Συνέντευξη: Χρήστος Ρούσσης
Ανακατασκευάζοντας κλασσικά αυτοκίνητα: Η λατρεία του αυθεντικού γίνεται πηγή έμπνευσης και δημιουργίας
- -
- -
Ο Χρήστος Ρούσσης τρέφει ιδιαίτερη αγάπη σε αυτό που κάνει, διαθέτοντας μεράκι, γνώσεις και όρεξη, τα οποία φέρνουν σοβαρότητα και επαγγελματισμό σε κάθε επίπεδο. Έχοντας δημιουργήσει ένα ιδιαίτερο χώρο, ο οποίος είναι «ποτισμένος» με την αισθητική των αυθεντικών Jeep, αναπαλαιώνει και πουλάει στρατιωτικά Willys Jeep, πολιτικά Jeep, καθώς και άλλα κλασσικά μοντέλα. Κάθε δουλειά γίνεται με πλάνο, δημιουργώντας μια προσωπική επαφή με τον κάθε ιδιοκτήτη, ο οποίος δύσκολα θα ξεφύγει από τον ιδιαίτερο χώρο του μαγαζιού-συνεργείου, ακόμη και μετά την παράδοση του οχήματος. Παράλληλα ο χώρος γίνεται επίκεντρο για τις συναντήσεις ανθρώπων που μοιράζονται το ίδιο πάθος. Η ύπαρξη του Hellas GPV Club, δίνει τον τόνο της απόδρασης και της επαφής με την φύση, στοιχείο που απορρέει και από τον αυθεντικό χαρακτήρα των οχημάτων της Jeep.
Πότε ξεκινήσατε την επαγγελματική σας ενασχόληση με το αυτοκίνητο; Υπήρχε μήπως κάποια οικογενειακή παράδοση ή είστε μηχανικός πρώτης γενιάς;
Σε μικρή ηλικία ξεκίνησα με την ανακατασκευή του πρώτου ποδηλάτου μου. Είχα την αίσθηση της βελτίωσης, της δημιουργίας, και της ευχαρίστησης για το αποτέλεσμα. Έτσι μεγαλώνοντας με την βοήθεια του συχωρεμένου πατερά μου, στο γκαράζ του σπιτιού μας ασχοληθήκαμε με το δικό μας Willys (MBmod45). Νιώσαμε μεγάλη ικανοποίηση όταν μετά την ανακατασκευή είδαμε ένα κλασικό ιστορικό αυτοκίνητο που είχε παραμεληθεί στο χρόνο να ξανά παίρνει "ζωή".
Με τα μοντέλα τηςJeepπότε ασχοληθήκατε και για πιο λόγο;
Το 1987 ξεκινήσαμε με τα μοντέλα Jeep γιατί δεν είναι απλά κλασικά αυτοκίνητε αλλά ιστορικά. Είναι πρωτεργάτες της τετρακινησης και οχήματα που μπορείς να τα εμπιστευτείς και να εγγυηθείς για την αξιοπιστία τους.
Ποιες είναι οι δυσκολίες μιας πραγματικής ανακατασκευής;
Η εύρεση των απαιτουμένων ανταλλακτικών και η ανυπομονησία για το αποτέλεσμα. Υπενθυμίζω ότι τίποτα δεν είναι δύσκολο για τον άνθρωπο που έχει θέληση.
Οι πελάτες γνωρίζουν τι σημαίνει η ανακατασκευή ή πρέπει εσείς να τους εκπαιδεύσετε;
Καταρχήν εγώ δεν θα τους αποκαλούσα πελάτες. Ομοιοπαθείς ίσως. Εκπαίδευση σίγουρα χρειάζονται οι ημιμαθείς. Χρήσιμοι και βοηθοί είναι οι εραστές ενός κλασικού αυτοκίνητου.
Το κόστος ανακατασκευής είναι πάντα υψηλό κι από τι εξαρτάται;
Για την απόδοση του αποτελέσματος της δουλειάς μας το κόστος είναι πάντα χαμηλό. Ανάλογα με το μοντέλο ανακατασκευής, το κόστος ανταλλακτικών και την απαιτουμένη εργασία διαμορφώνεται το κόστος της τελικής τιμής.
