Πρόεδρος Nissan Ευρώπης: Έρχονται συνταρακτικές αλλαγές στα αυτοκίνητα τα επόμενα 10 χρόνια

Συνομιλήσαμε με τον Paul Willcox για το παρόν και το μέλλον της αυτοκίνησης

  • -
  • -

Με έτος ίδρυσης το 1961, η Νικ. Ι. Θεοχαράκης ΑΕ είναι η παλαιότερη αντιπροσωπεία της Nissan στην Ευρώπη. Αν στο ιστορικό αυτό στοιχείο προσθέσουμε το εντυπωσιακά υψηλό μερίδιο της ιαπωνικής μάρκας στην Ελλάδα και τις εξαιρετικές προσωπικές σχέσεις της οικογένειας Θεοχαράκη με τη διοίκηση της Nissan, μάλλον δεν προκαλεί έκπληξη η άμεση αποδοχή από τον Paul Willcox της πρόσκλησης να επισκεφθεί τη χώρα μας.

Ο κ. Willcox μετρά περισσότερα από 25 χρόνια στους κόλπους της ιαπωνικής εταιρείας, αρχικά σε διοικητικές θέσεις στις πωλήσεις και το μάρκετινγκ στη Μεγάλη Βρετανία. Ανέβηκε σκαλί-σκαλί την ιεραρχία και από τις αρχές του 2014 κατέχει τη θέση του Προέδρου της Nissan Ευρώπης.

Το GOCAR ήταν ένα από τα λίγα ελληνικά μέσα που προσκλήθηκε από την Nissan Ελλάδας και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της, Τάκη Θεοχαράκη, για μία αναλυτική συζήτηση με τον Paul Willcox σχετικά με τις εντυπωσιακές εξελίξεις που βιώνει ο χώρος του αυτοκινήτου. Ο κ. Θεοχαράκης χαρακτήρισε ιδιαίτερη τιμητική την παρουσία του κ. Willcox στην Αθήνα, δείγμα της αμοιβαίας εκτίμησης αλλά και της σημασίας που διατηρεί η Nissan Ελλάδας παρά τις δυσκολίες από την πρόσφατη οικονομική κρίση.

Πριν δεχθεί ερωτήσεις για τα σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο του αυτοκινήτου, ο κ. Willcox θέλησε να παραθέσει τους λόγους της επίσκεψής του στην Ελλάδα.

Τρεις είναι οι λόγοι της επίσκεψής μου. Καταρχάς, η προοπτική της ελληνικής αγοράς σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Αν κάποιος εκτιμήσει την κατάσταση επιφανειακά, μπορεί να πει ότι «η Ελλάδα δεν έχει βαρύτητα για έναν κατασκευαστή αυτοκινήτων». Από τη δική μου όμως οπτική γωνία, υπάρχει σημαντική δυναμική σε βάθος χρόνου. Στόχος μας είναι να παρέχουμε την μεγαλύτερη δυνατή στήριξη, ώστε όταν η αγορά σιγά-σιγά ανέβει να έχουμε δυνατή παρουσία εδώ. Δεύτερος λόγος είναι οι επιδόσεις της Nissan στην Ελλάδα, όπου καταγράφουμε ένα από τα υψηλότερα μερίδια αγοράς. Σε περίοδο κρίσης η απόδοση της μάρκας στην Ελλάδα ήταν εξαιρετική και αποστολή μου είναι να διατηρηθεί. Και τέλος, υπάρχουν οι συναισθηματικοί λόγοι, η προσωπική σχέση που έχουμε με την ελληνική αντιπροσωπεία και η οποία είναι μοναδική. Δεν υπερβάλλω, η ελληνική ομάδα είναι εξαιρετικά δυνατή. Είμαστε εδώ για να τους στηρίξουμε 100%.

