Μια μέρα στο Driving Academy: Πίσω στα θρανία

Σε περίπτωση που θεωρείς πως έχεις μάθει τα πάντα γύρω από την οδήγηση, μία βόλτα από την Driving Academy θα σου αλλάξει γνώμη.

  • -
  • -

Πόσες φορές έχετε ακούσει φράσεις του τύπου, «Οι ελληνικοί δρόμοι θυμίζουν ζούγκλα» και «Οι Έλληνες οδηγοί έχουν μηδενική παιδεία»; Δεν είναι υπερβολές, ούτε ψέματα. Όμως, σίγουρα έρχονται σε αντίθεση με το αμέσως επόμενο δεδομένο. Ότι πιθανότατα 9 στους 10 Έλληνες οδηγούς που θα ρωτήσετε, θεωρούν τους εαυτούς τους καλύτερους από τον μέσο όρο. Πώς γίνεται λοιπόν η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών του οδικού μας δικτύου να βρίσκονται σε τόσο υψηλό επίπεδο και ταυτόχρονα να έχουμε μία τόσο κακή γνώμη για τους Έλληνες οδηγούς σαν σύνολο;

Η αλήθεια είναι πως οι πράξεις όλων μας συντελούν στην κατάσταση που επικρατεί εκεί έξω. Γι’ αυτό και είναι χρέος όλων μας να είμαστε όσο το δυνατόν καλύτερα «εξοπλισμένοι» για να αντιμετωπίσουμε περιστατικά που μπορεί να μας τύχουν όσο βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι. Σε αυτό το σημείο, ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο έχουν οργανισμοί όπως το Κέντρο Ασφαλούς Οδήγησης, Driving Academy στο Μαρκόπουλο, που φροντίζουν να μας υπενθυμίσουν πόσο πραγματικά άπειροι είμαστε.

2

Πρόκειται για την πιο ολοκληρωμένη σχολή ασφαλούς οδήγησης στην Ελλάδα. Ιδρύθηκε το 2006, έχοντας εκπαιδεύσει από τότε πάνω από 31.000 οδηγούς. Την Driving Academy στελεχώνει ο Θωμάς Παπαπάσχος, όπου είναι ο Ιδρυτής και υπεύθυνος σπουδών, μαζί με μία 6μελή ομάδα πιστοποιημένων εκπαιδευτών η οποία έχει συμμετάσχει σε πολλές ελληνικές και ξένες παραγωγές, παγκόσμια διαφημιστικά αυτοκινητοβιομηχανιών και βραβευμένες ταινίες. Εκτός αυτών, το Κέντρο αναλαμβάνει παρουσιάσεις νέων μοντέλων αλλά και προϊόντων, test drive events και συνέδρια, έχοντας συνεργαστεί με πληθώρα εταιριών όπως Volkswagen, Audi, Bentley, BMW, Mercedes και πολλές ακόμη.

3

Γυρνώντας στο σχολείο

Έχοντας στο μυαλό λοιπόν τις πολύτιμες πληροφορίες και μαθήματα που μπορεί να προσφέρει μία τέτοια σχολή, επισκεφθήκαμε τις εγκαταστάσεις της Driving Academy στο Markopoulo Park, όπου και στεγάζεται από το 2018. Η εκπαίδευση ξεκίνησε πριν καν περάσουμε πίσω από το τιμόνι. Προηγήθηκε η απαραίτητη θεωρία στην αίθουσα εκπαίδευσης των 125 τ.μ. από τον Θωμά Παπαπάσχο, η οποία διαθέτει μεταξύ άλλων σύστημα AV αλλά και προσομοιωτή, στην περίπτωση που θέλουμε να εφαρμόσουμε τα όσα μάθαμε πρώτα σε εικονικό περιβάλλον.

