Elon Musk: Ακόμη και ο Tony Stark θα τον ζήλευε, αν υπήρχε στην πραγματικότητα
Tι κοινό έχουν ένα βιντεοπαιχνίδι, μία προπληρωμένη κάρτα, ένας πύραυλος και ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Μα, φυσικά τον ίδιο διορατικό εμπνευστή. Τον Ίλον Μασκ!
- -
- -
Ο Tony Stark
αποτελεί αποκύημα της φαντασίας του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα
Stan Lee. Στο γνωστό κόμικ, ο bon viveur επιχειρηματίας-εφευρέτης
έχει κατασκευάσει μία ατσάλινη στολή, την οποία όταν φορά γίνεται ο
διάσημος σούπερ ήρωας Iron Man.
Το 2008, λοιπόν, όταν ο Jon Favreau μετέφερε την ιστορία του Tony
Stark στη μεγάλη οθόνη είχε δύο ανθρώπους στο μυαλό του. Τον Robert
Downey Jr. και τον Elon Musk. Τον πρώτο για να ενσαρκώσει το ρόλο
και τον δεύτερο επειδή αποτελεί σήμερα ό,τι πιο κοντινό σε ευφυΐα
και δημιουργικότητα στο φανταστικό χαρακτήρα του Stan Lee.
Αν το σκεφτεί κανείς ψύχραιμα, ο
Νοτιοαφρικανός-Καναδός-Αμερικανός (κάτοχος και των τριών
διαβατηρίων) Musk, διαθέτει αρκετά στοιχεία από τον ήρωα που
δημιούργησε ο Lee το 1963. Ένας επίμονος, διορατικός
επιχειρηματίας-εφευρέτης (δεν είναι τυχαία η σειρά) που έμελλε να
επενδύσει σε 19 εταιρείες και να πρωτοπορήσει με τις περισσότερες
από αυτές.
Εξάλλου, η εμφάνιση του στο Iron Man 2 μόνο τυχαία δεν είναι…
Βλέπετε, νωρίτερα ο Robert Downey Jr. συζήτησε για αρκετές ώρες
μαζί του προσπαθώντας να αφομοιώσει το ρόλο του Tony Stark, με
αποτέλεσμα η συμμετοχή του Musk στην ταινία να προκύψει στη
συνέχεια.
Όμως ποιος είναι πραγματικά ο Elon Musk; Εμείς τον γνωρίζουμε ως
CEO της Tesla, αλλά οι
φίλοι του διαστήματος τον έχουν συνδέσει με την Space X, ενώ οι
millennials με το πρότυπο του «σπασίκλα» που η… start up
εταιρεία του (νεοφυής επιχείρηση, sic) γνώρισε την αποδοχή που της
άξιζε. Η αλήθεια είναι πως ο Elon Musk είναι όλα αυτά
συγχρόνως!
Bullying εσείς;
Britannica εγώ!
Ο Elon Musk γεννήθηκε στη Νότια Αφρική το 1971. Η μητέρα του,
Maye Musk,
είναι μοντέλο για περισσότερα από 50 χρόνια που συνεχίζει μέχρι και
σήμερα, στα 70 της, να εντυπωσιάζει όντας παράλληλα influencer,
διατολόγος και έχοντας μάλιστα στο ενεργητικό της εξώφυλλα σε πολλά
γνωστά περιοδικά όπως το Vogue και οι Times. Η Maye δεν μπορούσε να
διανοηθεί τι θα καταφέρει ο γιος της στο μέλλον.
Στα εννιά του χρόνια, οι γονείς του χώρισαν με αποτέλεσμα να
αλλάξει επτά σχολεία και να περάσει μια πολύ μοναχική εφηβεία. Οι
συναναστροφές του ήταν περιορισμένες, ενώ δεν συμπεριλαμβανόταν
ανάμεσα στα δημοφιλή αγόρια του σχολείου. Ο Musk βίωσε το bullying
στο πετσί του, με χειρότερη εμπειρία τη μέρα που τον έριξαν από τις
σκάλες του σχολείου και εν συνεχεία τον χτύπησαν, σε σημείο που
έμεινε αναίσθητος.