Για τις δυσκολίες της Nissan στο παρελθόν και τη συγχώνευση με τη Renault το 1999

Στα τέλη της δεκαετίας του ’90 περάσαμε στη Nissan δύσκολες στιγμές και υπήρχαν σημαντικά οικονομικά προβλήματα. Τότε έγινε η συμμαχία με τη Renault (Renault Nissan Alliance), η οποία είναι χωρίς αμφιβολία η πιο πετυχημένη κοινοπραξία έως σήμερα στο χώρο του αυτοκινήτου. Οι κοινές δράσεις, με σεβασμό σε κάθε μάρκα ξεχωριστά, οδήγησαν σε επιτυχία τόσο τη Nissan όσο και τη Renault. Και από τότε η Renault Nissan Alliance γίνεται κάθε χρόνο και πιο δυνατή. Ο Carlos Ghosn ανέλαβε προσωπικά την αναγέννηση της Nissan και η σημερινή σταθερότητα της εταιρείας δεν έχει σχέση με την τότε κατάσταση.

Πρόσφατα στη Renault Nissan Alliance εισήλθε και η Mitsubishi, μία προσθήκη πολύ σημαντική για εμάς, για πολλούς λόγους. Ένας από αυτούς είναι η κλίμακα παραγωγής. Πολλοί νομίζουν ότι έχει να κάνει με τον κορυφή στον αριθμό αυτοκινήτων που κατασκευάζονται ετησίως. Η συμμαχία μας δεν θέλει να είναι Νο1 απλά για να είναι Νο1.

Για την ιδιαίτερη σχέση της Nissan Ευρώπης με τη Nissan Ελλάδας

Υπάρχουν πολλών διαφορετικών ειδών σχέσεις στον επαγγελματικό τομέα. Υπάρχει η σχέση συναλλαγής, με τριβές ανάμεσα στα δύο μέρη και προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν. Και στην περίπτωσή μας υπάρχουν προβλήματα και καθημερινή πίεση. Όμως η σχέση στην προκειμένη περίπτωση είναι κάτι παραπάνω. Υπάρχει αμοιβαία κατανόηση και σεβασμός. Όταν η ελληνική αγορά ήταν στις 300.000 αυτοκίνητα και χρειαζόμασταν υποστήριξη από την εδώ αντιπροσωπεία, η Νικ. Ι. Θεοχαράκης αμέσως μας βοηθούσε. Ακόμη κι αν κάτι τέτοιο απέβαινε εις βάρος της κερδοφορίας της. Σήμερα η κατάσταση είναι αντίστροφη, καθώς η ελληνική αγορά είναι πλέον αρκετά κάτω από τις 100.000 μονάδες. Η σχέση μας αρχίζει πολύ παλιά, πίσω στο 1961. Είναι κάτι που δεν μπορείς να περιγράψεις απλά με λόγια. Όταν η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα επιστρέψει στα φυσιολογικά επίπεδα – μπορεί να πάρει 5, μπορεί 10 χρόνια – είμαι σίγουρος ότι η Nissan θα διατηρήσει τα κεκτημένα της.

Σε αυτό το σημείο, ο κ. Τάκης Θεοχαράκης προσέθεσε: Είμαστε επιχειρηματίες αλλά ταυτόχρονα και άνθρωποι. Στην οικογένειά μου, ο ανθρώπινος παράγοντας είναι πιο σημαντικός από τις δουλειές. Όταν η ελληνική αγορά κατέρρευσε, η Nissan Ευρώπης αμέσως επενέβη και μας στήριξε. Και εμείς από την πλευρά μας πετύχαμε τους οικονομικούς μας στόχους, ό,τι υποσχεθήκαμε δηλαδή.

Αν είναι ευχαριστημένος με το μερίδιο της Nissan στην Ευρώπη

Η Nissan δεν είναι ποτέ ευχαριστημένη. Αν ρωτήσετε το αφεντικό μου και το αφεντικό του αφεντικού μου, θα σας πουν ότι πάντα επιθυμούν το κάτι παραπάνω. Προσωπικά είμαι ικανοποιημένος, με δεδομένη την κατάσταση που επικράτησε τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη. Αντιμετωπίσαμε θετικά την κρίση και διατηρήσαμε τη θέση μας στην αγορά. Όπως πάντα όμως, μπορούμε να πάμε ακόμη καλύτερα. Μεσοπρόθεσμος στόχος μας είναι ένα μερίδιο γύρω στο 5% στην Ευρώπη. Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι η Nissan Ελλάδας πρέπει να μειώσει το μερίδιό της (μέσα στο 2017 είναι πάνω από 8%).