3

Η πολυετής εμπειρία των ανθρώπων της συγκεκριμένης ομάδας είναι ευδιάκριτη από την πρώτη στιγμή, με το θεωρητικό κομμάτι της ημέρας να αποδεικνύεται εξαιρετικά ενδιαφέρον. Ο εκπαιδευόμενος κατανοεί γιατί πρέπει να διαγράψει πολλές «λάθος» αντιλήψεις που έχουν καθιερωθεί γύρω από την οδήγηση, αλλά και να καταλάβει στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις ικανότητες του σύγχρονου οχήματος του. Ακόμη και στην περίπτωση που μιλάμε για αμιγώς ηλεκτροκίνητο. Παράλληλα, τεχνολογίες όπως το ABS και το ESP, έχουν εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό που έχουν «σπάσει» πολλούς απαράβατους κανόνες ασφαλείας που ίσχυαν εδώ και δεκαετίες. Κάτι που οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν στην πράξη. Σε αυτό το σημείο, οι εγκαταστάσεις της Driving Academy βοηθούν να εξερευνήσουμε όλα όσα ακούστηκαν και συζητήθηκαν στην θεωρία, περνώντας στην πράξη με απόλυτη ασφάλεια.

5

Ώρα για εξάσκηση!

Κατασκευασμένο σε 30 στρεμμάτα, το Κέντρο Ασφαλούς Οδήγησης σχεδιάστηκε σύμφωνα με Ευρωπαϊκές προδιαγραφές σε μέτρα ασφαλείας, υποδομές και χώρους για εκπαίδευση σε ασκήσεις. Δίνει την δυνατότητα να πραγματοποιηθούν τα πιο σύγχρονα σεμινάρια οδήγησης, events & παρουσιάσεις αυτοκινήτων, με τεράστια ποικιλία ασκήσεων σε στεγνό και ολισθηρό οδόστρωμα, καλύπτοντας όλες τις απαιτήσεις χάρη στα πολλά διαφορετικά modules. Στοιχείο-κλειδί είναι το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα κατάβρεξης του οδοστρώματος. Μέσω ειδικών υπόγειων μπεκ, οι εκπαιδευτές μπορούν να βρέξουν κάθε module (περιοχή) ξεχωριστά με πάχος νερού που ξεπερνά τα 3 mm. Έτσι δίνεται η δυνατότητα προσομοίωσης εξαιρετικά ολισθηρών και επικίνδυνων συνθηκών εντός ενός απόλυτα ελεγχόμενου περιβάλλοντος.

Φυσικά για την επίτευξη όσο το δυνατόν ακριβέστερων αποτελεσμάτων, η Σχολή διαθέτει σύγχρονα συστήματα μέτρησης ταχύτητας, χρόνου και καταγραφής οδήγησης, ώστε οι ασκήσεις, η εκπαίδευση και τα δεδομένα να βασίζονται στην ακρίβεια και την αξιοπιστία. Οι κατηγορίες των σεμιναρίων είναι πέντε, Eco Driving, Car Control, Safe Driving, High Performance και Drift Techniques, με τις τιμές αυτών να ξεκινούν από τα 150 ευρώ. Εμείς παρακολουθήσαμε το σεμινάριο ασφαλούς και οικονομικής οδήγησης, κάτι που ιδανικά θα έπρεπε να διδάσκεται σε κάθε νέο οδηγό μόλις αποκτά το δίπλωμα του. Μετά το υπερπλήρες θεωρητικό κομμάτι, περάσαμε στο «τερέν» των ασκήσεων, όπου ο chief instructor και συνιδιοκτήτης, Νικόλας Παπαπάσχος και η Ελένη Λυκίσα, η κυρία της ομάδας, μας εξήγησαν τις ασκήσεις που θα πραγματοποιήσουμε.