Παρόλα αυτά, έμεινε κλεισμένος στο δικό του κόσμο, εκείνον της
δημιουργικής περιέργειας. Μόλις στα 9 του χρόνια, και αφού είχε
διαβάσει ολόκληρη την εγκυκλοπαίδεια της Britannica, ξεκίνησε να
ασχολείται με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Ο έρωτας ήταν
κεραυνοβόλος και χωρίς την παραμικρή βοήθεια κατάφερε σε αυτή την
τρυφερή ηλικία να μάθει βασικό προγραμματισμό.
Την ίδια περίοδο αναπτύχθηκε η αγάπη του για το διάστημα.
Προσπαθούσε να κατασκευάσει τους δικούς του αυτοσχέδιους πυραύλους
και όπως έχει παραδεχθεί ο ίδιος, είναι τυχερός που ακόμα έχει όλα
του τα δάκτυλα. Μόλις στα 12 καταφέρνει να κλείσει την πρώτη του
επιχειρηματική συμφωνία, πουλώντας το βιντεοπαιχνίδι Blaster που ο
ίδιος δημιούργησε έναντι 500 δολαρίων. Και κάπου εκεί η ιστορία
άλλαξε. Όχι μόνο η δική του...
Show me the money
Η γη της επαγγελίας και της ευκαιρίας είναι για κάποιους οι
Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Με την πρώτη ευκαιρία o Μusk έφυγε
από τον Καναδά που είχε μετακομίσει και ταξίδεψε στις ΗΠΑ για το
μεταπτυχιακό του στην Φυσική στο Stanford. To όνειρο έγινε
πραγματικότητα, αλλά ο Musk τα παράτησε μετά από μόλις δύο μέρες. Ο
ίδιος αναφέρει ότι στόχος του ήταν να αρπάξει ευκαιρίες που υπήρχαν
στην αγορά, αλλά η πραγματικότητα ήταν πως έπρεπε να βρει
έσοδα.
Εκείνη την περίοδο ο Νοτιοαφρικανός-Καναδός-Αμερικανός ζούσε με
ένα δολάριο την ημέρα, ποσό αστείο ακόμα και για τα δεδομένα
εκείνης της εποχής. Έτσι, το 1995 «άδραξε την ευκαιρία» και μαζί το
αμερικανικό όνειρο, ξεκινώντας τη νεοφυή επιχείρηση του. Την Zip2
που πουλούσε λογισμικά διαχείρισης περιεχομένου σε επίδοξους Online
εκδότες. Ακόμα και σήμερα μπορεί να ακούγεται υπερβολικό, αλλά η
συγκεκριμένη υπηρεσία πουλήθηκε αργότερα στην Alta Vista για
περισσότερα από 300 εκατομμύρια δολάρια!
Και ξαφνικά, ο Musk γίνεται εκατομμυριούχος στα 28 του χρόνια.
Όμως, αντί να αγοράσει κάποιο νησί ή να απολαύσει τις χαρές της
ζωής, αποφασίζει να υλοποιήσει την επόμενη ιδέα του. Ποια ήταν
αυτή; Μία χρηματοοικονομική online υπηρεσία με την ονομασία X.com,
η οποία εν συνεχεία μετονομάστηκε σε PayPal. Σας θυμίζει κάτι;
Η γνωστή υπηρεσία, την οποία και σήμερα οι περισσότεροι
χρησιμοποιούμε για ασφαλείς συναλλαγές στο διαδίκτυο, αποτελεί
επινόηση του Musk. To eBay μύρισε αίμα, αγόρασε την επιχείρηση και
ο Musk με το 11% που είχε στην κατοχή του έγινε κατά 165
εκατομμύρια δολάρια πλουσιότερος.
"Αποικισμός σε άλλους πλανήτες"
Όποιος και να το έλεγε αυτό, μάλλον θα ακουγόταν αστείο. Πόσω
μάλλον αν ερχόταν από τα χείλη ενός νεαρού επιχειρηματία. Η ψύχωση
του Musk εξαρχής ήταν το διάστημα. Ποτέ δεν το έκρυψε. Εξάλλου,
μέχρι και σήμερα δηλώνει ότι ο μοναδικός τρόπος να σωθεί η
ανθρωπότητα είναι να καταφέρει να αποικήσει άλλους πλανήτες.
