Καρό σημαία: η ιστορία
Δίνει τη μεγαλύτερη χαρά σε όποιον αγωνιζόμενο τη δει πρώτος. Πώς όμως προέκυψε η καρό σημαία στους αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού;
- -
- -
Θα έχετε ακούσει άπειρες φορές τις εκφράσεις “είδε πρώτος την καρό σημαία” ή “πήρε την καρό σημαία”, όταν ο σχολιαστής κάποιου αγώνα μηχανοκίνητου αθλητισμού αναφέρεται στον νικητή. Τι είναι όμως η καρό σημαία, πότε ξεκίνησε να χρησιμοποιείται για να δηλώσει την έναρξη και τον τερματισμό ενός αγώνα και γιατί;
Ψάχνοντας στην ιστορία των αγώνων για την πιο αγαπητή σημαία βρήκαμε ότι δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος κανόνας που να λέει πόσα είναι αυτά τα λευκά και μαύρα κουτάκια, τοποθετημένα σε σχήμα σκακιέρας. Μόνη προϋπόθεση είναι πως στο πάνω αριστερά μέρος, εκεί που η σημαία συνδέεται με το κοντάρι, το πλαίσιο είναι μαύρο και από εκεί τα υπόλοιπα παίρνουν την σειρά τους.
Πώς όμως ξεκίνησαν όλα; Όσο και εάν ψάξαμε, επίσημη απάντηση δεν βρήκαμε. Από θεωρίες βέβαια άλλο τίποτα. Η πιο αστεία από αυτές λέει πως γύρω στα 1800, όταν γινόντουσαν ιπποδρομίες στην Αμερική, υπήρχαν και μεγάλα υπαίθρια μπουφέ για τα μεθεόρτια. Για να δείξουν λοιπόν οι διοργανωτές ότι το φαγητό είναι έτοιμο, κουνούσαν τα τραπεζομάντηλα, τα οποία τότε ήταν καρό. Μια άλλη, πιο πειστική θεωρία είναι ότι όλα άρχισαν στην Γαλλία στις αρχές του 19ου αιώνα, και μάλιστα σε ποδηλατικούς αγώνες. Σκοπός τους ήταν να βρουν ένα τρόπο να ενημερώνουν τους αγωνιζόμενους ότι ο αγώνας τελειώνει. Και επειδή μιλάμε για αγώνες ταχύτητας, αυτή η σήμανση έπρεπε να φαίνεται καθαρά, ακόμα και όταν υπήρχε σκόνη, βροχή, λάσπη, αλλά και να διαφέρει από το παρασκήνιο που συνήθως ήταν οι θεατές.
Η πρώτη απτή απόδειξη για χρήση καρό σημαίας είναι το περίφημο Vanderbild Cup του 1906 στο Long Island της Νέας Υόρκης. Ο αγωνοδίκης Fred Wagner κούνησε την καρό σημαία στον νικητή για να τον χαιρετίσει. Από τον συγκεκριμένο αγώνα είναι η 4η φωτογραφία της συλλογής εικόνων. Υπάρχει βέβαια και μια άλλη εκδοχή, πάλι από το 1906, η οποία λέει ότι ο Sidney Waldon, υπάλληλος της Packard Motor Car Company έβαζε καρό σημαίες για να μαρκάρει σημεία αναφοράς και ελέγχου (τα λεγόμενα checkpoints) σε ένα αγώνα ραλλυ, το λεγόμενο Glidden Tour που γινόταν στην Αμερική.
Όπως και να ξεκίνησε πάντως, η μαυρόασπρη σκακιέρα που ανεμίζει
αποτελεί εδώ και δεκαετίες τον απόλυτο στόχο για τους οδηγούς
αγώνων: Όλοι θέλουν να τη δουν πρώτοι…