40 χρόνια Opel Manta & Ascona A
Δύο μοντέλα που έκαναν πάταγο τη δεκαετία του '70
- -
- -
Manta – Οικογενειακό coupe
Το Manta παρουσιάστηκε στους εκπροσώπους του Τύπου το Σεπτέμβριο του 1970 στο Hotel Maritim στο Timmendorfer Strand, κοντά στο Lübeck στη Βαλτική Θάλασσα της Γερμανίας. Το κομψό coupe έφερε ένα έμβλημα 'σελαχιού' εμπνευσμένο από φωτογραφίες που τράβηξε ο θαλάσσιος βιολόγος Jacques-Yves Cousteau. Βασισμένο στα pony cars που ήταν δημοφιλή την εποχή εκείνη στην Αμερική, το σπορ Manta έγινε το αυτοκίνητο που θα ικανοποιούσε τις νέες απαιτήσεις του αγοραστικού κοινού – και τοποθετήθηκε ανάμεσα σε ένα συμβατικό coupe και ένα παραδοσιακό sedan. Όπως τα pony cars, το Manta ήταν ένα αυτοκίνητο που προσέδιδε ξεχωριστό στυλ αλλά ήταν κατάλληλο και για καθημερινή οικογενειακή χρήση.
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960 όλο και περισσότεροι νέοι - σε ηλικία και νοοτροπία - αγοραστές επέλεγαν κάποιο από τα ελκυστικά μοντέλα coupe, που είχαν εμφανιστεί στην αγορά. Χάρη στη δυναμική της νέας αυτής μόδας, η Opel πούλησε το πρώτο εξάμηνο του 1971, 55.399 Manta.
Ευπροσάρμοστο – Ένα αυτοκίνητο για όλους
Το Manta μοιραζόταν με το Ascona το ίδιο πάτωμα και διέθετε ένα πλαίσιο τροποποιημένο για πιο σπορτίφ χαρακτήρα στο δρόμο. Όπως στο Ascona, οι κινητήρες 1.6 λίτρων με 68 και 80 ίππους ήταν «φρέσκοι» στην γκάμα της Opel. Ο κινητήρας 1.9 S του σπορ Manta SR προερχόταν από το Opel Rekord και παρήγαγε 90 ίππους. Βασική έκδοση της σειράς Manta ήταν αυτή των 1.2 λίτρων με 60 ίππους που λανσαρίστηκε το 1972. Το Manta GT/E έκανε την πρεμιέρα του το 1973 με κινητήρα 1.9 λίτρων, ο οποίος διέθετε ψεκασμό Bosch L-Jetronic και απέδιδε 105 ίππους. Το Manta A ήταν το πρώτο Opel με ηλεκτρονικό ψεκασμό, ενώ με τον κινητήρα αυτό, το GT/E είχε πλέον 15 ίππους περισσότερους σε σχέση με τον κινητήρα 1.9 S του Manta SR.
Τον Απρίλιο του 1975, λίγο πριν το ντεμπούτο του Manta B, λανσαρίστηκε η τελευταία ειδική έκδοση: Το Manta Black Magic ήταν κατάμαυρο με κόκκινες-πορτοκαλί διακοσμητικές ρίγες στο πλάι. Συνολικά, η Opel κατασκεύασε 498.553 Manta A.
Ascona – ‘Το αυτοκίνητο του τεχνολογικού μέλλοντος’
Το Ascona A έκανε το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τορίνο το 1970 και αμέσως χαρακτηρίστηκε σαν ‘αυτοκίνητο του τεχνολογικού μέλλοντος’ σύμφωνα με το τότε press kit της Opel. Τοποθετήθηκε μεταξύ του Kadett και του Rekord και απευθυνόταν σε μία ολοένα και αυξανόμενη κατηγορία πελατών. Μέχρι το Μάρτιο του 1975 είχαν κατασκευαστεί περίπου 691.438 αυτοκίνητα Ascona A.
