Ήξερες ότι υπήρξε αμφίβιο Jeep; Το GPA 3936 ήταν το Jeep του… βυθού
Είναι αυτοκίνητο; Είναι βάρκα; Είναι και τα δύο! Καλώς ήρθατε στον κόσμο των αμφίβιων, Jeep style!
- -
- -
Όταν η Επιτροπή Έρευνας για την Εθνική Ασφάλεια των Ηνωμένων Πολιτειών κατέληξε στο συμπέρασμα ότι χρειάζονταν μια πιο μικρή έκδοση του πολύ πετυχημένου DUKW της General Motors για τα μικρά ποτάμια της Ευρώπης (κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Πολέμου), το θρυλικό Jeep αποτέλεσε την πιο εύκολη και οικονομική λύση. Η Ford απλά πήρε το πλαίσιο και τα μηχανικά μέρη του πολεμικού Jeep 4x4 και το έκανε… βάρκα! Αν και τελικά η όλη κατασκευή έφτασε να ζυγίζει 1.600 κιλά (πολύ περισσότερα από όσα ανέφεραν οι προδιαγραφές) η Ford τελικά πήρε το συμβόλαιο και συνολικά κατασκευάστηκαν 12.000 αμφίβια. Και αυτό παρά το γεγονός ότι ήταν μια αποτυχία και σαν αυτοκίνητο, αλλά και σαν βάρκα!
Υπέρβαρο
Τα παραπάνω κιλά που ζύγιζε ήταν το μεγάλο του πρόβλημα, γιατί ο αναιμικός του κινητήρας δεν μπορούσε να το κινήσει με αξιοπρέπεια ούτε στη γη, αλλά ούτε και στο νερό. Ο γνωστός τετρακύλινδρος κινητήρας των 2.199 cc απέδιδε μόλις 60 ίππους στις 4.000 rpm και στηρίζονταν στη ροπή του, ενώ ακολουθούσε κιβώτιο ταχυτήτων τριών σχέσεων, μαζί με επιλογέα «κοντού» και ακόμα ένα μοχλό που αποδέσμευε τους τροχούς και μετέφερε τη κίνηση στον άξονα της προπέλας!
Αλλά τα 1.600 κιλά που συνήθως φορτώνονταν με στρατιώτες και βαρύ εξοπλισμό, οι 60 ίπποι δεν μπορούσαν να τα κινήσουν με αξιοπρέπεια στη γη, ενώ στο νερό λόγω του βάρους το όχημα βυθιζόταν τόσο πολύ, με αποτέλεσμα να μπορεί να πλεύσει χωρίς να πάρει νερά μόνο σε πολύ ήρεμες λίμνες. Σε μια προσπάθεια μάλιστα να μην… βυθίζεται πρόσθεσαν εμπρός αναδιπλούμενη πλώρη, ενώ για την καλύτερη ψύξη του κινητήρα υπήρχε και «κλαπέτο» το οποίο άνοιγε από τη πάνω πλευρά. Επίσης δεν υπήρχε «σνόρκελ» για την εισαγωγή του αέρα και έτσι δεν ήταν λίγες οι φορές που ακόμα και σε ήπιο κυματισμό… ο κινητήρας "πνίγονταν". Και όταν "πνίγονταν", το σκάφος βυθίζονταν αμέσως, γιατί σταματούσε να λειτουργεί ο κινητήρας ο οποίος σε μόνιμη λειτουργία κινούσε τρόμπα νερού για να βγάζει τα νερά που μάζευε η γάστρα. Και μάζευε πολλά αφού υπήρχαν έξοδοι όχι μόνο για τους τέσσερις τροχούς, αλλά και για την προπέλα, ενώ φυσικά διέθετε και οριζόντιο πηδάλιο.
Για όλα αυτά ήταν υπεύθυνη η πολύ βιαστική εξέλιξη του όλου
project, που πέρασε χωρίς σωστή μελέτη από τη σχεδίαση στη παραγωγή
και από εκεί κατευθείαν στη πρώτη γραμμή.