90’s Heroes: Citroen AX GTi vs Suzuki Swift GTi – Oι σφετεριστές
Γαλλική και ιαπωνική σχολή σε μία κατά μέτωπο αναμέτρηση, με κοινό παρονομαστή το χαμηλό βάρος
- -
- -
Ήταν αρχές της δεκαετίας του ’90 λίγο καιρό πριν την επέλαση των
106 Rallye, Saxo VTS και Punto GT. Οι κατασκευές του είδους φυσικά
και ευδοκιμούσαν, ετοιμάζοντας έδαφος για την έξαρση που θα
ακολουθούσε λίγα χρόνια αργότερα.
Η γαλλική και η ιαπωνική σχολή έδωσαν από νωρίς το παρών. Από το
1986, Citroen και Suzuki είχαν παρουσιάσει συγχρόνως τους δικούς
τους εκπροσώπους στην κατηγορία. Και στις αρχές της δεκαετίας του
’91 βρισκόντουσαν στο απόγειο της εξέλιξης τους.
Οι Γάλλοι με το Citroen AX GTi που είχε αποκτήσει το χαρακτηριστικό
Le Mans να το συνοδεύει και οι Ιάπωνες με τον πύραυλο
εδάφους-αέρος, Suzuki Swift GTi. Δύο τόσο όμοιες, άλλα και συνάμα
διαφορετικές κατασκευές, που κοινό παρονομαστή είχαν το χαμηλό
βάρος.
CITROEN
AX GTi
Ένα αυτοκίνητο πόλης, το οποίο μετά από μερικές απλές επεμβάσεις
μεταμορφώθηκε ολοκληρωτικά. Αρχικά, ονομάστηκε Sport, για να
αποκτήσει στη συνέχεια και το χαρακτηρισμό GTi. Η ισχύς του
κινητήρα πέρασε από διάφορα στάδια και φτάσαμε στην τελευταία με
των κωδικό GTi Le Mans, η οποία και είχε απόδοση 95 ίππων από 1.360
cc.
Ουσιαστικά, ήταν ακριβώς ο ίδιος κινητήρας που είχε τοποθετήσει την
ίδια χρονική περίοδο η Peugeot στο ολοκαίνουργιο 106 XSi. To
4κύλινδρο σύνολο προτιμούσε τις υψηλές στροφές λειτουργίας, με τα
125 Nm ροπής να εμφανίζονται στις 4.200 rpm. Η αρχιτεκτονική και η
επιλογή της ανάρτησης δεν ήταν διαφορετική σε σχέση με το 106,
ακολουθώντας τη φιλοσοφία γονάτων ΜακΦέρσον με υστερούντες
βραχίονες και ράβδους στρέψης πίσω.
Αντίθετα, το Le Mans φορούσε μικρές 13άρες ζάντες, ενώ διέθετε και
μεγαλύτερη τελική σχέση μετάδοσης. Όμως, το σημείο κλειδί ήταν το
χαμηλό του βάρος, όντας μόλις 795 κιλά! Αυτό το στοιχείο του χάριζε
εξαιρετικές επιδόσεις. Ο κινητήρας ήταν ελαστικός χαμηλά, και
γεμάτος στις μεσαίες, αποδίδοντας χωρίς πρόβλημα μέχρι τον κόφτη
κοντά στις 7.200 σ.α.λ.
Βέβαια, όπως οι περισσότεροι εκπρόσωποι της γαλλικής σχολής,
απαιτούσε σεβασμό και λεπτούς χειρισμούς για να κινηθείς γρήγορα
στην γλιστερή ελληνική άσφαλτο. Οι τροχοί των 13 ιντσών δεν
αποτελούσαν την πλέον ενδεδειγμένη λύση, με το AX να είναι αρκετά
υποστροφικό. Όπως στα περισσότερα γαλλικά μοντέλα, η συγκεκριμένη
τάση μπορούσε εύκολα και σχεδόν απροειδοποίητα να μετατραπεί σε
υπερστροφή.
Και αν στο 106 με τους κατάλληλους χειρισμούς μπορούσες να
αποφύγεις την καταστροφή, στο ΑΧ απαιτούσε περισσότερη εμπειρία και
γνώση. Παρόλα αυτά, είχε τους πιστούς θαυμαστές του, όντας ένα
αυτοκίνητο που κατάφερε να συγκινήσει αρκετούς οδηγούς εκείνη την
εποχή.
SUZUKI SWIFT GTi
«Σαμουράι» και άλλοι παρόμοιοι χαρακτηρισμοί έχουν συνοδεύσει
για δεκαετίας τον μικρό πύραυλο της Suzuki. Οι Ιάπωνες έκαναν την
είσοδο τους στην κατηγορία με το Swift το 1986. Έχοντας παράδοση
στους κινητήρες μοτοσικλετών, και όχι μόνο, προτίμησαν να εστιάσουν
στην κινητήρια μονάδα.
Το μηχανικό σύνολο των 1.300 cc διέθετε δεκαεξαβάλβιδο καπάκι, με
δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, ηλεκτρονικό σύστημα ψεκασμού και
υδραυλική ρύθμιση των βαλβίδων. Η λειτουργία του περισσότερο θύμιζε
αγωνιστική κατασκευή. Βλέπετε, εκείνη την εποχή μόνο αυτοκίνητα με
κλωβό ασφαλείας διέθεταν κινητήρες που λειτουργούσαν καλύτερα μετά
τις 7.000 rpm. Μέχρι τις 3.500 ήταν νωχελικός, αλλά από εκείνο το
σημείο και μέχρι τις 7.600 rpm ακολουθούσε έκρηξη!
Βέβαια, η οδική του συμπεριφορά δεν ήταν η καλύτερη δυνατή,
στοιχείο που άλλαξε ριζικά στη νεότερη γενιά. Το GTi που
παρουσιάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ήταν ένα διαφορετικό
αυτοκίνητο. Μεγαλύτερο σε διαστάσεις, με πιο αεροδυναμικό αμάξωμα
και διαφορετική φιλοσοφία στον τομέα της ανάρτησης.
Μπροστά διέθετε γόνατα ΜακΦέρσον, αλλά πίσω προτιμήθηκε η λύση της
αντιστρεπτικής με ημι-υστερούντες βραχίονες και ελικοειδή ελατήρια
ξεχωριστά από τα αμορτισέρ. Τα αποτελέσματα ήταν εμφανή, η οδική
του συμπεριφορά βελτιώθηκε θεαματικά, αν και δεν διακρινόταν για
την αμεσότητα και την προοδευτικότητα στις αντιδράσεις του, όπως οι
γαλλικές κατασκευές.
Απαιτούσε να είσαι μετρημένος με το γκάζι για να αντιμετωπίσεις την
υποστροφή, η οποία επίσης μπορούσε να μετατραπεί σε υπερστροφή
μόλις ελάφρωνε το πίσω μέρος. Σε κάθε περίπτωση ο
κινητήρας-διαμάντι έκλεβε και πάλι την παράσταση, ο οποίος σε
συνδυασμό με το ελαφρύ βάρος του αμαξώματος δημιουργούσε έναν
εκρηκτικό συνδυασμό.
Εσάς ποιο είναι το
αγαπημένο σας εκ των δύο;