Carozzeria Pininfarina S.p.a.: Τα πάντα όλα
H Carozzeria Pininfarina τα έχει σχεδιάσει όλα: μικρά, μεγάλα, γρήγορα, οικονομικά, απλά, πολύπλοκα, απίστευτα, συμβατικά... ό,τι βάλει το μυαλό σας. Και μπορεί σήμερα να περνάει δύσκολες ώρες, όμως σε καμιά περίπτωση δεν μας τα έχει… δώσει όλα!
- -
- -
Δεν τα χωρούν τόμοι ολόκληροι, δεν φτάνουν χίλιες φωτογραφίες για να περιγράψουμε έστω και τα πιο βασικά αυτοκίνητα που σχεδίασε η carozzeria του «μικρού φούρναρη»! Ήταν ένας πραγματικός σχεδιαστικός τυφώνας που τα παρέσυρε όλα στο διάβα του! Σχεδόν όλα τα supercar της Ferrari φέρουν το χαρακτηριστικό «f» (που μοιάζει με «p») και κατά καιρούς όλοι οι μεγάλοι (και μικρότεροι) κατασκευαστές τον είχαν εμπιστευτεί! Κατασκευαστές όπως οι Maserati, Alfa Romeo, Lancia, Peugeot, Fiat, Cadillac, Mitsubishi, Rolls-Royce, Bentley, ακόμα και η Austin τον είχαν… συμβουλευτεί.
Αλλά πελάτες του δεν ήταν μόνο οι αυτοκινητοβιομηχανίες, αφού στο ασύλληπτο «παλμαρές» του θα βρείτε λεωφορεία, τρένα, κουζίνες, έπιπλα, ακόμα και την εσωτερική διακόσμηση του σταδίου της Juventus στο Τορίνο! Χαρακτηριστικά της σχεδίασής του πάντα τα καθαρά ιταλικά στοιχεία της απλότητας και της σεξουαλικότητας των γραμμών, που ποτέ δεν υπερβάλουν, αλλά πάντα κάτι υπονοούν!
«Μικρός» φούρναρης/ αλευράς
Όλα αρχίζουν το 1928 όταν ο Battista Farina, το δέκατο παιδί από τα ένδεκα της οικογένειας ιδρύει την «καροσερία» του με τη χρηματική βοήθεια του Vincenzo Lancia. Εκείνη τη χρονιά κατασκευάζει πενήντα αυτοκίνητα και οι εργαζόμενοι φτάνουν τους 18. Στις 22 Μαΐου του 1930 αναβαθμίζεται σε Societa Carozzeria Pinin Farina και στεγάζεται στην Corso Trapani 107 στο Τορίνο. Είναι πρωτοπόρος στη σχεδίαση αυτοφερόμενων πλαισίων (με τη καθοδήγηση της Lancia) και συνεργάζεται με τις Alfa Romeo, Issota Fraschini, Hispano Suiza και Fiat. Με τη λήξη του Δεύτερου Μεγάλου Πολέμου το 1939 οι εργαζόμενοι είχαν ανέβει στους 400 και η παραγωγή είχε φτάσει πλέον στα 150 «σώματα» το μήνα. Δεν κοίταξε ποτέ πίσω μέχρι τα οικονομικά προβλήματα που άρχισαν το 2008 και τα οποία τελικά κατέληξαν πρακτικά στη διάλυση της εταιρείας το 2012.
Επιστρέφοντας στις καλές μέρες για την ιστορία να αναφέρουμε ότι το «Pinin» που του πρόσθεσαν στο όνομά του δεν σημαίνει τίποτα άλλο από «ο νεότερος», ή «ο μικρός» στη τοπική διάλεκτο του Πιεντεμόντε. Και ήταν ο γιός του Sergio (απεδήμησε το 2012) που άλλαξε το όνομά της εταιρείας από «Farina» σε «Pininfarina» το 1961, όταν πλέον διοικούσε την εταιρεία.
Ο Battista θα εγκατέλειπε τον κόσμο αυτό το 1966 και να αναφέρουμε ότι η χαρακτηριστική γραφή του λογότυπου της εταιρείας που αποτύπωνε το «Piininfarina» με κλίση 60 μοιρών αρχικά (που έγινε 45 μοίρες αργότερα πριν γίνει τελικά οριζόντιο), οφειλόταν στο φασιστικό καθεστώς της Ιταλίας. Η πλάγια αυτή γραφή είχε την ρίζα της στο γεγονός ότι ο Battista ήταν αριστερόχειρας, αλλά κάτω από το φασιστικό καθεστώς του Μουσολίνι είχε απαγορευτεί ακόμα και το να γράφεις με το αριστερό! Έτσι, όταν ζητήθηκε από τον Battista να υπογράψει με το δεξί, αυτός δυσκολεύτηκε και η γραφή του πήρε την ανιούσα.
Σήμερα ότι έχει απομείνει από την κραταιά εταιρεία, διευθύνεται από τον Paolo, που πήρε τη θέση του αδελφού του Andrea, ο οποίος σκοτώθηκε σε ατύχημα με scooter.
Μια γεύση
Δεν μπορούμε να τα παρουσιάσουμε όλα τα αυτοκίνητα και τα
πρωτότυπα που έχουν την υπογραφή του, έτσι θα κάνουμε μια επιλογή.
Ας αρχίσουμε από την Cisitalia 202.
Κατασκευάστηκαν 170 αντίτυπα και ένα από αυτά κοσμεί το New York
Museum of Modern Art.
Η Lancia Aurelia παρουσιάστηκε το 1954 και έμεινε κλασική.
Η Dino 206 Berlinetta του 1965 καθιέρωσε τις καμπύλες και μας
οδήγησε στη Dino του 1970.
Δεν υπήρξε και δεν θα υπάρξει άλλη πρόταση σαν το Modulo, τίποτα πιο διαστημικό δεν έχει
σχεδιαστεί!
To 1984 θα ταράξει τα νερά με τη Testarossa με τις τεράστιες εισαγωγές στο πλάι
και τo 1997 σχεδίασε και κατασκεύασε το Peugeot 406 Coupe.
Ίσως από το ομορφότερα γαλλικά αυτοκίνητα.
Το 2008 το Sintesi χρησιμοποιεί σύνθετα υλικά και το 2010 η
Duettotanda με το σήμα της Alfa Romeo θα μπορούσε να αποτελέσει μια
πολύ καλή πρόταση για ένα διθέσιο roadster.