Το πλαίσιο, η ανάρτηση και η τεχνολογία συστημάτων κίνησης των Ascona και Manta ήταν ίδια. Ο εμπρός άξονας είχε ανεξάρτητη ανάρτηση με σπειροειδή ελατήρια και τηλεσκοπικά αμορτισέρ. Ο άκαμπτος πίσω άξονας ελέγχονταν από δύο υστερούντες βραχίονες και μια ράβδο Panhard. Η κίνηση σε κάθε περίπτωση μεταφερόταν στους πίσω τροχούς.
Το Ascona κυκλοφορούσε σαν 2- και 4-θυρο sedan σε βασικές για την εποχή και πιο πολυτελείς εκδόσεις εξοπλισμού. Είχε τετρακύλινδρο κινητήρα 1.6 λίτρων με 68 ίππους καθώς και μία έκδοση S υψηλότερης απόδοσης με 80 ίππους. Όπως οι μεγαλύτεροι τετρακύλινδροι κινητήρες του Rekord, ο κινητήρας του Ascona είχε έναν εκκεντροφόρο τοποθετημένο στο πλάι. Μία πιο οικονομική έκδοση, που αποτέλεσε και την βασική, λανσαρίστηκε όταν κυκλοφόρησε ο κινητήρας 1.2 λίτρων 60 ίππων το Μάρτιο του 1972.
Ascona Voyage – Προπομπός των SUV
Πρωτοπόρος όλων των οχημάτων ελεύθερου χρόνου, το επαναστατικό Ascona Voyage ήταν μία επιτυχημένη προσθήκη στη γκάμα των μοντέλων της Opel. Η δίθυρη έκδοση caravan δεν ήταν ένα κλασικό station wagon, αλλά ένα όχημα ελεύθερου χρόνου με χώρο για φουσκωτή βάρκα ή ποδήλατα, όντας κατάλληλο για νεαρές οικογένειες. «Την εποχή εκείνη, η επιθυμία για ταξίδια, κάμπινγκ, σπορ δραστηριότητες – κυρίως χόμπι που απαιτούν μεταφορά εξοπλισμού όπως τα θαλάσσια σπορ – δημιούργησε την ανάγκη για ένα επιβατικό αυτοκίνητο με άφθονους χώρους και καλές μεταφορικές δυνατότητες, αλλά χωρίς θυσίες στην άνεση. Το αυτοκίνητο που κατασκευάσαμε για να ικανοποιήσουμε αυτές τις ανάγκες, για την Οpel ήταν το Ascona Voyage» ανέφεραν τα διαφημιστικά φυλλάδια της εποχής εκείνης. Το Ascona Voyage κυκλοφόρησε αρχικά μόνο σαν έκδοση L. Η σειρά επεκτάθηκε για πρώτη φορά το 1974 με μία λιγότερο πολυτελή έκδοση caravan.
Ascona SR – Πρωταγωνιστής στα Rally
Τα Ascona 1.9 S και Ascona SR κυκλοφόρησαν την άνοιξη του 1971. Η έκδοση SR είχε κινητήρα 80 ίππων 1.6 λίτρων ή μία μονάδα 90 ίππων από 1.9 λίτρα. Οι δύο ισχυρότερες εκδόσεις προσφέρονταν προαιρετικά με 3τάχυτο αυτόματο κιβώτιο. Ο εξοπλισμός του SR ήταν επίσης διαθέσιμος για το Voyage – καινοτομία για την κατηγορία station wagon, τα χρόνια εκείνα.
Το 1974 οι Walter Röhrl και Jochen Berger συμμετείχαν στην έναρξη του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλι με ένα δίθυρο sedan. Το Ascona της Opel Euro Dealers Team είχε τετρακύλινδρο κινητήρα με κυβισμό 2 λίτρων και έφερε αλουμινένια κυλινδροκεφαλή, παράγοντας 200 ίππους στις 6700 rpm. Οι Röhrl και Berger κέρδισαν σε έξι από τους οκτώ αγώνες και κατέκτησαν το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι με μία πρωτοφανή συγκομιδή 120 βαθμών.
Το 1975, οι Röhrl και Berger κέρδισαν στο Ράλι Ακρόπολις και κατέγραψαν την πρώτη νίκη της Opel σε αγώνα ράλι του παγκοσμίου πρωταθλήματος με το Ascona A τους, λίγο πριν αυτό αντικατασταθεί από το Ascona B.