Ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα: Το πρωτόκολλο για την απολύμανση και την παράδοσή τους στους πελάτες
Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων, Δημήτρης Μαγγιώρος, μιλάει στο GOCAR για την επιστροφή στην κανονικότητα αυτό το καλοκαίρι, τα αιτήματα του κλάδου και το πώς θα αλλάξουν οι συνήθειες των ταξιδιωτών
- -
- -
Τα καθηλωμένα αεροπλάνα, τα κλειστά σύνορα, η καραντίνα λόγω του κορονοϊού, έχουν επιφέρει πλήρη παύση δραστηριότητας σε κάθε κομμάτι του τουρισμού. Τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα δεν θα μπορούσαν να αποτελούν εξαίρεση, με σχεδόν το σύνολο του στόλου να παραμένει σε ακινησία κατά τον Απρίλιο, τον πρώτο μήνα υπό φυσιολογικές συνθήκες της μακράς ελληνικής τουριστικής περιόδου.
Από τον Μάιο θα δούμε όμως μία σταδιακή επιστροφή σε αυτό που ονομάζουμε κανονικότητα. Και – έστω για μικρότερο διάστημα – οι δημοφιλείς προορισμοί της χώρας θα υποδεχτούν τουρίστες. Τι ισχύει όμως για τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα και τις επιχειρήσεις rent a car; Πώς θα γίνεται η απολύμανση οχημάτων και εγκαταστάσεων και τι θα συμβεί σε περίπτωση ύποπτου κρούσματος;
Απαντήσεις σε όλα αυτά μας δίνει ο κ. Δημήτρης Μαγγιώρος, Πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Ελλάδος και Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της ΑUTOHELLAS SA – HERTZ.
GOCAR: Ποια είναι η κατάσταση αυτή τη στιγμή στον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων; Σε τι ποσοστό έχουν υποχωρήσει οι ενοικιάσεις οχημάτων αλλά και ο τζίρος των εταιρειών-μελών του συνδέσμου;
Δημήτρης Μαγγιώρος: Έχουμε δύο ειδών
ενοικιάσεις, αυτές με συμβόλαια μακροχρόνιας ενοικίασης, γνωστά ως
leasing, και αυτές με συμβόλαια βραχυχρόνιας ενοικίασης, οι
ενοικιάσεις δηλαδή από τουρίστες. Τέτοια εποχή, Απρίλιο μήνα,
κανονικά θα είχε ήδη αρχίσει η σεζόν, θα είχαν ήδη φτάσει τα πρώτα
εκατοντάδες τσάρτερ και ήδη οι πρώτες χιλιάδες αυτοκινήτων θα ήταν
ήδη στο δρόμο.
Σήμερα τίποτα δεν κινείται. Στόλοι απαξιώνονται, ενώ τα έξοδα
τρέχουν. Η πτώση είναι αυτή τη στιγμή στο 90%. Αφήνω ένα 10%, διότι
υπάρχουν ελάχιστα αυτοκίνητα που κινούνται, κυρίως με Έλληνες
πελάτες, τα οποία ήταν ενοικιασμένα με τον μήνα, ή από εταιρείες
courier που κάνουν διανομές. Τα αυτοκίνητα rent a car, που είναι
καθαρά εποχιακά, σε νησιά όπως η Κάρπαθος, η Μύκονος, η Ζάκυνθος, η
Κρήτη είναι ακινητοποιημένα στο 100%. Μιλάμε για έναν στόλο περίπου
90.000 οχημάτων, από τα οποία δεν κινούνται περισσότερα από
9.000.
Όσο τα αεροδρόμια είναι κλειστά, όσο οι κυβερνήσεις έχουν τον κόσμο
σε καραντίνα, τόσο οι βραχυχρόνιες – rent a car – ενοικιάσεις είναι
σε κατάσταση απόλυτου «μηδέν».
