Συνέντευξη Γιώργος Κούκος: Ο Έλληνας σχεδιαστής των best sellers
Από το 2006, σχεδίασε για μοντέλα που έσπασαν ταμεία όπως το Toyota Prius III, Toyota avensis III κ.α. Ο Γιώργος Κούκος όμως, είναι ένας άνθρωπος που έχει να πει πολλά περισσότερα – και εμείς τον ακούμε προσεκτικά.
- -
- -
Οδηγεί μια κατακίτρινη Ferrari F355 και του αρέσει πολύ η κουβέντα, μέσα στην οποία πολλές φορές φροντίζει να ξεκαθαρίσει πως όλα του τα δημιουργήματα δεν είναι μόνο δικό του αποτέλεσμα αλλά το προϊόν συνεργασίας μιας ικανής ομάδας. Σε αντίθεση με τον εξαιρετικά low profile χαρακτήρα του, τα δημιουργήματά του αμέσως φώναξαν δυνατά την επιτυχία τους χωρίς να κρυφτούν λεπτό. Ζει στο εξωτερικό και διατηρεί ένα μοναδικό πάθος που τον συντρόφευσε στη μέχρι σήμερα πορεία του, καθώς όπως μας εξήγησε, αυτό ήταν η κινητήριος δύναμη για να συνεχίσει.
Ο λόγος για τον Γιώργο Κούκο, τον Έλληνα
σχεδιαστή του οποίου το όνομα βρίσκεται πίσω από το σχέδιο του
Prius τρίτης γενιάς, του Avensis τρίτης γενιάς, αλλά και αρκετών
μοντέλων της Subaru, όπως του Legacy και του Outback. Στο
πέρασμα των χρόνων έχει εργαστεί για πολλές μεγάλες
εταιρείες (Toyota, Lexus, Subaru,Ferrari κ.ά.) ενώ πλέον
βρίσκεται στην κινέζικη Changan, μια εταιρεία που αναπτύσσεται σε
ταχύτατους ρυθμούς και σύντομα θα βρεθεί σε περισσότερες
αγορές.
Είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε μαζί του, να συζητήσουμε για πολλά ενδιαφέροντα θέματα και μέσα από τα δικά του μάτια να… ανοίξουμε τα δικά μας, αφού μάθαμε την οπτική που έχουν οι άνθρωποι που «γεννάνε» τα αυτοκίνητα, που τα δημιουργούν πραγματικά από μια λευκή κόλλα χαρτί.
Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει ένας σχεδιαστής είναι η πίεση του χρόνου;
«Η πίεση του χρόνου και η αναποφασιστικότητα. Αν υπάρχει κάποιος που χτυπήσει το χέρι στο τραπέζι και πει θέλω «αυτό, τώρα» τότε οι σχεδιαστές μπορεί να τρέχουν νύχτα-μέρα, αλλά τουλάχιστον ξέρουν για τι τρέχουν. Αν έχεις τη μια οδηγία σήμερα και μετά, το πλάνο αλλάξει εντελώς, τότε αυτό θα γίνει πολλές φορές και θα αποσυντονίσει την ομάδα. Εκεί, ο επικεφαλής σχεδιαστής πρέπει να κρίνει τι θα «περάσει» στο υπόλοιπο team για να μην επικρατεί διαρκώς ένα κλίμα σύγχυσης.»
Ποιο αυτοκίνητο έφτασε στην παραγωγή σχεδόν ίδιο με το πρώτο σκίτσο;
«Κανένα. Μετά το πρώτο σκίτσο γίνονται πάντα αλλαγές. Μάλιστα αν υπάρχει και concept car, το οποίο μοιάζει σημαντικά με το μοντέλο παραγωγής, τότε υπάρχει πιθανότητα το πρωτότυπο να βγήκε μετά το τελικό αυτοκίνητο. Να έφτιαξαν δηλαδή το αυτοκίνητο που θα πουληθεί και μετά να του κάνουν μικρές αλλαγές για να βγάλουν ένα πρωτότυπο. Ο κόσμος θα δει πρώτα το πρωτότυπο, θα εντυπωσιαστεί και στη συνέχεια θα δει το αυτοκίνητο παραγωγής που του μοιάζει πολύ. Παρά το γεγονός ότι το μοντέλο παραγωγής προηγήθηκε.»
Πού εργάστηκες για μεγαλύτερο διάστημα;
«Ήμουν εννέα χρόνια στο στούντιο του Σωτήρη Κωβού.»
Πες μας μερικά μοντέλα πάνω στα οποία εργάστηκες όσο βρισκόσουν στο στούντιο του Σ. Κωβού
«Όταν ξεκίνησε η συνεργασία μας δούλευαν πάνω στο δεύτερο Toyota Yaris. Λίγο μετά βγήκε το Suzuki Swift της αντίστοιχης χρονολογίας. Ύστερα δουλέψαμε πάνω και σε άλλα μοντέλα όπως το τρίτο Toyota Avensis και το Toyota Prius του 2009. Αρκετά ήταν και τα αυτοκίνητα που σχεδιάστηκαν για τη Subaru, όπως το Outback και το Legacy.»