Έχοντας σώσει όλα του δάκτυλα από τους πυραύλους που κατασκεύαζε σε
μικρή ηλικία, θέλησε να αποκτήσει τους δικούς του. Όμως, το κόστος
ήταν τεράστιο, ακόμα και για τον νεαρό εκατομμυριούχο. Η ιδέα του
ήταν τόσο απλή, που οι περισσότεροι θα χαμογελούσαν ειρωνικά.
Αποφάσισε να ιδρύσει την Space X, τη δική του εταιρεία
κατασκευής πυραύλων, μέσω της οποίας θα μπορούσε να κάνει το ταξίδι
στο διάστημα πραγματικότητα. Μπορεί να ήταν Διευθύνων Σύμβουλος,
αλλά παράλληλα είχε τον τίτλο του επικεφαλής του τεχνικού τμήματος.
Ολόκληρες μέρες και εβδομάδες έμενε στο εργαστήριο προσπαθώντας να
κάνει το όνειρο του πραγματικότητα. Και όλα αυτά χωρίς τη βοήθεια
επενδυτών, παρά μόνο με δικά του χρήματα.
Από τους πυραύλους αέρος, σε αυτούς του
εδάφους
Παλεύοντας ανάμεσα σε πυραύλους και διαστημικά προγράμματα, ο
Martin Eberhard έμελλε να ταράξει ακόμα περισσότερο τα ήδη
φουρτουνιασμένα κύματα του Musk. Εκείνη την εποχή τα ηλεκτρικά
αυτοκίνητα είχαν κακή φήμη, όλοι θεωρούσαν πως δεν είναι πρακτικά
και σε καμία περίπτωση δεν διακατέχονταν από δυναμικά
χαρακτηριστικά.
Ο Eberhard έπεισε τον δαιμόνιο Musk πως μαζί μπορούν να το αλλάξουν
αυτό. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία της Tesla Motors και το πρώτο
αυτοκίνητο που σχεδίασαν ήταν το διθέσιο ηλεκτρικό Roadster, με
αυτονομία 400 χιλιομέτρων και επιδόσεις της τάξεως των 4 sec για το
0-100!
Houston we have a problem
Με τα δύο πόδια σε δύο καράβια, αρχικά ο Musk δέχεται πυρά από
παντού. Το Tesla Roadster αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα, την
ώρα που η Space X έχει τρεις αποτυχημένες εκτοξεύσεις πυραύλων.
Μεθοδικός όπως πάντα, εστιάζει στο κάθε πρόβλημα ξεχωριστά. Στην
Space X εξακολουθεί να επενδύει στηρίζοντας το όραμα που είχε από
την πρώτη μέρα.
Την ίδια ώρα στην Tesla αποφασίζει να κάνει… «πραξικόπημα». Βάζει
40 εκ. δολάρια, πετάει τον Eberhard εκτός και δανείζει με άλλα 40
εκ. την εταιρεία ποντάροντας στην επιβίωση της. Όμως, ακόμα και
αυτό δεν ήταν αρκετό για τη επιβίωση της Tesla, με τον Musk να
ξεδιπλώνει ακόμα μία πτυχή του πληθωρικού ταλέντου του.
Ο πανέξυπνος Νοτιοαφρικανός-Καναδός-Αμερικανός προσπαθεί να κλείσει
συμφωνίες εκατομμυρίων, οι οποίες θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα
της εταιρείας. Και συγκεκριμένα σε δύο περιπτώσεις κάνει επίδειξη
των διαπραγματευτικών του ικανοτήτων, που πιθανότατα θα μεταφερθούν
στον κινηματογράφο. Αρχικά με την Daimler, όταν προσπάθησε να
κερδίσει τη συμφωνία για την κατασκευή των μπαταριών του ηλεκτρικού
Smart.
Έχοντας καλέσει τους ανθρώπους της γερμανικής εταιρείας στην
Αμερική για να δουν από κοντά τις εγκαταστάσεις της Tesla,
αποφασίζει να κάνει το κάτι παραπάνω.
Αγοράζει ένα Smart, το μετατρέπει σε ηλεκτρικό μέσα σε έξι
εβδομάδες και κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, απλά προτρέπει
τους ανθρώπους της Daimler να το οδηγήσουν. Αυτό ήταν αρκετό για να
συμφωνήσει η γερμανική εταιρεία, αγοράζοντας αργότερα και μερίδιο
στην Tesla, φέρνοντας μαζί σημαντική ρευστότητα στην εταιρεία.