GOCAR: Πρόσφατα ο Υπουργός Ανάπτυξης και
Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης χαρακτήρισε τον κλάδο σας «εξαιρετικά
πληττόμενο» και είπε ότι θα υπάρξει κρατική παρέμβαση. Τι έχετε
ζητήσει από την κυβέρνηση και πώς ευελπιστείτε ότι θα βοηθήσει τον
κλάδο;
Δημήτρης Μαγγιώρος: Ο ΚΑΔ του κλάδου μας έχει
μπει στις πληττόμενες επιχειρήσεις. Άρα επωφελείται των μέτρων που
έχει λάβει ήδη η κυβέρνηση, όπως τα 800 ευρώ για όσους εργαζόμενους
είναι σε αναστολή, η μετάθεση των φορολογικών υποχρεώσεων, η
έκπτωση κατά 40% στα ενοίκια. Όλα αυτά τα μέτρα είναι σωστά,
αφορούν και εμάς και γνωρίζω ότι όλες οι επιχειρήσεις rent a car
έχουν κάνει χρήση τους.
Επιπροσθέτως, ο κλάδος μας θα ήθελε να δει λύσεις στο θέμα των
τελών κυκλοφορίας, καθώς τα αυτοκίνητα δεν κυκλοφορούν. Αλλά και
στον ΦΠΑ, ζητήσαμε μείωση του συντελεστή, από το 24% στο 13%, όπως
τα ξενοδοχεία. Δεν ξέρω τι οικονομικές αντοχές έχει το κράτος για
να το κάνει.
Όσον αφορά τα ασφάλιστρα, πρόκειται για εμπορική συμφωνία
ανάμεσα στον πελάτη και την ασφαλιστική εταιρεία. Γνωρίζω ότι
αρκετές εταιρείες rent a car έχουν κινηθεί προς τις ασφαλιστικές
εταιρείες για να ζητήσουν εκπτώσεις, καθώς οι στόλοι είναι
καθηλωμένοι και δεν έχουν δείκτες ατυχημάτων.
GOCAR: Οι περιορισμοί στις αεροπορικές συνδέσεις
από χώρα σε χώρα ενδέχεται να παραμείνουν σε ισχύ για αρκετούς
ακόμη μήνες. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την τουριστική
σεζόν; Ο τουρισμός φέτος θα είναι μόνο εσωτερικός;
Δημήτρης Μαγγιώρος: Θεωρώ ότι τα αεροδρόμια δεν
θα παραμείνουν κλειστά για μήνες ακόμη, πόσο μάλλον μέχρι το τέλος
του 2020. Αν γίνει κάτι τέτοιο, θα υπάρξει πρωτοφανής παγκόσμια
ύφεση, που δεν έχουμε δει ούτε στα μέσα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Χαρακτηριστικό είναι ότι κράτη ακόμη και με πολλαπλάσια κρούσματα
ανά 100.000 κατοίκους ήδη έχουν ανοίξει την οικονομία τους, έστω
δειλά-δειλά. Μαγαζιά λιανικής, εμπορικά, κάποια εστιατόρια.
Η Ελλάδα δεν έχει ακόμη ξεκινήσει. Κατά τη γνώμη μου κακώς, αλλά
δεν είμαι ο ειδικός επιστήμονας. Η καμπύλη μας είναι χαμηλή εδώ και
αρκετές ημέρες, άρα θα μπορούσε η Ελλάδα να είχε προηγηθεί της
Αυστρίας, της Δανίας, της Γερμανίας. Αυτό το κρίνουν βέβαια οι
ειδικοί.
Τα σενάρια που επεξεργάζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αφορούν άνοιγμα
των εσωτερικών ευρωπαϊκών συνόρων μέσα στον Μάιο στο καλό σενάριο,
ή τον Ιούνιο στο μέτριο σενάριο. Και τον Αύγουστο να ανοίξουν τα
εξωτερικά σύνορα με Αμερική, Κίνα και Ρωσία.
Το θέμα είναι ο κόσμος τι θα κάνει. Αν δηλαδή θα επιτραπεί το ταξίδι, με απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με βάση το τεστ για κορονοϊό ή τεστ αντισωμάτων. Τα δύο αυτά μοντέλα έχουν διαφορετικό κόστος και διαφορετικό χρόνο εφαρμογής. Όλα αυτά είναι υπό συζήτηση. Και μπορεί να ανατρέψουν δραστικά τα ΑΕΠ στον νότο, αν τα ταξίδια είναι εξαιρετικά δύσκολα. Κάθε μέρα μετράει. Ακόμη και στην Ελλάδα αρχίσαμε να μιλάμε πλέον για «ανοσία της αγέλης».
