας αυτού του τύπου να κατασκευαστεί από τη Mazda το 2012, στο υπέροχο RX-8.