Τα Mazda που άλλαξαν την αυτοκινητοβιομηχανία
110S Cosmo Sport, RX-7, MX-5 και Mazda6
- -
- -
Όταν το πρώτο επιβατικό όχημα της Mazda, το R360, πέρασε την γραμμή συναρμολόγησης το 1960, ο συγχρονισμός ήταν τέλειος με τις οικονομίες της Ιαπωνίας και της Γερμανίας που εκείνη τη περίοδο αφυπνίστηκαν. Παρόλο που το μέγεθος των πωλήσεων των επιβατικών αυτοκινήτων Mazda θα παρέμενε μικρό για μερικά ακόμη χρόνια, η εταιρία προχώρησε στην κατασκευή ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων που ήταν απαραίτητα για την ανάπτυξη του κατασκευαστικού κλάδου. Κάτι τέτοιο δεν θεωρήθηκε μειονέκτημα καθώς έδωσε στη Mazda το χρόνο που χρειαζόταν για τη μελέτη και τον σχεδιασμό αυτοκινήτων που θα προσέφεραν πολλά περισσότερα απ’όσα θα περίμενε ο κόσμος. Πολλά από αυτά τα οχήματα άλλαξαν την αυτοκινητοβιομηχανία.
Mazda 110S Cosmo Sport
Επανάσταση Wankel
Ένα από τα ωραιότερα σπορ αυτοκίνητα που κατασκεύασε ποτέ η Mazda, το 110S Cosmo Sport του 1967 με το μακρύ καπό και το μοτέρ στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου, δεν ήταν ιδιαίτερα πρωτότυπο σχεδιαστικά. Η ιδιαιτερότητά του κρυβόταν κάτω από το καπό. Ήταν ο περιστροφικός κινητήρας με τον διπλό ρότορα που καθιστούσε το 110S Cosmo Sport το πρώτο στο είδος του αυτοκίνητο παραγωγής. Μετά την αποτυχημένη NSU Spider με τον έναν ρότορα στις αρχές της δεκαετίας του ’60, οι μηχανικοί της Mazda πραγματοποίησαν αυτό που οι περισσότεροι θεωρούσαν αδύνατο – την κατασκευή κινητήρα με ρότορα για επιβατικό αυτοκίνητο που θα ήταν ανθεκτικό και αξιόπιστο στην καθημερινή χρήση.
Για την επιβεβαίωση των ισχυρισμών της, η Mazda συμμετείχε το 1968 με το Cosmo Sport στο Marathon de la Route, τον 84ωρο Αγώνα Αντοχής στο Nürburgring της Γερμανίας, όπου τερμάτισε στην τέταρτη θέση. Γεννημένο στην δεκαετία της επανάστασης, το Cosmo Sport θα γινόταν το πρώτο αγαπημένο κλασσικό αυτοκίνητο της Mazda. Ωραίο οπτικά, ευχάριστο στην οδήγηση και αξιόπιστο, το Cosmo Sport άλλαξε την άποψη του κόσμου για τους ρότορες. Αυτό θα αποτελούσε τη βάση για όλα τα σπορ αυτοκίνητα Mazda με ρότορα που θα ακολουθούσαν στην πορεία.
Mazda RX‐7
Ικανοποίηση κάθε προσωπικής επιθυμίας
Μια δεκαετία αργότερα, η επανάσταση δεν ήταν πλέον τόσο σημαντική όσο το προσωπικό στυλ και η άποψη. Όταν το Mazda RX‐7 έκανε την πρώτη του εμφάνιση το 1978, η ανάγκη των ανθρώπων ήταν η ανάδειξη με οποιοδήποτε κόστος. Με τον σφηνοειδή σχεδιασμό του, το πίσω παράθυρο με το τζάμι‐καταπακτή, με τους pop‐up προβολείς, τα φανταχτερά εξωτερικά χρώματα και τα εσωτερικά υφάσματά του, το RX‐7 θα μπορούσε να κάνει τον Andy Warhol να κοκκινίσει. Έτσι, μέχρι το 2002 που έμεινε στην παραγωγή βλέπουμε το RX‐7 να προσφέρεται με 4 τάχυτο ή 5τάχυτο χειροκίνητο και αυτόματο κιβώτιο, με αναδιπλούμενη οροφή, 4θέσιο κουπέ, με διπλό ρότορα με τούρμπο και με τις περισσότερες ειδικές εκδόσεις από κάθε άλλο Mazda. Μιλάμε για υπερ‐κάλυψη κάθε προσωπικής ανάγκης! Κατανάλωνε μεγάλες ποσότητες βενζίνης και ήταν απολαυστικό στην οδήγηση. Η τοποθέτηση του κινητήρα μπροστά σε συνδυασμό με την πίσω κίνηση, προσέφερε την τέλεια κατανομή βάρους και το έκανε ένα από τα καλύτερα σπορ αυτοκίνητα της εποχής του. Όπως και το Cosmo Sport πριν, έτσι και το RX‐7 γρήγορα έκτισε τη φήμη του σε αγώνες αυτοκινήτου, κερδίζοντας το πρωτάθλημα GTU στο 24ωρο αγώνα Daytona το 1979, το British Touring Car Championship το 1980, και το 24ωρο Αγώνα Spa ένα χρόνο αργότερα, κερδίζοντας τη δυνατή ομάδα της BMW. Η Mazda πούλησε 1.800.000 RX‐7, κάνοντάς το το πιο δημοφιλές σπορ μοντέλο με ρότορα που κατασκευάστηκε ποτέ.