Ο κ. Τάκης Θεοχαράκης δώρισε στη Nissan Ευρώπης ένα σπάνιο Patrol του 1976, το οποίο διατηρούσε σε άριστη κατάσταση στο χώρο ιστορικών μοντέλων της Nissan, στον Ασπρόπυργο.

Για τις αλλαγές στην αυτοκίνηση

Μέσα στα επόμενα 10 χρόνια θα δούμε περισσότερες αλλαγές στο χώρο του αυτοκινήτου από όσες έχω βιώσει έως τώρα στην 30χρονη καριέρα μου. Για να είναι μία εταιρεία πετυχημένη θα πρέπει να επενδύσει στις τρεις κύριες τάσεις. Η πρώτη τάση είναι προφανώς η ηλεκτροκίνηση. Είναι δύσκολο να προβλεφθεί η δημοφιλία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα επόμενα χρόνια, όμως είναι μία αλλαγή που έρχεται. Μεσοπρόθεσμα το μερίδιό τους θα είναι σημαντικό. Η δεύτερη τάση είναι η αυτόνομη οδήγηση. Αναλυτές και δημοσιογράφοι αναρωτιούνται: Έρχεται πράγματι η αυτόνομη οδήγηση;  Η απάντησή μου είναι καταφατική. Υπάρχουν ήδη αυτόνομα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους αλλά και σε πίστες δοκιμών. Οι επενδύσεις που πρέπει να γίνουν στη σχετική τεχνολογία είναι τεράστιες. Όχι μόνο σε χρηματικά ποσά αλλά και σε ταλαντούχους επιστήμονες. Η τρίτη τάση είναι τα συνδεδεμένα οχήματα. Αν επιστρέψω στην Ελλάδα μετά από 10 χρόνια πιστεύω ότι θα μπορούμε να σχολιάσουμε τη μεταμόρφωση της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Αν είσαι ένας μικρός κατασκευαστής αυτοκινήτων αμφιβάλλω αν μπορείς να επενδύσεις σε αυτούς τους τρεις τομείς. Για εμάς η ανάπτυξη εντός της συμμαχίας σημαίνει ότι μοιραζόμαστε το κόστος για την εξέλιξη των τεχνολογιών. Η απόκτηση της Mitsubishi θα μας βοηθήσει στο να αυξήσουμε την παραγωγή μας και να λανσάρουμε γρήγορα τις τεχνολογίες. Στόχος της Renault Nissan Alliance είναι η ετήσια παραγωγή να φθάσει τα 14 εκατ. οχήματα το 2022. Μέσα σε αυτό το διάστημα η συμμαχία θα λανσάρει 12 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δεκάδες μοντέλα με αυτόνομη τεχνολογία. Επιπλέον, σκοπεύουμε να φέρουμε στην κυκλοφορία και ταξί-ρομπότ.

Στη Nissan εστιάζουμε στις επιθυμίες των καταναλωτών αλλά και στην υψηλή ποιότητα των προϊόντων μας. Μάλιστα η ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουμε στους πελάτες μας εδώ στην Ελλάδα είναι η υψηλότερη στην Ευρώπη. Η ελληνική ομάδα της Nissan έχει εστιάσει στην ποιότητα και κάνει πραγματικά εξαιρετική δουλειά. Αποτελεί υπόδειγμα για την υπόλοιπη Ευρώπη. Είναι σημαντικό να υπάρχει αμοιβαία εμπιστοσύνη ανάμεσα στην μάρκα και τον πελάτη. Χωρίς εμπιστοσύνη δεν έχεις τίποτα.

