Οι 3 γενιές του Mazda MX-5

Το καλύτερο παιχνίδι που κατασκεύασε ποτέ κανείς για μεγάλα αγόρια και κορίτσια και ακόμα και στις μέρες μας, δεκαετίες μετά την πρώτη του παρουσίαση, συνεχίζει ακάθεκτο περνώντας από ένα απλό σύμβολο σε “αυτοκινητιστική εικόνα”

  • -
  • -

Η συμπεριφορά του είναι αυτή ενός μικρού κοριτσιού. Άτακτη, αλλά αξιαγάπητη και καλό θα ήταν να μην μας διαφεύγει ότι τα αυτοκίνητα δεν είναι πάντα λογικές οντότητες, κινούμενες μέσα σε ορθολογικές παραμέτρους. Αντίθετα δεν είναι λίγες οι φορές που αυτός ο ίδιος ο παραλογισμός τους είναι που τα κατατάσσει στα πιο ποθητά… αντικείμενα. Και δεν θέλουμε να το καυχηθούμε, αλλά ήταν δημοσιογράφος αυτός που έκανε τη πρόταση για ένα τέτοιο αυτοκίνητο στον Kennichi Yamamoto, όταν ρωτήθηκε τι αυτοκίνητο έπρεπε να κατασκευάσει η Mazda. Ήταν Φεβρουάριος του 1979 και ο δημοσιογράφος ήταν ο Robert Hall, που ορθογραφούσε στα Automotive News και Autoweek. Έθεσε λοιπόν την εξής ερώτηση σε άρθρο του: «What car should Mazda build?» Τι αυτοκίνητο θα έπρεπε να κατασκευάσει η Mazda; Και απάντησε: «A low priced open-bodied sports car!» δηλαδή, ένα χαμηλού κόστους ανοιχτό αυτοκίνητο. Ο Kenichi Yamamoto που τότε ήταν Managing Director, πήρε το άρθρο πολύ στα σοβαρά και ζήτησε να οδηγήσει μερικά μικρά διθέσια αυτοκίνητα, για να καταλάβει καλύτερα την πρόταση του Hall. Το LWS, δηλαδή το Lightweight Sportscar (μεταφραζόμενο σαν ελαφρό σπορ αυτοκίνητο) είχε γεννηθεί.

 

1η γενιά - ΝΑ (1989-1997)

Έφτασε σε πωλήσεις, μέσα σε μια νύχτα, τα 400.000 αντίτυπα! Το κατάλληλο προϊόν την κατάλληλη στιγμή. Η Mazda, κατάφερε, όπως άλλωστε το έθεσε η ίδια, να μας παρουσιάσει ένα «simple and straightforward car and not a nostalgic recreation of a crude past». Και γι’ αυτό της αξίζουν συγχαρητήρια. Ένα αταξικό σπορ αυτοκίνητο, που μπορούν να το αποκτήσουν όλοι και να το ευχαριστηθούν όλοι, προσφέροντας παράλληλα απαράμιλλη αντοχή και οικονομία. Ποτέ σε ένα και μόνο πακέτο, δεν συνυπήρχαν τόσα πολλά χαρίσματα και είναι αξιοπρόσεκτο το πως τα κατάφεραν να παρουσιάσουν ένα τόσο ολοκληρωμένο αυτοκίνητο με την πρώτη τους προσπάθεια. Παρουσιάστηκε στο Chicago Motor Show του 1989 σαν Eunos Roadster, σαν MX-5 στην Ιαπωνία και σαν Miata στην αγορά των Η.Π.Α. που μεταφράζεται σε «εύφορο χωράφι ρυζιού» (Πάντα μυστήριοι αυτοί οι Ιάπωνες!). Κάτω από το εμπρός καπό υπήρχαν δύο επιλογές, στα 1,6 και 1,8 λίτρα που έστελναν στους πίσω τροχούς 115 (90 από το 1994 και μετά) και 132 ίππους αντίστοιχα.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΜΧ-5 ΠΡΩΤΗΣ ΓΕΝΙΑΣ

 

2η γενιά - ΝΒ (1998-2004)

Τα αναδιπλούμενα φώτα δεν περνούσαν τη νέα νομοθεσία σχετικά με την ασφάλεια των πεζών και έτσι η Mazda κατά την πάγια πρακτική της ανέθεσε στα σχεδιαστικά της κέντρα να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους. Τρία σχέδια έφτασαν στα κεντρικά, το πρώτο από τη Hiroshima με στρογγυλά φώτα, το δεύτερο από την Yokohama που διαφοροποιόταν με καμπύλη πίσω και με κοφτή ουρά και τέλος από το studio του Irvine στην California, που κέρδισε χάρη σε βαθύτερες πλευρικές καμπύλες, αμυγδαλωτά… μάτια, με το πλάτος να αυξάνεται κατά 5 χιλ. Ο κινητήρας των 1.6 λίτρων υποβαθμίστηκε στους 110 ίππους στις 6.500 σ.α.λ., ενώ αντίθετα ο 1.8 με αλλαγές στην εισαγωγή καυσίμου και variable intake control (αυλοί εισαγωγής μεταβλητού μήκους) ανέβηκε στους 140 ίππους. Φυσικά και το βάρος αυξήθηκε στα 1.090 και 1.100 κιλά αντίστοιχα. Το πίσω τζάμι ήταν τώρα γυάλινο, η βάση της πίσω ανάρτησης είχε ενισχυθεί, τοποθετήθηκαν χοντρότερες αντιστρεπτικές και επανασχεδιάστηκε το πίσω πάτωμα με την βάση της ρεζέρβας και η μπαταρία πιο «βαθιά» τοποθετημένες ώστε να κερδηθεί χώρος για αποσκευές.

 

3η γενιά - NC (2005-2014)

Παρουσιάστηκε την 17η Μαΐου του 2005 με ολοκαίνουργιο πλαίσιο, η οποία όμως είχε κάνει ιδιαίτερη προσπάθεια για δίαιτα με μήκοςxπλάτοςxύψος στα 4,0x1,7x1,2 m και με βάρος στα 1.095 κιλά, ενώ αργότερα προστέθηκε και έκδοση με σκληρή ανοιγόμενη οροφή (Roadster Coupe). Οι αναρτήσεις ακολούθησαν την πρακτική του RX-8 με εμπρός McPherson και πίσω σχεδίαση πολλαπλών συνδέσμων. Τώρα υπήρχαν κινητήρες στα 1,8 και 2,0 λίτρα με 124 και 160 ίππους αντίστοιχα. Ακολούθησε facelift που εμφανίστηκε στο Paris Motor Show του 2008. Εννέα χρόνια μετά, παραδίδει τη σκυτάλη στην 4η γενιά που κάνει ντεμπούτο στο Σαλόνι Παρισιού 2014.

ΔΕΣ ΕΔΩ ΤΟ ΝΕΟ MAZDA MX-5 ΤΟΥ 2014