GOCAR: Μήπως όσοι Έλληνες ταξιδέψουν το καλοκαίρι σε κάποιο νησί, φοβηθούν – λόγω του κορονοϊού - να ενοικιάσουν ένα αυτοκίνητο και προτιμήσουν να πάρουν μαζί τους το δικό τους; Ποια διαδικασία ακολουθείται από τις εταιρείες για την απολύμανση των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων;
Δημήτρης Μαγγιώρος: Ως σύνδεσμος του κλάδου
έχουμε ήδη συζητήσει με τα μέλη μας και σύντομα θα εκδοθεί μία
σύσταση. Πολλές εταιρείες rent a car έχουν ήδη εφαρμόσει μία σειρά
μέτρων προστασίας των αυτοκινήτων, των πελατών και των υπαλλήλων.
Υπάρχει το πρωτόκολλο διαχείρισης της κατάστασης, το οποίο
διαθέτουν οι εταιρείες.
Π.χ. τα αυτοκίνητα απολυμαίνονται σε 6 σημεία πριν παραδοθούν προς
ενοικίασης, το κλειδί επίσης θα απολυμαίνεται. Και βέβαια αν συμβεί
κάτι, αν ένας πελάτης ή υπάλληλος εμφανίσει συμπτώματα, τότε θα
γίνεται lockdown του καταστήματος ενοικίασης οχημάτων. Αφού γίνει
απολύμανση των χώρων, θα πάει μία άλλη ομάδα εργαζομένων που θα
αντικαταστήσει την ομάδα που θα μπει σε καραντίνα για 7 ημέρες. Το
δε αυτοκίνητο, καλό θα είναι να απομονωθεί για 3
ημέρες.
GOCAR: Θεωρείτε ότι οι τιμές ενοικίασης αυτοκινήτων θα υποχωρήσουν;
Δημήτρης Μαγγιώρος: Ναι, το πιστεύω αυτό. Είναι ένα αποτέλεσμα της υπερπροσφοράς προϊόντος. Τα πολλά ακινητοποιημένα αυτοκίνητα θα πιέσουν τις τιμές προς τα κάτω.
GOCAR: Πώς φαντάζεστε τον τουρισμό στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια; Οι ταξιδιώτες θα αλλάξουν τις συνήθειές τους;
Δημήτρης Μαγγιώρος: Η κοινή λογική λέει ότι
όταν έχουν μείνει «κλειδωμένοι» στα σπίτια τους 300 εκατ. άνθρωποι
που έχουν… βομβαρδιστεί από το αντίστοιχο μήνυμα «μένουμε σπίτι»,
με ελάχιστες εξαιρέσεις κάποιων χωρών, ο κόσμος θα μπει σε μία φάση
αγοραφοβίας. Ο κόσμος θα βγει έξω, θα κινηθεί αλλά θα πρέπει να
ξαναμάθει να κοινωνικοποιείται. Θα περάσει δηλαδή μία φάση
κοινωνικοποίησης που θα έχει αρνητικό αντίκτυπο και στο ταξίδι.
Ο κόσμος θα είναι στην αρχή λίγο διστακτικός, θα περιμένει να
ακούσει πρώτα κάποιον άλλον που πήγε στο συγκεκριμένο μέρος
διακοπές. Ο κόσμος αγωνιά να επιστρέψει στην κανονικότητα, απλά δεν
θέλει να είναι ο πρώτος που θα βγει στο δρόμο, θέλει να είναι ο
δεύτερος. Πιστεύω ότι το 2021 θα δούμε ισχυρή ανάπτυξη. Δεν θα
καλύψει μεν την απώλεια του 2020, αλλά τα επόμενα χρόνια θα είναι
πολύ καλύτερα από την οικονομική τραγωδία που βιώνουμε σήμερα.