Για τις προβλέψεις πώλησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τη Nissan

Είναι πολύ δύσκολο να γίνουν προβλέψεις. Θα πρέπει να έχουν διαμορφωθεί οι ιδανικές συνθήκες. Όπως π.χ. να ενημερωθεί το κοινό για τα οφέλη από τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων αλλά και ότι η αυτονομία καλύπτει τις ανάγκες τους για καθημερινή μετακίνηση. Θα πρέπει επίσης να ενισχυθεί η συνεργασία με τις κυβερνήσεις. Αφενός στις υποδομές, δηλαδή το δημόσιο δίκτυο φόρτισης και αφετέρου στα κίνητρα για την αγορά και χρήση ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Όσον αφορά τις μπαταρίες, η μία σημαντική παράμετρος είναι η αυτονομία που προσφέρουν. Π.χ. στο νέο Leaf καλύπτει τις ανάγκες του 90% των οδηγών στην Ευρώπη. Η άλλη παράμετρος είναι το κόστος των μπαταριών, που μέσω των συνεργειών υποχωρεί. Όσο περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα κυκλοφορούν, τόσο οι μπαταρίες θα γίνονται φθηνότερες. Από πλευράς αξιοπιστίας, είμαστε σίγουροι ότι η τεχνολογία των μπαταριών είναι επαρκής και αξιόπιστη.

Η ενσωμάτωση της ηλεκτροκίνησης διαφέρει από χώρα σε χώρα. Στην Ελλάδα θα γίνει με πιο αργούς ρυθμούς. Εμείς πάντως είμαστε από τους πρώτους κατασκευαστές που εισάγουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη χώρα σας, καθώς τον Μάιο θα λανσαριστούν το νέο Leaf και το βαν e-NV200.

Για το μέλλον του diesel στην Ευρώπη

Αναμφίβολα μετά το dieselgate υπήρξε στροφή προς τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων. Καταγράφεται μία μικρή αλλά σταθερή πτώση του μεριδίου των αυτοκινήτων με πετρέλαιο τα τελευταία 4-5 χρόνια. Βέβαια σε ορισμένες χώρες η μείωση του μεριδίου των diesel είναι πιο μεγάλη.

Καθοριστικό ρόλο παίζουν και τα μέτρα κυβερνήσεων και τοπικών αρχών για περιορισμό της πρόσβασης παλαιών πετρελαιοκίνητων οχημάτων στα κέντρα των πόλεων. Οι πετρελαιοκινητήρες θα παραμείνουν πάντως στην επικαιρότητα για αρκετά ακόμη χρόνια, δεν θα εξαφανιστούν έτσι απλά. Ένας άλλος λόγος είναι το κόστος που έχει για την αυτοκινητοβιομηχανία η επίτευξη των στόχων για περιορισμό των ρύπων. Ένα κόστος που φυσιολογικά θα μετακυλιστεί στον καταναλωτή. Πιστεύω δηλαδή ότι η διαφορά στην τιμή ανάμεσα στα αυτοκίνητα βενζίνης και diesel θα μεγαλώσει. 

Για την ολοένα και αυστηρότερη ευρωπαϊκή νομοθεσία στις εκπομπές CO2

Ως κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να επιταχύνουμε τις διαδικασίες για εξέλιξη της τεχνολογίας. Από την πλευρά της Nissan, είμαστε σε πολύ καλό σημείο, διότι κάναμε έγκαιρα σωστές επενδύσεις. Πριν από 10 χρόνια πολλές άλλες εταιρείες έλεγαν ότι είναι λάθος να ξοδεύεις χρήματα στην ηλεκτροκίνηση. Εμείς όμως τώρα είμαστε έτοιμοι, καθώς διαθέτουμε την τεχνολογία για να αντιμετωπίσουμε κάθε πρόκληση. Η αλλαγή θα έρθει από τη ζήτηση των καταναλωτών για ηλεκτρικά οχήματα και τις νομοθετικές ρυθμίσεις. Αρκετοί ανταγωνιστές μου είναι σε δυσκολότερη θέση από μένα. 

Για ποιο λόγο η Nissan δεν επένδυσε στα υβριδικά αυτοκίνητα

Αν θέλουμε μπορούμε να φέρουμε την τεχνολογία στην αγορά μέσα σε μόλις 1-2 χρόνια. Άλλωστε υπάρχουν υβριδικά Nissan στην Ιαπωνία. Είναι καθαρά θέμα επιλογής. Μέσα στον όμιλο διαθέτουμε όλες τις τεχνολογίες και θα αποφασίσουμε πότε και πού θα τις λανσάρουμε.