Αντίστοιχα στρατηγική ήταν η συνάντηση του και με τον Akio Toyoda,
με τον οποίο ο Musk διακαώς προσπαθούσε να κλείσει ραντεβού. Όταν
τα κατάφερε, ο Νοτιοαφρικανός-Καναδός-Αμερικανός τον προέτρεψε να
πάνε μία βόλτα με το Tesla Roadster. Ο Elon γνώριζε ότι ο Toyoda
είναι λάτρης της αυτοκίνησης και από τη στιγμή που βρέθηκαν οι δυο
τους στο διθέσιο roadster, εν συνεχεία όλα ήταν πολύ απλά. O Musk
βρέθηκε με 40 εκατομμύρια επιπλέον στον προϋπολογισμό της Tesla και
έναν ισχυρό σύμμαχο στο πλευρό του.
Limit up!
Οι στρατηγικές συμφωνίες με τους δύο κολοσσούς ήταν κινήσεις που
άλλαξαν την ιστορία της Tesla. Την ίδια ώρα εισάγει την εταιρεία
του στο χρηματιστήριο, αυξάνοντας την ρευστότητα, όντας η πρώτη
αυτοκινητοβιομηχανία που έκανε κάτι τέτοιο μετά από δεκαετίες, με
την τελευταία να είναι η Ford το 1956.
Έχοντας πλέον τα απαραίτητα χρήματα η Tesla αρχικά βελτιώνει το
roadster και εν συνεχεία ξεκινάει την παραγωγή νέων μοντέλων, όπως
τα Model S, Model X, Model 3 και προσφάτως το εκκεντρικό
Cybertruck. Μέχρι και σήμερα τα νούμερα αυξάνονται κάθε χρόνο
σημειώνοντας ρεκόρ. Και είναι χαρακτηριστικό ότι το 2019 η Tesla
πούλησε τα περισσότερα από ποτέ, και συγκεκριμένα 400.000
αυτοκίνητα! Όταν από το χρόνο ίδρυσης της εταιρείας μέχρι και το
2010 είχαν πωληθεί συνολικά λιγότερα από 10.000…
Τα υπόλοιπα τα γνωρίζετε - διαβάζετε χρόνια τώρα στο gocar.gr. Η
Tesla μπορεί να πέρασε από πολλά σκαμπανεβάσματα, αλλά θεωρείται
σήμερα από τους ηγέτες της ηλεκτροκίνησης.
Φυσικά, o Μusk δεν εστίασε μόνο στην Tesla, αφού η μεγάλη του
αγάπη ήταν και παραμένει η εξερεύνηση του διαστήματος. Παρά τις
αποτυχημένες εκτοξεύσεις πυραύλων, εξακολούθησε να στηρίζει την
Space X τη στιγμή που κανείς δεν τον πίστευε. Και το αποτέλεσμα
είναι σήμερα να έχει συμβόλαιο συνεργασίας με τη NASA έχοντας
κατασκευάσει τον πύραυλο Falcon. Ο οποίος φυσικά πήρε το όνομα του
από το ομώνυμο διαστημόπλοιο του Han Solo στον Πόλεμο των
Άστρων…
Η τελευταία και νεότερη εκδοχή του, το Falcon Heavy, απογειώθηκε
από τη Γη το 2018 έχοντας ως φορτίο το προσωπικό Tesla Roadster του
Musk. Το οποίο με οδηγό τον Starman (μία κούκλα) βρίσκεται καθοδόν
προς τον Άρη.
Όμως, μετά τον Starman έχει φτάσει το πλήρωμα του χρόνου για την
Space X να πραγματοποιήσει τις πρώτες επανδρωμένες πτήσεις στο
διαστημικό σταθμό, οι οποίες θα ξεκινήσουν μέσα στον επόμενο χρόνο.
Με το επιχειρηματικό στοιχείο που τον διακρίνει να παραμένει
έντονο, ο Musk γνωστοποίησε πως μαζί με τους αστροναύτες θα μπορούν
να ταξιδέψουν έως και τέσσερις τουρίστες!