Mazda MX-5
Όλοι αποκτούν το Roadster τους
Η παιχνιδιάρικη διάθεση του ’60 και του ’70 είχε ήδη καταλαγιάσει όταν ο Bob Hall σχεδίασε ένα μικρό αυτοκίνητο με ανοιχτή οροφή στον πίνακα του γραφείου του Kenichi Yamamoto στη Χιροσίμα. Σύμφωνα με τον Yamamoto‐San, το αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε δεν ήταν λειτουργικό για τις καθημερινές ανάγκες και ούτε υπήρχαν ιδιαίτεροι λόγοι για να το αγοράσει κάποιος. Έτσι το αυτοκίνητο καθυστέρησε μια δεκαετία να βγει στη μαζική παραγωγή. Το 1989, με την παρουσίαση του μικρού roadster στην Έκθεση Αυτοκινήτου στο Σικάγο, η Mazda και πάλι κάνει την εμφάνισή της την σωστή στιγμή. Τα στελέχη επιχειρήσεων, οι νέοι και ανερχόμενοι επιχειρηματίες έψαχναν ένα αυτοκίνητο για να “κάνουν φιγούρα”. Το μικρό roadster ήταν ό,τι έπρεπε για να καλύψει την ανάγκη αυτή και σε τιμή προσιτή με βάση το εισόδημα των γιάπηδων. Με pop‐up προβολείς, όπως του RX‐7, κρυμμένους σε ένα μικρό και χαριτωμένο αμάξωμα, ελαφρύ και γρήγορο, με αναπαυτικό και κλασσικό εσωτερικό. Το roadster ήταν συναρπαστικό στην οδήγηση και με ανοιχτή την κουκούλα μαγνήτιζε όλα τα βλέμματα. Το Mazda MX‐5 ήταν πολύ επιτυχημένο και απέδειξε πως το κλασσικό roadster ήταν κάθε άλλο παρά ξεπερασμένο. Για τα επόμενα 20 χρόνια, σχεδόν κάθε κατασκευαστής θα προσπαθήσει να το μιμηθεί.
Mazda6
Η νέα, δυναμική φιλοσοφία της Mazda
Η αρχή έγινε τη δεκαετία του ’90 με το Xedos6: κομψή, γεμάτη καμπύλες σχεδίαση, καλά δυναμικά χαρακτηριστικά, υψηλό επίπεδο ποιότητας και ξεχωριστός χαρακτήρας. Το αποκορύφωμα ήρθε τη δεκαετία του 2000, όταν η Mazda δημιούργησε τις βάσεις για μια δεκαετία μελλοντικής επιτυχίας και τη μετάβαση της εταιρίας στην νέα χιλιετία, με την δημιουργία του εταιρικού μηνύματος Zoom‐Zoom. Δημιουργήθηκαν νέας γενιάς γραμμές παραγωγής και το πρώτο μοντέλο που παρουσιάστηκε ήταν το Mazda6 το 2002. Η επιθετική του εμφάνιση, ο σχεδιασμός των φωτιστικών σωμάτων και η εξαιρετικά λαξευμένη του πρόσοψη έκανε το Mazda6 πιο σπορ από τους ανταγωνιστές του, και με τους νέους ισχυρούς MZR βενζινοκινητήρες πιο συναρπαστικό στην οδήγηση. Προσθέτοντας ευρυχωρία, οικονομία και τρία μοναδικά αμαξώματα οριοθέτησε το νέο σημείο αναφοράς για τα ιαπωνικά μοντέλα μεσαίας κατηγορίας.