Τι αναζητά κατά βάση ο πελάτης, που προχωράει στο restoration» ενός αυτοκινήτου;
Αρχικά αναζητά να παραδώσει το αγαπημένο του αυτοκίνητο σε "χρυσοχέρη" που έχει αδυναμία και αγάπη για τα κλασικά αυτοκίνητα. Η επομένη επιθυμία είναι να μην τον κλέψει ο "χρυσοχέρης". Δηλαδή περιμένει αξιοπιστία στο τελικό αποτέλεσμα.
Τι προτείνετε σε αυτούς που διατηρούν ένα παλαιό αυτοκίνητο για συναισθηματικούς λίγους;
Το βασικότερο είναι το όχημα να κινείται. Να χρησιμοποιούν συγκεκριμένα λιπαντικά, υγρά, καθώς και ειδικά συντηρητικά.
Η κατοχή ιστορικού οχήματος είναι μόδα ή αντικείμενο πόθου για λίγους;
Θα έλεγα ευτυχώς η πλειονότητα ιδιοκτήτων και ενδιαφερόμενων έχουν ή θα ήθελαν να αγοράσουν τέτοιου είδους οχήματα για καθαρά συναισθηματικούς λογούς. Αν μιλάμε για Jeep Willys η επιλογή αγοράς τους είναι και για λόγους χρησιμότητας και αντοχής τους σε αντίξοες συνθήκες. Προσωπικά εγώ δεν θυμάμαι να έχω πουλήσει η ανακατασκευάσει σε ανθρώπους που νιώθω ότι δεν το αγαπάνε και το παίρνουν για τον “γείτονα” ή τη "γκόμενα". Και αντίστοιχα πιστεύω ότι είναι αντικείμενα πόθου και βάση τιμής τους, όχι για λίγους.
Έχει επηρεαστεί σημαντικά η επιλογή της ανακατασκευής/αναπαλαίωσης, από τις οικονομικές εξελίξεις στη χώρα μας ή μήπως το κοινό είναι σταθερό στις επιλογές του;
Σίγουρα έχει επηρεαστεί αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι "όταν θέλεις κάτι πολύ συνωμοτεί το σύμπαν για να το έχεις...."
Θυμάστε κάποια αυτοκίνητα για τα οποία είστε ιδιαίτερα περήφανος για τις εργασίες που κάνατε;
Το1999 ήρθε ένας κύριος και μου ζήτησε να του φτιάξω από την αρχή ένα Jeep που να μην έχει σχέση με τα αλλά που κυκλοφορούσαν. Τόλμησα λοιπόν να πιάσω ένα Willys M38A1 όπου είχα στον χώρο αποθήκευσης αυτοκίνητων μου και ήταν σε αθλία κατάσταση. Ήταν λες και το βγάλαμε από την θάλασσα μετά από 50 χρόνια.
Ξεκινήσαμε από το μηδέν. Αμμοβολή, φανοποιεία, βαφή, ψάξαμε για ανταλλακτικά και επειδή δεν βρίσκαμε αυτά που θέλαμε βάλαμε σωλήνα από πλοίο για βάσεις ελατήριων ανάρτησης. Θήκες από βλήματα για στήριξη. Τουμποσωλήνες για στήριξη διαφορικών. V8 μοτέρ αντικατάστασης του κλασικού 4κυλινδρου, όπου τα 69 άλογα ανέβηκαν στα 220. Το τριάρι σασμάν έγινε πεντάρι. Οι σούστες της ανάρτησης έγιναν ελατήρια. Ασχοληθήκαμε με αυτό το αυτοκίνητο γύρω στους 5 μήνες. Όταν τελειώσαμε ήταν συγκλονιστικό το αποτέλεσμα. Τα συναισθήματα που νιώσαμε δεν περιγράφονται. Μερικά πράγματα στην ζωή δεν έχουν τιμή.
Υπήρξαν και άλλα αυτοκίνητα που είμαι περήφανος για τις εργασίες που έκανα όπως το Dodge wc-1 1941, M-151A2 Dimitrakos, MB 1941 Tsakalotos.
Υπάρχουν ευκαιρίες αγοράς;
Σε εμάς υπάρχουν εγγυημένες ευκαιρίες αγοράς.
Τι θα πρέπει να προσέξει κανείς αγοράζοντας ένα παλαιό αυτοκίνητο προς αναπαλαίωση;
Να έχει χαρτιά ιδιοκτησίας, αριθμό πλαισίου και το δυνατόν να μην έχει υποστεί μετατροπές.