7

Στόχος η βελτιστοποίηση του ελέγχου πίσω από το τιμόνι και κυρίως την όσο το δυνατόν καλύτερη εκμετάλλευση των προηγμένων συστημάτων ασφαλείας που έχουμε στην διάθεση μας. Η πρακτική εκπαίδευση περιείχε ασκήσεις που σιγά σιγά είχαν αυξανόμενη δυσκολία όσο τις παρατηρούσες εκτός αυτοκίνητου, αλλά στην πράξη ήταν σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να κάνουν ακόμη και τον πιο άπειρο οδηγό να καταλάβει πως μπορεί να αποφύγει κάποιο δύσκολο περιστατικό με τον πιο απλό τρόπο.

Αναλυτικά οι ασκήσεις είχαν ως εξής:

Άσκηση 1η : Φρενάρισμα πανικού σε ευθεία

6

Σε αυτή την άσκηση μαθαίνουμε τον σωστό τρόπο ενός φρεναρίσματος πανικού, την επίτευξη της μικρότερης απόστασης ακινητοποίησης και την άρτια χρήση του ABS. Επίσης βλέπουμε την επίδραση της ταχύτητας στο φρενάρισμα.

Άσκηση 2η : Φρενάρισμα πανικού με απότομη αλλαγή λωρίδας

8

Σε δεύτερη φάση, οι οδηγοί συνδυάζουν τα όσα έμαθαν στην προηγούμενη άσκηση με εκτέλεση αποφυγής εμποδίου, με απότομη αλλαγή λωρίδας, σενάριο που είναι πολύ πιθανό σε πραγματικές συνθήκες.

Ασκηση 3η : Απότομη αποφυγή εμποδίου

8

Στην συνέχεια βγαίνει το κομμάτι της πέδησης από τον ελιγμό, μαθαίνοντας στους οδηγούς τους χειρισμούς που χρειάζεται ένα αυτοκίνητο για να αποφύγει κάποιο ατύχημα, όταν ένα εμπόδιο μπλοκάρει την διαδρομή του. Θα πρέπει οι χειρισμοί να είναι ψύχραιμοι, ακριβείς και με την αλλαγή λωρίδας να γίνεται κατόπιν παραγγέλματος του εκπαιδευτή, ώστε να δούμε και τα αντανακλαστικά σε ξαφνικό συμβάν.

Άσκηση 4η : Πρόκληση υποστροφής (σε βρεγμένη στροφή)

9

Στην συγκεκριμένη άσκηση μαθαίνουμε τους ομαλούς, ακριβείς και συνοπτικούς χειρισμούς που χρειάζεται για να αντιμετωπίσουμε μία βρεγμένη ή γλιστερή στροφή. Επίσης βλέπουμε τα λάθη στην οδήγηση που μπορεί να οδηγήσουν σε υποστροφή (πάτημα γκαζιού, μεγαλύτερη ταχύτητα, υπερβολική εντολή στο τιμόνι) και τους τρόπους αντιμετώπισης τους. Τέλος αυτή η άσκηση εκπαιδεύει στην χρήση και τις αντιδράσεις του οδηγού σε ένα αυτοκίνητο που διαθέτει σύστημα ESP.

Άσκηση 5η : Ελεγχος έντονης απώλειας πρόσφυσης, υπερστροφή στην «Μικρή αράχνη»

10

Στην άσκηση αυτή χρησιμοποιώντας αυτοκίνητα ειδικά διαμορφωμένα με μία ειδική κατασκευή που μειώνει στο ελάχιστον την πρόσφυση των πίσω τροχών, ο εκπαιδευόμενος με τις οδηγίες του εκπαιδευτή, πρέπει να ελέγξει το αυτοκίνητο σε μία οριοθετημένη διαδρομή, επιδεικνύοντας πολύ καλό και ομαλό χειρισμό στα πεντάλ του γκαζιού και του φρένου και κυρίως στον έλεγχο του τιμονιού.