Για το αν πιστεύει στην τεχνολογία κυψελών καυσίμου

Αν με ρωτάτε για τα επόμενα 2-3 χρόνια, δεν νομίζω ότι θα εδραιωθούν τα οχήματα με καύσιμο το υδρογόνο. Για το απώτερο μέλλον, θεωρώ ότι η τεχνολογία μπορεί να είναι βιώσιμη. Στη Nissan αξιολογούμε τα πάντα, δεν αποκλείουμε τίποτα.

Για το αν η εξαγορά της Mitsubishi μπορεί να φρενάρει το ρυθμό εξέλιξης της τεχνολογίας στη Nissan

Όχι, θα συμβεί το αντίθετο. Μέσα στη Renault Nissan Alliance όλες οι μάρκες λειτουργούν ανεξάρτητα. Όσον αφορά τα προϊόντα, τις υπηρεσίες και την προσέγγιση του πελάτη. Τα οφέλη της συμμαχίας είναι προφανώς οι συνέργειες που επιτυγχάνουμε, σε τομείς όπως οι κοινές πλατφόρμες. Η συμμετοχή της Mitsubishi δεν θα αλλάξει τίποτα. Μόνο θετική μπορεί να είναι η επίδραση. Η δική της διοίκηση θα αποφασίσει ποια προϊόντα θα φέρει π.χ. στην ευρωπαϊκή αγορά. Δεν θα έχουμε καμία εμπλοκή σε αυτό. Ο ρυθμός εξέλιξης θα εξαρτηθεί κατά την άποψή μου από το κατά πόσο θα θέλει η Mitsubishi να εκμεταλλευτεί τη συμμετοχή της στη συμμαχία.  

Για το αν το μικρό SUV Kicks θα λανσαριστεί στην Ευρώπη

Το Kicks είναι ένα ενδιαφέρον αυτοκίνητο, όμως αυτή τη στιγμή στη γκάμα των crossover μας υπάρχουν από κάτω προς τα πάνω το Juke, το Qashqai και το X-Trail. Δεν είμαι σίγουρος αν υπάρχει χώρος για αυτό στην ευρωπαϊκή αγορά. Διότι το Juke έχει ιδιαίτερη σχεδίαση και σύντομα αναμένεται ο αντικαταστάτης του. Δεν υπάρχει πλάνο για να έρθει το Kicks στην Ευρώπη, δεν το έχουμε αποκλείσει πάντως.

Για την κοινή χρήση οχημάτων – το car sharing

Το car sharing θα γνωρίσει ανάπτυξη στις μεγάλες πόλεις. Άλλωστε σε αρκετές χώρες υπάρχουν σχετικά προγράμματα για κοινή χρήση οχημάτων. Στη Nissan έχουμε αρχίσει ήδη τις σχετικές δοκιμές με το Micra στη Γαλλία. Ταυτόχρονα θα αλλάξει ο τρόπος που οι άνθρωποι αγοράζουν και χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο.

Για το Brexit και πώς έχει επηρεάσει τις δραστηριότητες της Nissan

Ήταν μία αναπάντεχη απόφαση, που προκάλεσε ανασφάλεια. Η θέση μας είναι γνωστή και την εκφράσαμε στη βρετανική κυβέρνηση. Μας έδωσαν διαβεβαιώσεις για στήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας και η πρόσφατη εμπορική συμφωνία της Μ. Βρετανίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.    

Για τη συμμετοχή της Nissan στη Formula E από τη σεζόν 2018-19

Θεωρώ ότι η συμμετοχή μας στην ηλεκτρική formula είναι μία συναρπαστική προοπτική. Η Nissan έχει πλούσια ιστορία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, όπως με το Skyline και το GT-R. Η παρουσία μας στη Formula E θα ενισχύσει το κύρος της μάρκας και παράλληλα θα μας δώσει την ευκαιρία να δοκιμάσουμε την τεχνολογία σε ακραία επίπεδα.