Αφιέρωμα: Πώς το Datsun 510 απογείωσε τη Nissan στις ΗΠΑ

Το 510 χάραξε το εμπορικό «μονοπάτι» για τη Nissan στις ΗΠΑ και άνοιξε τον δρόμο για δεκαετίες επιτυχιών με μοντέλα sedan.

  • -
  • -

Πριν από 65 χρόνια η Nissan άρχισε να πουλά αυτοκίνητα με το σήμα Datsun στις ΗΠΑ, αρχής γενομένης με το σεντάν Datsun 1200, το 1958. Ωστόσο, έχοντας να αντιμετωπίσουν τον ισχυρό εγχώριο και Ευρωπαϊκό ανταγωνισμό, τα μοντέλα Datsun έδωσαν «μάχη» για να καθιερωθούν στην αμερικανική αγορά, μέχρι που αφίχθηκε, μια δεκαετία αργότερα, το 510.

Το θρυλικό στέλεχος της Nissan, ο Yutaka Katayama, γνωστός ως «Mr K» και ευρέως αναγνωρισμένος ως ο «πατέρας» του σπορ αυτοκινήτου Z, έπαιξε μεγάλο ρόλο στην επιτυχία του 510. Συγκριτικά με τον Ευρωπαϊκό ανταγωνισμό, ο Katayama έπεισε την ηγεσία της Nissan ότι χρειαζόταν ένα αυτοκίνητο με υψηλότερο πρότυπο σχεδίασης και απόδοσης, εφόσον η ιαπωνική μάρκα ήθελε να επιβιώσει στις εξαιρετικά ανταγωνιστικές συνθήκες της αγοράς των ΗΠΑ.

datsun

Το Datsun 510, από τη σειρά Bluebird, έφτασε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1968. Ελκυστικό και απολαυστικό στην οδήγηση, αλλά και οικονομικό για τον κάτοχό του, ήταν αρχικά διαθέσιμο ως sedan και wagon, ενώ η δίθυρη coupe έκδοση εντάχθηκε στην γκάμα του αργότερα.

Πούλησε 300.000 Datsun 510

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά περιελάμβαναν σπορ, αλλά άνετη ανεξάρτητη ανάρτηση και έναν εντυπωσιακό κινητήρα 1,6 λτ. απόδοσης 96 ίππων. Η αγορά εκτίμησε τις επιδόσεις του Datsun 510 και το συνέκρινε ευνοϊκά σε σχέση με τα Ευρωπαϊκά ανταγωνιστικά μοντέλα, έχοντας το προβάδισμα του προσιτού κόστους.

Το 510 αποδείχθηκε μια μεγάλη επιτυχία για τη Nissan, γράφοντας 300.000 πωλήσεις στις ΗΠΑ, κατά τη διάρκεια της σύντομης παραγωγής του, μέχρι το 1973. Το 1971, το 510 αντιπροσώπευε πάνω από το 40% των πωλήσεων της Nissan στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το αυτοκίνητο βοήθησε την ιαπωνική εταιρεία να τοποθετηθεί δυναμικά στην ανταγωνιστική αμερικανική αγορά αυτοκινήτου και ήταν ένα όφελος για το μικρό αλλά αναπτυσσόμενο δίκτυο αντιπροσώπων της μάρκας.

datsun

Διαβάστε επίσης: Έβαλαν «λουκέτο» στη Datsun - Ούτε εργοστάσιο δεν υπάρχει πια

«Οι φίλοι μας έμποροι, με τους οποίους είχαμε μοιραστεί τις δύσκολες στιγμές, μπόρεσαν να εξελιχθούν σε επιτυχημένους επιχειρηματίες», είχε πει ο Katayama σε παλαιότερη συνέντευξή του με την Nissan. «Όμως όλοι τους ήταν πολύ ευγνώμονες και ευχαρίστησαν τη Nissan που τους βοήθησε να έχουν μια τέτοια επιτυχία

datsun

Το αγωνιστικό Datsun

Το αυτοκίνητο άφησε το στίγμα του και στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, με το αγωνιστικό #46 Datsun 510 να κατακτά το πρωτάθλημα SCAA 2,5 λίτρων Trans Am το 1971 και το 1972. Ήταν η πρώτη νίκη της Nissan στους επαγγελματικούς αγώνες, ενώ στη συνέχεια ακολούθησαν μια σειρά από αγωνιστικές επιτυχίες στο διεθνές αγωνιστικό στερέωμα. Μέχρι σήμερα, το 510 παραμένει ενεργό και σεβαστό στους ιστορικούς αγώνες συλλόγων.

Ωστόσο, ίσως το πιο σημαντικά να ήταν ότι το 510 άνοιξε τον δρόμο για τις επόμενες γενιές μοντέλων sedan της Nissan, ως το πρώτο σε μια μεγάλη γκάμα «4-θυρών σπορ αυτοκινήτων». Οι «ρίζες» αυτής της επιτυχίας εντοπίζονται στο Datsun 810 Maxima, καθιερώνοντας το Nissan Maxima, για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες, ως το κορυφαίο sedan της εταιρείας.

datsun

Σήμερα υπάρχουν τρία μοντέλα 510 στη συλλογή Nissan Heritage: ένα αγωνιστικό Datsun 510 coupe που κατασκευάστηκε από την Brock Racing Enterprises και επέστρεψε στη Nissan μετά την τελευταία αγωνιστική του σεζόν, ένα Datsun 510 sedan του 1972 που αγοράστηκε από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη του το 2013 και ένα Datsun 510 wagon του 1972, το οποίο δωρίστηκε στη Nissan σύμφωνα με την τελευταία διαθήκη ενός αρθρογράφου εφημερίδας που είχε φιλικούς δεσμούς  με τον Yutaka Katayama. Η συλλογή Nissan Heritage είναι προσβάσιμη μόνο μέσω ιδιωτικής ξενάγησης.