Άσκηση 6η : Πρακτική εφαρμογή των αρχών της οικονομικής οδήγησης

11

Τέλος, η άσκηση χαμηλής κατανάλωσης περιλαμβάνει την οδήγηση του αυτοκινήτου, σε μία διαδρομή με τον σύγχρονο τρόπο οδήγησης που αναλύσαμε στο θεωρητικό κομμάτι. Η οδήγηση των συμμετεχόντων στην διαδρομή “ECO COURSE” αποδεικνύει πώς μπορούμε να εφαρμόσουμε την θεωρία και να δούμε έμπρακτα την μέση κατανάλωση να μειώνεται από 0,4 έως και 4 lt/100 km. Κάτι που μεταφράζεται σε εξοικονόμηση από 150 έως 1000 ευρώ ανά χρόνο ανά οδηγό (για 15.000 km).

12

Η ώρα του παιδιού

Αφού τελείωσαν τόσο τα θεωρητικά όσο και τα πρακτικά μέρη του σεμιναρίου, όλοι οι συμμετέχοντες μπορούσαν να δηλώσουν με σιγουριά στο debriefing πως απέκτησαν γνώσεις που θα αποδειχθούν σωτήριες στο δρόμο. Βέβαια για εμάς, το «μάθημα» δεν τελείωνε εδώ καθώς οι εκπαιδευτές μας είχαν κανονίσει ένα εξαιρετικά ευχάριστο τελευταίο μέρος. Την οδήγηση του ειδικά διαμορφωμένου Mazda MX-5 NC των 200 ίππων στο Skidpad Area. Πρόκειται για μία ειδικά σχεδιασμένη περιοχή που περιλαμβάνει δύο κύκλους πρόσφυσης πλάτους 22 μέτρων. Με δυνατότητα επιλογής στεγνού ή βρεγμένου οδοστρώματος, είναι η περιοχή όπου πραγματοποιούνται οι κυριότερες ασκήσεις δυναμικής του αυτοκινήτου και car control, όπως: υποστροφή, υπερστροφή, φρενάρισμα στη στροφή, έλεγχος σε αντίρροπες στροφές, ασκήσεις initiation drift, δοκιμή κύκλου πρόσφυσης κ.ά.

13

Εμείς πραγματοποιήσαμε δύο εξ αυτών σε βρεγμένο οδόστρωμα. Την διαδικασία εκκίνησης της υπερστροφής και ελεγχόμενη επαναφορά αυτή,ς αλλά και την συνεχή διατήρηση του αυτοκινήτου σε θέση υπερστροφής. Υπό την καθοδήγηση του Νικόλα Παπαπάσχου από το δεξί bucket, μπορέσαμε να εξερευνήσουμε την τέχνη του drift με απόλυτη ασφάλεια, κάτι που στον δημόσιο δρόμο είναι απαγορευτικό!

15

Η μόρφωση δεν τελειώνει ποτέ

Αυτός είναι ένας χρυσός κανόνας που πρέπει όλοι μας να γνωρίζουμε. Το μεγαλύτερο λάθος που κάνει ακόμη και ο πιο έμπειρος οδηγός, είναι ότι θεωρεί πως γνωρίζει τα πάντα. Το μόνο που χρειάζεται είναι να περάσει μία βόλτα από την Driving Academy και αμέσως θα συνειδητοποιήσει πόσα ακόμα στοιχεία υπάρχουν γύρω από το αυτοκίνητο, που θα τον βοηθήσουν να γίνει ακόμα καλύτερος. Και κυρίως θα τον εξοπλίσουν με τις απαραίτητες γνώσεις για να αντιμετωπίσει όσο το δυνατόν περισσότερα σενάρια μπορεί να τύχουν στο δρόμο. Ευχαριστούμε θερμά τον Θωμά και όλη την υπόλοιπη ομάδα για την φιλοξενία και την εμπειρία! Σίγουρα θα ξανάρθουμε… Αλλά, μάλλον για το μάθημα ντριφτ!

14