Στοιχείο που ανοίγει νέους ορίζοντες όσον αφορά τα διαστημικά
ταξίδια, κάτι που ο ίδιος έχει αναφέρει αρκετές φορές στο παρελθόν
πως θα είναι εφικτό στο άμεσο μέλλον και τώρα ετοιμάζεται να
υλοποιήσει μέσα στην επόμενη διετία. Αν σκοπεύετε να εξασφαλίσετε
μία θέση, έχετε υπόψη σας ότι θα πρέπει να αποταμιεύσετε περίπου 10
με 20 εκατομύρια δολάρια...
Αστείρευτη πηγή ιδεών
Το κύριο χαρακτηριστικό του Musk δεν είναι μόνο η δημιουργική
περιέργεια, αλλά και το γεγονός ότι είναι ανήσυχο πνεύμα. Δεν
σταματάει ποτέ να παράγει ιδέες, με την τελευταία του να είναι το
Hyperloop! Ένα σύστημα
μεταφοράς με τρένο το οποίο θα κινείται σε τούνελ και η ταχύτητα
του θα αγγίζει τα 1.100 km/h!
Ο ίδιος αναφέρει ότι θα μπορεί να καλύψει την απόσταση San
Francisco-Los Angeles μέσα σε μισή ώρα, όταν με αυτοκίνητο
απαιτούνται σχεδόν 6 ώρες! Και ο Musk δεν σταματάει εδώ, αφού
παράλληλα έχει ιδρύσει και την «The Boring Company» με ειδίκευση
στην κατασκευή τούνελ. Για παν ενδεχόμενο...
Τελευταία, δεν παρέλειψε να ασχοληθεί και με την πολιτική. Βέβαια,
η επιλογή του να στηρίξει τον Donald Trump αποδοκιμάστηκε από
αρκετούς, αλλά ο Musk στήριξε την επιλογή του. Συμπεριλήφθηκε στην
επιτροπή συμβούλων του Αμερικανού προέδρου των ΗΠΑ, αλλά αποχώρησε
τη στιγμή που ο Trump βγήκε από τη συμφωνία του Παρισιού για την
υπερθέρμανση του πλανήτη.
Ο ίδιος ο Elon, δήλωσε ότι προσπάθησε να τον μεταπείσει, αλλά όταν
διαπίστωσε ότι αυτό είναι αδύνατο, δεν είχε άλλη λύση από το να
αποχωρήσει από την επιτροπή στηρίζοντας τις απόψεις και τα πιστεύω
του.
"Μόνο όταν πάμε στον Άρη"
Αυτός είναι ο επόμενος στόχος του Elon Musk, τον οποίο μόλις
εκπληρώσει έχει… απειλήσει ότι θα ηρεμήσει, αφού θα έχει κάνει όλα
του τα όνειρα πραγματικότητα.
Ο Νοτιοαφρικανός με το καναδικό και αμερικανικό διαβατήριο δεν
είναι απλά ένας επιχειρηματίας που επένδυσε συνολικά σε 19
εταιρείες, και μάλιστα με επιτυχία. Είναι μηχανικός, εφευρέτης,
καινοτόμος και εξερευνητής. Μία τεράστια προσωπικότητα, με
ιδιαίτερο τρόπο σκέψης και λειτουργίας που κάθε φορά έθετε τον πήχη
ψηλότερα.
Κάλλιστα θα μπορούσε στα 28 του να κάνει τη ζωή του bon viveur, που
τόσο λατρεύει, χωρίς να στύβει το μυαλό του για την επόμενη ιδέα.
Αντιθέτως, αποδείχθηκε διορατικός και επίμονος, ρισκάροντας και
στηρίζοντας τις επιλογές του μέχρι τέλους. Χαρακτηριζόμενος από
θέληση, πάθος και επιθυμία να αποδείξει ότι πάντα έχει δίκιο.
Και το σημαντικότερο; Με τις επιλογές του να έχουν στόχο να
αλλάξουν και να κάνουν καλύτερο τον κόσμο γύρω μας. Για αυτόν
ακριβώς το λόγο θεωρείται ένας από τους ανθρώπους που επηρέασαν σε
μεγάλο βαθμό τον 21ο αιώνα.