ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Στράτης Χατζηπαναγιώτου
Ο μοναδικός Έλληνας δημοσιογράφος που ψηφίζει στον ευρωπαϊκό θεσμό “Αυτοκίνητο της Χρονιάς” μιλάει στο GOCAR για τη σπαζοκεφαλιά της αξιολόγησης, για τον τρόπο που ψηφίζουν τα υπόλοιπα μέλη του COTY και τον φετινό νικητή
- -
- -
Η ιστορία του ευρωπαϊκού θεσμού του Αυτοκινήτου της Χρονιάς ή
Car Of The
Year (COTY) ξεκινά το 1963, όταν ο Fred van der
Vlugt, διευθυντής του ολλανδικού περιοδικού Autovisie, προσέγγισε
άλλους 26 δημοσιογράφους από εννέα ευρωπαϊκές χώρες με στόχο την
αξιολόγηση των νέων μοντέλων κάθε έτους και την βράβευση του
καλύτερου από αυτά. Από τότε, κάθε χρόνο από την αρχική λίστα νέων
μοντέλων επιλέγονται οι εφτά φιναλίστ, μέσω μια απλής ψηφοφορίας
των μελών της επιτροπής και στην τελική φάση της διαδικασίας, κάθε
μέλος έχει στη διάθεσή του 25 βαθμούς που πρέπει να μοιράσει σε
τουλάχιστον πέντε αυτοκίνητα. Σημειώστε πως δεν μπορεί να δώσει
πάνω από 10 βαθμούς σε ένα μόνο μοντέλο, ενώ πρέπει να
δικαιολογήσει γραπτώς τις επιλογές του.
Μοναδικός Έλληνας δημοσιογράφος ανάμεσα στα 58 μέλη του COTY είναι ο Διευθυντής του περιοδικού 4 Τροχοί, Στράτης Χατζηπαναγιώτου, γνωστός και ως Στρατισσίνο στους λάτρεις των αγώνων αυτοκινήτου. Συναντηθήκαμε μαζί του και συζητήσαμε για το θεσμό, για τον “πονοκέφαλο” της απονομής των βαθμών αλλά και για το τι πιστεύει πως έδωσε τον τίτλο Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016 στο Opel Astra. Ο Στράτης μας μίλησε ανοιχτά, με την ειλικρίνεια, την ευγένεια, το πάθος και το ήθος που τον χαρακτηρίζουν.
GM: Στράτη, είσαι ο μοναδικός Έλληνας δημοσιογράφος στον ευρωπαϊκό θεσμό Car Of The Year. Πόσο βαραίνει αυτό την “πένα” σου όταν μοιράζεις τους βαθμούς σου ανάμεσα στα υποψήφια μοντέλα;
ΣΧ: Πρόκειται για ευθύνη προς το χθες σε σχέση με τον Κώστα Καββαθά που με εμπιστεύτηκε και προς όλους εσάς τους συναδέλφους μου, που πάντα νοιώθω πως εκπροσωπώ σε έναν πολύ σημαντικό θεσμό.
GM: Ποια είναι τα κριτήρια που ξεχωρίζουν για σένα το μοντέλο-νικητή κάθε χρονιάς; Είναι κάθε φορά τα ίδια βάσει των αναγκών της ελληνικής αγοράς, ή αλλάζουν κάθε χρόνο, αναλόγως του μίγματος των υποψήφιων μοντέλων;
ΣΧ: Πρόκειται για συνδυασμό. Όντας πολύ μόνος, δεν μπορώ να επηρεάσω με την ψήφο μου στην επιλογή των επτά που συμμετέχουν στην τελική φάση. Οπότε μετά πρέπει να επιλέξεις "ελληνικά" ανάμεσα σε αυτοκίνητα που συχνά δεν μας ταιριάζουν, όπως π.χ. τα πολυμορφικά.
GM: Θυμάσαι ποια χρονιά και μεταξύ ποιων μοντέλων, είχες δυσκολευτεί περισσότερο για να μοιράσεις τους βαθμούς σου;
ΣΧ: Κάθε χρόνο μόλις προκύπτουν τα επτά, αναρωτιέσαι πως θα βγάλεις άκρη… Στη συνέχεια, αφού έχεις καταλήξει στον δικό σου νικητή, πρέπει να επιλέξεις τον τρόπο που θα μοιράσεις τους βαθμούς. Άλλοι "θάβουν" τα υπόλοιπα εν δυνάμει υποψήφια μοντέλα σε σχέση με αυτό που πιστεύουν πως πρέπει να κερδίσει και άλλοι, όπως εγώ, κατατάσσουμε βαθμολογώντας όπως περίπου στη F1.
GM: Οι μόνες ιαπωνικές μάρκες που έχουν κερδίσει μέχρι σήμερα, είναι οι Nissan και Toyota που έχουν από 2 νίκες. Αρκετοί θεωρούν πως υπάρχει μια τάση υποστήριξης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας μέσα από το θεσμό. Τι θα τους απαντούσες;
ΣΧ: Εκτιμώ ότι οι Ευρωπαίοι το θέλουν περισσότερο και δεν το κρύβουν και υποστηρίζουν τις υποψηφιότητές τους με διάφορους δημιουργικούς τρόπους, κάτι που τελικά φαίνεται στα αποτελέσματα.
GM: Τον φετινό τίτλο Car Of The Year κατέκτησε το νέο Opel Astra. Ποιο πιστεύεις πως είναι το χαρακτηριστικό εκείνο που το έκανε να ξεχωρίσει ανάμεσα στους 7 φιναλίστ;
ΣΧ: Η αξιοπιστία! Του κατασκευαστή, του μοντέλου και των ανθρώπων της μάρκας που αντιμετωπίζουν έντιμα και με ειλικρίνεια την εξέλιξη των αυτοκινήτων τους.
GM: Σε ευχαριστούμε πολύ.
ΣΧ: Κι εγώ ευχαριστώ!
Κλείνοντας, και για να πάρουμε μια ιδέα από τον τρόπο που ο Στράτης ψηφίζει κάθε χρόνο στο Car Of The Year, παραθέτουμε τη βαθμολογία που έδωσε στα 7 μοντέλα στην τελική φάση του θεσμού για τον φετινό τίτλο:
Opel Astra: 7 βαθμοί
Audi Α4: 6 βαθμοί
Volvo XC90: 5 βαθμοί
BMW Σειρά 7: 3 βαθμοί
Jaguar XE: 2 βαθμοί
Mazda ΜΧ-5: 1 βαθμός
Skoda Superb: 1 βαθμός
Δείτε εδώ αναλυτικά το σκεπτικό του Στράτη για την αξιολόγησή του