Πες μας μερικά αυτοκίνητα του σήμερα που θεωρείς όμορφα
«Είναι δύσκολο να βρω και να σου πω όμορφα αυτοκίνητα σήμερα. Μου αρέσει πολύ η προσπάθεια που έχει κάνει η Mazda, έχει φτιάξει φανταστικά πρωτότυπα. Πολύ όμορφα αυτοκίνητα. Πιέζει τόσο πολύ το engineering που καταλήγει να έχει τρομερό design, δεν μπορείς να φτιάξεις κάτι μοντέρνο πάνω σε μια παλιά πλατφόρμα. Η Mercedes έχει φτιάξει κάτι ιδιαίτερο, μου αρέσει ο τρόπος με τον οποίο «κάθονται» στο δρόμο τα μοντέλα τους. Έχουν κάτι.»
Πες μας και μερικά αυτοκίνητα του σήμερα που εσύ θεωρείς άσχημα
«Πάρα πολλά. Το Alfa Romeo Stelvio ας πούμε, το θεωρώ πολύ άσχημο. Σαν να μην το έχουν τελειώσει και να το έβγαλαν στην παραγωγή. Πολύ άσχημο βλέπω και το καινούργιο Toyota RAV4!»
Ποια αυτοκίνητα θα ήθελες να είχες σχεδιάσει; Επίσης, ποια αυτοκίνητα θα ήθελες στο γκαράζ σου;
«H Aston Martin DB9 είναι ένα πραγματικά όμορφο αυτοκίνητο, θα ήθελα να την έχω σχεδιάσει και να την είχα στο γκαράζ μου.»
Για τη Ferrari F355 (το αυτοκίνητό σου) τι άποψη έχεις;
«Κοίτα να δεις τι γίνεται. Στην αρχή δεν την αγαπούσα τόσο, μου άρεσε πάντα περισσότερο η 308. Αν βάλεις μια F355 κόκκινη δίπλα σε μια 308, φαίνεται… χοντρή. Έχει να κάνει με το design και το πέρασμα των χρόνων. Η 355 όμως είναι το αυτοκίνητο που έχει την ωραιότερη «φωνή» από όλα τα αυτοκίνητα στον κόσμο. Αν οδηγήσεις κάτι, μετά βγαίνεις έξω και το βλέπεις αλλιώς.»
Πώς μεταφράζεται στη σχεδίαση η ελευθερία που εξασφαλίζει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Που δεν απαιτεί τόσα μηχανικά μέρη;
«Κάθε αυτοκίνητο ξεκινά να σχεδιάζεται με βάση το που θέλουμε να κάθεται ο οδηγός. Σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το χαμηλότερο σημείο που μπορεί να καθίσει είναι πάνω από τις μπαταρίες που βρίσκονται στο πάτωμα. Επίσης οι πίσω, κάθονται ακόμα ψηλότερα λόγω κάποιων δομικών στοιχείων που βρίσκονται εκεί, κυρίως της ανάρτησης. Αυτά σπρώχνουν το κάθισμα προς τα εμπρός και η μπαταρία, το σπρώχνει προς τα πάνω, οπότε πάει ακόμη ψηλότερα. Όλοι τους πρέπει να έχουν και έναν χώρο για το κεφάλι τους, σωστά; Οπότε η οροφή σηκώνεται και το αυτοκίνητο γίνεται «ατσούμπαλο». Μέχρι τώρα δεν το έχουμε λύσει αυτό το πρόβλημα. Αν είναι SUV, είναι ΟΚ.»
Χρησιμοποιείτε αυτοκίνητα άλλων κατασκευαστών για σύγκριση;
«Βέβαια, κάνουμε benchmarking. Στην εταιρεία πρόσφατα είχαμε ένα Toyota C-HR για σύγκριση. Τα δεδομένα τα χρησιμοποιήσαμε για το SUV μας που λέγεται Uni T.»
Πες μας μερικά πράγματα για την Changan, την εταιρεία που δουλεύεις σήμερα
«Η Changan είναι μια εταιρεία με σοβαρή ανάπτυξη. Πριν από πέντε χρόνια έφτασε για πρώτη φορά σε παραγωγή ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων ανά χρόνο. Τώρα είμαστε στα 8 εκατομμύρια οχήματα του ομίλου γενικότερα. Δουλεύω σχεδόν έξι χρόνια εκεί. Τώρα ξεκινάμε και φτιάχνουμε ηλεκτρική πλατφόρμα, μέχρι σήμερα εστιάζουμε κυρίως στα θερμικά μοντέλα. Σκεφτόμαστε και τα υβριδικά. Τα αυτοκίνητα πωλούνται μόνο στην Κίνα αυτή τη στιγμή αλλά σύντομα θα έρθουνε και θα χτυπήσουν δυνατά γιατί έχουν πραγματικά ανταγωνιστικές τιμές. Αξιοσημείωτη η καινουρια μας σειρα UNI όπου ήμουν υπεύθυνος ανάπτυξης στα περισσότερα απο τα μοντέλα.»
Ο κόσμος τι θέλει σήμερα από ένα αυτοκίνητο; Τι λένε οι έρευνες στις οποίες έχετε πρόσβαση;
«Ο κόσμος πλέον δεν έχει τόσο καλό αισθητικό κριτήριο. Τον ενδιαφέρει περισσότερο η συνδεσιμότητα του αυτοκινήτου, να είναι η προέκταση του κινητού του. Σε γενικές γραμμές παίρνει ο,τι του δίνουν. Όταν η αισθητική άποψη έχει πέσει, δεν μπορεί να ξεχωρίσει σωστά το καλό από το κακό. Αυτό αφορά την πλειοψηφία.»