Wilhelm Maybach (1846-1929): Από ορφανό… βασιλιάς

Από ορφανό σε «βασιλιά των κατασκευαστών»! Ένας εμπνευστής με ιδιαίτερες ικανότητες που βρέθηκε τη κατάλληλη στιγμή στο πλευρό του Daimler

  • -
  • -

Γεννήθηκε στο Heilbronn το 1846, γιός ξυλουργού και σε ηλικία οκτώ ετών η οικογένειά του μετακόμισε στη Στουτγάρδη. Όμως έχασε και τους δύο γονείς του και την ανατροφή του ανέλαβαν ιδρύματα. Παρά αυτή την ατυχία του οι ικανότητές του έγιναν αισθητές από πολύ μικρή ηλικία και σύντομα ξεχώρισε από τα υπόλοιπα ορφανά του ιδρύματος, με αποτέλεσμα να τον στείλουν αρχικά σε σχολή μηχανικών, ενώ στα 15 χρόνια του άρχισε να ακολουθεί μαθήματα στη φυσική και στα μαθηματικά. Σίγουρα δεν ήταν ένα συνηθισμένο… ορφανό!

 

Παράλληλοι δρόμοι

Στα 19 χρόνια του ήταν πια ένας ολοκληρωμένος σχεδιαστής με πολλές γνώσεις πάνω στους σταθερούς κινητήρες και δεν άργησε να πέσει στην αντίληψη του Gottlieb Daimler που τότε ήταν 29 ετών. Αυτό ήταν η αρχή μιας στενής φιλίας που τελείωσε μόνο με τον θάνατο του Daimler to 1900.

Από το 1869 ο Maybach ακολουθεί τον Daimler σε όλες του τις μετακινήσεις και το 1972 τελικά προσλαμβάνονται από την Deuatz-AG-Gasmotorefabrik, με έδρα την Κολωνία, η οποία ανήκε κατά 50% στον Nikolaus Otto και που ήταν εκείνες τις ημέρες ο μεγαλύτερος κατασκευαστής σταθερών κινητήρων εσωτερικής καύσης.  

Το 1876 ο Otto πατεντάρει το τετράχρονο κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά να το αναφέρουμε πάλι, το ποιος τελικά ήταν ο εφευρέτης του κινητήρα αυτού δεν είναι και πολύ ξεκάθαρο, αφού ακολούθησαν νομικές διαμάχες με τους Daimler και Maybach να θέλουν μερίδιο. Κάτι που νομικά φαίνεται ότι το πέτυχαν, αν και τελικά η διαπραγμάτευση έγινε «κάτω από το τραπέζι», χωρίς ξεκάθαρες ανακοινώσεις. Πάντως το 1880 και οι δύο θα αποχωρήσουν μετά από προσωπικές διενέξεις με τον Otto και θα ακολουθήσουν τον δικό τους δρόμο κατασκευάζοντας τελικά τους πρώτους μικρούς κινητήρες, που θα μπορούσαν να τοποθετηθούν σε αυτοκινούμενες κατασκευές.

 

Στη Mercedes και στον ουρανό

Μετά το θάνατο του Daimler το 1900 ο Maybach συνεχίζει την εξέλιξη των κινητήρων, οι οποίοι πλέον είχαν εξελιχτεί σε τετρακύλινδροι. Μάλιστα εκείνη τη χρονιά παίρνει μια παραγγελία αξίας 550.000 χρυσών μάρκων για τη κατασκευή 36 αυτοκινήτων από τον Αυστριακό Emil Jellinek. Το αυτοκίνητο θα πάρει το όνομα της δεκάχρονης κόρης του Jellinek, που ονομάζονταν Mercedes (που σημαίνει «καλοσύνη και θεία χάρη» στα ισπανικά), και θα το γνωρίσουμε ως Daimler-Mercedes! Το Mercedes ήταν μια μεγάλη εμπορική επιτυχία και παρά τη καταστροφή του εργοστασίου του από πυρκαγιά το 1902 o Maybach συνέχισε σχεδιάζοντας εξακύλινδρους κινητήρες, ενώ άρχισε και τη παραγωγή αεροπορικών κινητήρων.

Το 1908 συνεργάζεται με τον Count Ferdinand von Zeppelin και σχεδιάζει τους κινητήρες των αερόπλοιών του, ενώ το 1912 η εταιρεία του μετονομάζεται σε Maybach-Motorenbau GmbH και κατά τη διάρκεια του πρώτου μεγάλου πολέμου κατασκευάζει 2.000 αεροπορικούς κινητήρες που απέδιδαν 160 ίππους.

Μετά το πόλεμο όμως και λόγο της απαγόρευσης των εξοπλισμών της Γερμανίας ο Maybach επιστρέφει στους τέσσερις τροχούς και κατασκευάζει το πρώτο δωδεκακύλινδρο γερμανικό κινητήρα. Αλλά τα συνεχιζόμενα οικονομικά προβλήματα τον ανάγκασαν τελικά να συμπράξει με την Benz & Cie του Karl Benz για να δημιουργήσουν το 1926 την Daimler-Benz AG.

Για την γενικότερη προσφορά του το 1916 του απονέμεται ο τίτλος του επίτιμου καθηγητή στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Στουτγάρδης.